Citat:
Organisationen AA har inga behandlingshem och skall inte förknippas med den behandling och den effekt dessa hem har.Det som väl var essensen i det LookingBackinAnger skrev; funkar det för dig eller herr/fru X; fine! Be my guest.
De få studier som gjorts visar att AA inte på något sätt är signifikant bättre för återfallsprevention än KBT or whatever. Däremot är de ekonomiska intressena bakom alla behandlingshem som kör tolv-stegs väldigt väldigt starka.
Ledsen om jag uppfattades som raljant, min avsikt var endast att vara en liten smula sarkastisk...
De få studier som gjorts visar att AA inte på något sätt är signifikant bättre för återfallsprevention än KBT or whatever. Däremot är de ekonomiska intressena bakom alla behandlingshem som kör tolv-stegs väldigt väldigt starka.
Ledsen om jag uppfattades som raljant, min avsikt var endast att vara en liten smula sarkastisk...

AA har inte heller några ekonomiska intressen utöver att organisationen skall fungera med framförallt lokalhyror, fika och material och ett fåtal anställda personer med låg lön. Vår grupp betalar t ex 8.000 kr per år för vår lokal plus kostnader för 150 möten med fika och ljus och skickar väl vidare en tusenlapp eller två per år till de centrala delarna i AA. Under pandemin blev det noll.
AA är ju inte heller "first line support" liksom och upplever man alkoholproblem skall man ju vända sig till vården i första hand och köra den vägen. Om man inte vill vara anonym förstås och slippa risken att komma i socialens rullor vid en vårdnadstvist etc.
De som kommer till AA har i 99% varit föremål för långvarig behandling av olika slag som misslyckats och AA upplevs av många som den enda återstående chansen. Så det är ju en målgrupp som verkligen sitter fast i beroendet och inte sällan har svåra personliga förutsättningar utan en nykter umgängeskrets, bostad eller arbete eller tom fungerande familjekontakter.
Och på det sättet har det lite lättare att uppleva livet som meningslöst och har tuffare att avstå från alkohol eller dricka "lagom".
Så att jämföra olika behandlingars resultat med olika målgrupper låter sig ju inte göras på ett rättvist sätt.
Men AA fungerar på många och fungerar inte på betydligt fler.
Skulle inte vilja se N-gårdens bokslut och vinst - skulle antagligen få slaganfall.