Citat:
Ursprungligen postat av
bajssprutan
Det ser ut som att det kommer att göra det tyvärr, många blir utan mat. Dock är det för många variabler för att jag ska känna mig bekväm. Egypten lär känna av smärtan eftersom de importerar mycket ukrainskt vete och har en stor befolkning.
Jag undrar om ris kräver konstgödning det också ?
Ris är som bekant "staple food" för stora delar av asien, afrika och arabvärlden.
Jag sov över hemma hos en risbonde på Bohol, Filippinerna men jag har inget minne av att jag såg några säckar med kemisk gödning. Tror han odlade ekologiskt fast han var barangayens (typ kommunens) största bonde.
Du har så rätt.
Många av dessa arabländer är väldigt stora importörer. Egypten är faktiskt världens största importör. Vi kan redan nu stryka Ukrainska produktionen mer eller mindre, de står för 7% av världsexporten av vete. Ny arabisk vår som effekt?
Här är lite statistik på import/export av vete:
https://oec.world/en/profile/hs92/wheat
Vad Ryssland kommer göra vet bara Putin, men indikationerna säger att de behåller mycket av sitt vete i landet. Redan nu har de förbjudit export till sitt närområde, så frågan är om resten av världen ens får något i år? Tänk på att Ryssland är världens största veteexportör och står för ca 18%. Vidare kommer vi nog få problem med konstgödsel från Vitryssland och Ryssland globalt, så oavsett lär skördarna bli mindre i år på många grödor. Det gäller alltså inte bara vete. Det här klippet ger bra DD om vad som skulle kunna hända, ca 30 minuter långt, de pratar inte bara vete. Vetet är bara en lite del av klippet runt 8:18 pratar de det. Har dock för mig att experten de intervjuar säger 4x vete till hösten och att produktionen går ner 25% utan konstgödsel. Citera mig inte på det, jag kan ha fel. Länk för den som vill se intervjun:
https://www.youtube.com/watch?v=Bq75Av59-YU
Lägg på brutna transportleder, höga energipriser och inflation. Fartyg kan inte ens kan gå in i Svarta havet just nu eftersom försäkringsbolagen inte täcker det området efter det sänkta estniska fartyget för ett tag sedan. Frågan är hur mycket av detta som redan är fullt prissatt? Är vi sena på tåget?
Jag kan inte ris så bra, vet bara att det filippinska riset är dyrare än det importerade när man är där. Man kanske bör äga ris också? Om folk väljer bort vete pga pris sticker ju andra grödor.