Citat:
Ursprungligen postat av
sammbooostn
Hur ser ni på banken i framtiden med räntorna? Finns det liksom en konsensus att räntorna kommer ligga runt 3-4% i framtiden, eller finns det risk att det eskalerar mot 10%?
Förövrigt, säg att listräntan för ett lån på 5 års tid ligger på 4%, hur mycket rabatt skulle t.ex. en BRF med totalt lån på 40 miljoner få, och värdet på fastigheterna är ~160 miljoner? D.v.s. 25% belåningsgrad?
Frågar mest åt min egna BRF =) Om du vill får du gärna skicka PM. Tack.
Vi kan bara göra antaganden precis som alla andra, vi får tyvärr ingen "inside info" på något sätt. Vi har facit i efterhand, då vet vi vad som är/var rätt!
Lyssnar man på Ingves (vilket sällan stämt med verkligheten) så kommer styrräntan ligga runt 2% inom närmsta åren, det bör ge en rörlig ränta runt 3%. Dock är det väldigt många faktorer som påverkar, och bör därför tas med en nypa salt.
Personligen tror jag inte vi kommer se 10%, av många anledningar. Tex att når vi 10% då har vi extremt mycket större problem än en skenande inflation. Det skulle ge en bostadskrasch och börskrasch utav bara den, vilket i sin tur högst sannolikt skulle göra att styrräntan hade behövt sänkas igen långt innan vi når dom nivåerna. Men vad vet jag.
Angående er BRF, där är jag fel person att fråga då jag mestadels har jobbat mot privatsidan. Även där är det mycket som påverkar, ligger fastigheten i Sveg eller Stockholm, väl underhållen eller eftersatt osv osv osv. Även olika upplåningskostnad för privat och företag, så vågar mig inte på en gissning.