Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-12, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Väldigt många hade säkert köpt en volvo 240, om bränslekostnaden var 3 kr milen och användarupplevelsen samt säkerheten var bäst i branchen. Det kommer nya bilar, men tillräckligt många vill köpa Teslas bilar av dessa anledningar för att förflyttas från punkt A till punkt B. För Uber förare är det endast ekonomi. Just nu vill inte Tesla öka efterfrågan. Om du förstår bättre så undrar jag varför inte du är den som har 100 miljoner följare på Twitter och postar memes.

Snäll du, inse att gemensam inte fungerar som du tänker, man vill visa sina grannar att man bytt bil, inte att man man måste så och förklara att "jo, min nya bil ser precis ut som de 2 andra jag hade, men nu kan jag köra lite längre innan jag behöver ladda..."
Citera
2022-07-12, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skankhunt69
Snäll du, inse att gemensam inte fungerar som du tänker, man vill visa sina grannar att man bytt bil, inte att man man måste så och förklara att "jo, min nya bil ser precis ut som de 2 andra jag hade, men nu kan jag köra lite längre innan jag behöver ladda..."
*Gemene man...
Citera
2022-07-12, 19:17
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Väldigt många hade säkert köpt en volvo 240, om bränslekostnaden var 3 kr milen och användarupplevelsen samt säkerheten var bäst i branchen. Det kommer nya bilar, men tillräckligt många vill köpa Teslas bilar av dessa anledningar för att förflyttas från punkt A till punkt B. För Uber förare är det endast ekonomi. Just nu vill inte Tesla öka efterfrågan. Om du förstår bättre så undrar jag varför inte du är den som har 100 miljoner följare på Twitter och postar memes.

Fast enligt din husgud så kan ju de där 100 miljoner följarna lika gärna vara du, fem andra och resten bottar.

Och även om både kvalitet och funktion på en 240 är mycket högre än vad man får från en Tesla skulle nog inte särskilt många betala 600k för den. Även om den var gratis att köra.
Citera
2022-07-12, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skankhunt69
Ja, hur ska man designa om en smartphone? Smartass...

Nej det händer inte samma sak med bilar, för bilen är en statussymbol, nu när BMW och Mercedes kommer med elbilar så kommer du aldrig få en BMW-fantast att köpa en 10 år gammal design före en ny design av BMW, samma med Mercedes.
När man köper en ny bil så vill man att det syns på garageuppfarten.

Dom flesta tänker funktionalitet och ekonomi när dom köper bil. Kan man få lite status så är det väl inte fel heller... Men vet du... Ragadish... Tesla har blivit en status-symbol.

Märkes-lojalitet avtar fort om inte ditt märke levererar...
Citera
2022-07-12, 19:54
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blibbe
Märkes-lojalitet avtar fort om inte ditt märke levererar...

LOL, vilket självmål. Är det något märke som inte levererar så är det Tesla. Tesla är synonymt med att inte leverera
Citera
2022-07-12, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
LOL, vilket självmål. Är det något märke som inte levererar så är det Tesla. Tesla är synonymt med att inte leverera

Att Tesla är transparenta med deras extremt högt satta mål är inte samma sak som att de inte levererar.

Varje företag har mål att jobba mot. Att tesla delar det publikt är kul för att man får en insikt i företaget och det får människor att känna sig delaktiga. Andra företag har också höga mål men eftersom de ej delar dem så kan man inte skratta åt att de inte uppnått dem... (T.ex. apple car)

För tesla är det dock en sporre. Om du berättar för alla du känner att du ska springa maraton 2023 så är det större chans att du faktiskt tränar och slutför maratonet än om du inte berättar för någon.
Citera
2022-07-12, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blibbe
Att Tesla är transparenta med deras extremt högt satta mål är inte samma sak som att de inte levererar.

Varje företag har mål att jobba mot. Att tesla delar det publikt är kul för att man får en insikt i företaget och det får människor att känna sig delaktiga. Andra företag har också höga mål men eftersom de ej delar dem så kan man inte skratta åt att de inte uppnått dem... (T.ex. apple car)

För tesla är det dock en sporre. Om du berättar för alla du känner att du ska springa maraton 2023 så är det större chans att du faktiskt tränar och slutför maratonet än om du inte berättar för någon.

Mina kompisar skulle bli ganska besviken om jag sa att jag kommer springa maraton (FSD) ”nästa år” i 7 år.

Eller om jag lovar mina kompisar att jag kommer sälja dem en semi-truck 2017 som dem kommer få levererade 2019 (som dem har betalat för). Och att vi nu är i 2022 och det finns inte ens en plan för att dessa någonsin kommer levereras.

Eller alla dessa youtubers som slaviskt rekryterat nya tesla köpare som lovats en ”sjukt häftig Roadster som gör 0-100 på 1.9 sekunder med en fet SpaceX-raket i baken” en bil dessa människor aldrig kommer få se (även fast det är ett pris de jobbat in)

Inget vettigt företag projicerar drömmar som ”vi kommer göra detta nästa år” det kallas fraud. Det finns lagar för hur ett bolag ska guida, man får inte säga ”vi kommer nog fan tjäna triljoner nästa år” om det inte ens finns en plan utstakad för hur det ska ske.
Senast redigerad av job230ge 2022-07-12 kl. 21:27.
Citera
2022-07-12, 23:17
Medlem
libbens avatar
Vad är syftet med att skriva negativt om Tesla och Elon generellt? Killens engagemang för mänskligheten framåt fortare och allt han gör ligger till gagn för oss alla. Vi behöver visionärer som Elon. Vad är syftet med bara klaga? Ingen som gillar Tesla bryr sig om vad klagare klagar på och ni som klagar köper ändå inte Tesla eller pratar lovande om produkterna eller alla andra områden de har sina fötter i. Är syftet bara för att få klaga? Är det inte bättre att hitta något man tycker är bra och sätta sig i de forumen istället och sprida glädje genom att diskutera saker man ser fram emot?

Förstår inte alls allt baissande hela tiden, eller jo om det skulle handla om kurspåverkan men om det finns folk här inne som tror de påverkar kursen på ett litet forum för svenskar så har jag nyheter för er, it does not.

Ska bli spännande att se deras analys av batteripaketet och vägen Tesla gått framåt.
https://youtu.be/BBbQbnulVvk
Citera
2022-07-13, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Vad är syftet med att skriva negativt om Tesla och Elon generellt? Killens engagemang för mänskligheten framåt fortare och allt han gör ligger till gagn för oss alla. Vi behöver visionärer som Elon. Vad är syftet med bara klaga? Ingen som gillar Tesla bryr sig om vad klagare klagar på och ni som klagar köper ändå inte Tesla eller pratar lovande om produkterna eller alla andra områden de har sina fötter i. Är syftet bara för att få klaga? Är det inte bättre att hitta något man tycker är bra och sätta sig i de forumen istället och sprida glädje genom att diskutera saker man ser fram emot?

Förstår inte alls allt baissande hela tiden, eller jo om det skulle handla om kurspåverkan men om det finns folk här inne som tror de påverkar kursen på ett litet forum för svenskar så har jag nyheter för er, it does not.

Ska bli spännande att se deras analys av batteripaketet och vägen Tesla gått framåt.

Det är ett aktieforum. Elon har ett bolag som litteraly endast levererar bilar men där följarskaran ser honom som Real life Tony stark och att Tesla vilken dag som helst kommer leverera sjuka produkter. Även fast vi år efter år bara ser bilar. Det är ett 700B$ bolag vi snackar om, värderat till 15x sales, det är helt sinnessjukt.

Värderingen i bolaget är byggt på att alla dessa saker som är så uppenbara att de inte kommer ske 100% kommer ske. Och oavsett om de inte sker så är 150 youtubers med en halv miljon subscribers redo att kasta ut videor om nästa coola grej tesla kommer göra ”next year”
Senast redigerad av job230ge 2022-07-13 kl. 00:13.
Citera
2022-07-13, 00:16
Medlem
https://t.co/iACROJP8Bv

Ping @hrmongo

Tänka sig att Twitter ändå tar Musk till rätten? Trodde inte de skulle våga pga att de har >5% botar???
Citera
2022-07-13, 00:16
Medlem
rrpipers avatar
Citat:

Saker måste balanseras. Vi vet ännu inte hur mycket hans verksamhet ligger till gagn för mänskligheten. I finansvärlden måste den nytta man gör stå i proportion till finansieringen. Annars gör man ingen nytta alls utan bränner pengar. Tesla har ett enda år hittills bakom sig med bra avkastning på investerat kapital. Detta kanske kommer att fortsätta i många år till, eller inte, det är för tidigt att säga.
Citera
2022-07-13, 15:09
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:

Lyckade människor sitter inte och gnäller. De tar tag i problemen själva eller stöttar någon som Elon som gör det bättre. För vissa återstår bara strategin att försöka dra andra i smutsen för att känna sig mer lyckade. Har man lite humor så har även dessa personer ett värde.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback