Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-07-26, 10:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Med tanke på hur det andra ministermordet i modern tid gick till så känns det onödigt att krångla till det med konspirationer långt in i statsapparaten. Som dessutom inte läckt en stavelse. Slumpen tar och slumpen ger. OP hade otur hel enkelt, men risken var också större med tanke på att positionen drar till sig rättshaverister, kritik. psykfall och andra galningar.

För en gångs skull är jag helt enig med dig.

En större konspiration ser jag i det närmaste uteslutet. Finns ingenting i material som tyder på detta - om man inte väljer att tolka vissa obekräftade (eller svajiga) uppgifter i viss riktning, och är ohemult förtjust i konspirationsteorier.
Citera
2022-07-26, 10:19
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Då kanske din mor såg Svartenbrandt som sprang runt i de regionerna?
Han är iaf skytten.

Lars-Inge Svartenbrandt är garanterat inte OP:s mördare. Inte heller Christer Pettersson eller Stig Engström.

Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Nu var det väl innan och varför OP mördades som diskuterades inte vad som hände efteråt.

Förstår inte vad du menar men innan och efter. Innan fanns en tydlig plan, efter fanns ett resultat. Där är vi idag.
Citera
2022-07-26, 10:34
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
För mig personligen är Sydafrika helt iskallt. Boerer är inget folk som går utomlands för att påverka sin lokala situation. De flesta som inte blivit av med sin mark efter ANC:S inträde är fortfarande kvar där och har aldrig planerat något mord på någon europeisk ledare.
En svensk som jobbar för Sida i ett afrikanskt land har förstahandsuppgifter från en hög militär inom Sydafrikas underrättelsetjänst som hävdar att en inofficiell utredning kommit till slutsatsen att några sydafrikanska apartheidbödlar med många liv på sina samveten medverkade vid mordet för en större summa pengar.

En av dem, Anthony White, sågs vid flera tillfällen i Stockholm direkt efter mordet. White är idag ägare av ett sågverk som får ekonomiskt stöd av Sida.

White är inte boer utan engelsman som länge bodde i Rhodesia. Han samverkade med SA.
Senast redigerad av iesho 2022-07-26 kl. 11:00.
Citera
2022-07-26, 10:40
Medlem
[quote=I-van-Toer|81026597]Lars-Inge Svartenbrandt är garanterat inte OP:s mördare. Inte heller Christer Pettersson eller Stig Engström.

Förstår inte varför så många inte tror att Svarten är mördaren. Det är därför han kunde hålla sig undan alla år fast han visat tecken. Fast polisen visste, som han själv sa när Guillou intervjuade honom. Guillou tänkte inte utan var förblindad av den store brottslingen han fick intervjua! 😠
Såklart är varken Engström eller Christer Pettersson Palmes mördare. Men Svarten o CP var lika till både utseende och gångstil.
Citera
2022-07-26, 10:52
Medlem
I-van-Toers avatar
[quote=Cianneli|81026755]
Citat:
Lars-Inge Svartenbrandt är garanterat inte OP:s mördare. Inte heller Christer Pettersson eller Stig Engström.

Förstår inte varför så många inte tror att Svarten är mördaren. Det är därför han kunde hålla sig undan alla år fast han visat tecken. Fast polisen visste, som han själv sa när Guillou intervjuade honom. Guillou tänkte inte utan var förblindad av den store brottslingen han fick intervjua! 😠
Såklart är varken Engström eller Christer Pettersson Palmes mördare. Men Svarten o CP var lika till både utseende och gångstil.

Jan Guillou är en orm och en fitta. Ta ingenting den idioten säger eller förmedlar på sitt vis som sanning. Jag menar det i all välmening. Om du bryr dig om sanningen.

MOP var en statlig affär. Antingen inhemsk eller utländsk. Allt beror på hur stora pungkulor Sverige själva hade 1986 (redan 1984-1985 faktiskt). Jag tror ju personligen att USA inte hade det själva 1963 utan fick ta in Mossad. Jag är kluven ifall Sverige hade det. Man kanske ville vara "one up" på USA. Jag tror ärligt talat att svenska skyttar 1986 var mer kapabla än amerikanska 1963. Jag kan ha fel men det är min övertygelse. Drygt 22 år på den tiden var en lång tid.

Att bara försvinna så där på Tunnelgatan. Puts väck utan hjälp? Nej.
Senast redigerad av I-van-Toer 2022-07-26 kl. 10:56.
Citera
2022-07-26, 11:14
Medlem
[quote=I-van-Toer|81026873]
Citat:

Jan Guillou är en orm och en fitta. Ta ingenting den idioten säger eller förmedlar på sitt vis som sanning. Jag menar det i all välmening. Om du bryr dig om sanningen.

MOP var en statlig affär. Antingen inhemsk eller utländsk. Allt beror på hur stora pungkulor Sverige själva hade 1986 (redan 1984-1985 faktiskt). Jag tror ju personligen att USA inte hade det själva 1963 utan fick ta in Mossad. Jag är kluven ifall Sverige hade det. Man kanske ville vara "one up" på USA. Jag tror ärligt talat att svenska skyttar 1986 var mer kapabla än amerikanska 1963. Jag kan ha fel men det är min övertygelse. Drygt 22 år på den tiden var en lång tid.

Att bara försvinna så där på Tunnelgatan. Puts väck utan hjälp? Nej.

Han hade ju hjälp. Kompisarna som körde Svartenbrandt till Stockholm körde ju hem honom till Säter igen. O sedan började Svarten skriva anonyma brev.
Citera
2022-07-26, 11:21
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kall-Kyl
Tarendis föräldrar flydde från Estland till Sverige 1944.
Tarendis föräldrar var liksom på fel sida. De flydde för att undkomma Sovjeterna.
Tarendi var så att säga ingen favorit bland Balmages, Hollander. Israeler och Sovjeter.
Citera
2022-07-26, 12:29
Bannlyst
[quote=Cianneli|81027067]
Citat:

Han hade ju hjälp. Kompisarna som körde Svartenbrandt till Stockholm körde ju hem honom till Säter igen. O sedan började Svarten skriva anonyma brev.

Och varför åkte Svarten ner till Sthlm för att skjuta OP? Åkte han ner på uppdrag av någon? Hur visste han att OP skulle på bio? Åkte han ner på måfå bara? Tror du på fullaste allvar att Svarten skulle kunnat knipa käft om detta i alla år till alla? Det är inte den Svarten jag känner. Visst, han var smålik CP utseendemässigt, långt mer än CA, det kan jag ge dig.
Citera
2022-07-26, 12:48
Medlem
[quote=papperslapp2021|81027778]
Citat:

Och varför åkte Svarten ner till Sthlm för att skjuta OP? Åkte han ner på uppdrag av någon? Hur visste han att OP skulle på bio? Åkte han ner på måfå bara? Tror du på fullaste allvar att Svarten skulle kunnat knipa käft om detta i alla år till alla? Det är inte den Svarten jag känner. Visst, han var smålik CP utseendemässigt, långt mer än CA, det kan jag ge dig.

Han skulle ju såklart inte dit för att skjuta Palme. Kanske köpa ett vapen nånstans (Oxen) o hitta på nån annat skit han brukade göra. O eftersom han är i krokarna så ser han Palme. Innan bion då. Han var ju inte glad för Palme o det finns anonyma brev jag känt igen till Socialdemokraterna som är skrivna innan mordet. Har visat även dom för riksåklagaren.
Han har inte knipt käft inför alla. Någon har han mördat. Sen har han visat tecken med. + Alla tips o brev till folk som bla vittnat. Men det kan ju inte vemsom känna igen utan bara om man känner till honom o har olika skrivsätt från honom.
Senast redigerad av Cianneli 2022-07-26 kl. 12:53.
Citera
2022-07-26, 12:51
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021

Han tycks ha varit på Sveavägen dagarna efter mordet då han utklädd till kvinna fastnade på film:

https://blogger.googleusercontent.com/img/a/AVvXsEjxUhi-Y_fvxgX35wG1d9XKORrmyAmNC-8Qd98uWx27e7cSWKgx1mJSH4QDz_XGbScMMT4iz5fSlvniWmoH RsH0KT1xBG0d mikr7R5hSvgU4rcHQBjyNvmtZjH3s7jcYf7Z0t1KOPY-8VHIeT--duVIsZYK3QhzX266GK59U14xLNQq7n6O3vjMfmxE0Q

Men i klippet från SVT Dokument Inifrån ser han inte ut som en mördare som återvänder till brottsplatsen utan visar upp helt andra känslor och ser nästan chockad och arg ut.
Citera
2022-07-26, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Han tycks ha varit på Sveavägen dagarna efter mordet då han utklädd till kvinna fastnade på film:

https://blogger.googleusercontent.com/img/a/AVvXsEjxUhi-Y_fvxgX35wG1d9XKORrmyAmNC-8Qd98uWx27e7cSWKgx1mJSH4QDz_XGbScMMT4iz5fSlvniWmoH RsH0KT1xBG0d mikr7R5hSvgU4rcHQBjyNvmtZjH3s7jcYf7Z0t1KOPY-8VHIeT--duVIsZYK3QhzX266GK59U14xLNQq7n6O3vjMfmxE0Q

Men i klippet från SVT Dokument Inifrån ser han inte ut som en mördare som återvänder till brottsplatsen utan visar upp helt andra känslor och ser nästan chockad och arg ut.

Ja, det är en riktigt läskig bild! Det är absolut han. Jag har jämfört med några bilder från Säter.
Alltså det är ju hans sätt som psykopat att lura alla. Eller vissa...
Citera
2022-07-26, 13:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iesho

Förvisso har den sammanbitna kvinnan manliga drag, men jag ser inte Svarten.

Intressant att ännu en kvinna alltså pekas ut från detta klipp. En långt mer flärdfull och galant kvinna har väl pekats ut (av somliga) som "vägsaltmannen" också?

Jag tvivlar dock på att Svarten skulle klara att knip trut om detta i alla år. Han har varit död i sju år nu - vad hindrar folk runt honom från förr att prata?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in