Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-06-02, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Lyssnade på Mattes senaste video. Helt otroligt vilka märkliga slutsatser han drar. Han har nu tre vittnen som säger att de hörde tre skott. Han anser detta bekräftar att det var 3 skott... Att det finns så många fler som säger de hörde två skott verkar inte ingå i ekvationen... Konstig slutsats helt enkelt.

Detta med tre "bekräftade" skott gör sannolikheten väldigt hög att det var två skyttar säger han sen. Varför? Finns väldigt lite logik i den slutsatsen.

Lägg till videon där han med foton visar att en person KAN gömma sig bakom pelaren och menar han med detta visat att en person gömde sig där bakom. Han gör noll skillnad på möjlighet och faktum.

Jag lägger mig platt. De har inget som löser mordet eller ger en ledtråd om det. Hur kunde han lura med sig Otto i detta? Man blir ju chockad i bristen på logiskt tänkande.

Visst, det finns väl en minimal chans att mördare/medhjälpare skulle kunna fastna på band. Men jag misstror det helt om det påstås av en person med enorma brister i att processa saker.

Dock vore det ju troligt att höra vad folk på polisen pratade om. Så Matte, fokusera på det du kan - isolera prat på bandet. Nöj dig med det. Det är mer än de flesta andra privatspanare åstadkommer. Låt oss tolka själva. Jag tycker bakgrundssnack som inte löser mordet ändå är guld.

Wall var lite skeptisk till bevismaterialet och menade att man inte bara kan publicera LAC-band utan att förklara lite mer, varifrån rösterna kan komma. Hoppas dom är lite pedagogiska i Avslöjandet den 10 juni, gör som Wall säger… Förklarar sammanhanget, ”LAC-band for dummies”.
Om jag förstått saken rätt finns fyra alternativ varifrån bakgrundsrösterna kan komma och Ekevi kan väl göra ett studiebesök på LC på Kungsholmen, det som nu heter RLC… Det ser likadant ut idag med ett isolerat ledningsrum men det är fler operatörer idag. Polisorganisationen centraliserades för några år sen. Sambanden slogs ihop.

På den tiden kunde tio operatörer arbeta på ledningscentralen samtidigt, kallades Gropen eller SBC och alla samtal spelades in, och sparades på band. Så bakgrundsröster kan komma från folk nära taxi-larmarna på gatan. Samtidigt höll polispatrullerna kontakt med SBC genom kommunikationsradio, det är ett annat alternativ, att röster som spelats in från gatan den vägen.
Säkerhetstjänsten hade också sin sambandscentral i polishuset. de stod i kontakt med polisens SBC. Möjligt att röster kan komma in den vägen.

Wall är också kritisk till vad de påstår om de ohörbara orden, bättre att låta lyssnare avgöra själv vad man hör… Inte publicera vad de själva tror. ”Man hör vad man vill höra”.
10 juni blir det nog: ” Avslöjandet - Vad hör ni? ”

Vem har copyright till Mattes avmaskade LAC -band?
LAC-banden är offentlig handling men det är Matte som jobbat med det.
Han har förbättrat ljudkvalitén, då har väl han copyright?
Själv skulle man inte kunna göra egenvinst på mord men privatspanare som arbetat 10 år med fallet kan väl få lite lön? PU kostade ju en halv miljard de första 10 åren.

Alla författare har tjänat på mordet inklusive Wall, men det går inte att jämföra med E Penser som gjorde miljardvinst månaderna efteråt. Väldigt många blev väldigt rika fort.
Framförallt inom vapenindustrin.
Vilka gjorde miljonklipp direkt i mars 1986?
Mannen i Simrishamn, övriga under skånetrippen?
Holmers livvakter? CGÖ ?
Den författare som tjänat flest miljoner på mordet måste vara han som skrev Stieg Larssons Arkiv. 300 000 exemplar. Brädspelet https://www.youtube.com/watch?v=of6jWtpUsjk ska också göra en Leif GW och vaska sista-guldet-ur- liket... Finns inte på marknaden än, hade crowdfundning på kickstarter nyligen, blir det en bästsäljare, eller?. Kanske för få intresserade. Om den blir gjord på rätt sätt kanske... lärorik på något sätt. Det finns risk att spelet blir smaklöst.
Citera
2022-06-02, 15:31
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq

PS en sak man kan säga om detta är att trots att GS är så bombsäker och till och med vill styrka med Windén så har vi alltså i så fall felaktig info , betänker man då osäkerheten som måste gälla i alla andra uppgifter så svindlar tanken ... tur att det ibland finns flera uppgifter så att man kan "triangulera" .... tänk om vi inte hade haft andra uppgifter att matcha mot än GS/Windéns egna, då hade vi antagligen alla tagit dem för 100% sanning ...

Ja, håller med och tycker otroligt synd om hur det blev med Söderström.
Hade någon kunnat förklara det omöjliga* i hans tider så hade han kanske förstått att han måste ha haft fel.
*) Om han nu inte ville mena det jag skrev som stöd för uppgiften. Att LJ eller YN dröjt i sammanlagt 6 minuter i trappen. Eller då det, än mer osannolika att skotten istället föll senare, med de konsekvenser det i.s.f. innebär/innebar.

Till skillnad från mycket så handlar detta mer om "matematik" i tider, rörelser än andra frågor.
Såklart även här då sannolikhet (vilket även det är matematik förvisso).. Slarvigt uttryckt av mig.
Senast redigerad av MOPspanaren 2022-06-02 kl. 15:51.
Citera
2022-06-02, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knusslig
Skotten var väl av en typ som skulle tränga igenom en skyddsväst? Talar inte det för att det är ett planerat mord? Vilken sorts genomsnitts-knarkare använde sådan ammunition tänker du?

Ren tur att GM kom undan tänkte jag länge också. Men valet av tid och plats är snarare genialt. Det var mörkt och skumt ute. Att känna igen någon i den utstyrseln en mörk februarinatt är inte lätt. Du måste i princip känna personen och se honom från väldigt nära håll för att korrekt kunna identifiera personen senare. Även om bildminnet skulle vara fotografiskt hos ett vittne (vilket det ytterst sällan är) så skulle det inte vara till någon hjälp med en perfekt fantombild om GM kom från ett annat land och var på tillfälligt besök i Sverige. Hur som helst så skulle en perfekt fantombild aldrig kunna fälla någon.

Att komma undan på det sätt han gjorde var inte särskilt svårt, eftersom han med god kondition kunde jogga uppför trappen och däruppe skulle ingen han mötte veta att han gjort något och skulle därför inte notera honom överhuvudtaget. Poliserna som kom strax senare kan mycket väl ha sprungit rakt förbi honom eftersom de inte hade en aning om vem de letade efter.

En galning hade förmodligen skrikit och gormat innan skotten föll och därmed hade hade fler sett gärningsmannen, men i det här fallet så var GM redan på väg bort när de första vittnena vänt på huvudet och lokaliserat varifrån skotten kom ifrån.

Att utgå från att GM var en amatör är en amatör-gissning.

Nej, ammunitionen är inte gjord för att tränga igenom skyddsväst. Det är en skröna som fått fäste hos folk som är intresserade av mordet på Olof Palme.
Citera
2022-06-02, 16:08
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det stämmer, men de tider som de kommer med där har egentligen ingen bäring i exemplet som utgår ifrån skotten, som LJ utan rimligt tvivel hör....
och faktiskt: det spelar egentligen ingen om det är GM som springer upp för trappen ens. Det räcker med att LJ tror detta och då antingen väntar kort tid... eller för att Söderströms tid ska gälla väntar i 6 minuter.

Men läs punkterna sakta och rita gärna på papper. Det är kanske är lite krångligt med text så här.. men det blir tydligare om man själv leker med tiderna och händelseförloppet och ser vad som händer.
Ja, det kanske är fastställt att skotten föll precis den tidpunkt som nu är det man säger 23:21:30 av olika orsaker - jag var ännu mer galet förutsättningslös/konspiratorisk i mina premisser

Det bästa är nog som du säger att rita och ta varje sak för sig och föra in det i smeten med ev förbehåll och tidsintervall...
Citera
2022-06-02, 16:34
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Ja, det kanske är fastställt att skotten föll precis den tidpunkt som nu är det man säger 23:21:30 av olika orsaker - jag var ännu mer galet förutsättningslös/konspiratorisk i mina premisser

Det bästa är nog som du säger att rita och ta varje sak för sig och föra in det i smeten med ev förbehåll och tidsintervall...

Ja, gör det.
Men oavsett när skotten exakt föll enligt Fröken UR så visar uppställningen här tidigare att polisen bör ha kommit tidigare än vad många tror. Därför räknade jag från 0 när skotten föll.
Förutsatt då att LJ inte väntar speciellt länge innan han tar upp jakten och att YN också fortsätter trappan ned utan att stanna en längre tid.
(Vi behöver heller inte ens här säga om det var GM eller inte som YN såg, utan det handlar om när personerna möts. LJ med YN och YN med poliserna)
Citera
2022-06-02, 17:28
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, gör det.
Men oavsett när skotten exakt föll enligt Fröken UR så visar uppställningen här tidigare att polisen bör ha kommit tidigare än vad många tror. Därför räknade jag från 0 när skotten föll.
Förutsatt då att LJ inte väntar speciellt länge innan han tar upp jakten och att YN också fortsätter trappan ned utan att stanna en längre tid.
(Vi behöver heller inte ens här säga om det var GM eller inte som YN såg, utan det handlar om när personerna möts. LJ med YN och YN med poliserna)
Ja, det knyts väl ihop litegrann just i mötena med poliserna även om man ser det "relativt"...
Citera
2022-06-02, 19:04
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Men om GM väntade in objektet i hörnet vid Dekorima verkar det professionellt. Det vill säga, den som skuggar och den som utför är inte samma person.

Då rör det sig om ett kommando med kapacitet till samordning, samband, övervakning osv. Jag menar att ett sådant är oförenligt med omständigheterna vid mordet. Det som återstår blir nåt klantkommando, hur man nu får ihop det.

Citat:
Klädseln (allrahelst kepsen, skorna och väskan) samt flyktvägen (in i ett område där det pågick byggarbete), och som ni säger, vapnet, ger inte heller något professionellt eller planerat intryck.

Jag framhåller även gärna att det sker längs för GM okänd rutt och under för honom okontrollerbara förhållanden i ett välbefolkat och polistätt city, att offret skjuts med ett skott och det i ryggen, att sannolikheten för att inte komma undan var större än en ”professionell” GM skulle acceptera och att GM inte skyler sig.

Håller med om att GM nog har god lokalkännedom i city

Citat:
Frågan är, i vilket sammanhang kan man få tag på en sådan typ av revolver som användes.

Jag menar av olika skäl jag inte drar nu att vapnets (och ammunitionens) sannolika ursprung är sportskyttet. Stulet, lånat eller GM:s eget vapen.

Citat:
Och om det var ett något mindre vapen än de Holmér höll upp, vilka kan skjuta samma ammunition?

Nja, piplängden ska ju vara 4 eller 6 tum, så kortpipig revolver är inte aktuell.

Det har föreslagits att en revolver .38 Spl (klenare) kan ha använts. Antingen genom att ha borrats upp eller genom att kulor ”transplanterats”. Kan avfärdas som typiska exempel på MOP:skt ”krångla till det så mkt som möjligt”, enligt min mening.
Citera
2022-06-02, 19:59
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Nja, piplängden ska ju vara 4 eller 6 tum, så kortpipig revolver är inte aktuell.
Vilken är primärkällan till den uppgiften? Kan det vara något som Sonny Björk hade fått för sig?
Citera
2022-06-02, 20:12
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vilken är primärkällan till den uppgiften? Kan det vara något som Sonny Björk hade fått för sig?

Man avskjuter aktuell ammunition med revolvrar av olika piplängd och kulor avskjutna med 4 eller 6 tums pipa överensstämmer bäst med mordkulorna. Med kortare piplängd svampar ammunitionen upp sig i basen, vilket inte är fallet med mordkulorna.

Kan inte presentera någon källa nu, men finns ett dokument med bilder på kulor avskjutna med olika piplängder där det tydligt framgår.

Har jag för mig, detta är ur huvet och med alla reservationer.
Citera
2022-06-02, 20:45
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Med tanke på att SK är beteckningen 1986 för kvalificerat hemlig, så inställer sig frågan hur en kommissarie på terrorroteln kan lokalisera kontraspionagechefen på Embassy, dit han precis omlokaliserat till från Café Opera?

Säpo var på 70- och 80-talen väldigt sektionerat, inte minst kontraspionaget. Detta är väl beskrivet i Bengt Nylanders första bok.

I artikeln i Kvartal tar Almänge även upp Lingärdes uppgifter om att Ryssroteln skulle sätta dit en spion under mordnatten. Varifrån har Lingärde fått detta, en kvalificerat hemlig operation som fortfarande i augusti 2021 inte kan avtäckas? Jag ifrågasätter inte regeringens beslut, utan att Lingärde känner till operationen tillräckligt mycket i detalj för att också veta att det riktade sig mot en högt uppsatt militär.

Här faller misstankarna på Tore Forsberg, eftersom familjerna Forsberg och Lingärde bodde i samma trappuppgång på Norra Kyrkogatan 20 i Härnösand under 50-talets början. Varaktighet i förbindelse alltså. Det tillsammans med den lilla krets som kunskapen borde vara avgränsad till gör att jag landar i den preliminära slutsatsen.

Sen kan vi lyfta blicken till L-E Nilsson, vars förehavanden mordnatten har varit skyddade av SK-stämpeln. Finns det förhör med honom?

Eller interna förhör från 1988 på Säpo med Rose S, när Tore var tvungen att redogöra för sina förehavanden? Rose’s redogörelse 2018 bär viss trovärdighet, bland annat hur de räknat fram var de befann sig när skotten föll. Hur kan hon ta fel om vem som meddelade Tore Forsberg om vad som hänt? Är det för att skydda Grankvist?

Jag har hittat en kandidat till ”Rose”, men behöver lägga mer tid för att öka precisionen.

I helgen fiskade jag upp en liten mört.

Herr Lingärde reser till Leningrad i en liten tremannadelegation från studentkåren i Lund enligt Arbete 1967-10-20.

Jag noterar fångstvikten och släpper tillbaka den i akvariet
Citera
2022-06-02, 21:06
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Då rör det sig om ett kommando med kapacitet till samordning, samband, övervakning osv. Jag menar att ett sådant är oförenligt med omständigheterna vid mordet. Det som återstår blir nåt klantkommando, hur man nu får ihop det.

Jag framhåller även gärna att det sker längs för GM okänd rutt och under för honom okontrollerbara förhållanden i ett välbefolkat och polistätt city, att offret skjuts med ett skott och det i ryggen, att sannolikheten för att inte komma undan var större än en ”professionell” GM skulle acceptera och att GM inte skyler sig.

Håller med om att GM nog har god lokalkännedom i city

Jag menar av olika skäl jag inte drar nu att vapnets (och ammunitionens) sannolika ursprung är sportskyttet. Stulet, lånat eller GM:s eget vapen.

Det har föreslagits att en revolver .38 Spl (klenare) kan ha använts. Antingen genom att ha borrats upp eller genom att kulor ”transplanterats”. Kan avfärdas som typiska exempel på MOP:skt ”krångla till det så mkt som möjligt”, enligt min mening.

Skillnaden mellan en klant och ett proffs är antagligen att den senare jobbar på oavsett omständigheter för att till slut få marginalen på sin sida. Enligt tv-serierna går en operation sällan som man tänkt sig.

Räcker det inte med en som skuggar från Grand och ger en signal via en personsökare eller något, som vibrerar diskret i fickan, att objektet är i rörelse och snart dyker upp där vid hörnet? "Gör dig redo!"

Detta var länge min tro, och att IM såg den som väntade. Man frågan är om inte Dekorimamannen är AB, och då lutar det istället åt ett impulsdåd med, som ni säger, det enda vapen som fanns tillgängligt.

Vad är längden på en revolver med fyra tums pipa, totalt sett? AD tyckte sig se en lång pipa. Hur lång?

Hade inte den här nyligen uppfiskade revolvern ett sport-handtag? Har inte hört något mer om detta:

https://www.expressen.se/nyheter/magnetfiskaren-paul-drog-upp-revolver-i-ballstaan/

Har någon testat att agna med magneter vid den berömda sjön i Hedemora ännu?
Citera
2022-06-02, 21:51
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nisseberra
Men de är inte tillplattade, inte deformerade, de har inte en repa!

Lisbeth-kulan är tillplattad efter nedslag i markbeläggningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in