Flashback bygger pepparkakshus!
2022-05-30, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oldmoneybeard
Mest valuta för pengarna resonerar jag kring allt

Vad är det för "valuta" du vill ha för pengarna då? Stor yta? Nära centrum? Nära grönområden? Nära havet? Lugnt område? T.ex. snackar du mest bostadsyta/krona, så är det väl Bergsjön som gäller. Dock inget drömområde.

Bostadsmarknaden värderar nog ungefär som du, och priserna blir därefter. Finns liksom inga "bortglömda områden" där priserna på ägt boende är låga och kötiderna för hyresrätt är obefintliga. Marknaden har koll på det mesta.
Citera
2022-05-30, 17:22
Medlem
TextTvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldmoneybeard
Om man inte vill bo centralt i centrum/linnestaden, vilka områden är att rekommendera? Lugnt och fridfullt, mestadels folk med välordnade liv (låg kriminalitet osv), närhet till naturen, men ändå samtidigt närhet till Göteborg centrum. Helst inte mer än 8 km in till stan. Det ska kunna gå att cykla/promenera.

Sävedalen passar bra in på ditt önskemål. Ligger c:a 8 km från Drottningtorget. Lugnt och bra område med närhet till natur.
Citera
2022-06-04, 06:37
Medlem
Mikaelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TextTv
Sävedalen passar bra in på ditt önskemål. Ligger c:a 8 km från Drottningtorget. Lugnt och bra område med närhet till natur.

Vem fan vill bo i Sävedalen? Finns väl ingenting där förutom Oves korvkiosk. 8km till Drottningtorget, vad ska man göra där förutom att byta till spårvagn? Området kring centralen, Brunnsparken och Avenyn är områden man helst undviker.
Har aldrig begripigt mig på de som vill bo i östra delarna av stan.
Senast redigerad av Mikaelia 2022-06-04 kl. 06:41.
Citera
2022-06-04, 17:06
Medlem
TextTvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaelia
Vem fan vill bo i Sävedalen? Finns väl ingenting där förutom Oves korvkiosk. 8km till Drottningtorget, vad ska man göra där förutom att byta till spårvagn? Området kring centralen, Brunnsparken och Avenyn är områden man helst undviker.

Jag tipsade om Sävedalen då det är ett område som passar bra in på frågeställarens sökkriterier. Naturnära, välordnat folk, nära till stan osv. På frågan vem som vill vill bo i Sävedalen så är svaret: ganska många. Annars hade priserna där inte varit så höga.
Citera
2022-06-04, 17:19
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
. Tror det är lite stökigare i "bananhusen" (passande namn) på Dr Forselius Backe. Tror det är Poseidon som har dessa.

Som gammal Johannebergsbo, så trodde jag det med tills för några veckor sedan då jag promenerade genom området och t.o.m. tog en fika på en bänk! Såg inte en svart unge, alla balkonger var fint pyntade med blommor och möbler + att det är en grön och fin innergård.

Nu är det iof Poseidon som äger fastigheten och det är stor risk att de vill ”blanda” upp hyresgästerna med lite raketforskare, bara för att höja statusen på området 😎
Citera
2022-06-04, 17:30
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haddirajraj
Har varit och tittat på lägenhet i Kallebäck, Smörgatan. Vad har ni att säga om det området?

Vi bor i Kortedala nu och letar större lägenhet samt bättre skolor för det är snart dags för äldsta att börja.
Har själv kollat på smörgatan, det finns dels ett relativt nybyggt område med jättelika balkonger i sydväst läge! Bra ekonomi i föreningen! Och så finns det ett äldre bestånd smörgata! Troligtvis lite lägre pris. Kallebäck känns attraktivt i mina ögon, dels för att området utvecklas samt det är nära både stan och natur! Om du skulle vilja plocka svamp eller annat bögeri 😃
Citera
2022-06-04, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Som gammal Johannebergsbo, så trodde jag det med tills för några veckor sedan då jag promenerade genom området och t.o.m. tog en fika på en bänk! Såg inte en svart unge, alla balkonger var fint pyntade med blommor och möbler + att det är en grön och fin innergård.

Nu är det iof Poseidon som äger fastigheten och det är stor risk att de vill ”blanda” upp hyresgästerna med lite raketforskare, bara för att höja statusen på området 😎

Gjorde en Mr Koll-sökning på ett par nummer och kunde konstatera att ungefär hälften av de boende hade icke-vita namn. Gränsen för när andelen främmande folk blir så hög att svenska grannar aktivt söker sig därifrån är således passerad med råge. För varje år som går kommer andelen utlänningar gradvis öka.
Citera
2022-06-04, 19:11
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Gjorde en Mr Koll-sökning på ett par nummer och kunde konstatera att ungefär hälften av de boende hade icke-vita namn. Gränsen för när andelen främmande folk blir så hög att svenska grannar aktivt söker sig därifrån är således passerad med råge. För varje år som går kommer andelen utlänningar gradvis öka.
Ok! Då stämde min förutfattade mening om kommunala fastighetsägare, dock skall sägas under den korta tid jag var där, så verkade det vara ett mysigt område! Nu har jag trots allt mina principer om att undvika all form av mångkultur, så där kommer jag inte att bo 🤔
Citera
2022-06-05, 10:40
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Nu ligger ju inte Sävedalen i Göteborg men de östra delarna av Göteborg (ej nordöstra dvs) är ju bland de absolut bästa och populära i den allt mer ghettofierade staden Göteborg.
Det är (med Göteborgsmått) väldigt vitt, relativt lugnt vad gäller brottslighet (Göteborgsmått), detta trots att det inte är några direkt fancy delar (om man inte räknar Örgryte/Skår då) så relativt vanliga människor kan bosätta sig i områdena om man har inkomst.
Att dessa delar har bevarats såpass bra är ju givetvis tack vare den relativa avsaknaden av kommunala hyresrätter, de finns men inte i speciellt stor utsträckning jämfört med många andra delar av staden.

Då är det betydligt mer obegripligt hur delar som Majorna är så jävla hypat och eftertraktat, ett område fullt av hycklande hipsters och kommunister, betydligt fler kommunala hyresrätter (Majorna kommer sakta men säkert ghettofieras pga sitt höga antal dylika bostäder, bekanta i området har sett betydande försämringar av stadsdelen senaste åren på grund av just detta).
Lägg till total avsaknad av natur (fjollparken Slottsskogen räknas inte som natur) och en massa långsamma och bullrande spårvagnar, pundare, alkisar och diverse psykfall överallt.
Citera
2022-06-05, 22:37
Medlem
Mikaelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Nu ligger ju inte Sävedalen i Göteborg men de östra delarna av Göteborg (ej nordöstra dvs) är ju bland de absolut bästa och populära i den allt mer ghettofierade staden Göteborg.
Det är (med Göteborgsmått) väldigt vitt, relativt lugnt vad gäller brottslighet (Göteborgsmått), detta trots att det inte är några direkt fancy delar (om man inte räknar Örgryte/Skår då) så relativt vanliga människor kan bosätta sig i områdena om man har inkomst.
Att dessa delar har bevarats såpass bra är ju givetvis tack vare den relativa avsaknaden av kommunala hyresrätter, de finns men inte i speciellt stor utsträckning jämfört med många andra delar av staden.

Då är det betydligt mer obegripligt hur delar som Majorna är så jävla hypat och eftertraktat, ett område fullt av hycklande hipsters och kommunister, betydligt fler kommunala hyresrätter (Majorna kommer sakta men säkert ghettofieras pga sitt höga antal dylika bostäder, bekanta i området har sett betydande försämringar av stadsdelen senaste åren på grund av just detta).
Lägg till total avsaknad av natur (fjollparken Slottsskogen räknas inte som natur) och en massa långsamma och bullrande spårvagnar, pundare, alkisar och diverse psykfall överallt.

Östra delarna av stan har redan blivit berikade eftersom närheten till de östra förorterna är sjukt påtaglig. Lunden har spårat ur med skjutningar och sprängningar de senaste året.
Finns väldigt många hyresrätter i Olskroken/Lunden så lär snarare bli där det blir ghettofierat.
Majorna har alltid varit ruffigt men på ett positivt sätt. Nu bor jag i Olivedal men gillar verkligen Majorna.
Citera
2022-06-05, 22:47
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Östra delarna av stan har redan blivit berikade eftersom närheten till de östra förorterna är sjukt påtaglig. Lunden har spårat ur med skjutningar och sprängningar de senaste året.
Finns väldigt många hyresrätter i Olskroken/Lunden så lär snarare bli där det blir ghettofierat.
Majorna har alltid varit ruffigt men på ett positivt sätt. Nu bor jag i Olivedal men gillar verkligen Majorna.
Hyresrätter finns det en hel del, dock inte så mycket allmännytta jämfört med andra delar av staden som sagt, det är en väsentlig faktor.
Men givetvis kommer babbehalten öka i östra Göteborg precis som i Majorna och andra delar, man lider förmodligen också av att det är såpass nära ghetton som Gamlestan osv, precis som Majorna ligger bredvid soptippen Marklandsgatan.
Majorna i sig har också blivit rejält mycket sämre enligt bekanta som bor och rör sig där.

Positivt ruffigt vet jag inte om det är, på tal om sprängningar då.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...onen-i-majorna
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...shus-i-majorna

Det är en låtsas-arbetar-stadsdel fylld av hycklare, kriminella och pundare som sagt.
Citera
2022-06-11, 13:08
Medlem
Citat:
Dock håller i stort sett varenda lägenhet i Lunden att totalrenoveras och hyrorna är likt de i centrala stan.

Du får det att låta som att det är bomber och granater varje dag vilket inte är i närheten av verkligheten. Men gillar man majorna så förstår jag att man är långt ifrån verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in