2022-06-07, 23:14
Medlem
Kennethkvartings avatar
Har du klarat skolan bra?

Kan du specificera om det är något i skolan som har gått bra, alternativt något som gått mindre bra, jag tänker främst ämnen osv.

Arbetar du, alternativt har du haft arbete tidigare, isf: Hur har det gått att arbeta?

Vad har du för drömmar/framtidsplaner?
Citera
2022-06-07, 23:15
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autistfeminist
Att vara osmidig i sociala sammanhang
Att inte förstå folks skämt och folk förstår inte mina
Att känna sig ständigt lite utanför även bland mina bästa vänner
Att vara väldigt lättlurad

Det är saker jag upplever i min vardag

Varför sorterar du inte ut folk i din närhet som lurar dig? Jag skulle också kunna vara lättlurad om mina bekanta hade valt att utnyttja det förtroende och den respekt jag har för dem. Men de skulle aldrig göra det. Så varför tillåter du att folk lurar dig?
Citera
2022-06-07, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maartxxx
Hej,
När du försöker passa in socialt, måste du gå in som i en roll då, likt skådespelare?

Jag dejta en tjej som troligen hade Aspergers och hon sa hela tiden att jag var bra för henne, hon ville ha barn för att hon trodde det skulle vara bra för henne, sa uttryckligen att hon inte var intresserad att höra vad jag hade gjort en vanlig kväll om jag inte gjort något utöver det vanliga. Hon blev ofta tyst när hon inte ville svara på saker. Tror inte hon ljög speciellt ofta men blev tyst istället och jag uppfatta henne dock som rätt manipulativ. Tänkte att det möjligen lätt blir så om man måste gå in i en roll för att passa in socialt, även om det inte är meningen att vara manipulativ. Hon sa aldrig förlåt heller och verkade väldigt känslig för kritik.

Någon kommentar om det hela?

Ja du kan inte avgöra om hon har asbergers bara psykologer med den inriktningen kan det. Är själv inte manipulativ utan blir ofta manipulerad. Tror du behöver prata med henne utan att slänga med känsliga ord som manipulativ och autism. Du låter lite dömande och uppfattar att du analyserar henne en del. I en relation tycker jag det måste få finnas utrymme för att inte göra allt perfekt. Hade aldrig vara med någon som analyserar allt jag gör utan vill vara i en miljö som är accepterande. Nej men prata med henne om ni älskar varandra går nog allt till slut. Ingen gillar kritik, ibland är man trött och behöver vara ifred. Jag tycker personligen inte att det är något problem. Jag själv har inte en sån roll du pratar om men vet att kvinnliga autister ofta har det. Om ni pratar med varandra och du inte kan leva med hennes brister är det såklart tråkigt, men du kan inte ändra på din partner och ska inte heller försöka på ett överdrivet sätt. Autism går inte bort och man lever med det så gott det går.
Citera
2022-06-07, 23:22
Medlem
Mosbulles avatar
Har du en katt?
Citera
2022-06-07, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Har du klarat skolan bra?

Kan du specificera om det är något i skolan som har gått bra, alternativt något som gått mindre bra, jag tänker främst ämnen osv.

Arbetar du, alternativt har du haft arbete tidigare, isf: Hur har det gått att arbeta?

Vad har du för drömmar/framtidsplaner?

Klarade gymnasiet med genomsnittliga betyg. Har arbetat en del och gör även idag. Det tar en del energi att arbeta och studera heltid så har lite hög frånvaro ibland för att ladda batterierna. Vet inte vad jag ska gör med mitt liv gillar barn, djur, konst och sånt. Vill gärna ha en egen trädgård och många husdjur.
Citera
2022-06-07, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Varför sorterar du inte ut folk i din närhet som lurar dig? Jag skulle också kunna vara lättlurad om mina bekanta hade valt att utnyttja det förtroende och den respekt jag har för dem. Men de skulle aldrig göra det. Så varför tillåter du att folk lurar dig?

Det är ju inget aktivt val va utan en konsekvens. Dom jag umgås med idag är genuina och jag älskar dom.
Citera
2022-06-07, 23:27
Medlem
Säger du alltid vad du tycker och tänker även om det sårar andra?
Citera
2022-06-07, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mosbulle
Har du en katt?

Nej tyvärr
Citera
2022-06-07, 23:28
Medlem
Varför undviker du min fråga?
Citera
2022-06-07, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autistfeminist
Ja du kan inte avgöra om hon har asbergers bara psykologer med den inriktningen kan det. Är själv inte manipulativ utan blir ofta manipulerad. Tror du behöver prata med henne utan att slänga med känsliga ord som manipulativ och autism. Du låter lite dömande och uppfattar att du analyserar henne en del. I en relation tycker jag det måste få finnas utrymme för att inte göra allt perfekt. Hade aldrig vara med någon som analyserar allt jag gör utan vill vara i en miljö som är accepterande. Nej men prata med henne om ni älskar varandra går nog allt till slut. Ingen gillar kritik, ibland är man trött och behöver vara ifred. Jag tycker personligen inte att det är något problem. Jag själv har inte en sån roll du pratar om men vet att kvinnliga autister ofta har det. Om ni pratar med varandra och du inte kan leva med hennes brister är det såklart tråkigt, men du kan inte ändra på din partner och ska inte heller försöka på ett överdrivet sätt. Autism går inte bort och man lever med det så gott det går.

Nu dejtar jag inte henne längre och jag är som människa väldigt öppen för olikheter och var nog därför vi ändå kunde dejta så länge som vi gjorde, sen sluta det inte på något bra sätt. Det var hon själv som sa att hon var lite autistisk men inte hade någon diagnos, jag slängde mig aldrig med de orden själv, men har läst på en massa efter min kontakt med henne för att förstå vad som hände.
Citera
2022-06-07, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoftigahenkrik
Säger du alltid vad du tycker och tänker även om det sårar andra?

Ja för det mesta. Jag brukar inte såra folk känslor då jag aktivt försöker undvika sånt, men ibland kan det hända av misstag. Jag brukar inte snacka skit, tycker om de flesta människorna jag träffat och startar inga konflikter. Det störta problemet är inte att jag skulle vara elak utan att jag råkar vara lite för personlig och ställa frågor som kanske inte är lämpliga. Har inte problem med medkänsla om det är det du syftar på.
Citera
2022-06-07, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Varför undviker du min fråga?

Vad var din fråga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto