Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
I de flesta svenska familjer så samlas man vid middagen, sen är det läxläsning en stund samvaro och sova ...
Varför hängde du dig kvar hos dina kompisar då?
Svenska barn vet att när middagen står på bordet är det dags att gå hem och äta mat.
Jag tycker att nästgårdsungar som hänger kvar för att få mat är näriga ..De skall ju ändå gå hem och äta och läsa läxor.
Ungar från andra ställen som kommer hem har man givetvis en dialog med barnets föräldrar -- är det okej att de äter så ger man dem mat, säger föräldrarna nej - de hämtar och får mat hemma så är det rummet som gäller...
Men varenda unge som sätter foten i hallen - nej.
Inga svenska familjer jag jag umgicks med som barn. Ibland gick man såklart hem och åt men andra gånger åt man hos sin vän om det passade bättre. Det beror väl lite på hur nära vännen bodde. Jag har för mig att vi oftast gick hem och åt jag och grannen (bodde i dörren intill) medan om man var 20 min promenad bort så åt man kanske där istället. Lite beroende på.
Detta var framförallt när man gick i förskolan och låg-mellanstadiet vill jag minnas. Senare hade man som du skriver läxor som tog all ens fritid. I varje fall om man var en som ville ha MVG i allt.
Vadå ”svenska barn”? Jag är svensk och alla jag umgicks med som barn också. Men förstår inte vad det spelar för roll ens, detta handlar ju mer om någon slags förhållningssätt till besökande barn, har inget med ens etniska härkomst att göra. Jag har ingen aning om hur man brukar göra i andra länder, kan bara tala för mig själv och jag är svensk och likaså mina föräldrar, morföräldrar, farföräldrar osv…
Ens förälder sa väl oftast när det var middag och ville man inte komma hem och äta då utan äta hos kompisen så ringde man väl bara och meddelade det. Det var ofta vänner till mig och min bror åt hos oss om de var hemma hos oss vid middagstid. Inget konstigt alls. Men bland gick de väl hem och åt ibland inte, beror väl som sagt på situationen just där och då. Det hände ju inte varje dag. Men jag menar att man intd låter någon sitta på rummet eller titta på medan familjen äter. Det är ju ouppfostrat beteende!