2022-06-02, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monkiebizness
Om vi säger såhär.
I det stora hela så är det en enorm minusaffär för vanliga Svenskar både kulturellt och ekonomiskt med det mångkulturella samhället.

Våra gamla ordspråk kan lära oss vad som kännetecknar en Svensk.
Den som spar han har. = Sparsam icke slösar
Ensam är stark. = Självständig
Ärlighet varar längst = rakryggad, ärlig och rättvis

Kolla bara på islam, muhammed den perfekta människan var en tjuv, lögnare mördare och pedofil.

Det första tänker jag inte ens svara på, då det inte hör till topic.

Det spelar ingen roll hur du väljer att rättfärdiga ett beteende. I slutändan handlar det om hur någon annan uppfattar dig.

Sen går det att diskutera ditt sista ordspråk 😅
Citera
2022-06-02, 14:07
Medlem
hjaelploskilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Frågan som ställts flera gånger i tråden förtjänar att ställas igen....

Varför i hela helvete väljer så många att bosätta sig i SVERIGE om man avskyr SVENSKAR?
Jordklotet är fullt av rövländer befolkade av generösa människor som med stora famnen öppen bjuder hela grannskapet på getgryta och tilltugg... Vad gör alla svenskhatande världsmedborgare här hos oss?

Frågan är totalt substanslös. För det första så avskyr väldigt få svenskar. Bara för att man har en del negativa synpunkter på vissa svenska vanor/seder så innebär det inte att man avskyr svenskar som folk. Det är tyvärr många i tråden som blivit kränkta av att höra att vissa uppfattar det som oförskämt att svenska familjer inte alltid bjuder på middag och denna kränkthet har tagit diskussionen till sinnessjuka nivåer. Finns en hel del etniska svenskar som stämmer in och säger att de också fick vänta på rummet medan kompisen käkade men dessa inlägg drunknar bland alla tårar som sprudlar.

För det andra så skulle jag tro att väldigt många som har synpunkter på svenska familjers middagsvanor är yngre som inte har valt att bosätta sig i Sverige, och har man vuxit upp i Sverige så är det ju fruktansvärt svårt att bara lämna och dra någon annanstans.

Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Var det inte vanliga förr att andras barn inte bjöds på mat? Har nog egentligen inte något med snålhet att göra, utan man vet att barnets förälder lagar mat.

Tror det är mycket vanligare nu att andras barn äter hos andra. Detta är väl väldigt vanligt nuförtiden.

När det gäller den utländska flickan från Gambia som torgfört åsikten tror jag att det kan handla om andra orsaker varför hon inte bjöds på mat hos sina kompisar.

Att svenskar skulle vara snåla tycker jag då rakt inne. Frågan är om inte detta är världens allra mest generösa och frikostiga folk:

- Sverige är ett av de länder som lägger störst andel av vårt BNP på bistånd

- Utöver det skattefinansierade offentliga biståndet lägger svenskarna ned mycket privata pengar till att skicka till drabbade områden.

- Sverige är den största nettobetalaren till EU och vi går i borgen för megastora lån till Sydeuropa.

- Sverige är det OECD-land som har tagit emot allra flest migranter från tredjevärlden, och erbjuder dem hedersplatsen vid buffébordet av välfärdstjänster. Vi låter dessa få tex gratis tandvård, något som inte skattebetalande medborgare kan få. Vi slänger ut våra egna ur kommunernas bostäder för att ge till andra länders medborgare. Vilket annat land skulle ens komma på tanken att göra detta, så säg?

Sverige verkar vara ett slags globalt socialkontor för andra länders medborgare och de flesta svenskar verkar glatt tycka om detta.

Det gäller ju att skilja på individuell snålhet och kollektiv givmildhet. Någon som tycker att svensken är snål har ju individen i åtanke; hur ofta man bjuder på mat, dricka, hur noga man är med att alla betalar för sig på krogen osv. Jag säger absolut inte att dessa individuella egenskaper är viktigare än de kollektiva som du nämner, men jag tror att det är den enklaste förklaringen till bilden av svensken som en snål person. Det är ju inte så att fördomar utvecklas i vuxen ålder när man förstår flyktingmottagande, BNP, bistånd och nettobetalning till EU utan det sker i yngre ålder när vissa är mer benägna än andra att säga "du, den där tjugan jag lånade dig för en månad sen, när ger du tillbaks den?" och dylikt.
Senast redigerad av hjaelploskille 2022-06-02 kl. 14:20.
Citera
2022-06-02, 14:09
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DannyTheDog01
Tre negativa egenskaper som internationellt kännetecknar en svensk:

1. Snål
2. Missunsam
3. Osocial

Nja, jag tror nog att du reflekterar över vad vissa invandrare anser om svenskar, invandrare som i många fall får hela sitt rätt lyxiga livsuppehälle betalt av just svenskar. Men otacksamhet är världens lön som sagt. Sverige är Världsmästare på att försörja andra länders medborgare!

Det där med osocial är rent trams. De svenskar som arbetar utomlands och kommer i kontakt med andra länders invånare kan knappast vara osociala. Faller på sin egen orimlighet.

De länder som svenskar kan vara impopulära är av typen Danmark och Österrike dit svenska ungdomar åker och festar och är störande för lokalbefolkningen.
Citera
2022-06-02, 14:10
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Har heller aldrig förstått detta med 4 personer fyra bitar. Köper alltid så jag har gott om i frysen i några dagar. Räkna köttbullar har jag heller aldrig förstått mig på

Mat som lax är förhållandevis dyr mat. Att köpa en hel lax blir för mycket för många vanliga löntagare, däremot att köpa 4 portionsbitar blir mera överkomligt.
Citera
2022-06-02, 14:13
Medlem
soignerads avatar
Jag växte upp på landsbygden men befann mig inne i Uppsala för idrott och annat kul, så man fick en del kompisar i stan. Detta fenomen hände hos några av dessa stadsfamiljer men aldrig på bygden. Jag har sedan dess bott i andra delar av Europa och det är en stark skildring mot Sverige gällande det här.

Svenskar har en ganska torftig syn på mat i vardagen: Liksom att det är bara något man skyfflar i sig så man kan göra någonting annat snarast möjligt. Man uppskattar inte att göra något från grunden med god förberedelse och sedan avnjuta måltiden med ro. Att servera någon mat i sitt hem är något fint och symboliskt i stora delar av världen, men vi lägger ingen vikt på det i Sverige.

Typ av mat: Detta gör det osmidigt för en prompt middagsgäst. Man kokar ett exakt antal potäter och fisk/köttbitar. I andra kulturer är det vanligare med stora grytor och gratänger och en massa småplock på sidan som bröd, ostar och sallader som tillsätter maten. Man kan sätta sig vid bordet och utan att ens röra huvudrätten i sig.

Svenskar uppskattar inte sällskap särskilt mycket: Landet där man inte knyter gemenskap med grannar och sin lokalitet; folk står och väntar vid dörren om någon annan befinner sig i trappuppgången. Man kan möta någon i trappan och inte ens få en hälsning. Igen, i större delar av världen är det inte så. Man uppskattar mänsklig kontakt – att vara med andra människor och prata över god mat och dryck är något bra. Självklart ska varje själ i närheten ta del av detta! Men surpumpesvensken vill helst vara i fred. Gäster har seriöst synonym främmande; ”vi får främmande”. Det mest allena folkslaget i världen.

Inse bara att vi svenskar är konstiga jävlar som nyligen kröp ut från de glesbebyggda skogarna till småa städer, långt bort från civilisationen på kontinenten. Många av våra kulturella och sociala vanor får oss att framstå som autister i andras ögon. Rejält kyligt och knepigt folk. Titta bara hur överdrivet sura folk blev av denna mediastorm.
Senast redigerad av soignerad 2022-06-02 kl. 14:17.
Citera
2022-06-02, 14:16
Medlem
beheadeds avatar
Vad är problemet med att ungarnas kompisar inte får kvällsmat när de oinbjudet kommer till oss för att leka?

Många av deras egna föräldrar (speciellt invandrare) låter ju inte ens ungarna få komma in till dem överhuvudtaget.
Citera
2022-06-02, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AuticaMinore
Är själv uppvuxen under 80-90-talet och som jag minns det brukade man väl umgås med kompisar mestadels innan matdags och vi skildes åt just när den ena skulle hem och käka middag.

Att sitta och vänta ensam på ens rum medan man äter låter inte så roligt för kompisen. Oartigt tycker jag, oavsett vilken folkgrupp det rör sig om.

Vid övernattningar minns jag däremot att det bjöds både fika, snacks och mat då ju vistelsen var lite längre.

Jag delar den upplevelsen mestadels.
Åt titt som tätt hos kompisarna, och tvärtom. Men hade vi nära hem kanske man åkte hem för att äta. Trist för föräldrarna om de fixat middag och ingen unge kommer hem & äter. Därför brukade vi alltid ringa och fråga om det var ok, så man inte kom hem mätt, lagom till mammas middag.

Men, jag växte upp lantligt, där det regel krävdes lite planering och skjuts om man skulle till en kompis. Så inte så mycket spontana häng.
Citera
2022-06-02, 14:17
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Då får man tänka om ifall man har besök.
Ja det är ju inga problem om man är arbetslös och hemma hela dagarna. Det är värre om man jobbar, är hemma 17.30 och maten ska stå på bordet 18.00 för att sen kunna skjutsa till fotboll, simning osv.

Det räcker inte att man som vuxen ansvarstagande svensk ska jobba heltid, skatta och ta hand om sina barn - man ska också ”tänka om” den inplanerade och inhandlade middagen som man tänkt svänga ihop lite snabbt för att barnens kompisar ska kunna välja att oplanerat äta middag med familjen??
Citera
2022-06-02, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Har heller aldrig förstått detta med 4 personer fyra bitar. Köper alltid så jag har gott om i frysen i några dagar. Räkna köttbullar har jag heller aldrig förstått mig på

Vad torftig den maten låter. Mat ska ju vara en upplevelse, tycker jag.
Citera
2022-06-02, 14:21
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rojjen
Men ha lite frysta fiskpinnar då svenne.

Hördu babben nu skrev jag inte utifrån mitt eget ekonomiska perspektiv.

Tänk om fattiga svenskar vill äta just lax någon gång och inte fiskpinnar?
Citera
2022-06-02, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Ja det är ju inga problem om man är arbetslös och hemma hela dagarna. Det är värre om man jobbar, är hemma 17.30 och maten ska stå på bordet 18.00 för att sen kunna skjutsa till fotboll, simning osv.

Det räcker inte att man som vuxen ansvarstagande svensk ska jobba heltid, skatta och ta hand om sina barn - man ska också ”tänka om” den inplanerade och inhandlade middagen som man tänkt svänga ihop lite snabbt för att barnens kompisar ska kunna välja att oplanerat äta middag med familjen??

Det liv du beskriver är antagligen ganska vanligt, men fy helvete vad trist Svensson livet framstår.

Varje dag som en lång checklista där saker bara ska checkas av, helt utan spontanitet eller intresse för sådant som inte finns med på checklistan....
Citera
2022-06-02, 14:22
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nytthus
Det låter som dålig planering. Att bara ha mat för dagen. Veckohandlar aldrig folk och köper mat som räcker mer än för dagen?
Om man köper färskvaror som färsk fisk eller färsk kött så kan man inte köpa hur mycket som helst vid veckohandlingen. Och om man har Linas matkasse eller liknande - vilket vi hade varannan vecka i flera år - så är varje rätt avsedd för ett visst antal personer och råvaror är uträknande för det antalet personer. Det är omöjligt att addera 1 eller 2 extra. I så fall får en av föräldrarna avstå middag den kvällen.
Senast redigerad av Zurfarn08 2022-06-02 kl. 14:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in