Citat:
Ursprungligen postat av
MimKlasson
Jag vet att det finns 1000 trådar men jag vill ha bilden nu. Våra lån har varit bundna på 1,5% men löper ut i sommar och vi har möte med banken nästa vecka med banken. Tittar man på listräntorna (som jag vet att vi kan förhandla ner) skulle vi få betala ca 5000kr EXTRA i månaden ovanpå det vi har nu. Det är för fan 60000 per år TILL. Vi har de pengarna men det är inte KUL!!!
Jag har alltid varit en fegis och bundit lånen pga har PTSD av mina päron som fick leva på knäckebröd pga 90-talets räntor på 18%
Men nu är de bundna det DUBBLA mot rörliga. Ska man ha is i magen och köra på rörligt och hoppas att det lägger sig eller binda? Hade sugit att få typ 10% i ränta om den rörliga får fnatt och ökar brutalt. Samtidigt hemskt om man binder nu och så är det bara en hicka, så sitter man där med 3,5% ränta i 3 år.
Bankerna tar höjd för osäkerheten kring ränteläget i sina långa räntor, därav att de stigit rätt kraftigt den senaste tiden trots att riksbanken bara höjt en gång a 25 punkter.
Historiskt har rörlig ränta varit bäst, men de senaste 3-4 åren har det faktiskt varit det omvända.
Tror du inflationen kommer att gå käpprätt åt helvete kanske du ska binda. Riksbanken kommer dra sig för att höja allt för mycket om det verkligen inte krävs.
3,5 % är vad jag tror att den rörliga räntan kommer att ligga på om 2-3 år. Som läget är nu kommer jag gå över till rörligt när mitt bundna lån på 1% löper ut i höst. Jag rider med uppgången istället för att ta den direkt. Men du säger det ju själv, med bundet lån följer en trygghet. Det kostar ju också.