2022-06-06, 10:43
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
Visst kan man det, det är ändå bara ett exempel. Alkoholism är inte någon sjukdom oavsett vad folk "tycker".

Har en kompis som är rejält söndersupen i skallen och kallar sig alkoholist. När jag frågade honom såhär ... Om jag riktar en skarpladdad pistol mot ditt huvud när du är saftigt bakis och precis skall ta en rejäl återställare och säger att om du tar en enda droppe så skjuter jag huvudet av dig, men om du ger fan i det tills det har gått tre timmar så får du en miljon kronor som ligger här i väskan, skulle du dricka då?

Så fan heller att jag skulle dricka då svarade han.

Så kan man inte viljemässigt hantera och styra över en sjukdom! Om man är förkyld så kan man inte välja att inte vara sjuk tre timmar men det kan man med alkohol ...

Det är uppenbart om du pratar med några alkoholister eller narkomaner att de trots all vilja och önskan i världen i tid och otid återfaller i missbruk utan någon som helst rimlig förklaring för att de helt enkelt inte vid varje given tidpunkt kan välja eller låta bli att dricka. Med det sagt så är man ingen robot som inte har förmågan att vid vissa tidpunkter faktiskt låta bli. Det är väl bara gå till en avgiftning och prata med lite folk där, just då är den stora merparten där frivilligt och väljer att inte dricka och knarka, problemet är att många av dom är snart tillbaka där eftersom de inte med bara viljekraft kunde fortsätta att stå emot drickande/knarkande. Så självklart kan man låta bli att dricka och knarka om den kortsiktiga vinningen är tillräckligt stor, problemlet är att inte börja igen.

I AA förklaras sjukdomen kortfattat med en fysisk och en mental del:

1. Den fysiska allergin (allergi = onormal kroppslig reaktion) handlar om ett merbegär som startar när en person väl har börjat dricka eller knarka som gör att ett kraftigt merbegär efter mer droger/alkohol infinner sig vid intag av alkohol och/eller droger. Det här är kraftigare hos vissa människor och inte lika kraftigt hos andra, men resultatet blir att man när man dricker/knarkar helt eller delvis förlorar kontrollen över mängden som konsumeras.

2. Den mentala biten som jag diskuterade ovan där man trots högvis med konsekvenser, efter att ha lovat sig själv att sluta ändå tar beslutet att börja igen. Den här delen är svårbegriplig och svårförklarlig men faktumet kvarstår att person efter person beskriver hur de inte kunnat avstå trots alla konsekvenser som kommer av deras drickande/knarkande. Vissa personer kan hålla sig i veckor, månader eller till och med ibland år men återfaller sedan och den onda spiralen är igång igen. Det är nästan att likna vid OCD, det spelar liksom ingen roll att en person gått tillbaka tio gånger för att kolla att man stängt av spisen, ändå känner sig personen tvungen att gå tillbaka och kolla igen. På samma verkar det vara med alkoholister/narkomaner, de vet inte att de inte ska men kan ändå inte låta bli.

(3. Andlig brist), det här är inte en del av sjukdomen (det diskuteras dock i oändlighet inom 12-steg om det ska anses vara en del av sjukdomen eller inte), utan är ett mänskligt tillstånd som också är orsaken till att 12-steg fungerar på många olika typer av beroenden. Det här tillståndet är det som infinner sig när en person blir sprit/knark-fri och en känsla av tomhet, ångest, rädslor, rastlöshet osv infinner sig. För väldigt många (mig inkluderad) blev det bara värre och värre ju längre jag inte använde, hatade verkligen varje sekund av livet och förstod därför inte varför man någonsin skulle vilja leva nykter eftersom jag tyckte det var så jävla pissigt. Jag tycker denna tråd beskriver det ganska väl: (FB) "Drogfri" igen, blir bara skit!

Det är även den sistnämnda delen med hur man mår i spritfritt tillstånd som man jobbar med inom 12-steg. Man gör alltså ingen åt varken den fysiska delen eller den mentala delen utan man gör något åt den andliga eller själsliga delen. Resultatet när man kommer i inre balans blir att man helt plötsligt har fått tillbaka valfriheten att välja eller låta bli att använda. Det får låta som flum och hokuspokus hur mycket det vill, men faktur är att det fungerat för miljontals människor.

Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Instämmer i det mesta du skriver.

Har inte skrivit att AA driver några hem och de har - vilket ju är sympatiskt - inga som helst ekonomiska intressen. Med det sagt finns det i "behandlingsbranschen" ganska tveksamma företag som använder just 12-stegs. Minns själv när vi på Hjälla (Nämndemansgården) vallades runt på AA-möten. Men herrejävlar vilken misskött verksamhet... (och de ska ändå vara "bra"). Brist på personal, EN läkare som dök upp tors e m... minns en lirare runt 60 som fick kraftiga bröstsmärtor OCH I EGEN BIL fick ta sig till kardiologen på Akademisjukhuset.... i tre dagar var det ingen som visste om han ens levde... "Vinster i välfärden"... Skulle inte vilja se N-gårdens bokslut och vinst - skulle antagligen få slaganfall.

Ja det är väl en närmast politisk diskussion men jag är villig att hålla med.

Citat:
Ursprungligen postat av LookingBackInAnger
Men förstår du inte vad jag menar? Du säger att AA har en lösning som fungerar, okej, men uppenbarligen fungerar den inte för 95% av människorna som söker sig till AA. Att den fungerar för dig och andra innebär inte att den fungerar för alla.

Alla som dricker har inte samma historia, därför är AAs one-size-fits-all-ideologi inte tillämpar på alla missbrukare. Att AA och 12-stegsprogrammet skulle vara en universallösning för alla som har problem med alkohol, droger, medberoende, sex osv är en illusion som är så djupt rotat i det allmänna medvetandet att den förtjänar att diskuteras.

Nu vet jag inte var alla procentsatser kommer ifrån, men att metoder mot missbruk inte fungerar är applicerbart på exakt ALLA behandlingsmetoder eftersom det inte finns någon behandlingsmetod mot missbruk som ens är i närheten av att ha en 20% succes rate sett över en längre tid. Att det skulle vara en one fits all ideologi är ju något som du säger, inte något som AA säger.

Citat:
Men premissen är att en skotte är född och bosatt i Skottland.

Det är fortfarande en urbota dum liknelse. Premissen om vem som är en "verklig" alkoholist är den som inte kan sluta av egen kraft och således kan man inte träna bort sin alkoholism om man är en "verklig" alkoholist. Läkarkåren skulle naturligtvis inte hålla med om detta utan det är AA's egen tolkning som jag använde mig av. Det finns gott om storkonsumenter som till synes druckit alkoholistiskt som med rätt anledning och motivation kan sluta dricka på egen hand, men de tillhör inte den grupp som vi kallar "verklig" alkoholist.
Citera
2022-06-06, 12:02
Avstängd
ElIzzards avatar
Citat:
Håller helt med, att kalla det en "sjukdom" är ett hån mot alla dödsdömda cancersjuka. Dessutom ingen strikt binär/dikotom process, undertecknad är väl en fullblodsalkis, men visst är det en gradfråga, folk kan vara mer eller mindre "törstiga"...

Det har många av sjukdomens symtom, men till skillnad från den cancersjuke KAN ju vi skruva igen korken.

Ja det kan vi! En förutsättning är att vi inser att vi INTE är maktlösa. XA vill ju att vi skall "erkänna"
att vi är maktlösa och att den ende som kan hjälpa oss är gud, ett sånt djävla skitsnack ...

Att bortförklara XA:s misslyckanden med att man inte är en "riktig" alkoholist om man kunnat sluta utan dem är ju rent nonsens. Man skall enligt XA tillskriva "programmet" förtjänsten om man lyckas men har högmod om man anser att man av egen kraft har slutat är en totalitärt förtryckande och despotisk hållning där man presenterar XA som ofelbart ...
Citera
2022-06-06, 16:40
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Ja det kan vi! En förutsättning är att vi inser att vi INTE är maktlösa. XA vill ju att vi skall "erkänna"
att vi är maktlösa och att den ende som kan hjälpa oss är gud, ett sånt djävla skitsnack ...

Att bortförklara XA:s misslyckanden med att man inte är en "riktig" alkoholist om man kunnat sluta utan dem är ju rent nonsens. Man skall enligt XA tillskriva "programmet" förtjänsten om man lyckas men har högmod om man anser att man av egen kraft har slutat är en totalitärt förtryckande och despotisk hållning där man presenterar XA som ofelbart ...

Jag förstår helt ärligt inte retoriken eller problemet här. 12-steg har aldrig utgett sig för att vara någon universallösning utan vänder sig till dom som INTE kan sluta på egen hand. För att vara övertydliga så pratar man om den ”verkliga” alkoholisten för att ytterligare särskilja sin målgrupp från den typ av alkoholister som du pratar om.

Det är för mig helt obegripligt varför personer som haft ett problematiskt drickande eller knarkande men som sen kunnat sluta på egen hand kommer och har åsikter om 12-stegsprogrammet. 12-steg finns för de personer där andra metoder har misslyckats och det är väl jättebra? Det handlar inte om att frånta någon bedriften av att ha lyckats ta sig ur sitt problembeteende, det är ju kanon! Med det sagt så är det inte 12-stegs målgrupp och därav så behöver man inse att man är maktlös inför alkoholen/drogerna om man inte kan sluta på egen hand.

Nykterhet är ingen tävling och lika glad som jag är för personer som lyckas ändra sig på egen hand lika glad är jag för de som inte kunde göra det på egen hand utan som gjort det med hjälp av ett andligt program. Lika lite som jag vill ta ifrån någon bedriften att sluta själv, lika lite vill jag ta ifrån Gud eller vad man väljer att kalla det äran för att ha hjälpt någon. Vad fan det spelar för roll för alla er som inne här och vevar förstår jag inte men jag tycker att det kanske vore dags att bry sig mindre om vad som görs i 12-steg och mer om vad som funkar för just er och hjälpa andra med det.
Citera
2022-06-06, 19:08
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongomanish
- - - 12-steg finns för de personer där andra metoder har misslyckats och det är väl jättebra? - - -

Absolut, problemet är bara att mången 12-stegare inte ens har 1/10 av din ödmjukhet...
Citera
2022-06-07, 00:02
Avstängd
ElIzzards avatar
Citat:
Absolut, problemet är bara att mången 12-stegare inte ens har 1/10 av din ödmjukhet...

Dessa 12-stegstalibaner är väl bara ett av problemen.

Om en människa har två val så väljer den alltid och utan undantag det enklare av dessa två val, något annat är omöjligt.

Det måste följaktligen finnas en motivation att låta bli som är starkare än att ge efter för flykten. Det finns också en anledning att man en gång föll för drogen (alkoholen) för att fly undan oönskade känslor och livssituation, trauma som inte fått adekvat behandling och därför kvarstår osv.

12-stegsprogram löser inte dessa grundorsaker, därför återfaller (enligt studier) c:a 90-95%. 12-stegsprogram riktar in den utsatte på annat (gud) vilket kan funka en tid men håller inte i längden (för de flesta) och de återfaller då med råge (enligt studier).

Jag känner flera som gått 12-stegen och super i varierande grad beroende på vad de har för balanserande motvikt i livet för övrigt. Även dessa "obotliga" suputer kan dock styra och avstå under det att de har göromål och förpliktelser som väger tyngre ... ingen sjukdom således utan ett beteende där man inte är maktlös utan själv väljer.
Citera
2022-06-07, 09:01
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Dessa 12-stegstalibaner är väl bara ett av problemen.

Om en människa har två val så väljer den alltid och utan undantag det enklare av dessa två val, något annat är omöjligt.

Det måste följaktligen finnas en motivation att låta bli som är starkare än att ge efter för flykten. Det finns också en anledning att man en gång föll för drogen (alkoholen) för att fly undan oönskade känslor och livssituation, trauma som inte fått adekvat behandling och därför kvarstår osv.

12-stegsprogram löser inte dessa grundorsaker, därför återfaller (enligt studier) c:a 90-95%. 12-stegsprogram riktar in den utsatte på annat (gud) vilket kan funka en tid men håller inte i längden (för de flesta) och de återfaller då med råge (enligt studier).

Jag känner flera som gått 12-stegen och super i varierande grad beroende på vad de har för balanserande motvikt i livet för övrigt. Även dessa "obotliga" suputer kan dock styra och avstå under det att de har göromål och förpliktelser som väger tyngre ... ingen sjukdom således utan ett beteende där man inte är maktlös utan själv väljer.

Tack för din helt egna forskning på dina kompisar, den verkar solid!

Jag tycker att det låter som en relativt bra metod om 5-10% faktiskt håller sig nyktra över tid! Jag har då inte stött på någon annan behandlingsmetod som ger bättre resultat och hittills så har ingen av er 12-stegsmotståndare presenterat någon annan heller och det är det som stör mig. Ni är innne och vevar om hur uselt 12-steg är, men majoriteten är inte ens nyktra själva och har inga förslag på bättre metoder.

Det är klart att det kan låta som en jävligt dålig succes rate men det säger ju mer om sjukdomen alkoholism. Att ditt inlägg på något sätt är ett argument mot att alkoholism skulle vara en sjukdom är för mig en total gåta med tanke på att alkoholister ju verkar mer eller mindre helt obotliga och att inte någon behandlingsmetod är i närheten av att ens ha 20% succes rate sett över tid.

Jag kommer nog bli utbränd om jag fortsätter den här diskussionen, men för all del fortsätt hata på 12-stegsprogrammet som har räddat livet på mig och otaliga fler. Skit i att försöka hjälpa någon annan, skit i att förespråka en behandlingsform som faktiskt fungerat för er, ja skit i allt som kan hjälpa andra. Fortsätt hata och sprida neggativitet omkring så kommer ert liv fortsätta vara fantantiskt! <3
Citera
2022-06-07, 09:30
Medlem
LookingBackInAngers avatar
mongomanish:

Varför kallar du inläggen som ifrågasätter AAs förträfflighet för hat och negativitet? Det här ska alltså föreställa en allmän diskussionstråd om AA och NA, och du beter dig som en kränkt muslim när någon undrar hur det kommer sig att AA och alla dess olika grupper alltid, i decennier, setts som den enda vägen ut ur ett missbruk.

Jag rekommenderade en bok, Powerless No Longer, för ett par dagar sedan. Boken handlar om att vi missbrukare kanske inte ska lägga hoppet till någon luddig, abstrakt, andlig fantasifigur utanför oss själva, utan inse att vi har kraften inom oss. Och den enda responsen jag fick från dig var att författaren Soderman “felaktigt” gjorde en jämförelse mellan nikotin och andra droger.

Det verkar som om du är totalt marinerad i AA-ideologin, att diskutera med dig om AA och 12-stegsprogrammet är som att försöka debattera evolutionsbiologi med en kreationist.

Hopplöst alltså.
Citera
2022-06-07, 10:39
Avstängd
Gerhardts avatar
Citat:

Som väl då kan tolkas mer som bortförklaring än som uppriktig ödmjukhet.

Citat:
mongomanish:

Varför kallar du inläggen som ifrågasätter AAs förträfflighet för hat och negativitet? Det här ska alltså föreställa en allmän diskussionstråd om AA och NA, och du beter dig som en kränkt muslim när någon undrar hur det kommer sig att AA och alla dess olika grupper alltid, i decennier, setts som den enda vägen ut ur ett missbruk.

Jag rekommenderade en bok, Powerless No Longer, för ett par dagar sedan. Boken handlar om att vi missbrukare kanske inte ska lägga hoppet till någon luddig, abstrakt, andlig fantasifigur utanför oss själva, utan inse att vi har kraften inom oss. Och den enda responsen jag fick från dig var att författaren Soderman “felaktigt” gjorde en jämförelse mellan nikotin och andra droger.

Det verkar som om du är totalt marinerad i AA-ideologin, att diskutera med dig om AA och 12-stegsprogrammet är som att försöka debattera evolutionsbiologi med en kreationist.

Hopplöst alltså.

Det finns ju cirka 300 XA-grupper med samma koncept (one-size-fits-all-ideologin) oavsett om det gäller nikotin eller alkohol eller anonyma pokerspelare ...
Citera
2022-06-07, 13:22
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
mongomanish:

Hopplöst alltså.

Jag tycker att det är allmänt jävla gnällande om 12-steg och jag förstår inte drivkraften. Det är fascinerande att folk kan ha så otroligt mycket energi att vara sura på ett program för tillfrisknande som fungerar för så många. Vem som sagt att AA och dess grupper är enda sättet att komma ifrån ett missbruk vet jag inte var du har fått det ifrån, men det är väl inte jättekonstigt om det finns många förespråkare för något som funkar för så många?

Jag har ju inte läst boken och kan ju inte mer än kommentera det som du skriver och liknelsen var ditt val att använda. Jag har ju heller inte påstått att ingen kan sluta av egen kraft, utan att det är den grupp som 12-steg vänder sig till. Jag tycker ju också att jag rätt uttryckligen har förklarat i mina tidigare inlägg varför jag tycker att 12-steg är en bra metod för personer när andra metoder misslyckats. Jag kan bara konstatera att 12-steg fungerat för mig i över åtta år och så även för en mängd personer i form av både vänner från missbruket och nya vänner som efter år av missbruk och fängelsevistelser äntligen blivit fria från sitt missbruk och idag är såväl läkare, psykologer, socionomer, ja you name it. Gemensamt för alla är att vi är 12-stegare och har funnit ett nytt sätt att leva inom 12-steg som gett oss förutsättningarna till att leva det liv vi lever idag.

Du får komma dragande med den där trasan om att man är marinerad i AA-ideologin, att vi är blåsta som tror att Gud har något med saken att göra osv hur mycket du vill, jag konstaterar bara att det har fungerat och för mig räcker det gott. Jag skiter i om jag tror på en Gud som inte finns så länge jag mår bra av det, jag skiter i om det finns studier som säger att 12-steg inte är bra så länge det funkar för mig och människor i min omgivning. Jag vet således inte varför jag ska behöva ta ställning till någon bok som säger att det minsann hade gått att göra på ett annat sätt när jag redan hittat ett som fungerar? Men vad vet jag, det kanske erbjuds en annan metod som du rekommendera i en helt egen tråd?

Jag har inte på något sätt försökt frånta någon rätten att diskutera 12-steg i den här tråden. Det är dock min uppfattning att det ni gör bara är här för att prata skit om något som ni inte verkar veta särskillt mycket om utan det verkar finnas något underliggande förakt mot just 12-steg som jag har svårt att förstå mig på. Har man förslag på andra lösningar så är min rekommendation att man tar dom någon annan stans eftersom det inte finns några motsättningar mellan 12-steg och andra lösningar.
Senast redigerad av mongomanish 2022-06-07 kl. 13:34.
Citera
2022-06-07, 13:55
Medlem
När smärtan av att förändra är mindre än smärtan att fortsätta, det är då det verkliga arbetet börjar. "Flumfolket" i gemenskaper är en räddning.
Citera
2022-06-11, 08:55
Avstängd
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongomanish
Tack för din helt egna forskning på dina kompisar, den verkar solid!

Jag tycker att det låter som en relativt bra metod om 5-10% faktiskt håller sig nyktra över tid! Jag har då inte stött på någon annan behandlingsmetod som ger bättre resultat och hittills så har ingen av er 12-stegsmotståndare presenterat någon annan heller och det är det som stör mig. Ni är innne och vevar om hur uselt 12-steg är, men majoriteten är inte ens nyktra själva och har inga förslag på bättre metoder.

Det är klart att det kan låta som en jävligt dålig succes rate men det säger ju mer om sjukdomen alkoholism. Att ditt inlägg på något sätt är ett argument mot att alkoholism skulle vara en sjukdom är för mig en total gåta med tanke på att alkoholister ju verkar mer eller mindre helt obotliga och att inte någon behandlingsmetod är i närheten av att ens ha 20% succes rate sett över tid.

Jag kommer nog bli utbränd om jag fortsätter den här diskussionen, men för all del fortsätt hata på 12-stegsprogrammet som har räddat livet på mig och otaliga fler. Skit i att försöka hjälpa någon annan, skit i att förespråka en behandlingsform som faktiskt fungerat för er, ja skit i allt som kan hjälpa andra. Fortsätt hata och sprida neggativitet omkring så kommer ert liv fortsätta vara fantantiskt! <3

Så du har bedrivit solid forskning och kommit fram till att majoriteten av 12-stegskritiker inte är nyktra?

Ditt inlägg är ett väldigt tydligt exempel på negativitet och kan väl närmast exemplifiera begreppet "torrfull" ...
Citera
2022-06-11, 13:18
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Så du har bedrivit solid forskning och kommit fram till att majoriteten av 12-stegskritiker inte är nyktra?

Ditt inlägg är ett väldigt tydligt exempel på negativitet och kan väl närmast exemplifiera begreppet "torrfull" ...

Jag kan väl inte ta ansvar för att majoriteten av alla personer jag talat med (mestadels IRL) som klagat på 12-steg själva varit aktiv i ett missbruk? Jag kan bara konstatera att så varit fallet och tycker bara att det är en aning ironiskt. Sen kan jag hålla med om att det är en rätt sopig retorik från min sida att gnälla på någon annans iaktagalser på sina polare och sen blanda in mina iaktagelser. Och ja, min ton i slutet var väl halvskön, jag var kanske inte i så god andlig spänst, point taken!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in