2022-06-07, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealCarlingAcademy
Fick du någon form av stöttning i skolan? Om inte, vad tror du hade varit hjälpsamt för dig för att underlätta skolgången?

Fick inget stöd i skolan. Hade behövt kunskap om autism och ska på habilitering och lära mig om hur jag ska använda min energi. Har svårt att konsentrera mig om det är mycket bakgrundsljud eller om flera saker händer samtidigt.
Citera
2022-06-07, 23:02
Medlem
Kvalitetssnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autistfeminist
Jag försöker alltid vara snäll, bryr mig om andra och vill gärna passa in. Problemet är att jag alltid misslyckas med att passa in då jag inte vet hur man beter sig normalt. Saknar spärrar och filter det är nog mitt störta problem. Vet att det är sant för majoriteten av kvinnor med autism men det passar inte på mig.

Där ser man, tack för ditt svar.

Ett tips är ju att umgås med gelikar så att säga, om du har svårt för gränser och filter så kanske andra med autistiska drag är lättare att umgås med då dom kanske har samma problematik och har mer förstående för det som avviker från normen.
Citera
Bannlyst
Citat:
Älskar djur och vill ha katt och hund.

Jag kan rekommendera katt om du har asperger/autism.

Katter tänker mer som oss.

Hundar är lite mer adhd, de fattar ingenting och gillar drama(när det händer grejjer)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelbarnen
Okej, där ser man.

Jag är själv man, 52 år, och jag tror att jag också har en släng av autism. Du kallar dig feminist i ditt nickname, hur betydelsefullt är det i kopplingen till autismen?

Har inget med autism att göra utan det stämmer på mig, provocera lite vilket är kul och sen gillar jag när saker rimmar.
Citera
2022-06-07, 23:03
Medlem
Är du överviktig? Bryr du dig om ditt utseende?
Citera
2022-06-07, 23:04
Medlem
Cykelbarnens avatar
Citat:
Har inget med autism att göra utan det stämmer på mig, provocera lite vilket är kul och sen gillar jag när saker rimmar.
Ja jag kan tänka mig att det provocerar. Men man måste ju hitta något namn här på Flashback. Variation är bra.
Citera
2022-06-07, 23:05
Medlem
Cykelbarnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Valhalla.
Jag kan rekommendera katt om du har asperger/autism.

Katter tänker mer som oss.

Hundar är lite mer adhd, de fattar ingenting och gillar drama(när det händer grejjer)
Jag gillar katter mer än hundar, hade 2 katter förr.
Citera
2022-06-07, 23:05
Medlem
Snowsmiles avatar
Hur tänker du runt barn, egna och andras?
Citera
2022-06-07, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Du kan ju inte vara allt för misslyckad gällande att passa in när du fixat flera bästa vänner

Jag känner mig ofta utanför bland vänner då jag inte riktigt hänger med i samtalen. Har svårt att läsa av ibland och är ofta osäker på mig själv. Säger ofta väldigt olämpliga saker fast inte med mening. Tack och lov verkar folk tycka min olämplighet är rolig. Försöker dock inte vara rolig så känns jobbigt att folk skrattar när jag inte försöker skoja och när jag skojar skrattar ingen. Jag är väldigt tacksam att jag har vänner. Har på något magiskt sätt alltid haft iallafall en kompis i varje skola trots att jag är konstig enligt alla jag träffat. Men trots vänner känner jag mig ensam ibland.
Citera
2022-06-07, 23:07
Medlem
Hej,
När du försöker passa in socialt, måste du gå in som i en roll då, likt skådespelare?

Jag dejta en tjej som troligen hade Aspergers och hon sa hela tiden att jag var bra för henne, hon ville ha barn för att hon trodde det skulle vara bra för henne, sa uttryckligen att hon inte var intresserad att höra vad jag hade gjort en vanlig kväll om jag inte gjort något utöver det vanliga. Hon blev ofta tyst när hon inte ville svara på saker. Tror inte hon ljög speciellt ofta men blev tyst istället och jag uppfatta henne dock som rätt manipulativ. Tänkte att det möjligen lätt blir så om man måste gå in i en roll för att passa in socialt, även om det inte är meningen att vara manipulativ. Hon sa aldrig förlåt heller och verkade väldigt känslig för kritik.

Någon kommentar om det hela?
Citera
2022-06-07, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvalitetssnus
Där ser man, tack för ditt svar.

Ett tips är ju att umgås med gelikar så att säga, om du har svårt för gränser och filter så kanske andra med autistiska drag är lättare att umgås med då dom kanske har samma problematik och har mer förstående för det som avviker från normen.

Tack för tipset. Har dock problem med att avgöra om folk är konstiga och avikande eller inte, men ska försöka
Citera
2022-06-07, 23:11
Medlem
Kvalitetssnuss avatar
Citat:
Tack för tipset. Har dock problem med att avgöra om folk är konstiga och avikande eller inte, men ska försöka

Det finns ju forum och liknande, säkerligen föreningar med om du googlar lite.

Men med detta sagt så sluta inte öva på att umgås med sk normala, du behöver lära dig lite, och det gör du genom erfarenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in