2022-06-06, 00:17
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Det som väl var essensen i det LookingBackinAnger skrev; funkar det för dig eller herr/fru X; fine! Be my guest.

De få studier som gjorts visar att AA inte på något sätt är signifikant bättre för återfallsprevention än KBT or whatever. Däremot är de ekonomiska intressena bakom alla behandlingshem som kör tolv-stegs väldigt väldigt starka.
Ledsen om jag uppfattades som raljant, min avsikt var endast att vara en liten smula sarkastisk...
Organisationen AA har inga behandlingshem och skall inte förknippas med den behandling och den effekt dessa hem har.
AA har inte heller några ekonomiska intressen utöver att organisationen skall fungera med framförallt lokalhyror, fika och material och ett fåtal anställda personer med låg lön. Vår grupp betalar t ex 8.000 kr per år för vår lokal plus kostnader för 150 möten med fika och ljus och skickar väl vidare en tusenlapp eller två per år till de centrala delarna i AA. Under pandemin blev det noll.
AA är ju inte heller "first line support" liksom och upplever man alkoholproblem skall man ju vända sig till vården i första hand och köra den vägen. Om man inte vill vara anonym förstås och slippa risken att komma i socialens rullor vid en vårdnadstvist etc.
De som kommer till AA har i 99% varit föremål för långvarig behandling av olika slag som misslyckats och AA upplevs av många som den enda återstående chansen. Så det är ju en målgrupp som verkligen sitter fast i beroendet och inte sällan har svåra personliga förutsättningar utan en nykter umgängeskrets, bostad eller arbete eller tom fungerande familjekontakter.
Och på det sättet har det lite lättare att uppleva livet som meningslöst och har tuffare att avstå från alkohol eller dricka "lagom".
Så att jämföra olika behandlingars resultat med olika målgrupper låter sig ju inte göras på ett rättvist sätt.
Men AA fungerar på många och fungerar inte på betydligt fler.
Citera
2022-06-06, 00:20
Avstängd
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Man kan inte ta en ur högen som säger något och börja tro på det.
Vem är denna person som du relaterar till egentligen?
Emelie Lagerborg?
En bloggande beteendevetare som tycker rakt ut i luften.
Fram med hennes cv så skall vi se vad hon har för kompetens att uttala sig

Visst kan man det, det är ändå bara ett exempel. Alkoholism är inte någon sjukdom oavsett vad folk "tycker".

Har en kompis som är rejält söndersupen i skallen och kallar sig alkoholist. När jag frågade honom såhär ... Om jag riktar en skarpladdad pistol mot ditt huvud när du är saftigt bakis och precis skall ta en rejäl återställare och säger att om du tar en enda droppe så skjuter jag huvudet av dig, men om du ger fan i det tills det har gått tre timmar så får du en miljon kronor som ligger här i väskan, skulle du dricka då?

Så fan heller att jag skulle dricka då svarade han.

Så kan man inte viljemässigt hantera och styra över en sjukdom! Om man är förkyld så kan man inte välja att inte vara sjuk tre timmar men det kan man med alkohol ...
Senast redigerad av ElIzzard 2022-06-06 kl. 00:23.
Citera
2022-06-06, 00:22
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LookingBackInAnger
mongomanish:
Vad är det som säger att jag har något gemensamt med en annan människa bara för att hon också har problem med alkoholen? Oftast är det ju så att det enda vi har gemensamt är problem med alkoholen.
En blind kan inte leda en blind.
Det gemensamma är framförallt att vi har en lösning vi tror på och en nykter gemenskap som fungerar.
Inte endast att vi har haft problem med alkoholen.
Så vi är inte blinda utan kan se vad som fungerar för oss och man kan därför säga att en seende leder en seende.
Citera
2022-06-06, 00:25
Avstängd
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Det gemensamma är framförallt att vi har en lösning vi tror på och en nykter gemenskap som fungerar.
Så vi är inte blinda utan kan se vad som fungerar för oss och man kan därför säga att en seende leder en seende.

Ja och tron kan försätta berg som man brukar säga - placebo är också ofta mycket effektivt!
Citera
2022-06-06, 00:29
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Vem är denna person som du relaterar till egentligen?
Emelie Lagerborg?
En bloggande beteendevetare som tycker rakt ut i luften.
Fram med hennes cv så skall vi se vad hon har för kompetens att uttala sig

Citat:
Ursprungligen postat av ElIzzard
riktig_skotte[/url]
Alkoholism är definitivt inte en sjukdom! https://nyheter24.se/debatt/876744-beteendevetare-alkoholism-ar-inte-en-sjukdom-ingen-tvingar-dig-att-dricka
Emelie lagerborg är en tjej som har "gått en kurs i KBT" och har en blogg om resor och ångest.
Han kan inget om beroendesjukdomar.
Vad är det för amatör egentligen?
Hur kan nyheter 24 gå ut med detta?
Citera
2022-06-06, 00:31
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Visst kan man det, det är ändå bara ett exempel. Alkoholism är inte någon sjukdom oavsett vad folk "tycker".

Har en kompis som är rejält söndersupen i skallen och kallar sig alkoholist. När jag frågade honom såhär ... Om jag riktar en skarpladdad pistol mot ditt huvud när du är saftigt bakis och precis skall ta en rejäl återställare och säger att om du tar en enda droppe så skjuter jag huvudet av dig, men om du ger fan i det tills det har gått tre timmar så får du en miljon kronor som ligger här i väskan, skulle du dricka då?

Så kan man inte viljemässigt hantera och styra över en sjukdom! Om man är förkyld så kan man inte välja att inte vara sjuk tre timmar men det kan man med alkohol ...
Det var inte ett bra bevis.
Det kan vara en sjukdom ändå.
Citera
2022-06-06, 00:41
Avstängd
ElIzzards avatar
Citat:
Det var inte ett bra bevis.
Det kan vara en sjukdom ändå.

... och det du skrev kallar du motbevis då eller
Citera
2022-06-06, 02:32
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Organisationen AA har inga behandlingshem och skall inte förknippas med den behandling och den effekt dessa hem har.
AA har inte heller några ekonomiska intressen utöver att organisationen skall fungera med framförallt lokalhyror, fika och material och ett fåtal anställda personer med låg lön. Vår grupp betalar t ex 8.000 kr per år för vår lokal plus kostnader för 150 möten med fika och ljus och skickar väl vidare en tusenlapp eller två per år till de centrala delarna i AA. Under pandemin blev det noll.
AA är ju inte heller "first line support" liksom och upplever man alkoholproblem skall man ju vända sig till vården i första hand och köra den vägen. Om man inte vill vara anonym förstås och slippa risken att komma i socialens rullor vid en vårdnadstvist etc.
De som kommer till AA har i 99% varit föremål för långvarig behandling av olika slag som misslyckats och AA upplevs av många som den enda återstående chansen. Så det är ju en målgrupp som verkligen sitter fast i beroendet och inte sällan har svåra personliga förutsättningar utan en nykter umgängeskrets, bostad eller arbete eller tom fungerande familjekontakter.
Och på det sättet har det lite lättare att uppleva livet som meningslöst och har tuffare att avstå från alkohol eller dricka "lagom".
Så att jämföra olika behandlingars resultat med olika målgrupper låter sig ju inte göras på ett rättvist sätt.
Men AA fungerar på många och fungerar inte på betydligt fler.

Instämmer i det mesta du skriver.

Har inte skrivit att AA driver några hem och de har - vilket ju är sympatiskt - inga som helst ekonomiska intressen. Med det sagt finns det i "behandlingsbranschen" ganska tveksamma företag som använder just 12-stegs. Minns själv när vi på Hjälla (Nämndemansgården) vallades runt på AA-möten. Men herrejävlar vilken misskött verksamhet... (och de ska ändå vara "bra"). Brist på personal, EN läkare som dök upp tors e m... minns en lirare runt 60 som fick kraftiga bröstsmärtor OCH I EGEN BIL fick ta sig till kardiologen på Akademisjukhuset.... i tre dagar var det ingen som visste om han ens levde... "Vinster i välfärden"... Skulle inte vilja se N-gårdens bokslut och vinst - skulle antagligen få slaganfall.
Citera
2022-06-06, 06:32
Medlem
LookingBackInAngers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset

Men förstår du inte vad jag menar? Du säger att AA har en lösning som fungerar, okej, men uppenbarligen fungerar den inte för 95% av människorna som söker sig till AA. Att den fungerar för dig och andra innebär inte att den fungerar för alla.

Alla som dricker har inte samma historia, därför är AAs one-size-fits-all-ideologi inte tillämpar på alla missbrukare. Att AA och 12-stegsprogrammet skulle vara en universallösning för alla som har problem med alkohol, droger, medberoende, sex osv är en illusion som är så djupt rotat i det allmänna medvetandet att den förtjänar att diskuteras.
Citera
2022-06-06, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Instämmer i det mesta du skriver.

Har inte skrivit att AA driver några hem och de har - vilket ju är sympatiskt - inga som helst ekonomiska intressen. Med det sagt finns det i "behandlingsbranschen" ganska tveksamma företag som använder just 12-stegs. Minns själv när vi på Hjälla (Nämndemansgården) vallades runt på AA-möten. Men herrejävlar vilken misskött verksamhet... (och de ska ändå vara "bra"). Brist på personal, EN läkare som dök upp tors e m... minns en lirare runt 60 som fick kraftiga bröstsmärtor OCH I EGEN BIL fick ta sig till kardiologen på Akademisjukhuset.... i tre dagar var det ingen som visste om han ens levde... "Vinster i välfärden"... Skulle inte vilja se N-gårdens bokslut och vinst - skulle antagligen få slaganfall.

Exakt. Att det växt upp en business med vinstdrivande behandlingshem är totalt tokigt. I USA är det ännu värre. Och människor betalar dyra pengar, skuldsätter sig, och trillar tillbaks när dom skrivs ut. Det är inte ovanligt att folk är inne på sin femte behandling. Då undrar man varför. Fungerade det inte första gången? Men med 12-stegsprogrammet och behandlingshemsbranschens logik så beror misslyckandet/återfallet inte på att behandlingsformen/12-stegsprogrammet är fel, utan det beror på att den som misslyckas inte “tog till sig stegen” alternativt “inte var redo”. Han hade inte nått “rock bottom”.

Det är så dumt att jag blir förbannad.
Citera
2022-06-06, 07:18
Medlem
Citat:
Men om definitionen på en skotte är "en person som inte tar socker på gröten" så blir det inget felslut?
Då är det ju definitionen som är fel.
Definierar man en alkoholist som en person som inte kan dricka alkohol igen blir rättslutet att den som kan det inte är alkoholist.
Men det finns ingen vedertagen och enhetlig begreppsförklaring av alkoholist så överhuvudtaget användandet av ordet kräver ytterligare förklaring för att bli begripligt och meningsfullt.

Men premissen är att en skotte är född och bosatt i Skottland.
Citera
2022-06-06, 10:28
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Citat:

Håller helt med, att kalla det en "sjukdom" är ett hån mot alla dödsdömda cancersjuka. Dessutom ingen strikt binär/dikotom process, undertecknad är väl en fullblodsalkis, men visst är det en gradfråga, folk kan vara mer eller mindre "törstiga"...

Det har många av sjukdomens symtom, men till skillnad från den cancersjuke KAN ju vi skruva igen korken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in