2022-06-02, 12:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DannyTheDog01
Så kan man ju också svara om man är totalt verklighetsfrånvänd.
Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt och tänka 4 dimensionellt.
Det handlar om perspektiv.
Citera
2022-06-02, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skeggmuff
Fan vad vidrigt att detta verkar vara så pass vanligt ändå, har som tur är aldrig varit så varken hemma hos mig under uppväxten eller någon jag har besökt trots helsvenska familjer enbart och då alla dessutom bott nära varandra och kan åka hem och äta om man vill det såklart, vilket man oftast gjorde, dock är ju det viktigaste att man erbjuder barnens kompisar att också få äta nånting ifall alla andra ni ska äta en måltid. Har ni bara ett visst antal portioner så erbjuder man något annat bara tex mackor. Det handlar ju såklart mest om att barn inte ska känna att dom inte blir inkluderade. Nu förutsätter jag att vi menar lite yngre kompisar på besök under tex 15. Skulle man tycka att en speciell person äter er ur huset tex så ring och prata med föräldrarna och kolla om dom kan swisha några hundringar men låt för helvete inte ett barn behöva känna att han inte är välkommen att få sitta vid erat bord bara för att han inte är släkt med er. Så sjukt vidrigt beteende särskilt då det räcker att bjuda på lite falukorv och makaroner även om ni andra ska äta oxfilé liksom.

Håller helt med. Dessutom fördärvar föräldrar som beter sig så sina barns sociala kontakter även framåt i tiden. Vem vill likdom leka hemma hos en familj där man inte får mat när de andra äter?!?
Citera
2022-06-02, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Visst men många planerar inte så. Är man en familj på fyra så köper man fyra köttbitar osv.

Då får man tänka om ifall man har besök.
Citera
2022-06-02, 12:36
Medlem
coxenframmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
Nej om svenskar vill ha de jobben kunde de få de men nej lättare låtsas ha "ont i ryggen" varje gång det blir övertid på jobbet börjar svenskar gråta 😀 invandrare blir jätteglada för extra pengar 👍
Kan inte relatera. Så nu är det invandrare som har arbetsmoral plötsligt? Av Sveriges arbetslöshet på 10% så utgör svenskar 1%. Hade haft Europas lägsta arbetslöshet utan er 😂 det en svensk arbetar på 2 timmar tar i regel 3 eller fler timmar för icke svenskar att utföra. Kan inte hjälpa att vi är ett effektivt folk. Därför era länder ser ut som de gör och Sverige blir likadant när ni kommer hit.
Senast redigerad av coxenframme 2022-06-02 kl. 12:41.
Citera
2022-06-02, 12:37
Medlem
nytthuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Visst men många planerar inte så. Är man en familj på fyra så köper man fyra köttbitar osv.

Det låter som dålig planering. Att bara ha mat för dagen. Veckohandlar aldrig folk och köper mat som räcker mer än för dagen?
Citera
2022-06-02, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharmut4
Att det finns olika nationaliteter i Sverige bryr jag mig inte alls om men när man börjar bitcha sig om hur svenskar gör och inte gör vid matbordet till en världsnyhet, då är det bakochvänt.

Då vill man inte blanda sig med svenskhet längre.

Som helsvensk skulle jag aldrig kunna säg att jag är arab t.ex. för då skulle DOM kasta sina blickar mot mig.

Dags för nya tag.

Ja det var ytterst förvånande att svensken förr eller senare kommer bli trakasserad och förföljd om den genom sin dumhet har gjort sig själv till minoritet.

Svensken trodde att invandrarna skulle se upp till honom och dyrka honom som en mer högstående varelse för evig framtid.
Citera
2022-06-02, 12:46
Medlem
Hirvis avatar
Det är ju många faktorer som spelar in, men svenskar är absolut snåla i någon mån det tror jag. Det finns något demokratiskt det är rotat ur också, alla "har" sin del, så vi behöver inte dela.
Dessutom tror jag man inte ska underskatta svenskens vördnad för andras integritet, vi vill inte tränga oss på. Att mata någon annans barn kräver att vi i princip ringer upp personens föräldrar och kollar att det är okej, att ungen får äta allting. Det är enklare att bara inte mata den och låta den gå hem när det är dags för dennes måltid och slippa allt krångel.

Det är ju knappast på att barn sov borta hos kompisar och ändå inte fick mat. Historien om att någon unge sov över och såg hur dom andra åt frukost och inte fick något är befängd, säger inte att det inte hänt, men att det är ett undantagsfall och helt patetiskt.

Jag vet att min pappa brukade erbjuda mat till andra ungar, men att det någon gång inte fanns tillräckligt för att räcka till en portion till och att ungen därför gick hem, detta var ju dock två hus bort så det var inget jag tror någon inblandad la någon vikt vid.

Tror att det finns en viss hederskultur involverad också, när jag är i Egypten exempelvis vill även den fattigaste människan visa hur generös den är och erbjuda saker, även om jag nekar, som Seinfeld-avsnittet "The pen". I Sverige blir det tvärtom, det är nästan förnedrande att bjuda någon annans unge på något eftersom det indirekt antyder att ungen inte får tillräckligt av sina föräldrar.

Att vi svenskar däremot är sådär patetiskt snåla på swish och liknande är en annan diskussion, en väldigt intressant diskussion.
Citera
2022-06-02, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharmut4
Att det finns olika nationaliteter i Sverige bryr jag mig inte alls om men när man börjar bitcha sig om hur svenskar gör och inte gör vid matbordet till en världsnyhet, då är det bakochvänt.

Då vill man inte blanda sig med svenskhet längre.

Du tror att det ska bo många miljoner utlänningar och andra nationaliteter i Sverige men dessa ska av någon anledning inte diskutera svenskars sätt att vara på? Många svenskar har verklighen inte alla hästar i kanoten och har en helt orealistisk syn på verkligheten.
Senast redigerad av larsjohansson 2022-06-02 kl. 12:54.
Citera
2022-06-02, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Synitize
Håller med delvis. Sen tror jag oavsett situation att man inte leva sitt liv i en fyrkant. Något som jag tror är det egentliga problemet mer än just den här frågan.

Tex, det du skriver kan mycket väl vara fallet, och det är inget konstigt med det i sig. Det som jag kan reagera på som person, är när det scenariot du målar upp inträffar, och man ser det som ett stort problem. (Väldigt svenskt)

Det är där jag skiljer mig kanske från dig. För mig är det 0 problem. Kan jag inte skaka fram en extra portion mat till en unge bortsett från min egen familj en gång, då bör man nog fråga sig om det var en bra idé att starta en familj i över huvud taget. Och de flesta i Sverige skulle givetvis aldrig neka en unge som är hungrig käk. Men vi som personer har svårt att erbjuda oss.

Med det sagt, kan man bli extremt less om man känner att man hela tiden måste inkludera exakt varenda person man känner eller ser oavsett vem det än är. Var med om det utomlands och insåg att jag var mer svensk än vad jag ville erkänna för mig själv.

Svenska relationer är oftast starkare inom den egna gruppen för det krävs mer av dig som person att bygga vettiga kontakter i Sverige. Och det är på gott och ont, men mest gott.

Det är så klart inget problem med enstaka gånger. Det många försökt säga är att om man tex bor ett tätbebott område finns massor av barn. Barnen har massa kompisar hemma på daglig basis. Man kan inte förvänta sig att Vrje dag stå med middag till 2-3 extra personer. Det andra som också återkommer är att Mn som familj vill ha en lugn stund tillsammans. Gå igenom dagen och prata om morgondagen. Jag tror den störta kulturkrocken är att många ofta har 2 föräldrar som arbeta. Barn ska hämtas och lämnas på aktiviteter. Tiden för att vara så otroligt flexibel att v a r j e dag fixa extra mat för att några grannbarn råkade vara där vid middagstid finns inte. Det är också så att man antar att tiden för andra föräldrar oxå är värdefull, varför man vill stämm varje gång att det är ok att Kalle äter här. Man vill heller inte att ens egna barn ska va till besvär näran själv har mat på spisen. Det är också ett problem med om alla barn ska äta hos varandra så har jag som förälder inte koll på vad som ätits, hur mkt m.m. fler en en gång har barnen kommit hem mätta på snask och fika som någon "i all välmening" bjudit på en kvart innan vår middagstid. Det handlar inte om snålhet. Det handlar för mig om respekt. Jag bjuder mer än gärna när det är avtalat att barnet ska va hemma en viss tid, ska sova över, eller när jag själv känner att jag vill (med förälders ok). Men att bara köra över alla andra föräldrar med att bjussa jämt tycker jag är respektlöst.
Senast redigerad av Foxinsox 2022-06-02 kl. 12:55.
Citera
2022-06-02, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coxenframme
Kan inte relatera. Så nu är det invandrare som har arbetsmoral plötsligt? Av Sveriges arbetslöshet på 10% så utgör svenskar 1%. Hade haft Europas lägsta arbetslöshet utan er 😂 det en svensk arbetar på 2 timmar tar i regel 3 eller fler timmar för icke svenskar att utföra. Kan inte hjälpa att vi är ett effektivt folk. Därför era länder ser ut som de gör och Sverige blir likadant när ni kommer hit.
Invandrare måste kämpa med språk, lägre utbildning, mindre kontakter, diskriminering!!

Vad är alla arbetslösa svenskars ursäkt?? 😀

Vi hade en afrikan som ersatte två svenskar när de var på semester killen gjorde båda svenskars jobb på åtta timmar 🤣
Citera
2022-06-02, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
Invandrare måste kämpa med språk, lägre utbildning, mindre kontakter, diskriminering!!

Vad är alla arbetslösa svenskars ursäkt?? 😀

Vi hade en afrikan som ersatte två svenskar när de var på semester killen gjorde båda svenskars jobb på åtta timmar 🤣

Alla invandrare är intr lågutbildade. Däremot är det stor skillnad på hur snabbt man kan acklimatisera sig osv. Språket är i sig inte viktigt för att få jobb. I restaurangbranschen är det ofta människor som bara pratar knackig engelska tex.
Citera
2022-06-02, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foxinsox
Alla invandrare är intr lågutbildade. Däremot är det stor skillnad på hur snabbt man kan acklimatisera sig osv. Språket är i sig inte viktigt för att få jobb. I restaurangbranschen är det ofta människor som bara pratar knackig engelska tex.
Ja precis de som har högre utbildning från sitt land pratar t ex engelska kommer ha mycket lättare än de som kanske inte gick i grundskolan ens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in