Citat:
Visst kan man det, det är ändå bara ett exempel. Alkoholism är inte någon sjukdom oavsett vad folk "tycker".
Har en kompis som är rejält söndersupen i skallen och kallar sig alkoholist. När jag frågade honom såhär ... Om jag riktar en skarpladdad pistol mot ditt huvud när du är saftigt bakis och precis skall ta en rejäl återställare och säger att om du tar en enda droppe så skjuter jag huvudet av dig, men om du ger fan i det tills det har gått tre timmar så får du en miljon kronor som ligger här i väskan, skulle du dricka då?
Så fan heller att jag skulle dricka då svarade han.
Så kan man inte viljemässigt hantera och styra över en sjukdom! Om man är förkyld så kan man inte välja att inte vara sjuk tre timmar men det kan man med alkohol ...
Har en kompis som är rejält söndersupen i skallen och kallar sig alkoholist. När jag frågade honom såhär ... Om jag riktar en skarpladdad pistol mot ditt huvud när du är saftigt bakis och precis skall ta en rejäl återställare och säger att om du tar en enda droppe så skjuter jag huvudet av dig, men om du ger fan i det tills det har gått tre timmar så får du en miljon kronor som ligger här i väskan, skulle du dricka då?
Så fan heller att jag skulle dricka då svarade han.
Så kan man inte viljemässigt hantera och styra över en sjukdom! Om man är förkyld så kan man inte välja att inte vara sjuk tre timmar men det kan man med alkohol ...
Det är uppenbart om du pratar med några alkoholister eller narkomaner att de trots all vilja och önskan i världen i tid och otid återfaller i missbruk utan någon som helst rimlig förklaring för att de helt enkelt inte vid varje given tidpunkt kan välja eller låta bli att dricka. Med det sagt så är man ingen robot som inte har förmågan att vid vissa tidpunkter faktiskt låta bli. Det är väl bara gå till en avgiftning och prata med lite folk där, just då är den stora merparten där frivilligt och väljer att inte dricka och knarka, problemet är att många av dom är snart tillbaka där eftersom de inte med bara viljekraft kunde fortsätta att stå emot drickande/knarkande. Så självklart kan man låta bli att dricka och knarka om den kortsiktiga vinningen är tillräckligt stor, problemlet är att inte börja igen.
I AA förklaras sjukdomen kortfattat med en fysisk och en mental del:
1. Den fysiska allergin (allergi = onormal kroppslig reaktion) handlar om ett merbegär som startar när en person väl har börjat dricka eller knarka som gör att ett kraftigt merbegär efter mer droger/alkohol infinner sig vid intag av alkohol och/eller droger. Det här är kraftigare hos vissa människor och inte lika kraftigt hos andra, men resultatet blir att man när man dricker/knarkar helt eller delvis förlorar kontrollen över mängden som konsumeras.
2. Den mentala biten som jag diskuterade ovan där man trots högvis med konsekvenser, efter att ha lovat sig själv att sluta ändå tar beslutet att börja igen. Den här delen är svårbegriplig och svårförklarlig men faktumet kvarstår att person efter person beskriver hur de inte kunnat avstå trots alla konsekvenser som kommer av deras drickande/knarkande. Vissa personer kan hålla sig i veckor, månader eller till och med ibland år men återfaller sedan och den onda spiralen är igång igen. Det är nästan att likna vid OCD, det spelar liksom ingen roll att en person gått tillbaka tio gånger för att kolla att man stängt av spisen, ändå känner sig personen tvungen att gå tillbaka och kolla igen. På samma verkar det vara med alkoholister/narkomaner, de vet inte att de inte ska men kan ändå inte låta bli.
(3. Andlig brist), det här är inte en del av sjukdomen (det diskuteras dock i oändlighet inom 12-steg om det ska anses vara en del av sjukdomen eller inte), utan är ett mänskligt tillstånd som också är orsaken till att 12-steg fungerar på många olika typer av beroenden. Det här tillståndet är det som infinner sig när en person blir sprit/knark-fri och en känsla av tomhet, ångest, rädslor, rastlöshet osv infinner sig. För väldigt många (mig inkluderad) blev det bara värre och värre ju längre jag inte använde, hatade verkligen varje sekund av livet och förstod därför inte varför man någonsin skulle vilja leva nykter eftersom jag tyckte det var så jävla pissigt. Jag tycker denna tråd beskriver det ganska väl: (FB) "Drogfri" igen, blir bara skit!
Det är även den sistnämnda delen med hur man mår i spritfritt tillstånd som man jobbar med inom 12-steg. Man gör alltså ingen åt varken den fysiska delen eller den mentala delen utan man gör något åt den andliga eller själsliga delen. Resultatet när man kommer i inre balans blir att man helt plötsligt har fått tillbaka valfriheten att välja eller låta bli att använda. Det får låta som flum och hokuspokus hur mycket det vill, men faktur är att det fungerat för miljontals människor.
Citat:
Instämmer i det mesta du skriver.
Har inte skrivit att AA driver några hem och de har - vilket ju är sympatiskt - inga som helst ekonomiska intressen. Med det sagt finns det i "behandlingsbranschen" ganska tveksamma företag som använder just 12-stegs. Minns själv när vi på Hjälla (Nämndemansgården) vallades runt på AA-möten. Men herrejävlar vilken misskött verksamhet... (och de ska ändå vara "bra"). Brist på personal, EN läkare som dök upp tors e m... minns en lirare runt 60 som fick kraftiga bröstsmärtor OCH I EGEN BIL fick ta sig till kardiologen på Akademisjukhuset.... i tre dagar var det ingen som visste om han ens levde... "Vinster i välfärden"...
Skulle inte vilja se N-gårdens bokslut och vinst - skulle antagligen få slaganfall.
Har inte skrivit att AA driver några hem och de har - vilket ju är sympatiskt - inga som helst ekonomiska intressen. Med det sagt finns det i "behandlingsbranschen" ganska tveksamma företag som använder just 12-stegs. Minns själv när vi på Hjälla (Nämndemansgården) vallades runt på AA-möten. Men herrejävlar vilken misskött verksamhet... (och de ska ändå vara "bra"). Brist på personal, EN läkare som dök upp tors e m... minns en lirare runt 60 som fick kraftiga bröstsmärtor OCH I EGEN BIL fick ta sig till kardiologen på Akademisjukhuset.... i tre dagar var det ingen som visste om han ens levde... "Vinster i välfärden"...
Skulle inte vilja se N-gårdens bokslut och vinst - skulle antagligen få slaganfall.Ja det är väl en närmast politisk diskussion men jag är villig att hålla med.
Citat:
Men förstår du inte vad jag menar? Du säger att AA har en lösning som fungerar, okej, men uppenbarligen fungerar den inte för 95% av människorna som söker sig till AA. Att den fungerar för dig och andra innebär inte att den fungerar för alla.
Alla som dricker har inte samma historia, därför är AAs one-size-fits-all-ideologi inte tillämpar på alla missbrukare. Att AA och 12-stegsprogrammet skulle vara en universallösning för alla som har problem med alkohol, droger, medberoende, sex osv är en illusion som är så djupt rotat i det allmänna medvetandet att den förtjänar att diskuteras.
Alla som dricker har inte samma historia, därför är AAs one-size-fits-all-ideologi inte tillämpar på alla missbrukare. Att AA och 12-stegsprogrammet skulle vara en universallösning för alla som har problem med alkohol, droger, medberoende, sex osv är en illusion som är så djupt rotat i det allmänna medvetandet att den förtjänar att diskuteras.
Nu vet jag inte var alla procentsatser kommer ifrån, men att metoder mot missbruk inte fungerar är applicerbart på exakt ALLA behandlingsmetoder eftersom det inte finns någon behandlingsmetod mot missbruk som ens är i närheten av att ha en 20% succes rate sett över en längre tid. Att det skulle vara en one fits all ideologi är ju något som du säger, inte något som AA säger.
Citat:
Det är fortfarande en urbota dum liknelse. Premissen om vem som är en "verklig" alkoholist är den som inte kan sluta av egen kraft och således kan man inte träna bort sin alkoholism om man är en "verklig" alkoholist. Läkarkåren skulle naturligtvis inte hålla med om detta utan det är AA's egen tolkning som jag använde mig av. Det finns gott om storkonsumenter som till synes druckit alkoholistiskt som med rätt anledning och motivation kan sluta dricka på egen hand, men de tillhör inte den grupp som vi kallar "verklig" alkoholist.