2022-06-01, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Men hur fan skulle de ha trollat fram mat åt dig när du dyker upp precis när de ska sätta sig? Ska de inte äta sig mätta för att du ska ha mat ?

Han skulle ju låna saker, klart han ska ha mat då också, och gratis logi om han skulle bli hemlös, vad har man annars vänner till liksom?

Nej men skämt åsido, det var dåligt att inte fråga.
Citera
2022-06-01, 22:01
Medlem
Hon har fel, jag bjuder alla på mat. Dock bra för Sverige med noll stjärnor på invandrar-trivago!
Citera
2022-06-01, 22:02
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WizKhalifa101
Jag är svensk och du snackar strunt. När ensamstående ryskor, italienare, thailändare, juggar m.m har råd att bjuda gäster på mat, fika och dryck tills man är proppmätt så finns det ingen ursäkt för varför en svensk medelklass familj, eller t.om arbetsklass familj på 80/90'talet med mamma och pappa i behåll, med 1-2 bilar inte kan bjuda på mat. Sluta låtsas att vara ett offer, vi lever inte på 1800 talet nåmera. Folk har råd med resor, tv, playstation, gameboy m.m men kan inte bjuda gäster på mat och lära känna sina barns kompisar på samma gång för att se vem dom umgås med?

När jag var i afrika, vi snackar typ västafrika, ingen fungerande toalett, ingen vattenlina t.om så bjöd dom alltid på mat till gäster, det finns ingen ekonomisk ursäkt. Detta handlar inte om ekonomi utan om ett regionalt autistiskt beteende främst bland folk från skandinavien. Fyfan vad dryga i huvudet ni är som fortsätter att göra ursäkter för detta. Folk från utlandet skrattar åt svenskar av riktiga anledningar och det är jag glad för, men dom flesta av er är för hårdnackade och högmodiga för att erkänna problemet.
Misstänker att tysken och holländerna delar denna form av social autism också till viss del. Hursomhelst, i mitt hushåll kommer alla gäster åtminstonde bli erbjudna att ta del av måltid, aldrig någonsin att jag skulle äta medan gästerna får sitta isolerade och vänta hahaha, låter totalt bisarrt, som nån jävla komedi sketch.
Vi har väl råd med det eftersom vi inte agerar soppkök åt andras ungar ...
Citera
2022-06-01, 22:03
Medlem
ceyifam2s avatar
Självklart är det inte normalt att slänga ut barnens kamrater i trapphuset eller be dem sitta med vid bordet utan mat eller med annan undermålig maträtt, men det är ju absolut undantagsfallen och då med galningar inblandade.

När barnen hade kompisar hemma senast bjöd vi på lunch, men hade de kommit efter skolan hade de fått fika men sannolikt inte middag (men vi hade nog väntat med middag tills efter besöket).

Jag tror det ganska snabbt utvecklas lokala "koder" eller seder. Min systers barn har måånga kompisar i samma villaområde, barnen springer fram och tillbaks, klart de inte får middag liksom. Ingen som ens frågar något så dumt.
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Han skulle ju låna saker, klart han ska ha mat också, och gratis logi om han skulle bli hemlös, vad har man annars vänner till liksom?
Nu skulle han väl iofs låna ut ett verktyg. Men jävligt bortskämt att förvänta sig att få käka upp kompisens middag medan familjen bara blir halvmätta. Om jag kommer när folk ska sätta sig och äta så ursäktar jag att jag stör, framför mitt ärende snabbt, och lämnar sen så de får äta sin middag varm. Men jag ska alltså förvänta mig att bli inbjuden på middag och sura om jag inte blir det? Folk alltså.
Citera
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cowpoke
Ja jag är nog redo att hålla med dig, kollade den där hashtaggen litegrann på twitter och det har ju även blivit en massa snack om att Sverige är byggt på pengar från slaveri och massa andra outlandish takes så nog fan är det en möjlighet att det sitter aktörer och försöker elda på det här.

110% något som nu utnyttjas för att polarisera. Denna tråden har spårat ut och bevisar exakt det som påverkanskampanjen vill uppnå. Djävulen bär Prada och i detta fall bär den/de, LBTQ-flaggor och är färgade.
Citera
2022-06-01, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Nu skulle han väl iofs låna ut ett verktyg. Men jävligt bortskämt att förvänta sig att få käka upp kompisens middag medan familjen bara blir halvmätta. Om jag kommer när folk ska sätta sig och äta så ursäktar jag att jag stör, framför mitt ärende snabbt, och lämnar sen så de får äta sin middag varm. Men jag ska alltså förvänta mig att bli inbjuden på middag och sura om jag inte blir det? Folk alltså.

Ja tydligen. Så nästa gång du är hemma hos någon är det bara att fråga vad det bjuds på.
Citera
2022-06-01, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Detta skedde när man var liten, helt sjukt att man inte frågar ett barn som är hemma hos en om dom vill ha mat. Vad tänkte dessa vuxna med?
Men det sjuka är att det händer även när man är vuxen. Skulle låna ut ett verktyg till en kompis och när jag kom dit ursäktade han sig att han inte hade tid att snacka direkt för att dom just skulle sätta sig och äta... Och nej jag blev inte inbjuden.
Ingenstans i världen, oavsett hur fattiga dom än är skulle detta kunnat hända bara i Sverige.

Lättkränkt ? En sak man lärt sig är att inte laga mer mat än det som äts upp, du kanske lagar en portion extra ?
Detta har inget att göra med om man är rik eller fattig.

När man kollar igenom tråden, ja då ser man verkligen hur illa ställt det är i huvudet på den bleke svensken, som är tränad från barnsben att vara lättkränkt och känna skuld.
Ynkligt är bara början !
Citera
2022-06-01, 22:06
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WizKhalifa101
Jag är svensk och du snackar strunt. När ensamstående ryskor, italienare, thailändare, juggar m.m har råd att bjuda gäster på mat, fika och dryck tills man är proppmätt så finns det ingen ursäkt för varför en svensk medelklass familj, eller t.om arbetsklass familj på 80/90'talet med mamma och pappa i behåll, med 1-2 bilar inte kan bjuda på mat. Sluta låtsas att vara ett offer, vi lever inte på 1800 talet nåmera. Folk har råd med resor, tv, playstation, gameboy m.m men kan inte bjuda gäster på mat och lära känna sina barns kompisar på samma gång för att se vem dom umgås med?

När jag var i afrika, vi snackar typ västafrika, ingen fungerande toalett, ingen vattenlina t.om så bjöd dom alltid på mat till gäster, det finns ingen ekonomisk ursäkt. Detta handlar inte om ekonomi utan om ett regionalt autistiskt beteende främst bland folk från skandinavien. Fyfan vad dryga i huvudet ni är som fortsätter att göra ursäkter för detta. Folk från utlandet skrattar åt svenskar av riktiga anledningar och det är jag glad för, men dom flesta av er är för hårdnackade och högmodiga för att erkänna problemet.
Misstänker att tysken och holländerna delar denna form av social autism också till viss del. Hursomhelst, i mitt hushåll kommer alla gäster åtminstonde bli erbjudna att ta del av måltid, aldrig någonsin att jag skulle äta medan gästerna får sitta isolerade och vänta hahaha, låter totalt bisarrt, som nån jävla komedi sketch.

Nja alltså vi har inte så olika åsikter om saken. Läs vad jag skrev till ducadream här i tråden innan. Jag högaktar inte snålheten. Jag försöker bara förstå den.
Citera
Citat:
Ja tydligen. Så nästa gång du är hemma hos någon är det bara att fråga vad det bjuds på.
Haha! Om jag ringer när någon ska sätta och äta ska jag säga att jag är på väg!
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
För att folk förväntar sig att barnet har ansvarstagande föräldrar som lagar mat åt det och ringer när det ska hem och äta?
Att inte bjuda en vuxen är däremot oförskämt.
Nej, att inte bjuda in en vuxen som står i dörren för att låna ett verktyg är inte oartigt alls - däremot är det oartigt att åka iväg för att låna ett verktyg och förvänta sig att man skall bli bjuden till bords för att man klivit in i hallen.. det är mycket konstigt imo.

I övrigt håller jag med dig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarslira
Lättkränkt ? En sak man lärt sig är att inte laga mer mat än det som äts upp, du kanske lagar en portion extra ?
Detta har inget att göra med om man är rik eller fattig.

När man kollar igenom tråden, ja då ser man verkligen hur illa ställt det är i huvudet på den bleke svensken, som är tränad från barnsben att vara lättkränkt och känna skuld.
Ynkligt är bara början !

Är du så jävla korkad att du tror att det handlar om mat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in