2022-06-09, 16:02
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Turken, kan du något om Havila shipping? Inget jag hittar motiverar att de går upp 20% om dagen. Varje dag har jag skalat av lite vinst i princip. Men det känns korkat att sälja när den går upp hela tiden, lika korkat att jag inte fattar varför den går upp

De hade ett lågt värde tyckte jag i förhållande till flotta när jag köpte dom, men något måste väl ligga bakom rusningen som aldrig tar slut eller??

Har någon annan snappat upp något?

Märkligt.. Mycket annat i branschen har en dålig dag, men Havila upp 20% idag igen.
Citera
2022-06-09, 16:15
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Märkligt.. Mycket annat i branschen har en dålig dag, men Havila upp 20% idag igen.

De lever i ett eget universum tydligen, enda jag kan komma på är att någon med mycket kapital håller på att köpa in sig. En del poster är rätt stora när man kollar köp-poster
Citera
2022-06-09, 16:29
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Juicy dips i ZIM och DAC för den optimistiskt lagde som tror att människor kommer fortsätta köpa massa skit de inte behöver (eller svälter om de blir utan) från andra sidan jorden.
Slakten fortsätter idag. Inte något bra konjunkturtecken när folk säljer dessa sedelpressar...
Citera
2022-06-09, 16:39
Medlem
Citat:
De lever i ett eget universum tydligen, enda jag kan komma på är att någon med mycket kapital håller på att köpa in sig. En del poster är rätt stora när man kollar köp-poster
Jag tror de gamla norska rävarna i branschen köper in sig för fullt, de norska aktierna går sjukt bra i jämförelse med resten. Sålt lite av mina Solstad som också gått upp orimligt mycket sen årsskiftet, typ 700% nu.
Citera
2022-06-09, 16:46
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Antagligen för att den norska marknaden är betydligt mindre likvid än vår. I just de här bolagen är den effektiva floaten kanske hyfsat liten vilket leder till de här överreaktionerna.

Minns att någon i tråden gjorde löjligt mkt på seadrill innan rekonstruktionen. Tror det var bankkonsulten eller hassetass.
En annan användare i en annan tråd vittnade om att norgemarknaden ofta går bananas, kan inte minnas vem men denne får gärna ge sig till känna och vittna om sakernas tillstånd.

Spontant ur mitt egna minne hämtar norska fing, zwipe likviditet från den svenska marknaden med dubbelnotering.
Där gjorde jag mig iofs en rejäl hacka, men betala med fingeravtryckskort är både obehagligt plus att jag har gjort det med samsung pay flera år redan de få gånger jag inte betalar med kolsvarta kontanter.
Likadant med edutainmentpumpen Kahoot där nån jävel cashade hem rejält och köpte etasjeleilighet på Majorstua.
Entusiasmen var lika stor då aker lossade dököttet aker offshore wind till de gröna spekulanterna.

Graferna ser ut som klassiska danske-skiderøv-biotechpumpar som även de hämtar likviditet i Sverige.

Alla skumraskbanker ligger i Sverige. Farsan sa alltid att danskarna var nordens araber, och det är väl rätt. Är vi då nordens judar ?
Citera
2022-06-09, 16:49
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dupersnabb
Jag tror de gamla norska rävarna i branschen köper in sig för fullt, de norska aktierna går sjukt bra i jämförelse med resten. Sålt lite av mina Solstad som också gått upp orimligt mycket sen årsskiftet, typ 700% nu.

Sålde mina vid 30, tydligen alldeles för tidigt, det är den enda anledningen jag inte dumpat allt i Havila, för när man tror de har gått upp mer än vad som är rimligt så finns det minst en dubbling kvar.

Köpte in mig i DOF, utan att ha läst mer än att det var oljeservice, började studera skiten och konstaterade att de har 18 miljarder i lån som de aldrig kan betala tillbaka. Under tiden jag läste gick aktien upp 10%, braindead
Citera
2022-06-09, 16:54
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Antagligen för att den norska marknaden är betydligt mindre likvid än vår. I just de här bolagen är den effektiva floaten kanske hyfsat liten vilket leder till de här överreaktionerna.

Minns att någon i tråden gjorde löjligt mkt på seadrill innan rekonstruktionen. Tror det var bankkonsulten eller hassetass.
En annan användare i en annan tråd vittnade om att norgemarknaden ofta går bananas, kan inte minnas vem men denne får gärna ge sig till känna och vittna om sakernas tillstånd.

Spontant ur mitt egna minne hämtar norska fing, zwipe likviditet från den svenska marknaden med dubbelnotering.
Där gjorde jag mig iofs en rejäl hacka, men betala med fingeravtryckskort är både obehagligt plus att jag har gjort det med samsung pay flera år redan de få gånger jag inte betalar med kolsvarta kontanter.
Likadant med edutainmentpumpen Kahoot där nån jävel cashade hem rejält och köpte etasjeleilighet på Majorstua.
Entusiasmen var lika stor då aker lossade dököttet aker offshore wind till de gröna spekulanterna.

Graferna ser ut som klassiska danske-skiderøv-biotechpumpar som även de hämtar likviditet i Sverige.

Alla skumraskbanker ligger i Sverige. Farsan sa alltid att danskarna var nordens araber, och det är väl rätt. Är vi då nordens judar ?

Nej, vi är nordens Afghaner, eller i alla fall Norges Afghaner. Vi gör jobben som norrmännen inte vill göra själva

Entusiasmen är stor hos mig iaf, hur jag än gör nu så har norsk offshore varit en vinstaffär. Tanken från min sida var att det skulle dröja 6-12 månader innan det blev några större rörelser, så det känns lite konstigt att kliva ur allt redan nu
Citera
2022-06-09, 17:43
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Slakten fortsätter idag. Inte något bra konjunkturtecken när folk säljer dessa sedelpressar...

Ja där var jag het på gröten, men det var lyckligtvis inga större slantar. en av många fördelar med att vara en fattig jävel.

Men du har såklart rätt, många som är gloomy och doomy just nu. I slutändan reder det dock ut sig för skeppisarna tror jag. I värsta fall får de väl börja skeppa opium och slavar istället.

Citat:
Nej, vi är nordens Afghaner, eller i alla fall Norges Afghaner. Vi gör jobben som norrmännen inte vill göra själva.

Lets see. Tidigare stormakt, exporterar råvaror, fullt av dekadenta miljardärer i huvudstaden, konstiga stäppfolk som lodar runt på gatorna, strösslar nyprintade pass runt omkring oss, korrupt offentlig sektor där politruker från regeringspartiet tillsätter sina kompisar…

Vi kanske är nordens ryssar.
Senast redigerad av Smutz 2022-06-09 kl. 17:50.
Citera
2022-06-09, 21:36
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Men du har såklart rätt, många som är gloomy och doomy just nu. I slutändan reder det dock ut sig för skeppisarna tror jag. I värsta fall får de väl börja skeppa opium och slavar istället.
Flex, Awilco och Avance verkar vara barnen som följer med badvattnet. De ingår tydligen i samma ETF:er som container- och bulkrederierna. Eller så är det branden i Texas som gör att de handlas ner.
https://www.investing.com/news/commodities-news/us-natural-gas-prices-plunge-after-fire-at-texas-lng-terminal-2834971

Citat:
Vi kanske är nordens ryssar.
Snarare tvärtom. Det är vi som lärt dem alla hyss.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ruser
Citera
2022-06-09, 23:28
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Flex, Awilco och Avance verkar vara barnen som följer med badvattnet. De ingår tydligen i samma ETF:er som container- och bulkrederierna. Eller så är det branden i Texas som gör att de handlas ner.
https://www.investing.com/news/commodities-news/us-natural-gas-prices-plunge-after-fire-at-texas-lng-terminal-2834971

Ja jävlar, de hade väl tjuvrökande ruser som rörläggare.

Det här tyckte jag var intressant angående shipping, bockstensmannen har börjat gagga om saker han inte begriper.

Citat:
Ursprungligen postat av Joe Biden
One of the reasons prices have gone up is because a handful of companies who control the market have raised shipping prices by as much as 1,000%. It’s outrageous — and I’m calling on Congress to crack down on them.

https://twitter.com/potus/status/1534919703864528899?s=21&t=BFPn9DyxMgio2Dqr_OYw7g

Min förhudslöse ledsagare hade en snygg replik:

Citat:
Ursprungligen postat av J Mintzmyer
Sir, have you seen the findings of your own Administration officials?

They (the FMC fact finding team) concluded there is "vigorous competition" in the sector, via a report issued just about a week ago...
www2.fmc.gov/readingroom/do…

Here's a news summary:

https://twitter.com/mintzmyer/status/1534971789096407056?s=21&t=BFPn9DyxMgio2Dqr_OYw7g
Senast redigerad av Smutz 2022-06-09 kl. 23:30.
Citera
2022-06-09, 23:31
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Ska man sälja Thetys Oil och köpa Lundin Energy istället?
Båda aktierna går uppåt, men det verkar vara bra fart på Lundin jämfört med Thethy.
Citera
2022-06-09, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Ska man sälja Thetys Oil och köpa Lundin Energy istället?
Båda aktierna går uppåt, men det verkar vara bra fart på Lundin jämfört med Thethy.
Exxon Mobile! Starka och diversifierade med en fin direktavkastning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in