2022-06-10, 07:45
Medlem
Sorry men måste bara fråga om ni har koll.
Varför är det i stort sett bara bankerna och försäljarna på hötorget som har kvar det här Mellanöstern beteendet med ”bästa pris bara för dig kompis” att man ska pruta och hota att man går till någon annan istället?
Citera
2022-06-11, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Sluta sitt och ljug. Vår bank vek inte en millimeter från listräntan för en månad sedan. Belåningsgrad under 60% och en del tillgångar. Pratade med 4-5 andra banker och sa åt vår bank att vi lämnar och bad om amorteringsunderlag. Spelade ingen roll. De hade noll förhandlingsutrymme.
Det har alltid fungerat förut, men nu var det tvärstopp.
Ligger du perfekt i skuld/andel/tillgångar (ytterst få som gör) så kan man förhandla om 20-30 punkter. Thats it.
1%..

Obs, räknat på ett treårigt avtal.

Kan ju vara så att ni inte är speciellt attraktiva kunder av många anledningar. Eller att ni är usla på att förhandla.Det finns alltid förhandlingsutrymme mot ”listränta”.
Citera
2022-06-11, 10:56
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Kan ju vara så att ni inte är speciellt attraktiva kunder av många anledningar. Eller att ni är usla på att förhandla.Det finns alltid förhandlingsutrymme mot ”listränta”.
Ja. Eller så har du fel.
Citera
2022-06-11, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Ja. Eller så har du fel.

Min kollega och hans fru fick 1,7% rörligt hos Swedbank trots att deras listränta är betydligt högre. Så uppenbarligen finns det förhandlingsutrymme som du av någon anledning inte får. Förmodligen för att du inte är så attraktiv kund.
Citera
2022-06-11, 12:05
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Min kollega och hans fru fick 1,7% rörligt hos Swedbank trots att deras listränta är betydligt högre. Så uppenbarligen finns det förhandlingsutrymme som du av någon anledning inte får. Förmodligen för att du inte är så attraktiv kund.
Du behöver träna på din läsförståelse då jag skrev 3-årigt bunden.
Nu har du skrivit att jag är en oattraktiv kund två ggr. Är det meningen att jag ska ta åt mig och börja försvara mig?
Ledsen, men jag är för gammal, intelligent och har haft internet för länge för det.
Men det är säkert en ny och spännande värld för dig
Citera
2022-06-11, 13:07
Medlem
Citat:
Du har fel, det finns inte alltid förhandlingsutrymme. Läs inlägg #72.

Oftast finns det utrymme, men det finns vissa perioder där det är helt omöjligt för banken att ge rabatt, då redan listpriset ligger på marginaler även den bästa av kunder skulle kunna drömma om i vanliga fall. Detta kan hända när bankens internräntor stiger mycket på kort tid, och banken inte hinner justera upp sina listpriser. Mao har det hänt vid ett flertal tillfällen under våren...
Citera
2022-06-11, 13:11
Medlem
Citat:
Rörligt är en helt annan sak, där är marginalerna väldigt mycket större, då listpris alltid legat med en marginal på minst 2% mer eller mindre, och den oftast bara rör sig i samband med att Riksbanken ändrar styrräntan. Det jag skrev ovan gäller givetvis bundna räntor.
Citera
2022-06-17, 12:36
Medlem
Nu har de bundna stigit igen.

Känns som vilda västern. Vad är klokast?
Citera
2022-06-17, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MimKlasson
Nu har de bundna stigit igen.

Känns som vilda västern. Vad är klokast?
Efter centralbankernas höjningar i veckan har bankernas internräntor skenat. Det kommer mao komma höjningar av listpriserna på löpande band från alla banker inom kort.

Just nu är ett sådant läge som talats om tidigare, där det är väldigt svårt att få någon som helst rabatt på bundna lån, då bankernas listpriser är väldigt låga i förhållande till internräntan.
Citera
2022-06-17, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Efter centralbankernas höjningar i veckan har bankernas internräntor skenat. Det kommer mao komma höjningar av listpriserna på löpande band från alla banker inom kort.

Just nu är ett sådant läge som talats om tidigare, där det är väldigt svårt att få någon som helst rabatt på bundna lån, då bankernas listpriser är väldigt låga i förhållande till internräntan.

Jag har ett stående erbjudande om -0,7 på bundet och -1.2 på rörligt. Vad gör man? Tror vi att de rörliga kommer skena till obskyra nivåer?
Citera
2022-06-17, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MimKlasson
Jag har ett stående erbjudande om -0,7 på bundet och -1.2 på rörligt. Vad gör man? Tror vi att de rörliga kommer skena till obskyra nivåer?
Med vilken bank? Alla ränteerbjudanden är i regel indikativa, och kan därmed ändras från dag till dag. Den bank där jag jobbar har en marginal som är bra mycket lägre än 0,7 just nu. Hade gått back på dig om vi gav en sådan deal.

Med tanke på hur andra centralbanker agerat senaste veckan kommer nog Riksbanken höja 0,5% både juni och september, och 0,25% i november, minst. Styrränta på 1,5% vid årsskiftet alltså, och det kan mycket väl fortsätta om inflationen inte ger med sig. Ingves pratade om styrränta runt 2% på lite längre sikt.
Citera
2022-06-20, 08:03
Medlem
Listräntorna höjs idag i snitt med 0,75%.
5 åring över 4,5%. 3 åring strax där under.
Tveksamt om det är ett alternativ att ens binda längre..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in