2022-06-01, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Nej din sopa, det handlar om någon som är på besök, inte om en planerad middagsbjudning. Att då fråga om man ska slänga ihop ett par extra kåldolmar eller vad du nu brukar äta tillhör normalt hyfs.

Varför ska du överhuvdtaget tycka till om när andras barn ska vara hemma till middagen? Alla har inte samma rutiner och alla blir inte hysteriska när något är annorlunda någon gång

Själv brukar jag bara köpa in det som planeras att förbrukas. Men visst skulle man väl kunna kosta på sig en ostmacka.

Sen kanske inte föräldrarna till kompisarna gillar att barnen kommer hem mätta och inte äter.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2022-06-01 kl. 09:28.
Citera
2022-06-01, 09:26
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shunruy
Sverige är ett på många sätt väldigt säreget land. Påfallande många svenskar inser inte det.

Just det där med brist på artighet i vardagen är något som en del invandrade upplever som chockerande när de kommer hit. I mitt tycke har det dock blivit bättre med tiden.
Du kan inte tänka dig tvärtom.
Vi har vår kultur och våra seder - och de som inte förstår artighet i svensk kultur är invandraren.
Svenskar går hem när det är dags för middag om de inte är bjudna till bords -- av tradition så lämnar man familjen ifred och går hem till sin egen familj, där man också av tradition äter tillsammans.

I mitt tycke är det de som får köpa vår kultur i umgänget med oss ... ungefär som vi får göra när vi kommer till deras länder.
Citera
2022-06-01, 09:27
Medlem
Urinterapeuts avatar
Jag finner inga konstigheter i detta. Minns när jag var liten och tvingades sitta vid min indiska kompis matbord. Hela familjen stirrade på mig medan jag pinades att äta något som förde tankarna till avföring. Det luktade skit I hela köket och pappan i familjen stirrade mig djupt i ögonen medan han lassade på mer mat på tallriken.

Eller den gången när en annan kompis familj började be någon märklig bordsbön. Jag har aldrig känt mig så obekväm.

Nej tack då sitter jag hellre kvar på rummet och leker, kanske snor med mig lite lego eller hockeybilder.
Citera
2022-06-01, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du kan inte tänka dig tvärtom.
Vi har vår kultur och våra seder - och de som inte förstår artighet i svensk kultur är invandraren.
Svenskar går hem när det är dags för middag om de inte är bjudna till bords -- av tradition så lämnar man familjen ifred och går hem till sin egen familj, där man också av tradition äter tillsammans.

I mitt tycke är det de som får köpa vår kultur i umgänget med oss ... ungefär som vi får göra när vi kommer till deras länder.
Du gör så. Jag är helsvensk och din Lutherska tradition är helt främmande för de flesta idag. Att du lever kvar på 70-talet betyder inte att alla gör det.
Citera
2022-06-01, 09:29
Medlem
Månsans avatar
Kritiken mot svenskars matsnåleri är högst berättigad. Innerst inne vet de flesta att bilden som målas upp är sann. Därav de hysteriska reaktionerna och löjliga bortförklaringar i all oändlighet: Vi var fattiga, hade bara en skörd, middagen är ett viktigt rådslag bara för de närmaste, man vill inte genera andra barns föräldrar genom att ge deras barn lite mat, knepigt med allergier jada jada.

Under hela min uppväxt och lek hos olika kamrater blev jag inbjuden att äta middag sammanlagt kanske 3-4 gånger, av hundratals dagar av lek i kamraters hem. Orimligt snålt och ogästvänligt. Sannolikt otänkbart i alla andra länder.
Citera
2022-06-01, 09:29
Medlem
Citat:
Om kompisens föräldrar säger ja till att dennes barn blir bjuden på mat, omkastas inte dina rutiner lika mycket då? Du tycker ju tydligen att barn inte kan svara själva.

Varför skulle rutinen störas av att man sitter fem vid bordet istället för fyra? Skulle det bli kaos i din planering då?

Att laga mat till ens barns kompis är inte att slänga det i sopnedkastet din sopa.

Du antyder att kompisens familj är fattiga när du bjuder på mat
Citera
2022-06-01, 09:30
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Nej din sopa, det handlar om någon som är på besök, inte om en planerad middagsbjudning. Att då fråga om man ska slänga ihop ett par extra kåldolmar eller vad du nu brukar äta tillhör normalt hyfs.

Varför ska du överhuvdtaget tycka till om när andras barn ska vara hemma till middagen? Alla har inte samma rutiner och alla blir inte hysteriska när något är annorlunda någon gång
Jag tycker till om vad som gällde för min familj - din mupp.

Ger du mina barn mat utan att fråga mig först så går du över gränsen - eftersom jag planerar för min familj.
Vill du att din gökunge skall födas av mig utan att jag bjudit in så går du över gränsen - eftersom jag planerar för min familj.

Alltså - fråga föräldrarna som planerar för sitt barn och sin familj innan du ger ett annat barn middag.

Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Själv brukar jag bara köpa in det som planeras att förbrukas. Men visst skulle man väl kunna kosta på sig en ostmacka.
Tack.
Det låter ungefär såsom de flesta planerar sina inköp.
Citera
2022-06-01, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Du antyder att kompisens familj är fattiga när du bjuder på mat
Det tror jag faktiskt inte. Såna här saker brukar jämna ut sig något så när så länge man inte räknar enkronor
Citera
2022-06-01, 09:31
Medlem
Zurfarn08s avatar
När jag var liten fick man alltid vänta på rummet när kompisen åt, och likadant väntade kompisen på rummet när jag åt. När jag själv fick egna barn fick barnens kompisar alltid mat när vi åt, och barnen åt med kompisarna om de var där när det serverades lunch eller middag. För mig är detta med att vänta på rummet något gammalt som inte är aktuellt längre.

Det är rätt knöligt att bjuda på mat. Man ska känna till och ta hänsyn till allergier och se till att maten räcker.
Citera
2022-06-01, 09:32
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Jag är uppväxt i förorten i Stockholm där alla flyttade in från alla möjliga platser, mestadels svenskar några hade trumpeter eller andra oljud som lät över gården när sina barn skulle äta! Vi var mestadels ute hela dagarna och sågs först till middagen. Hade jag fått äta hos alla kompisar hade nog inte mina föräldrar sett mig förrens jag skulle in för att sova. Då har de varken haft koll på om jag fick i mig mat eller vad som hänt under dagen! Att äta hemma var ett sett att umgås helt enkelt.

När jag blev äldre och mobiler kom så var det aldrig någon diskussion! Visserligen var jag äldre men samtidigt när jag fick egna barn och frågade deras kompisar om de ville ha mat så vart det enkelt genom att ringa hem för att fråga om lov att äta borta!

Det är liksom där sakfrågan ligger anser jag! Det är inte den som bjuder på mat som bestämmer i första hand utan det är sina egna föräldrar tillåtelse och har man inte checkat med barnets föräldrar innan kanske man inte frågar? Vilket jag inte tror alla gjorde på 80-talet vet några ggr när man skulle bli bjuden och de t.o.m ringde hem för att få ett ok från ens föräldrar antingen så svarade dom inte för att de var på väg hem eller så min mamma och lagade mat och man blev tvungen att dra hem!
Det handlade aldrig om pengar!
Vettigt inlägg som summerar det bra.
Citera
2022-06-01, 09:32
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Hela det här pissandet på världens mest generösa och stillsamma folk tjänar bara ett syfte nämligen att ytterligare reta upp den svenska befolkningen med målet att vi, trots vår förlåtande mentalitet slutar knyta näven i fickan och börjar protestera i ord och handling. Då kan Jallow och hennes stödtrupper gnöla än mer högljutt om hur rasistiskt det land som öppnat sina dörrar och försörjt dem är och kräva ytterligare rättigheter och positiv särbehandling på bekostnad av ursprungsbefolkningen och dess kultur.

Metodiken är känd sedan länge. Redan de gamla vänsterterroristernas nidingsdåd syftade till att tvinga fram och provocera fram repressiva åtgärder från politik och polis för att därefter kunna peka på hur repressiv statsmakten var.

Man kan ju undra vart hän de tänker bege sig när det lyckats i sitt uppsåt att förvandla Sverige till ett teokratiskt rövland av den typ de en gång "flytt" ifrån....
Citera
2022-06-01, 09:33
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Nej de flesta jobbar inte 7 dagar i veckan. Att du skulle säga bli förbannad om din granne bjöd ditt barn på Falukorv förvånar nog ingen som läser dina helt mossiga inlägg.
Eftersom ett av mina barn inte kan äta Falukorv p g a allergi så hade jag blivit mäkta förbannad - ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in