2022-06-05, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bussen88
Förmodligen i en mer riktig värld än dig låter det som.
På den banken jag arbetar på skulle du aldrig kunna förhandla ner 1% i dagens läge iallafall. Vet att det är liknande även på andra stora banker.

Citat:
Ursprungligen postat av Hnes1983
Jag förhandlade förra veckan, och fick ned ca 1% mot listräntan.

Citat:
Ursprungligen postat av MimKlasson
Jag fick 1.2 i rabatt
Ni talar förmodligen förbi varandra en del här. Bussen har helt rätt i att ni förmodligen inte fått mer än 1% rabatt på bundna lån. Medan Hnes och Mim utan större problem fått mer än 1% rabatt på rörliga lån. Båda sidor har mao rätt...
Citera
2022-06-07, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Ni talar förmodligen förbi varandra en del här. Bussen har helt rätt i att ni förmodligen inte fått mer än 1% rabatt på bundna lån. Medan Hnes och Mim utan större problem fått mer än 1% rabatt på rörliga lån. Båda sidor har mao rätt...

Nej, jag pratar bundet lån.
Citera
2022-06-07, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hnes1983
Nej, jag pratar bundet lån.
Vilken bank i så fall? Har ytterst svårt att tro på att en av dom större bankerna har gett 1% rabatt på listpris på bundna lån under senaste veckorna, såvida du inte är anställd.

Alla storbankerna har ungefär samma upplåningskostnad, och ligger på ett ungefär på samma nivå på listpriserna. Om jag hade gett 1% rabatt på den storbank där jag jobbar hade vi gått back på den kunden. Marginalerna är inte så stora just nu...
Citera
2022-06-07, 22:56
Medlem
tjallepetters avatar
Du som jobbar på bank.
Hur går snacket? Skrattar ni när folk binder upp sina lån på mellan 3-4%?
Citera
2022-06-08, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Du som jobbar på bank.
Hur går snacket? Skrattar ni när folk binder upp sina lån på mellan 3-4%?
Varför skulle en bankanställd skratta åt det?

Vi har haft en extremt låg ränta under ganska lång tid, 3-4% är ingen onormal ränta på något sätt, och alla hushållen bör klara minst 6% (kalkylränta) för att ens ha fått bolån från första början. Kan dock betyda att man får göra en del "uppoffringar" på sin livskvalitet, lyxvanor man lagt till med när det varit väldigt billigt att låna pengar.
Citera
2022-06-08, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Varför skulle en bankanställd skratta åt det?

Vi har haft en extremt låg ränta under ganska lång tid, 3-4% är ingen onormal ränta på något sätt, och alla hushållen bör klara minst 6% (kalkylränta) för att ens ha fått bolån från första början. Kan dock betyda att man får göra en del "uppoffringar" på sin livskvalitet, lyxvanor man lagt till med när det varit väldigt billigt att låna pengar.

Hur ser ni på banken i framtiden med räntorna? Finns det liksom en konsensus att räntorna kommer ligga runt 3-4% i framtiden, eller finns det risk att det eskalerar mot 10%?

Förövrigt, säg att listräntan för ett lån på 5 års tid ligger på 4%, hur mycket rabatt skulle t.ex. en BRF med totalt lån på 40 miljoner få, och värdet på fastigheterna är ~160 miljoner? D.v.s. 25% belåningsgrad?

Frågar mest åt min egna BRF =) Om du vill får du gärna skicka PM. Tack.
Citera
2022-06-08, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sammbooostn
Hur ser ni på banken i framtiden med räntorna? Finns det liksom en konsensus att räntorna kommer ligga runt 3-4% i framtiden, eller finns det risk att det eskalerar mot 10%?

Förövrigt, säg att listräntan för ett lån på 5 års tid ligger på 4%, hur mycket rabatt skulle t.ex. en BRF med totalt lån på 40 miljoner få, och värdet på fastigheterna är ~160 miljoner? D.v.s. 25% belåningsgrad?

Frågar mest åt min egna BRF =) Om du vill får du gärna skicka PM. Tack.
Vi kan bara göra antaganden precis som alla andra, vi får tyvärr ingen "inside info" på något sätt. Vi har facit i efterhand, då vet vi vad som är/var rätt!
Lyssnar man på Ingves (vilket sällan stämt med verkligheten) så kommer styrräntan ligga runt 2% inom närmsta åren, det bör ge en rörlig ränta runt 3%. Dock är det väldigt många faktorer som påverkar, och bör därför tas med en nypa salt.

Personligen tror jag inte vi kommer se 10%, av många anledningar. Tex att når vi 10% då har vi extremt mycket större problem än en skenande inflation. Det skulle ge en bostadskrasch och börskrasch utav bara den, vilket i sin tur högst sannolikt skulle göra att styrräntan hade behövt sänkas igen långt innan vi når dom nivåerna. Men vad vet jag.

Angående er BRF, där är jag fel person att fråga då jag mestadels har jobbat mot privatsidan. Även där är det mycket som påverkar, ligger fastigheten i Sveg eller Stockholm, väl underhållen eller eftersatt osv osv osv. Även olika upplåningskostnad för privat och företag, så vågar mig inte på en gissning.
Citera
2022-06-09, 11:06
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skink
Vad lever du i för värld egentligen? Listräntorna är löjligt höga. Alla med vettig belåningsgrad och lite kapital kan fortfarande få minst 1% på listräntan. Förhandlar du inte är du lurad.
Sluta sitt och ljug. Vår bank vek inte en millimeter från listräntan för en månad sedan. Belåningsgrad under 60% och en del tillgångar. Pratade med 4-5 andra banker och sa åt vår bank att vi lämnar och bad om amorteringsunderlag. Spelade ingen roll. De hade noll förhandlingsutrymme.
Det har alltid fungerat förut, men nu var det tvärstopp.
Ligger du perfekt i skuld/andel/tillgångar (ytterst få som gör) så kan man förhandla om 20-30 punkter. Thats it.
1%..

Obs, räknat på ett treårigt avtal.
Citera
2022-06-09, 11:12
Medlem
Jag har aldrig påstått att DIN bank ger DIG rabatt. Men om du byter bank och har rätt förutsättningar så får du rabatt. Synd om du just bundit dig till ett långt lån med dålig ränta.

Men att vissa banker ger upp till 1%-enhet i till vissa kunder har jag ju redan bevisat, det är precis som jag skrev ovan bara att gå in t.ex. på Skandiabanken och räkna på sin rabatt i deras formulär. Mindre än 60% belåning och tjänstepensionen hos dem så får du det, konstigare än så är det inte.
Citera
2022-06-09, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Sluta sitt och ljug. Vår bank vek inte en millimeter från listräntan för en månad sedan. Belåningsgrad under 60% och en del tillgångar. Pratade med 4-5 andra banker och sa åt vår bank att vi lämnar och bad om amorteringsunderlag. Spelade ingen roll. De hade noll förhandlingsutrymme.
Det har alltid fungerat förut, men nu var det tvärstopp.
Ligger du perfekt i skuld/andel/tillgångar (ytterst få som gör) så kan man förhandla om 20-30 punkter. Thats it.
1%..

Obs, räknat på ett treårigt avtal.

Vad är det för bank du har egentligen?
Klart att det alltid går att förhandla om räntan på dom banker där räntan inte redan är "förhandlad", typ SBAB etc..
Brukar nästan alltid stå att räntan är personlig vilket betyder att den alltid är förhandlingsbar på ett eller annat sätt.
Snitträntorna för Maj har ju redovisats och där har du ju svart på vitt att i princip ingen får listräntorna.

Om nu din bank vägrar förhandla så är det ju inte svårare än så att ni lämnar banken. Finns massor med andra alternativ som gärna välkomnar er.
Senast redigerad av Haas84 2022-06-09 kl. 21:51.
Citera
2022-06-09, 23:32
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haas84
Vad är det för bank du har egentligen?
Klart att det alltid går att förhandla om räntan på dom banker där räntan inte redan är "förhandlad", typ SBAB etc..
Brukar nästan alltid stå att räntan är personlig vilket betyder att den alltid är förhandlingsbar på ett eller annat sätt.
Snitträntorna för Maj har ju redovisats och där har du ju svart på vitt att i princip ingen får listräntorna.

Om nu din bank vägrar förhandla så är det ju inte svårare än så att ni lämnar banken. Finns massor med andra alternativ som gärna välkomnar er.
Nix. Vi lämnade faktiskt vår bank och de sa bara tyvärr har vi noll förhandlingsutrymme. Gör vi något på listräntan på en treårig som då var på 2.7x så går vi back.
Då har vi sexsiffrigt i rena tillgångar hos dom och självklart klanderfri historik.
Citera
2022-06-10, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Nix. Vi lämnade faktiskt vår bank och de sa bara tyvärr har vi noll förhandlingsutrymme. Gör vi något på listräntan på en treårig som då var på 2.7x så går vi back.
Då har vi sexsiffrigt i rena tillgångar hos dom och självklart klanderfri historik.
Det du beskriver kan hända under korta perioder, när bankens upplåningskostnad gått upp väldigt snabbt, och listpriserna inte hunnit justeras upp.

Den bankens listpriser var då förmodligen mycket lägre än konkurrenternas listpriser, och det är då inte säkert man får bättre ränta hos en konkurrent, oavsett om du skulle få en stor rabatt.

Nordea tex tar höjd och sätter en rejält hög listprisränta, dom kan således ge väldigt bra rabatter, dock inte säkert du får bättre ränta än hos en konkurrent som inte har något rabatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in