2022-06-01, 22:43
Medlem
Binda räntan nu är som att teckna en hemförsäkring efter att huset redan brunnit upp.
Citera
2022-06-01, 22:44
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninetio
Har bundit rubbet.

Inflationen kommer vara hög och äta upp mina lån då räntan är bunden.

Har köpt energibolag på börsen för alla mina pengar.

Dom kommer gå genom taket och mina lån bli ett minne blott.

Jag ska gå i pension ung.
Plan!
Citera
2022-06-01, 22:55
Medlem
Bolanetorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
band då till 2,6% på 5 år alltihopa pga vi inte har marginalerna att klara mycket högre räntor än så

Men vad är min människa för människa?! Klarar inte mycket högre räntor än 2-3%?!?!!

Hur fick du bolån?
Citera
2022-06-01, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obskyrdelfin
Du kommer få ett trevligt uppvaknande om du tror att banken förhandlar med listräntan i dessa tider. Nope. Det är listräntan du kommer få.

Vad lever du i för värld egentligen? Listräntorna är löjligt höga. Alla med vettig belåningsgrad och lite kapital kan fortfarande få minst 1% på listräntan. Förhandlar du inte är du lurad.
Citera
2022-06-02, 00:43
Medlem
Gaffelpärms avatar
Skulle de dra upp räntorna med 3-4% innebär det att väldigt många skulle ha betydligt mindre kvar i plånboken och det skulle göra att köpkraften minskar rejält. Det vore en katastrof när läget är som det är med både höga energipriser och bränsle.
Citera
2022-06-02, 06:13
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Hade 1,45% bundet som löpte ut för några veckor sen och band då till 2,6% på 5 år alltihopa pga vi inte har marginalerna att klara mycket högre räntor än så och är för mycket oroligheter i världen just nu samt risk att Trump blir president igen 2024. Listräntan var 3,1%. Blir intressant att se om det var ett klokt val om något år eller två.

Förstår inte på mig folk som köper hus och inte har marginaler att klara en ränta på över 2.6%. Hur har ni tänkt och hur har banken tänkt som gav er lån överhuvudtaget?
Tillhör ni kategorin som trodde att räntorna alltid skulle förbli låga? 🤔
När man köper hus då får man ha med i beräkning att är man 2 så kanske en person blir arbetslös, sjuk, räntorna börjar gå uppåt etc etc och då måste man räkna på om man i det läget fortfarande har råd att bo kvar i huset innan man köper ett hus.
Eller räknar man med att något sådant aldrig kommer hända oss?
Att räntorna skulle gå upp var bara en tidsfråga och nu är vi där.
Klarar personer som köpt hus inte av en ränta kring 4-7% då är det jävligt illa och kanske dags att gå en kurs att lära sig räkna. Man blir fan mörkrädd över hur vissa personer är.😲
Citera
2022-06-02, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skink
Vad lever du i för värld egentligen? Listräntorna är löjligt höga. Alla med vettig belåningsgrad och lite kapital kan fortfarande få minst 1% på listräntan. Förhandlar du inte är du lurad.

Förmodligen i en mer riktig värld än dig låter det som.
På den banken jag arbetar på skulle du aldrig kunna förhandla ner 1% i dagens läge iallafall. Vet att det är liknande även på andra stora banker.
Citera
2022-06-02, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skink

Jag förhandlade förra veckan, och fick ned ca 1% mot listräntan.
Citera
2022-06-02, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bussen88
På den banken jag arbetar på skulle du aldrig kunna förhandla ner 1% i dagens läge iallafall. Vet att det är liknande även på andra stora banker.

Jag fick 1.2 i rabatt
Citera
2022-06-02, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bussen88

Ni kanske har lägre listränta än andra, vad vet jag. Gå in på Skandiabanken och räkna på din rabatt så ser du att du lätt får 1% på deras listränta med rätt förutsättningar, allt som krävs är en belåningsgrad på max 60% och att du har din tjänstepension hos dem. Det finns fler exempel men det är lätt tillgängligt och du behöver inte ens förhandla utan bara klicka.
Citera
2022-06-02, 23:24
Medlem
Som vanligt urartar sådana här trådar till ”vilka idioter har inte råd med X ränta, jag har minsann inga lån så jag behöver inte bry mig”

Who cares. De flesta har ett bolån + CSN, även om några inte har det - grattis?

Med min karriär + utbildning så skulle jag kunna taxera miljonen men eftersom jag prioriterar tid jobbar jag minsta möjliga för att få det att gå runt. Lägger inte sekund extra på arbete. En ränta som skenar skulle tvinga mig att jobba mer och det vill jag undvika. Har noll blankolån eller onödiga omkostnader jag vill bara lägga minimalt av mitt liv på arbete.
Citera
2022-06-04, 15:47
Medlem
tjallepetters avatar
Är det ens lönt att binda räntan på mellan 3-4% idag? (Samtliga räntor från 3 år och uppåt ligger ju mellan 3-4%).

Om riksbankens värsta scenario inträffar så får vi rörliga räntor på 4-5% om ett par år. Eller har jag fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in