2022-06-05, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Haha! Nej, det är inte anledningen.

Inom några månader så kommer Teslas FSD kunna navigera sig fram till slutdestinationen utan behov av information från kartor. Skulle vilja se Waymo göra en sån tur, utan kartor, med endast AI och sina sensorer. Hade varit hysteriskt roligt.

Du vet att MobilEYE gör detta redan va? Och det där snacket om ”om några månader” har varit sedan 2016. Du kan placera en MobilEYE bil vart som helst i hela Europa och NA och den kör sig själv.

Några exempel
https://youtu.be/50NPqEla0CQ

https://youtu.be/A1qNdHPyHu4
https://youtu.be/pDyMzz8HMIc<a href=...be/50NPqEla0CQ
https://youtu.be/hCWL0XF_f8Y

De har kapabiliteten för Lvl 5 full self driving och kommer redan i år implementera driverless i både Tel Aviv och München (och detta är utan att förbättra sina existerande Crowdsourcade kartor)
Citera
2022-06-05, 14:22
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin
Som det står. I ditt svar frågade du om antalet anställda måste växa i proportion med produktionen, vilket jag inte sa. Jag sa att en kolossal inprisad tillväxt inte går ihop med nedskärningar.

Då får du sluta kalla det nedskärningar. Om antalet fabriker och fabriksanställda ökar så handlar det bara om att göra sig av med dead weight.

Rent hypotetiskt; om ett företag tog fram sin egen mjukvara för att effektivisera administrativa uppgifter så att samma arbete kunde utföras med mindre personal, då blir "nedskärningar" genast en ganska subjektiv term. Innovation är så gott som synonymt med tillväxt, så rent teoretiskt kan Tesla i framtiden sparka även 10% av fabriksanställda och ändå öka produktionen med 50%.
Citera
2022-06-05, 14:26
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Du vet att MobilEYE gör detta redan va? Och det där snacket om ”om några månader” har varit sedan 2016. Du kan placera en MobilEYE bil vart som helst i hela Europa och NA och den kör sig själv.

Några exempel
https://youtu.be/50NPqEla0CQ

https://youtu.be/A1qNdHPyHu4
https://youtu.be/pDyMzz8HMIc<a href=...be/50NPqEla0CQ
https://youtu.be/hCWL0XF_f8Y

De har kapabiliteten för Lvl 5 full self driving och kommer redan i år implementera driverless i både Tel Aviv och München (och detta är utan att förbättra sina existerande Crowdsourcade kartor)

Jag vet vad mobileye håller på med. De är också långt efter tesla med real world AI.
Men nu ville du ju få det till att Waymo gör detta.
Citera
2022-06-05, 14:57
Medlem
Citat:
Jag vet vad mobileye håller på med. De är också långt efter tesla med real world AI.

Nej det var du som tog upp det? Skrev bara att Waymo åker tusentals km per intervention
Citera
2022-06-05, 15:02
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Nej det var du som tog upp det? Skrev bara att Waymo åker tusentals km per intervention

Likt Google typ, de har ju gått ut öppet och sagt att deras CAPTCHA system. Dvs där du bevisar att du inte är en robot genom att trycka på alla ”trafikkoner” exempelvis.

Det ger dem miljarder Labelings per dag där de fritt kan justera vad bilen har upplevt svårt att känna igen och låta människor klura åt dem. Mer eller mindre alla i världen har hjälpt till att träna Waymos Neural networks

Det är en anledning till att Waymo kan åka tusentals kilometer utan att behöva en intervention
Citera
2022-06-05, 15:13
Medlem
Citat:
ä

Ja? Vad är falskt med ”därför Waymo kan åka tusentals kilometer utan interventions, de redovisar ju all data till NHTSA och andra relevanta organisationer
Citera
2022-06-05, 17:43
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Vi pratar om vad systemen faktiskt ska göra, inte det VDn lovar? Att du använder ”Elon sa att de kommer om någon månad” som bevis på att de kommer kan vara bland de mest inkompetenta jag hört. Skulle man gå på det så skulle ju FSD vara level 5 redan 2017.

MobilEYE kan köra på alla ställen där en av deras 40 miljoner bilars fleet har varit. Så det finns självklart små dyhögar i världen där ingen människa har varit där systemet får svårt att navigera.

Varför påstår du att Mobileye kan köra utan kartor? Utan att glida iväg in på annat.
Citera
2022-06-05, 17:55
Medlem
Citat:
Varför påstår du att Mobileye kan köra utan kartor? Utan att glida iväg in på annat.

Det är ju inte det jag påstår, det jag väldigt tydligt skriver är att MobilEYE kan åka där någon i deras +40 miljoner fleet av bilar har åkt och därmed crowdsourcat kartor till deras REM system. Läs på lite och sluta sätt ord i min mun.

Länkade videor då det påvisar hur MobilEYE kan åka runt i timmar i städer runt om i världen, för att du inte tror på det.
Citera
2022-06-05, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
För Tesla är det ju enda möjligheten. Finns mycket som tyder på att model 3/y är Teslas sista produkt. Finns ingen annan produkt i "pipen", och dessa produkter är gamla och efterfrågan tryter. Nu flyr ingenjörerna det sjunkande skeppet.

Det finns bokstavligen inget som tyder på det.
Citera
2022-06-05, 17:59
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Det är ju inte det jag påstår, det jag väldigt tydligt skriver är att MobilEYE kan åka där någon i deras +40 miljoner fleet av bilar har åkt och därmed crowdsourcat kartor till deras REM system. Läs på lite och sluta sätt ord i min mun.

Länkade videor då det påvisar hur MobilEYE kan åka runt i timmar i städer runt om i världen, för att du inte tror på det.

Antingen gjorde du ett misstag när du svarade, eller så backar du på det. Vilket är det?

Jag skrev:
Inom några månader så kommer Teslas FSD kunna navigera sig fram till slutdestinationen utan behov av information från kartor. Skulle vilja se Waymo göra en sån tur, utan kartor, med endast AI och sina sensorer. Hade varit hysteriskt roligt.

Du skrev:
Citera
2022-06-05, 18:10
Medlem
Citat:
Antingen gjorde du ett misstag när du svarade, eller så backar du på det. Vilket är det?

Jag skrev:

Du skrev:

Jag gjorde varken ett misstag eller backade ifrån något?

Skrev att MobilEYE kan köra där någon av de 40+ miljoner bilar har kört någon gång. vilket är varenda ställe man någonsin skulle vilja köra på? Du märker på ord istället för att komma fram till något. Tesla kan idag inte göra det, och att elon säger "det kommer om någon månad" borde väl du om någon veta att det inte kommer hända kommande 4-5 åren.

Kontentan är ju ändå att det finns massvis med bolag som är väldigt nära Level 5 autonomi. Och någonting säger mig att ett visst bolag har en ganska stor del inprisat att de kommer vinna racet till LVL 5
Senast redigerad av job230ge 2022-06-05 kl. 18:17.
Citera
2022-06-06, 10:25
Medlem
Fortfarande folk som går på Waymos larvande alltså? Jösses..

Angående MobilEye tycker man folk borde lärt sig vänta och se hur dessa saker fungerar i praktiken.

----

Är detta förögt den sjukaste topp-50 aktien i historien? -9%, +6%, -3%, +8%... inte många tråkiga dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in