2022-06-01, 21:44
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kommenurjorden
Hur leker jag invandrare? Jag är måhända svensk genetiskt (till mesta dels) men jag delar för den sakens skull inte svenskarnas veka mentalitet. Då jag bott i andra delar av världen under stor del av mitt liv har jag lite perspektiv på det hela.

Jag har med egna ögon sett hur svennarna blir förnedrade och viker ner sig. Det är skamfullt. Sedan verkar folk fått för sig att den här fegheten skulle vara någon slags dygd eller ett tecken på hur "civiliserad" man är. När det i själva verket bara är feghet och själviskhet.

Våra förfäder vänder sig i graven.

Inte alls. Svenska samhället har genomgått en social reform. Detta har gått extremt snabbt. Från lugna gatan till skjutningar på öppen gata mitt i stan på mindre än 30 år i ett land som bildades 6 Juni år 1523!!! Från att ha varit nästan etniskt homogent med en monokultur så har människor från jordens alla hörn invandrat i massor dom senaste 30åren. Klart det påverkar ett litet land som Sverige. Klart det påverkar svenskar som folkslag. Svenskar har inte hunnit anpassa sig till den nya verkligheten. Det som tidigare var en dygd förvandlas nu till svaghet när vildsinta babbar som spelar med andra regler tar plats.

Svenskar har givetvis bara två alternativ. Reformera sig. Eller gå under. Jag sågs alltid som aggressiv och stridslysten som barn. Den som ingen ville gå på för då smällde det. Kanske har den mentaliteten tjänat mig väl i det "nya Sverige" som dom kallar det. Jag känner mig inte undanträngd eller hotad. Dessutom gick jag på en invandrartät högstadieskola så jag tycker inte invandrare är så farliga. Kan inte minnas att invandrarna rörde mig i skolan heller. Undfallande och fega svenskar däremot fick ofta problem. Vilket jag kan förstå. Dålig motorik, svag fysik, undfallande beteende. Det ses som negativt inom alla djurarter. Även människan. Men det är inte så svenskar ÄR av naturen. Det är så svenskar har blivit efter alla år av fred och välmående. Svenskar är i grund och botten ett intelligent folkslag med stor ihärdighet. Vi viker inte ner oss för en utmaning. Jag skulle säga att svenskar som är bad to the bone och kan stå upp för sig är jävligt tuffa. Men dom är ofta ensamma och tillhör inte gäng och klaner. Så inte hör man talas mycket om tuffa svenskar men dom finns definitivt.
Citera
2022-06-01, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WizKhalifa101
Givetvis vill autisten ha "källor" på varför någonting är autistiskt, likt en dator som endast förstår sig på ettor och nollor, och inte nyans, kultur, empati m.m

Jag är svensk och det fanns alltid i mitt undermedvetna att detta vara onormalt och stört beteende när min kompis simon eller fredrik gick och åt mat medan man satt ensam kvar i deras rum och väntade 25 minuter tills dom har ätit klart. Jag hade glömt bort dessa tillfällen med barndomsvännerna totalt tills detta kom upp på sociala medierna nyligen. Jag är glad att detta väldigt regionala, skandinaviska psyksjuka beteende tas upp, offentlig skam är effektivt och kan korrigera denna felaktighet i svenskens anti-sociala inställning angående grundläggande gästfrihet.

Här har du en liten enkät, hoppas din autism tillfredställs. Antagligen inte, då nissar som du oftast kräver minst 5 oberoende rapporter från universitetskällor innan ni blir nöjd.
https://pbs.twimg.com/media/FT7AtsHW...g&name=900x900

Uppenbarligen är det ett kulturellt fenomen då det är vanligt förekommande. Finner heller inget i din "enkät" som påvisar att det beror på autism.
Citera
2022-06-01, 21:49
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallas
Det var fullständigt normalt när jag växte upp på sextiotalet. Var man hemma hos en kompis fick man vänta på dennes rum medan familjen åt. Var inget konstigt med det. Jag tycker fortfarande att det är det normala även om vi brukade bjuda mina barns kompisar när vi åt. Jag skulle blivit mycket arg om jag märkt att mina barns kompisars föräldrar skulle tagit det för givet att deras barn skulle ätit hos oss. Har nu flera barnbarn och det normala även nu för tiden verkar vara att man väntar på rummet även om det händer att man blir bjuden. Ibland frågar föräldrarna om deras barn kan äta hos kompisen men då är det alltid någon särskild anledning.

Varför skulle du bli arg?

För mig är det självklart att man bjuder. Det är inte svårt eller dyrt att laga extra.

Jag skulle bli att om jag hade barn som fick vänts på rummet. Då hade jag uppmanat dem att vara hos mig istället.
Citera
2022-06-01, 21:50
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Läs på om historien - livegenskap är inte utmärkande för Sverige och har varit mer utbredd och värre söderut, t ex i Danmark och på kontinenten. Som undantag fanns det lite grann i Skåne, i Norge inte alls. I Danmark var det mycket värre.

För länge sedan på vikingatiden fanns trälar men det avskaffades sedan.
Sen fanns statarna på vissa ställen och ganska sent. De var bundna ett år i taget och kunde byta gård en viss dag på året. De kunde också bli bundna genom skuld i godsets affär. Så visst var det ett skitsystem - dock inte utbrett och typiskt för Sverige.
Fattigt har det dock varit tills relativt nyligen, men inte slaveri.
(Är verkligen inte någon historieexpert. De som är det får gärna rätta mig men jag vågar säga att ovanstående har fel. Det går inte att förklara svensk kultur med fenomen som varit mindre vanliga i här än t ex Central- och Sydeuropa och Danmark.)

Du har aldrig läst Vilhelm Mobergs böcker, eller? Eller Ivar Lo Johanssons bok Statarna? Hur inbillar du dig att gemene man hade det i Sverige förr i tiden?
Citera
2022-06-01, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Nja du är lite på fel spår. Ni invandrare är dåligt insatta i svensk kultur. Du borde läsa om feodalsamhället. Vad det innebär att vara livegen.

Svenskar föddes som slavar förr i tiden. Du tillhörde bondgården du föddes på. I annat fall fick du söka dig till en gård för att jobba och i utbyte fick du mat, vatten och en säng. Och blev behandlad som skit. Inga rikedomar. Ingen lön som gjorde dig självständig.

Uppfattningen ni invandrare har om svenskar kommer utav ren okunskap. Ni känner inte till ett dyft om hur jävla vidrigt hårt vanligt folk fick slita för sin överlevnad. Det enda ni fått lära er är att vita tog svarta som slavar. Ni borde kanske få lära er om hur vita tog andra vita som slavar också.
Jag är svensk och du snackar strunt. När ensamstående ryskor, italienare, thailändare, juggar m.m har råd att bjuda gäster på mat, fika och dryck tills man är proppmätt så finns det ingen ursäkt för varför en svensk medelklass familj, eller t.om arbetsklass familj på 80/90'talet med mamma och pappa i behåll, med 1-2 bilar inte kan bjuda på mat. Sluta låtsas att vara ett offer, vi lever inte på 1800 talet nåmera. Folk har råd med resor, tv, playstation, gameboy m.m men kan inte bjuda gäster på mat och lära känna sina barns kompisar på samma gång för att se vem dom umgås med?

När jag var i afrika, vi snackar typ västafrika, ingen fungerande toalett, ingen vattenlina t.om så bjöd dom alltid på mat till gäster, det finns ingen ekonomisk ursäkt. Detta handlar inte om ekonomi utan om ett regionalt autistiskt beteende främst bland folk från skandinavien. Fyfan vad dryga i huvudet ni är som fortsätter att göra ursäkter för detta. Folk från utlandet skrattar åt svenskar av riktiga anledningar och det är jag glad för, men dom flesta av er är för hårdnackade och högmodiga för att erkänna problemet.
Misstänker att tysken och holländerna delar denna form av social autism också till viss del. Hursomhelst, i mitt hushåll kommer alla gäster åtminstonde bli erbjudna att ta del av måltid, aldrig någonsin att jag skulle äta medan gästerna får sitta isolerade och vänta hahaha, låter totalt bisarrt, som nån jävla komedi sketch.
Citera
Medlem
Jag tycker det är konstigt att vissa beskriver detta som en självklarhet och norm i svensk kultur. Jag har varit med om detta men egen familj och de flesta kompisar bjöd på mat. Undrar om det är kopplat till delar av landet eller grupper i samhället. Nu vill man kankse inte outa alla demografiska fakta... plus att vissa kanske sitter och trollar bara.

Misstänker att det finns mönster såsom norra eller södra landet, land vs stad, generation och socioekonomiska grupper.
Och då kan ju föräldrarnas bakgrund spela in - vad de är vana med där de växte upp. Men många anpassar sig säkert till det de märker är normen där de bor. Men om det i ett radhusområde blir norm att folk äter hemma så kommer kanske vissa som är uppväxta med andra vanor ändå bjuda på mat för att det känns rätt.
Senast redigerad av TigerKid2 2022-06-01 kl. 21:55.
Citera
Medlem
Detta skedde när man var liten, helt sjukt att man inte frågar ett barn som är hemma hos en om dom vill ha mat. Vad tänkte dessa vuxna med?
Men det sjuka är att det händer även när man är vuxen. Skulle låna ut ett verktyg till en kompis och när jag kom dit ursäktade han sig att han inte hade tid att snacka direkt för att dom just skulle sätta sig och äta... Och nej jag blev inte inbjuden.
Ingenstans i världen, oavsett hur fattiga dom än är skulle detta kunnat hända bara i Sverige.
Citera
2022-06-01, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Du har aldrig läst Vilhelm Mobergs böcker, eller? Eller Ivar Lo Johanssons bok Statarna? Hur inbillar du dig att gemene man hade det i Sverige förr i tiden?
Fattigt ja men de var inte livegna eller slavar som såldes på en marknad. Många länder är/har varit fattiga och har ändå en kultur där det är norm att bjuda.

Statarsystemet var inte heller utbrett i större delen av landet. Sverige och USA t ex har till skillnad från många andra haft en stor klass av självägande småbönder. Att statarna inte hade det fett har jag inte förnekat. Men nu pratar vi om skillnader mellan länder.
Citera
2022-06-01, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Hashtaggen #Swedengate har blossat upp på Twitter. Tydligen så att svenska familjer inte bjuder sina gäster på mat. Rätt ointressant i sig. Däremot en intressant aspekt i detta är det stora antal svarta som vräker ur sig sin rasism mot svenskar och vita.

Vilket i sig är komiskt då Sverige är den 8e största biståndsdonatorn i världen. Vi skattebetalare mättar xxx-miljoner människor världen över årligen.

En annan intressant aspekt är att bland hatarna och rasisterna finns det en person med namnet Lovette Jallow. @lovettejallow en svensk/gambiansk trashfluenser. (Influenser som livnär sig på hat, desinformation och segregation). Hon påstår sig dock vara antirasist och LBTQ förespråkare. Något jag starkt misstror.

Hon är nämligen en motor i hatkampanjen och skriver bland annat följande:

”Swedes are an antisocial and weird lot. Alot of foul things are just accepted as “normal”. Not feeding your kids friends is one of those things.”

”As I trailed behind my friend heading for the dinner table, the mom sternly told me I was allowed to wait and play with the toys in my friends room until dinner was done ✅ 😂 let me just say The swedes are not well at all.”

”In our Gambian home everyone gets fed during lunch/dinner. But I even wrote about this phenomenon in my book because coming from Gambia it was a given. But what a culture shock it was for me. Only immigrants in sweden will share their plates with you.”

En annan intressant spaning är de som re-tweetar henne. Ett stort antal kan antas vara (ryska) troll. Svarta, ingen uppenbar koppling till Sverige och samtliga med LBTQ-flaggan i sitt namn, få följare och tweets. Vilket i sin tur får en att undra, är Lovette Jallow en nyttig idiot eller rent av, ett ryss-troll själv?

Vad tror ni om kampanjen Swedengate? Är det en påverkanskampanj?

Länk till Lovetts tweets: https://mobile.twitter.com/lovetteja...40506506674178

Alltså när jag växte up var det, det vanligaste som fanns att kompisarna inte blev bjudna på mat. Antingen satt vi eller dom på rummet medan vi/ dom åt ellr så fick vi gå hem.

Ingen höjde på ögonbrynet då. Alla var så.

Däremot så är mat i utlandet en stor del av deras kultur. Hade grannar dom kom från colombia som alltid bjöd grannarna på fika, mat osv.

Supertrevlig familj. Vi introverta svenskar var jätteförvånad över beteende.

Själv tycker jag sån kultur är ganska intressant hur olika det kan vara. Hade en kollegia från Kina och hon kom ofta med mat från sin kultur och bjöd på.

Där lagar dom ofta flera rätter samtidigt och samlas hela familjen och kan äta i timmar.

Och dom delar med sig av allt, fyller på andras tallrikar med ting man vill att dom ska smaka på.

Det som vi här skulle kalla mer som fest är där en vardag.

Mat där är förlikat med sammankomst, anknytning osv.
Men det är deras kultur.

I indiien äts det med händerna, äldsta äter först och delas i rangordning osv.

Vi svenskar är uppvuxna i generationer att bara äta med sina egna. Mat är något som inte funnits i överflöd av.

Vi är väldigt egna. Att skicka hem barnas kompisar vid mat är jättevanligt men den biten kommer nlg att dö ut vid nästa generation.

Dom ggr hela familj osv samlas är under högtider.

Att kalla oss snål är fel, däremot kalla det för en del av vår kultur är rätt. För det är olika beroende på var man kommer ifrån.

För det är det. I deras land dom skribentrn kommer från så samlas halva byn och äter tillsammans. Dom lagar mat ihop osv.

Hos oss är det inte så.

Det är något hon måste acceptera och kan inte kalla oss snål och se ner på oss. Vilket liv det skulle bli om vivgjorde samma som henne?

Ja klart det blir en kulturshock iom att hon är van vid sitt.

Hon kan skratta åt det men inte se ner på det.vi svensjar är introverta.

I japan är dom stenhårda på utlänningar som vill bo i deras land.

Dom tar aldrig in flyktingar. Minsta misskötseln och dom utvisas. Dom ska ha lärt sig språket, ha haft fast jibb i minst 5 år för att få permanent uppehållstillstånd om du inte är gift med en japan.

Om jag inte minns fel. Du ska respektera deras seder, kultur osv. Det är ett av det säkraste länderna att vara i.

Dom har iaf hårda regler om man ska bo där.

Vi skulle behöva ta efter av dom om vi ska kunna rädda vårt land.
Citera
2022-06-01, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cowpoke
Ja jag är nog redo att hålla med dig, kollade den där hashtaggen litegrann på twitter och det har ju även blivit en massa snack om att Sverige är byggt på pengar från slaveri och massa andra outlandish takes så nog fan är det en möjlighet att det sitter aktörer och försöker elda på det här.
jag håller med. finns väl ingen som tycker detta är en viktig diskussion? vill man bjuda folk på mat så gör man väl det. blir man stött av att någon inte bjuder på mat byt vänner. ingen normal människa kan väl tycka att detta ämne är värt att diskutera?

men man får ändå imponeras över hur påverkanskampanjer är jävligt smart utformade. väldigt effektiva på att röra upp massa känslor som ingen egentligen bryr sig om.
Citera
2022-06-01, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Detta skedde när man var liten, helt sjukt att man inte frågar ett barn som är hemma hos en om dom vill ha mat. Vad tänkte dessa vuxna med?
Men det sjuka är att det händer även när man är vuxen. Skulle låna ut ett verktyg till en kompis och när jag kom dit ursäktade han sig att han inte hade tid att snacka direkt för att dom just skulle sätta sig och äta... Och nej jag blev inte inbjuden.
Ingenstans i världen, oavsett hur fattiga dom än är skulle detta kunnat hända bara i Sverige.

För att folk förväntar sig att barnet har ansvarstagande föräldrar som lagar mat åt det och ringer när det ska hem och äta?
Att inte bjuda en vuxen är däremot oförskämt.
Citera
2022-06-01, 21:56
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Men hur fan skulle de ha trollat fram mat åt dig när du dyker upp precis när de ska sätta sig? Ska de inte äta sig mätta för att du ska ha mat ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in