Citat:
Ursprungligen postat av
Bossard
Jag håller med. Vad pratar vi om, 1 av 30 pers var sådär snåla som sägs? Det känns väldigt onyanserat.
Min morsa var ensamstående lågavlönad och bjöd alltid alla mina kompisar på mat enda upp i tonåren, även när det blev hämtmat. Jag har faktiskt aldrig heller drabbats av detta själv hos andra familjer trots många oanmälda lekträffar hos många olika kompisar.
Det var vanligare med vänner som var för blyga för att sitta med i köket tackade nej men då hände det ibland att vi fick pizza på rummet framför TV’n.
Hur många som har upplevt detta låter jag var osagt. Men det har nog varit rätt så vanligt genom tiderna.
Men jag tror att det är en generationsfråga och en fråga om vilket område man bodde i. Där jag bodde och växte upp på 70 talet som var en större stad så var det så fungerade. Alla i antingen skickade man hem de andra ungarna eller så fick de sitta kvar i rummet och vänta tills familjen hade ätit.
Men samtidigt så vet jag att i byn där vi hade stugan så skulle inte mina föräldrar komma på tanken att skicka hem kompisarna utan mat.
När mina ungar växte upp på 90 talet så hade jag samma regler. Som familj åt vi middag tillsammans under veckodagarna utan att vi hade med några kompisar. Kompisarna skickade antigen hem eller satt kvar på deras rum. Men detta beror nog mycket på att det var helt andra tider. Både jag och mina ungar fick ju springa ute och leka hur mycket vi ville. Varken jag eller dem hade datorer, TV spel eller smartphone som tog vår uppmärksamhet.
Idag så ser man ju knappt en unge som är ute och leker eller varför inte cyklar till och från olika aktiviteter själva. Ungarna sitter ju mest hemma hela tiden så det finns inte samma krav på att familjen behöver en fast stund att samlas på under dagen.