2022-06-10, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadGinger
varken lastbil eller cykel hade på trottoaren o göra.

Mäster... Hur hade du tänkt att lastbilen skulle kunna komma till kajen på andra sidan trottoaren?

Jag reagerar mer på att folk vittnar om att det är en tung 18-pallars som har kört in där då det dels gäller 6tons axeltrycksförbud och dels är det tämligt rejält trångt där inne. Men visst.

Oavsett vad är det föraren som har varit vållande då fronten på bilen skall ha träffat och kört över cykeln enligt något vittne här inne i tråden.
Citera
2022-06-10, 23:01
Medlem
4nkans avatar
Man kan väl sammanfatta det hela med att cyklisten vann på det juridiska i denna olycka. Men var det värt livet? Troligtvis inte.

Cyklar man i en stor stad så sker denna situation hela tiden, dvs att både bilen och cyklisten har grönt ljus.

Som cyklist måste man hålla stenkoll på bilisten som ligger bredvid dig, om han tänker svänga eller åka rakt fram.
Citera
2022-06-11, 00:53
Medlem
RIP❤️
Bilist och cyklist är sjukt dålig kombo, framförallt Stockholm…
Citera
2022-06-11, 02:52
Medlem
sådana stora fordon bör bara få köra på vägar utan gångväg vid sidan.
Citera
2022-06-11, 04:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Mäster... Hur hade du tänkt att lastbilen skulle kunna komma till kajen på andra sidan trottoaren?

Jag reagerar mer på att folk vittnar om att det är en tung 18-pallars som har kört in där då det dels gäller 6tons axeltrycksförbud och dels är det tämligt rejält trångt där inne. Men visst.

Oavsett vad är det föraren som har varit vållande då fronten på bilen skall ha träffat och kört över cykeln enligt något vittne här inne i tråden.

En vanlig distributionsbil väger väl upp till ca 10ton tom, och viktfördelningen brukar väl vara ca 50/50 fram- och bakaxel, med andra ord får det att lasta 2ton utan att överstiga 6 ton axeltryck. Så det behöver nödvändigtvis inte vara några konstigheter.

Citat:
Ursprungligen postat av ForumsHack

Varför inte förbjuda exempelvis restauranger och butiker ifrån att ta emot varor istället?
Citera
2022-06-11, 07:56
Medlem
Detta gäller ju om en gång- eller cykelbana går tvärs över en väg. Men i innerstan går cykelbanor längs med vägen, ofta mellan filen som ska köra rakt fram i nästa korsning och den som ska svänga höger. Om du som bilist kör från vänstra filen mot den högra korsar du cykelbanan och har då väjningsplikt. Precis som du har när du byter fil "som vanligt".

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Inte mot cyklister och inte mot gångare om det inte är ett övergångsställe.
Eller - jag menar inte det - men trafikförordningen gör det.
Inte undra på att cyklister dör va..

02.38

NU ska du ha klart för dig att VÄJNINGSPLIKT är en SKYLDIGHET som är mycket stark - medan
"ge cyklande möjlighet att passera - inte alls har samma tyngd.
Det betyder att om man förväntas anlända till skärningspunkten samtidigt SKA cykeln stanna...
Endast om cykeln är först ska bilsten ge dem möjlighet att fullfölja sitt korsande (vilket är rätt självklart för annat betyder ju att man kör över dem). Det är en väldigt enkel och tydlig regel.

Enda gången det inte gäller är cykelpassage eller ljusreglerade passage.
https://www.transportstyrelsen.se/sv...Cykeloverfart/
Citera
2022-06-11, 07:58
Medlem
Ja, det är helt obegripligt hur dessa kolosser får framföras i innerstäder. De är till sin konstruktion direkt olämpliga. Lägg till "stressade förare som har ett schema att hålla" och du har en katastrof som väntar. Eller väntar, det har ju redan hänt. Förbjud lastbilar.

Citat:
Ursprungligen postat av ForumsHack
Citera
2022-06-11, 08:04
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Certocito
Ja, det är helt obegripligt hur dessa kolosser får framföras i innerstäder. De är till sin konstruktion direkt olämpliga. Lägg till "stressade förare som har ett schema att hålla" och du har en katastrof som väntar. Eller väntar, det har ju redan hänt. Förbjud lastbilar.

Håller med dig, men då blir innerstaden utan leveranser till sina affärer, men du tar väl bussen ut till förorten för din vardagliga handling då antar jag?

Knepigt eller hur?
Citera
2022-06-11, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lavsduns
Logiskt att kvinnor råkar ut för den här typen av olyckor eftersom de har sämre spatial förmåga, dvs rumsuppfattning avståndsbedömning etc, de vet inte hur de ligger i trafiken och därför är kvinnor också sämre bilförare enl forskning som inte får publiceras i MSM eftersom kvinnor betraktas som ” heliga kor”.

Intressant. Länka gärna. Allt jag har läst visar att kvinnor är generellt sett bättre bilförare eftersom de inte i lika stor utsträckning bryter mot regler och lagar och därmed följer de uppsatta regler som tillsammans ligger till grund för en säker trafikmiljö.
Citera
2022-06-11, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Håller med dig, men då blir innerstaden utan leveranser till sina affärer, men du tar väl bussen ut till förorten för din vardagliga handling då antar jag?

Knepigt eller hur?

Det finns mängder med andra sätt att transportera varor på. Att ett sätt är dominant för tillfället är knappast ett bevis på att det är det korrekta sättet.
Citera
2022-06-11, 08:07
Medlem
cleovarnamnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Det finns mängder av varningssystem att köpa och finns på många stadsbussar. Det borde vara ett lagkrav för alla tunga fordon i stadstrafik.

T.ex. https://www.mobileye.com/us/fleets/t...pot-detection/
Tack! Såg din länk tidigare men missade att svara. Det verkar ju praktiskt! Liknande system kan väl inte vara så dyra heller?

Citat:
Ursprungligen postat av lavsduns
Logiskt att kvinnor råkar ut för den här typen av olyckor eftersom de har sämre spatial förmåga, dvs rumsuppfattning avståndsbedömning etc, de vet inte hur de ligger i trafiken och därför är kvinnor också sämre bilförare enl forskning som inte får publiceras i MSM eftersom kvinnor betraktas som ” heliga kor”.
Betraktas vi verkligen som det? Jag har i dagstidningar läst om könsskillnader flera gånger och ibland är de förstås till kvinnors nackdel. Nästan varenda undersökning visar väl att män som grupp är mer tekniskt skickliga men råkar likt förbannat ut för fler olyckor då de även är mer risktagande - vilket man ju kan argumentera även talar för sämre konsekvenstänkande. 😉
Men ja, jag ifrågasätter verkligen inte att kvinnor generellt har sämre spatial förmåga än män - men jag tror inte det är anledningen till att fler kvinnor omkommer i dessa olyckor. Tidigare i tråden postade någon en länk som jag sedan repostade - där skrevs om teorin att män oftare cyklar mot rött och således hinner förbi faran medan kvinnor, som lydigt väntar på grönt, hamnar bredvid lastbilen i stället.

https://www.cyklistbloggen.se/2011/1...dar-cyklister/

Oavsett anledning är det förbannat tragiskt. Och även om anledningen skulle vara kvinnors undermåliga spatiala förmåga, vad sjutton löses inte problemet för? Om vi kvinnor verkligen inte kan bättre är det väl snarare ännu mer anledning att skydda oss genom att lösa döda vinkel-problematiken?
Förresten - det verkar ju som lastbilschaufför hade gjort felet här. Varför upptäckte inte denne man kvinnan och räknade, med sin överlägsna manliga förmåga, ut att hon snart skulle kunna befinna sig inom det område han tänkte korsa…? 😉

Hur som helst: så tragiskt och något jag ständigt oroar mig för ska hända någon jag känner.
Politiker som ständigt lobbar för ökat cyklande borde också lobba för ökad säkerhet för alla trafikanter som inte sitter skyddade med något tons material omkring sig.
Vila i frid, stackars kvinna, och hoppas att hennes anhöriga får allt stöd de behöver så länge de behöver det.
Citera
2022-06-11, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Betraktas vi verkligen som det? Jag har i dagstidningar läst om könsskillnader flera gånger och ibland är de förstås till kvinnors nackdel. Nästan varenda undersökning visar väl att män som grupp är mer tekniskt skickliga men råkar likt förbannat ut för fler olyckor då de även är mer risktagande - vilket man ju kan argumentera även talar för sämre konsekvenstänkande. 😉
Men ja, jag ifrågasätter verkligen inte att kvinnor generellt har sämre spatial förmåga än män - men jag tror inte det är anledningen till att fler kvinnor omkommer i dessa olyckor. Tidigare i tråden postade någon en länk som jag sedan repostade - där skrevs om teorin att män oftare cyklar mot rött och således hinner förbi faran medan kvinnor, som lydigt väntar på grönt, hamnar bredvid lastbilen i stället.

https://www.cyklistbloggen.se/2011/1...dar-cyklister/

Precis, kvinnor följer regler i större utsträckning och här är tyvärr reglerna felaktigt utformade vilket har katastrofala konsekvenser. Man får hoppas att detta blir en ögonöppnare för lagstiftare och stadsplanerare. Men att någon ska behöva sätta livet till...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in