2022-06-02, 14:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DannyTheDog01
Det första tänker jag inte ens svara på, då det inte hör till topic.

Det spelar ingen roll hur du väljer att rättfärdiga ett beteende. I slutändan handlar det om hur någon annan uppfattar dig.

Sen går det att diskutera ditt sista ordspråk 😅
Du blundar för helheten, brunfolken är ju här för att lyftas upp, det säger ju pk folk själva. Det är det officiella narrativet.

Det är ett minus för oss och plus för dom. Det vet vi undermedvetet.

I deras perspektiv så står vita i skuld till brunfolken för deras hemländer är sämre.

Är inte detta en gängse uppfattning hos respektive grupp om den andra gruppen?

Sedan måste man ju tänka på individen också annars blir det för rasistiskt.

Ditt sista stycke är lite konstigt, om någon uppfattar felaktigt varför man gör på visst sätt så ska man väl inte ändra sig så verkar det som att du vill att man ska vara andra till lags hela tiden?
Det är ju pk folk som försöker vara alla till lags och är falska.
I slutändan handlar det om om man har ärliga intentioner och det märks tillslut.
Och nu är det pk folk som försöker plocka sina poäng på det här.

Pk folk bjuder en brun människa på mat pga dens hudfärg fast de egentligen inte tycker om personen.
Nu sitter bruna pk folk och gnäller på vita pk folk och får med sig en rasistisk brun kravmaskinsvans på detta.

Du säger att snåla Svenskar påminner utlänningar att de ska bjuda, vad är det det här fenomenet är nu då? Utlänningar ska påminna hela Svenska folket att de minsann är snåla och ska bjuda, pk folk med regnbågsflaggan som lovette jallow eldar på.
Tror du inte man ser igenom vad som försiggår?

Blir du förvånad över att jag blivit bjuden på mat och bjudit utlänningar på mat bara för att vi tyckte den andre var en bra person?

Skulle dock aldrig bjuda en pk människa på något förutom en dos verklighet.
Citera
2022-06-02, 14:49
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DannyTheDog01
Nej. Jag reflekterar inte över vad vissa invandrare anser om svenskar.

Jag reflekterar över vad som vedertaget kännetecknar svensken.

"Vedertaget"

Av vem?

Det sägs att svenskar är tysta men på de arbetsplatser som jag har varit på så vågar jag påstå att personer med invandrarbakgrund i regel är tystare än svenskar.

Missunnsamma? Förutom att svenskar skänker bort mest av våra skattemedel i bistånd, vi hör även till dem som skänker bort mest i privata donationer. Så jag det där med missunnsamhet stämmer inte.

Osociala? På vilket sätt skulle svenskar vara osociala. På vilket sätt menar du att araber, turkar, finländare, kosovoalbaner, somalier etc. är mer sociala? Kanske med umgänge inom den egna gruppen, men sett till hur man beter sig i samhället så beter sig i stort sett samtliga större invandrargrupper i regel mer osocialt än svenskar.
Citera
2022-06-02, 14:51
Medlem
Zurfarn08s avatar
Om barnen haft kompisar hemma när vi ska äta har jag för det mesta erbjudit kompisarna mat. Men först måste de ringa hem och fråga om det är ok. Ibland har barnet då meddelat ”Jag går hem o äter istället, vi ska äta hamburgare, hejdå”. Det var alltså bättre mat hemma än fisken vi skulle bjuda på och då väljer ungen att gå hem. Beter sig gäster så, ni som hävdar att barnens kompisar är gäster?

I praktiken väljer kompisarna den middag som är godast. I värsta fall har man då tjuriga ungar runt matbordet som gnäller över att det är orättvist att ”Kalle” får hamburgare när de själva får torsk. När torsken alldeles innan var helt ok.
Citera
2022-06-02, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClitEastwood
Well, hon har ju inte fel. Var med om det själv (jag är Svensk) ett par gånger som barn att man fick vänta i rummet eller så blev man rent utav hemskickad (vilket är det bättre utav de två). Värst var en gång när jag sov över hos en kompis någon gång i 9-11 års åldern och vi hade filmkväll.
Föräldrarna beställde en kebabtallrik till sin son, jag fick ingenting. Allt det här var sent 80/tidigt 90-tal.

Jag är inte uppvuxen så och absolut inte ett beteende som jag fört vidare, tvärtom. Tråkigt om det här har levt vidare, rent utav skämmigt.

Edit: Nu har jag varken kollat upp henne, klickat länkar eller någonting annat. Besvarar bara hennes påståenden om biten med maten och Svenskar och ingenting annat.

Samma för mig, mina vänner var dock bosnier och kurder. Tyckte inte det var konstigt, när det väl var middag hos mig gick var och en hem till sitt.
Citera
2022-06-02, 14:53
Medlem
beheadeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Blattarna som gnäller på att de inte får komma in och gratisäta hos Svenssons måste vara fullständigt skamlösa, kan ni se framför er Japaner eller något liknande folkslag uppföra sig på samma sätt?

Blattarna i vårt kvarter låter inte ens ungarna får leka hemma hos dem. Deras ungar är hemma hos oss hela tiden, men våra ungar har aldrig satt sin fot hemma hos dem. Än mindre fått så mycket som saft och bulle av dem.
Citera
2022-06-02, 14:53
Medlem
hjaelploskilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Du förstår, i väldigt många länder förvärvsarbetar inte kvinnan utan jobbar heltid med att laga mat, städa, tvätta. Då finns förstås mer tidsutrymme till att stå vid spisen och laga goda middagar än om hon först ska arbeta 8 timmar och sedan komma hem och laga mat.

Den här invandrartjejen som drog upp detta, jag kan slå vad om en slant att hennes mamma inte har gått till fabriken/sjukhuset/kontoret på morgonen.....

Du vet om att det inte pågår en posttävling på Flashback där vinnaren belönas med flest inlägg? Du behöver inte posta varenda tanke du får. Av alla förklaringar, allt från svenskens sociala vanor till svenskens middagsplanering, så är din troligtvis den mest värdelösa. Det finns gott om länder i världen där kvinnor också arbetar men där det är regel att även barnens vänner blir bjudna på middag.
Citera
2022-06-02, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Svenne pleaze. Det handlar inte om hur mycket pengar man har. Det är en mentalitet. En livsinställning som grundar sig i värderingar. Det finns fattiga som delar med sig av det lilla de har och det finns rika som är riktiga egoister och snåljåpar. Det omvända förekommer givetvis också.

Så nu vet du det.

Så det räcker alltså inte att hela världen får komma till Sverige och leva på svenska skattepengar? Nu är svensken en snåljåp för att vissa inte bjuder andras barn på middag?

För egen del har jag stött på både och, hos en barndomsvän bjöds det alltid på mat, hos andra satt man kvar på rummet och lekte eller stack hem för att ens familj skulle käka.

I övrigt, fy fan vad löjligt, men sen är det ju också ett så himla typiskt beteende, ge lillfingret och du blir av med hela armen och de gapar ändå efter mer.
Citera
2022-06-02, 14:58
Medlem
nytthuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Om man köper färskvaror som färsk fisk eller färsk kött så kan man inte köpa hur mycket som helst vid veckohandlingen. Och om man har Linas matkasse eller liknande - vilket vi hade varannan vecka i flera år - så är varje rätt avsedd för ett visst antal personer och råvaror är uträknande för det antalet personer. Det är omöjligt att addera 1 eller 2 extra. I så fall får en av föräldrarna avstå middag den kvällen.

Afrikaner, araber, sydeuropéer, östeuropéer, asiater lyckas lösa detta. Men tydligen helt omöjligt för nordbor.
Citera
2022-06-02, 15:01
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nytthus
Afrikaner, araber, sydeuropéer, östeuropéer, asiater lyckas lösa detta. Men tydligen helt omöjligt för nordbor.
Du verkar sitta på lösningen så du får upplysa oss andra.
Citera
2022-06-02, 15:02
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Då får man tänka om ifall man har besök.
Jo absolut men fenomenet vi pratar om är ju random ungar som ska gå mat hos en trots att de lika gärna kan gå hem och äta. Någonting som av någon anledning lett till en hashtag #Swedengate där svenskar ses på som snåla inskränkta om inte rent rasistiska personer.

Jag tycker inte att den bilden är rättvis alls. Besök kan man ju naturligtvis ha men då får man väl ha kontakt med kompisens föräldrar om det ska ingå mat. Normen är ju att man äter hemma då om det av någon anledning inte går bör man ju påtala detta i ett tidigt skede. Det är knappast något problem att steka på några extra pannkakor eller köttbullar en tisdag men man förväntar sig bara att alla utfodras hemmavid såvida de inte är långt hemifrån.
Citera
2022-06-02, 15:04
Medlem
nytthuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Mat som lax är förhållandevis dyr mat. Att köpa en hel lax blir för mycket för många vanliga löntagare, däremot att köpa 4 portionsbitar blir mera överkomligt.

Hur ofta äter en vanlig barnfamilj mat som är så pass dyr att familjen ruineras om de måste göra en extra barnportion?

Som sagt, resten av Europa utanför Norden har inga problem lösa detta. Inte heller afrikaner, araber, asiater. I deras hushåll får man alltid mat.

Du hittar bara på ursäkter att få vara snål.
Citera
2022-06-02, 15:08
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nytthus
Det låter som dålig planering. Att bara ha mat för dagen. Veckohandlar aldrig folk och köper mat som räcker mer än för dagen?
Snarare tvärtom så är det väl utmärkt planering? Man vet dag för dag vad dom går åt och så vidare. Veckohandlar gör väl många eller snarare de flesta men det betyder inte att man inhandlar mer mat än vad man avser äta upp. Igen är det här också en miljöfråga då matsvinnet minimeras om man kan räkna ut ungefär hur mycket råvaror som behövs.

Eller köper du tio stycken köttbitar en tisdag till en familj på säg fyra bara ifall att det skulle kunna dyka upp grannungar som inte orkar åka hem till sig och äta?
Senast redigerad av needAlife 2022-06-02 kl. 15:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in