Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-15, 06:00
  #4729
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Jag har inte köpt en Tesla än men jag är jävligt sugen! Vill först flytta till ett hus och skaffa en snabbladdare i garaget. Sen vet jag inte om jag vill vänta på Model S Plaid+
Äger du en Tesla? Har du slutat jobba helt?
Ah okej! Har en Model Y (bor i USA), men som du är även jag lite sugen på Model S Plaid, hade dock önskat dom gjort större refresh på utsidan. Jobbar på som vanligt då jag trivs med det jag gör, men klart skön känsla när man har lite större safety net så att säga!
Citera
2021-03-15, 10:57
  #4730
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Jag behöver lite råd! Jag vet inte hur jag ska lägga upp min "exit strategy"
Jag är redan dollar miljonär och hade kunnat pensionera mig redan idag. Problemet är att jag inte vill sälja en enda aktie än. Hur hade ni andra gjort? Jag skriver inte detta för att skryta eller något sådant, jag vill verkligen höra lite olika strategier. Vad jag gjort nu iaf är att gå ner till deltid, jag jobbar 2-3 dagar i veckan bara för att täcka utgifter, jag har även 6 månadslöner på sparkontot som ska täcka andra utgifter. Egentligen vill jag sluta jobba helt men jag får väll hålla ut lite till antar jag?
Hit me with your best tips är ni snälla.

Men snälla nån, sälj av åtminstone delar av ditt innehav. Du har gått ner till deltid med noll i realiserad vinst? Lasta av.

Även om Tesla är korrekt värderad och ska upp ännu mer (vilket du tror, men som du kanske vet jag absolut inte tror) kan aktien krascha totalt och ligga lågt under flera års tid. Det är inte en bra situation för dig att vara i med deltidsarbete och nästan hela ditt sparkapital i en enda aktie.

Du verkar otroligt känslomässigt bunden till Teslas aktie. I investeringar måste du försöka vara rationell.
Citera
2021-03-15, 11:28
  #4731
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Men snälla nån, sälj av åtminstone delar av ditt innehav. Du har gått ner till deltid med noll i realiserad vinst? Lasta av.

Även om Tesla är korrekt värderad och ska upp ännu mer (vilket du tror, men som du kanske vet jag absolut inte tror) kan aktien krascha totalt och ligga lågt under flera års tid. Det är inte en bra situation för dig att vara i med deltidsarbete och nästan hela ditt sparkapital i en enda aktie.

Du verkar otroligt känslomässigt bunden till Teslas aktie. I investeringar måste du försöka vara rationell.
Jag har haft samma jobb i 10 år, så jag hade kunnat gå tillbaka till heltid när jag vill. Jag var mer intresserad utav olika strategier på hur man kan leva helt på aktier. Vissa sätter det på aktier med utdelning, vissa säljer av 4% om året, vissa säljer av allt, osv. Jag vet inte hur jag ska göra riktigt.
Citera
2021-03-15, 11:42
  #4732
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Jag har haft samma jobb i 10 år, så jag hade kunnat gå tillbaka till heltid när jag vill. Jag var mer intresserad utav olika strategier på hur man kan leva helt på aktier. Vissa sätter det på aktier med utdelning, vissa säljer av 4% om året, vissa säljer av allt, osv. Jag vet inte hur jag ska göra riktigt.

Min uppfattning är taktiken får se lite annorlunda ut beroende på hur gammal man är, hur ens pension ser ut, hur viktigt det är att man lämnar ett bra arv när man dör osv. Den som är 50-60 år (eller yngre t.o.m) kan med gott samvete plocka ut fyra procent om året från portföljen och vara rätt säker på att pengarna med största sannolikhet kommer räcka i minst 30 år (googla på Trinitystudien och FIRE, men detta känner du säkert till).

Är man däremot 20-30 år (och därmed måste leva betydligt längre på portföljen och inte har någon större pension att räkna med) bör man vara mer konservativ. Då kanske man ska nöja sig med 3 % om året, eller till och med lägre.

Utdelning eller försäljning spelar ingen roll.

Oavsett det så förutsätter diskussioner kring procent m.m att man har en väldiversifierad portfölj med stabila bolag. Har man bara (eller över säg 30-40 %) innehav i en aktie brakar alla riskkalkyleringar ihop fullständigt. Då går det inte att räkna med en viss procent eller liknande, utan allt hänger på det enskilda bolagets utveckling.

Om jag var i dina skor, och du vill pensionera dig, skulle jag nog sälja av så mycket Teslaaktier att jag kunde skapa en diversifierad portfölj med de pengarna (hur mycket detta är beror på dina kostnader, din pension, din ålder osv). Denna är vad du lever på. Resterande Teslaaktier ligger liksom utanför din "leva-på-portfölj" och kan (om de går bra) sätta stor guldkant på ditt liv i framtiden, men om de blir värda noll (som räkneexempel) så har du fortfarande kvar din "leva-på-portfölj" och behöver således inte börja jobba igen om Tesla kraschar.
Citera
2021-03-15, 11:43
  #4733
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Jag har haft samma jobb i 10 år, så jag hade kunnat gå tillbaka till heltid när jag vill. Jag var mer intresserad utav olika strategier på hur man kan leva helt på aktier. Vissa sätter det på aktier med utdelning, vissa säljer av 4% om året, vissa säljer av allt, osv. Jag vet inte hur jag ska göra riktigt.

Gemensamt för samtliga dylika strategier är att de inte har alla sina pengar i extremhögriskaktier.
Citera
2021-03-15, 11:44
  #4734
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Med ett pe som pendlar mellan 1100 och 1300 så är Tesla redan värderat till 2030.

Du förstår det va?

Nej, dagens värdering motsvarar absolut inte i närheten ens av vad Tesla kommer leverera inom alla sina områden vid 2030.

Att dra upp PE tal är bara meningslöst vid denna tidpunkt. Dra upp PE tal är nog mer relevant runt 2030 om jag ska vara ärlig.
Citera
2021-03-15, 13:00
  #4735
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Min uppfattning är taktiken får se lite annorlunda ut beroende på hur gammal man är, hur ens pension ser ut, hur viktigt det är att man lämnar ett bra arv när man dör osv. Den som är 50-60 år (eller yngre t.o.m) kan med gott samvete plocka ut fyra procent om året från portföljen och vara rätt säker på att pengarna med största sannolikhet kommer räcka i minst 30 år (googla på Trinitystudien och FIRE, men detta känner du säkert till).

Är man däremot 20-30 år (och därmed måste leva betydligt längre på portföljen och inte har någon större pension att räkna med) bör man vara mer konservativ. Då kanske man ska nöja sig med 3 % om året, eller till och med lägre.

Utdelning eller försäljning spelar ingen roll.

Oavsett det så förutsätter diskussioner kring procent m.m att man har en väldiversifierad portfölj med stabila bolag. Har man bara (eller över säg 30-40 %) innehav i en aktie brakar alla riskkalkyleringar ihop fullständigt. Då går det inte att räkna med en viss procent eller liknande, utan allt hänger på det enskilda bolagets utveckling.

Om jag var i dina skor, och du vill pensionera dig, skulle jag nog sälja av så mycket Teslaaktier att jag kunde skapa en diversifierad portfölj med de pengarna (hur mycket detta är beror på dina kostnader, din pension, din ålder osv). Denna är vad du lever på. Resterande Teslaaktier ligger liksom utanför din "leva-på-portfölj" och kan (om de går bra) sätta stor guldkant på ditt liv i framtiden, men om de blir värda noll (som räkneexempel) så har du fortfarande kvar din "leva-på-portfölj" och behöver således inte börja jobba igen om Tesla kraschar.
Tack för råden! Jag ska kolla upp trinity och fire, har inte läst på så noga. Jag har varit så fokuserad på att investera att jag knappt tänkt på vad jag ska göra efteråt. Pengarna ska räcka i ca 50 år till så jag får nog avvakta lite med pensionen. Det kan tyckas vara mycket pengar idag men med 20-30 års inflation kanske det inte ens räcker.
Citera
2021-03-15, 13:01
  #4736
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Tack för råden! Jag ska kolla upp trinity och fire, har inte läst på så noga. Jag har varit så fokuserad på att investera att jag knappt tänkt på vad jag ska göra efteråt. Pengarna ska räcka i ca 50 år till så jag får nog avvakta lite med pensionen. Det kan tyckas vara mycket pengar idag men med 20-30 års inflation kanske det inte ens räcker.

Gör så! När du läser in dig på detta kommer du se att procenten är beräknade med beaktande av inflationen.
Citera
2021-03-15, 14:41
  #4737
Medlem
MarlieChungers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Nej, dagens värdering motsvarar absolut inte i närheten ens av vad Tesla kommer leverera inom alla sina områden vid 2030.

Att dra upp PE tal är bara meningslöst vid denna tidpunkt. Dra upp PE tal är nog mer relevant runt 2030 om jag ska vara ärlig.

Problemet med ditt resonemang är att ingen vet vad Tesla kommer leverera år 2030. Om man bygger sin investeringsfilosofi på förhoppningar är man i mitt tycke ute på hal is. Vad vi däremot vet är att man tappar marknadsandelar i Europa och att konkurrenter börjar komma ikapp, både när det gäller bilar och batterier. Jag köper absolut att Tesla har varit väldigt innovativa och rent av disruptiva inom biltillverkning och att man var tidiga med att förstå betydelsen av batteritillverkning in house. Det finns absolut fog för att se bolaget som en föregångare inom en stor tillväxtbransch men frågan är hur långt det kommer att räcka. Var är Motorola och IBM idag till exempel? Bara för att man är störst, bäst och vackrast i början av en ny era betyder det inte att man kommer lyckas behålla den positionen. Om man tittar på forskningen så är det snarare så att det hela tiden kommer nya bolag och kör om de gamla jättarna som inte är så flexibla och innovativa längre. Jag ser absolut en risk att Tesla kan hamna där de med.

PS. Eftersom jag är ny i tråden kanske jag skall säga att jag inte äger Tesla och har heller aldrig gjort.
Citera
2021-03-15, 15:38
  #4738
Medlem
Purovskys avatar
VW skall bygga sex batterifabriker i USA fram till 2030, så med Teslafansens resonemang är det köpläge🙂
Köp baserat på något som eventuellt kan hända i framtiden.
Citera
2021-03-15, 17:48
  #4739
Medlem
bokskog54s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Nej, dagens värdering motsvarar absolut inte i närheten ens av vad Tesla kommer leverera inom alla sina områden vid 2030.

Att dra upp PE tal är bara meningslöst vid denna tidpunkt. Dra upp PE tal är nog mer relevant runt 2030 om jag ska vara ärlig.

Jag tror Tesla är övervärderat men det stämmer att det är helt fel att fokusera på PE tal. Precis som det är fel att fokusera på PE tal för alla tillväxtbolag/förhoppningsbolag.

Som jag fattat det är Teslas vinst konstruerad för att de ville in i SP500, antar att de bara har med bolag som gör vinst. De har bla. sålt utsläppsrätter för att få till en vinst på nedersta raden.

Säga att du får möjlighet att investera i Facebook 2010. Du ska självklart inte titta efter en vinst då. Utan istället på hur mycket användarbasen växer.

Ett bolag kan teoretiskt göra förlust i hur många år som helst om det kompenseras av framtida vinster.

För tillväxtbolag är det bättre att titta omsättningstillväxt och priset på aktien i förhållande till omsättningen. Teslas omsättning har växt rejält varje år.

Tesla - Price/Sales 21

Nikola - Price/Sales 70096

Jämför man med Nikola, bolaget med elektriska lastbilar, ser till och med Tesla billigt ut.

https://www.statista.com/statistics/...enue-of-tesla/
__________________
Senast redigerad av bokskog54 2021-03-15 kl. 17:52.
Citera
2021-03-16, 08:26
  #4740
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Men asså snälla, du bara antar saker utifrån ditt perspektiv nu. Hur vet du att långresor inte tillhör den stora massan? Jag pratar inte om roadtrips, vilket du gör antar jag? Som jag förklarade så är det subjektivt, en lång resa för oss är en kort resa för dem.
Jag kan köra vart som helst i Göteborg på under 40 min, som ändå är Sveriges näst största stad. Jag behöver aldrig åka längre än så. I USA måste folk fan köra i timmar varje dag bara för att ta sig till jobbet och hem. De har fan över 300 miljoner invånare, så hur kan du säga att räckvidd inte spelar någon roll? När du säger att "om Tesla inte lyckas i Sverige lär de inte lyckas väl i resten av Europa" måste vara det sjukaste jag har hört, kan du förklara vad du menar med det?
Nej jag syftar i första hand på pendling till och från jobb, att köpa FSD för att göra en road trip om året känns inte särskilt motiverat... När sa jag att räckvidd inte spelar någon roll? Sverige är väl ändå ett av de länder i Europa där en elbil med bra räckvidd och högt pris har störst chans att slå genom, lägg till ambitioner att bli miljövänliga och hög straffbeskattning på fossila drivmedel och bilar. Menar är ju inte en slump att Norge blev ett Tesla-land snabbt. Men en dyr elbil med lång räckvidd är väl knappast det som säljer bäst i Madrid, då är de troligare att en liten billig Dacia med 20 mil räckvidd säljer bättre där. Sverige borde vara en av de lättaste marknaderna för Tesla att slå genom på i Europa, så lyckas dom inte här är det inte troligt att det blir en succe i övriga Europa, är det så sjukt?

Nu kanske du argumenterar för att Tesla inte behöver Europa, att de lika bra kan sälja 0 bilar i Europa och ändå klara sig fint, och det är väl helt rimligt. Men det blir svårt att uppnå de mål som krävs för att motivera sin värdering då...

Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Ja, visst är det en stor grej, i Sverige! När ska du inse att ingen bryr sig om detta landet? Det är en väldigt liten marknad jämfört med USA, Kina och Tyskland exempelvis. Om Sverige försvann idag så hade Tesla inte ens märkt av det om du kollar marknadsandel.
Men denna utvecklingen är väl knappast unik för Sverige? Sverige tar ju knappat andra vägar än resten av Europa.

https://www.reuters.com/article/us-h...-idUSKBN23B1WU
"Germany said it will oblige all petrol stations to offer electric car charging to help remove refuelling concerns and boost consumer demand for the vehicles as part of its 130 billion euro ($146 billion) economic recovery plan."

Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Du motsäger dig själv här. Ingen pallar ta sin bil till service säger du, men de ska palla ta sin bil till service för en uppdatering?? Har du en källa på att att någon Tesla blev kapad genom en OTA?
Snittpriset för en ny bil i USA är $40.000, varför inte välja Tesla som har prestandan som slår valfri sportbil till priset av en vanlig familjebil?

En elbil behöver inte servas lika ofta som en bensinbil. Du kanske ska lyssna på en elbilsägare istället för att anta massa saker du inte ens vet något om?
Service är i mina ögon något som måste göras på alla bilar regelbundet, kanske att man kan skjuta upp den på elbilen till varannat år de första 6 åren eller nåt, men det är inget man automatiskt kommer undan helt bara för bilen drivlina är en elmotor. Bromsvätska rekommenderas bytas varannat år t ex. Min Volvo servas en gång varje år och då uppdateras mjukvaran med för de mesta. De flesta åker till verkstaden två gånger om året för att få däcken skiftade, att uppdatera mjukvaran i samband med detta hade inte varit särskilt svårt. Så jag ser inte OTA som en dealbreaker, praktiskt ibland, men att jag skulle välja bort en bil för den inte har OTA skulle aldrig komma på fråga.

https://www.forbes.com/sites/leemath...h=23e90d975aa7
Här har du en artikel o hur Model X kunde bli kapad med hjälp av bluetooth och OTA, nu blev det iaf delvis fixat med hjälp av en OTA update vilket ändå visar på fördelarna med att kunna uppdatera på distans.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback