• 1
  • 2
2022-05-27, 20:49
Medlem
Jag vet att det finns 1000 trådar men jag vill ha bilden nu. Våra lån har varit bundna på 1,5% men löper ut i sommar och vi har möte med banken nästa vecka med banken. Tittar man på listräntorna (som jag vet att vi kan förhandla ner) skulle vi få betala ca 5000kr EXTRA i månaden ovanpå det vi har nu. Det är för fan 60000 per år TILL. Vi har de pengarna men det är inte KUL!!!

Jag har alltid varit en fegis och bundit lånen pga har PTSD av mina päron som fick leva på knäckebröd pga 90-talets räntor på 18%

Men nu är de bundna det DUBBLA mot rörliga. Ska man ha is i magen och köra på rörligt och hoppas att det lägger sig eller binda? Hade sugit att få typ 10% i ränta om den rörliga får fnatt och ökar brutalt. Samtidigt hemskt om man binder nu och så är det bara en hicka, så sitter man där med 3,5% ränta i 3 år.
Citera
2022-05-27, 21:00
Medlem
Henriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MimKlasson
Jag vet att det finns 1000 trådar men jag vill ha bilden nu. Våra lån har varit bundna på 1,5% men löper ut i sommar och vi har möte med banken nästa vecka med banken. Tittar man på listräntorna (som jag vet att vi kan förhandla ner) skulle vi få betala ca 5000kr EXTRA i månaden ovanpå det vi har nu. Det är för fan 60000 per år TILL. Vi har de pengarna men det är inte KUL!!!

Jag har alltid varit en fegis och bundit lånen pga har PTSD av mina päron som fick leva på knäckebröd pga 90-talets räntor på 18%

Men nu är de bundna det DUBBLA mot rörliga. Ska man ha is i magen och köra på rörligt och hoppas att det lägger sig eller binda? Hade sugit att få typ 10% i ränta om den rörliga får fnatt och ökar brutalt. Samtidigt hemskt om man binder nu och så är det bara en hicka, så sitter man där med 3,5% ränta i 3 år.

Under hur många år har ni haft 60000kr över om året?
Hur stort är sparkapitalet?
Citera
2022-05-27, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss

Ja i så fall har det ju funnits utrymme att amortera

Kör rörligt, får räkna in att du betala överpris en tid också
Citera
2022-05-27, 21:10
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:

Bankerna tar höjd för osäkerheten kring ränteläget i sina långa räntor, därav att de stigit rätt kraftigt den senaste tiden trots att riksbanken bara höjt en gång a 25 punkter.
Historiskt har rörlig ränta varit bäst, men de senaste 3-4 åren har det faktiskt varit det omvända.
Tror du inflationen kommer att gå käpprätt åt helvete kanske du ska binda. Riksbanken kommer dra sig för att höja allt för mycket om det verkligen inte krävs.

3,5 % är vad jag tror att den rörliga räntan kommer att ligga på om 2-3 år. Som läget är nu kommer jag gå över till rörligt när mitt bundna lån på 1% löper ut i höst. Jag rider med uppgången istället för att ta den direkt. Men du säger det ju själv, med bundet lån följer en trygghet. Det kostar ju också.
Citera
2022-05-27, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss

Vi har inte dåligt ställt men det handlar ju om prioriteringar. Man får dra åt på annat helt enkelt.
Citera
2022-05-28, 09:11
Medlem
Finns en tråd om detta redan som dessutom bara är dagar gammal (FB) Bundna/långa räntor framöver

För övrigt så ligg kvar på 3-månadersränta/obundet och rid ut detta. Finns ingen anledning att binda på 3% redan nu.
Citera
2022-05-29, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Finns en tråd om detta redan som dessutom bara är dagar gammal (FB) Bundna/långa räntor framöver

För övrigt så ligg kvar på 3-månadersränta/obundet och rid ut detta. Finns ingen anledning att binda på 3% redan nu.

Det jag är orolig över är att så många pratar om New World Order och att man VILL krascha ekonomin för att införa ett nytt ekonomiskt system

Tankar om det?
Citera
2022-05-29, 22:35
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Det jag är orolig över är att så många pratar om New World Order och att man VILL krascha ekonomin för att införa ett nytt ekonomiskt system

Tankar om det?

Det enda sättet jag kan tänka mig man kan hedgea en sådan situation är att leva som Ron Swanson. Att äga självförsörjande mark utan lån där man grävt ner guld i marken.

För din egen hälsa rekommenderar jag att du fortsätter leva som att resten av ditt och dina barns liv kommer vara i det nuvarande statsskicket med den nuvarande globala ekonomin.
Citera
2022-05-29, 22:38
Medlem
Hur stora lån har du?
Citera
2022-05-29, 22:44
Du kommer få ett trevligt uppvaknande om du tror att banken förhandlar med listräntan i dessa tider. Nope. Det är listräntan du kommer få.
Citera
2022-05-29, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obskyrdelfin
Du kommer få ett trevligt uppvaknande om du tror att banken förhandlar med listräntan i dessa tider. Nope. Det är listräntan du kommer få.

Skitprat! Klart de går att förhandla.
Citera
2022-05-30, 23:54
Citat:
Ursprungligen postat av Haas84
Skitprat! Klart de går att förhandla.

Haha... N e j.

Du måste ha stora summor / värden bundna mot banken, fastigheter, betydligt större kapital etc.

Vi pratar medelklass nu och snäppet under. Den stora skuldsatta tacky wannabemedelklassen som lever ur handen i handsken.

Man kunde förhandla för 1 år sen. Inte längre
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in