Citat:
Ursprungligen postat av
gorbag
Det finns mängder av varningssystem att köpa och finns på många stadsbussar. Det borde vara ett lagkrav för alla tunga fordon i stadstrafik.
T.ex.
https://www.mobileye.com/us/fleets/t...pot-detection/
Tack! Såg din länk tidigare men missade att svara. Det verkar ju praktiskt! Liknande system kan väl inte vara så dyra heller?
Citat:
Ursprungligen postat av
lavsduns
Logiskt att kvinnor råkar ut för den här typen av olyckor eftersom de har sämre spatial förmåga, dvs rumsuppfattning avståndsbedömning etc, de vet inte hur de ligger i trafiken och därför är kvinnor också sämre bilförare enl forskning som inte får publiceras i MSM eftersom kvinnor betraktas som ” heliga kor”.
Betraktas vi verkligen som det? Jag har i dagstidningar läst om könsskillnader flera gånger och ibland är de förstås till kvinnors nackdel. Nästan varenda undersökning visar väl att män som grupp är mer tekniskt skickliga men råkar likt förbannat ut för fler olyckor då de även är mer risktagande - vilket man ju kan argumentera även talar för sämre konsekvenstänkande. 😉
Men ja, jag ifrågasätter verkligen inte att kvinnor generellt har sämre spatial förmåga än män - men jag tror inte det är anledningen till att fler kvinnor omkommer i dessa olyckor. Tidigare i tråden postade någon en länk som jag sedan repostade - där skrevs om teorin att män oftare cyklar mot rött och således hinner förbi faran medan kvinnor, som lydigt väntar på grönt, hamnar bredvid lastbilen i stället.
https://www.cyklistbloggen.se/2011/1...dar-cyklister/
Oavsett anledning är det förbannat tragiskt. Och även om anledningen skulle vara kvinnors undermåliga spatiala förmåga, vad sjutton löses inte problemet för? Om vi kvinnor verkligen inte kan bättre är det väl snarare ännu mer anledning att skydda oss genom att lösa döda vinkel-problematiken?
Förresten - det verkar ju som lastbilschaufför hade gjort felet här. Varför upptäckte inte denne man kvinnan och räknade, med sin överlägsna manliga förmåga, ut att hon snart skulle kunna befinna sig inom det område han tänkte korsa…? 😉
Hur som helst: så tragiskt och något jag ständigt oroar mig för ska hända någon jag känner.
Politiker som ständigt lobbar för ökat cyklande borde också lobba för ökad säkerhet för alla trafikanter som inte sitter skyddade med något tons material omkring sig.
Vila i frid, stackars kvinna, och hoppas att hennes anhöriga får allt stöd de behöver så länge de behöver det.