Citat:
Ursprungligen postat av
Autistfeminist
Jag är 20. förstår sällan ironi. ibland misstänkter jag ironi men måste fråga för att vara säker. Jag är lättlurad litar ofta blint på andra människor och ljuger i princip aldrig själv saknar spärrar. Undantag om jag ska hålla på andras hemligher eller jobbintervju. Har inga hemligheter själv.
Har du utvecklat någon strategi för att bli mer bekväm runt sådant du tror kan vara ironier?
För många av oss är det svårt att förstå ironier i text skrivna av någon man inte känner, oavsett vilka diagnoser man har eller inte har.
Nu kommer jag till sak: hur upplever du ditt användande av Flashback Forum, ur ironisynpunkt?
Om du föredrar "mer tydlighet" (alltså utifrån dina preferenser), kanske rent av generellt, har du då berättat det för människor, exempelvis dina vänner?
Hur brukar folk i så fall reagera?
Har du slagits av någon form av "gemensam nämnare" när du har träffat personer som du vet har en autismdiagnos?
Du har uppenbarligen självinsikt och det är ju ett toppensteg för att utveckla diverse fingertoppskänslor i sociala sammanhang. En sådan tror jag att många av oss, som inte har fått din diagnos också kan förfina under hela livet.
Tack för att du skrev denna tråd!
(Edit: såg nu att några hann före med vissa av mina frågor. Det är ju alltid tråkigt, dvs. onödigt med flera frågor av samma sort. Men i bästa fall kanske du kommer på något mer på dessa teman.)