Citat:
Ursprungligen postat av
Gammalhiphopare
Vilket skämt
Alla siffror som visas är friserade och missledande
De enda som intervjuas i media är mäklare och banktjänstemän
Inte undra på att folk dras ned i bolåneträsket
Jag lyssnade på radion imorse där de intervjuade en mäklare. Reportaget börjar med att repotern säger att att priserna har "avstannat". Frasen är inte ens korrekt och ger bilden av att priserna står stilla. Mäklaren intervjuas och det är lite samma floskler som vanligt, en positiv sak är bland annat om man ska "byta upp sig" till något större så har det blivit billigare, dvs. nu finns det anledning att skuldsätta sig ännu mer.
Man avslutar med att man inte tror att det är en bostadsbubbla som spruckit utan att priserna "alltid" stiger och mäklarna ser det som en hack i kurvan.
De intervjuar iof också en "sparekonom" som menar att det är sunt att priserna "går ner lite" och att man kanske inte ska köpa ett hus på en handvändning.
Jag är själv ekonom men tycket det är extremt märkligt hur vissa av dessa personer kan få betalt för sitt arbete med analys. Det är på så elementär nivå att det är löjligt. Ingen hårddata, man tar inte upp några scenarios som beräknats eller liknande. Jag undrar hur många personer som direkt och indirekt sysselsätts av att i princip enbart prata om riksbankens räntenivåer, frågar man en ekonomireporter hur många lastbilar Scania sålde förra kvartalet har de säkerligen inte en susning.