2022-06-01, 21:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av UrsusSpelaeus
Try me. Inte en chans att du klarar av att äta mig ur huset. Du skulle bli chockad över hur mycket kött en människa kan inneha. Har vanlig frys plus två kylboxar i källaren. Och allt annat är bara billig utfyllnad/spelar ingen roll. Skulle kunna mata kvarteret med vildsvin, hjort och älg. Köper ibland halvt eller helt djur från ekobonde.
Bra! Då vet jag vem jag ska bli vän med vid nöd.
Citera
2022-06-01, 21:29
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Jag tror du skjuter dig själv i foten när du jämför hur människor bar sig åt för flera hundra år sedan när man trodde jorden var platt, brände kvinnor på bål för man trodde dom var häxor etc etc ec. Den tiden jämför du med 2022 vilket visar att tänka kanske inte är din starka sida. Utvecklingen går framåt. Inte bakåt. Så försök inte jämföra vad som hände för flera hundra år sedan och försöka rättfärdiga det med hur en liten grupp människor väljer att bete sig idag.

Jag tror du skjuter dig själv i foten när du tror att vi på något sätt nått historiens slut och ej är en del av det hela. Ta dig en titt på verkligheten istället och inse att det levnadsätt vi svenskar har just nu endast är en produkt av en extremt liten isolerad del av historien och knappast kommer hålla för alltid.

Världen runt omkring oss är lika krigisk som den var då. Det var inte alls längesedan vi hade de två mest dödliga krigen i mänsklighetens historia. Bara ren tur att Sverige klarade sig (hade vi inte gjort det hade vårt land sett väldigt annorlunda ut just nu). Självklart kommer vi ej klara oss för evigt.
Krig är det naturliga stadiet för människan, inte fred och svenssonliv. Om du tar en titt på historien så märker du snart detta.
Citera
2022-06-01, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Bjud inte hem mig. Jag äter upp all mat.Gratis är gott. Mycket vill ha mer.

En del kan vara så oförskämda att de kan äta upp all mat så det inte blir något kvar till de som har bjudit på maten

Bjuder man så är det ju något man får räkna med. Värre om gästen bara tar en massa mat som sen inte blir uppätet.

Kommer ihåg att jag blev medbjuden på thanksgiving middag hos en väns moster. Även mosterns dotter hade en gäst över, som tog ett berg med mat på tallriken som sen var kvar när han inte ville ha mer. All mat var slut och det låg säkert tre portioner på hans tallrik som någon annan hade kunnat äta.
Citera
2022-06-01, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Kan någon länka beläggen för att det är ett autistiskt beteende?

Rätt att mobba svenskarna för det? När de börjar ge bistånd till Sverige kanske, annars kan de gott hålla käften.
Givetvis vill autisten ha "källor" på varför någonting är autistiskt, likt en dator som endast förstår sig på ettor och nollor, och inte nyans, kultur, empati m.m

Jag är svensk och det fanns alltid i mitt undermedvetna att detta vara onormalt och stört beteende när min kompis simon eller fredrik gick och åt mat medan man satt ensam kvar i deras rum och väntade 25 minuter tills dom har ätit klart. Jag hade glömt bort dessa tillfällen med barndomsvännerna totalt tills detta kom upp på sociala medierna nyligen. Jag är glad att detta väldigt regionala, skandinaviska psyksjuka beteende tas upp, offentlig skam är effektivt och kan korrigera denna felaktighet i svenskens anti-sociala inställning angående grundläggande gästfrihet.

Här har du en liten enkät, hoppas din autism tillfredställs. Antagligen inte, då nissar som du oftast kräver minst 5 oberoende rapporter från universitetskällor innan ni blir nöjd.
https://pbs.twimg.com/media/FT7AtsHW...g&name=900x900
Citera
2022-06-01, 21:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dagdrommaren
Ja, fast vi är människor och inte djur. Folk från hela världen har sökt sig hit för de flytt från dina egna länder. I min värld är fred en bra grej. Vi är lugna och fredliga, utlänningar gillar att hitta saker som de kan klaga på hos oss. De har sådana mindervärdeskomplex.
Med tanke på det höga skattetrycket vi har så förstår jag att det blir dyrt att bjuda folk på mat. Det är många invandrarbarn som inte får så mycket mat hemma och äter mycket mat i skolan istället.
Citera
2022-06-01, 21:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Bjuder man så är det ju något man får räkna med. Värre om gästen bara tar en massa mat som sen inte blir uppätet.

Kommer ihåg att jag blev medbjuden på thanksgiving middag hos en väns moster. Även mosterns dotter hade en gäst över, som tog ett berg med mat på tallriken som sen var kvar när han inte ville ha mer. All mat var slut och det låg säkert tre portioner på hans tallrik som någon annan hade kunnat äta.
Vanligt på buffeer att folk tar för mycket mat.
Citera
2022-06-01, 21:32
Medlem
Det var fullständigt normalt när jag växte upp på sextiotalet. Var man hemma hos en kompis fick man vänta på dennes rum medan familjen åt. Var inget konstigt med det. Jag tycker fortfarande att det är det normala även om vi brukade bjuda mina barns kompisar när vi åt. Jag skulle blivit mycket arg om jag märkt att mina barns kompisars föräldrar skulle tagit det för givet att deras barn skulle ätit hos oss. Har nu flera barnbarn och det normala även nu för tiden verkar vara att man väntar på rummet även om det händer att man blir bjuden. Ibland frågar föräldrarna om deras barn kan äta hos kompisen men då är det alltid någon särskild anledning.
Citera
Medlem
Citat:
Med tanke på det höga skattetrycket vi har så förstår jag att det blir dyrt att bjuda folk på mat. Det är många invandrarbarn som inte får så mycket mat hemma och äter mycket mat i skolan istället.

Precis och invandrarbarnen får dessutom dyrare specialmat.
Citera
Medlem
Citat:
Vanligt på buffeer att folk tar för mycket mat.

Ja buffeer men det var liksom ingen buffee, det var en middagsbjudning hemma hos någon med begränsat mycket mat. Käket fick plats på bordet vi satt vid.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2022-06-01 kl. 21:35.
Citera
2022-06-01, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Nja du är lite på fel spår. Ni invandrare är dåligt insatta i svensk kultur. Du borde läsa om feodalsamhället. Vad det innebär att vara livegen.

Svenskar föddes som slavar förr i tiden. Du tillhörde bondgården du föddes på. I annat fall fick du söka dig till en gård för att jobba och i utbyte fick du mat, vatten och en säng. Och blev behandlad som skit. Inga rikedomar. Ingen lön som gjorde dig självständig.

Uppfattningen ni invandrare har om svenskar kommer utav ren okunskap. Ni känner inte till ett dyft om hur jävla vidrigt hårt vanligt folk fick slita för sin överlevnad. Det enda ni fått lära er är att vita tog svarta som slavar. Ni borde kanske få lära er om hur vita tog andra vita som slavar också.

Läs på om historien - livegenskap är inte utmärkande för Sverige och har varit mer utbredd och värre söderut, t ex i Danmark och på kontinenten. Som undantag fanns det lite grann i Skåne, i Norge inte alls. I Danmark var det mycket värre.

För länge sedan på vikingatiden fanns trälar men det avskaffades sedan.
Sen fanns statarna på vissa ställen och ganska sent. De var bundna ett år i taget och kunde byta gård en viss dag på året. De kunde också bli bundna genom skuld i godsets affär. Så visst var det ett skitsystem - dock inte utbrett och typiskt för Sverige.
Fattigt har det dock varit tills relativt nyligen, men inte slaveri.
(Är verkligen inte någon historieexpert. De som är det får gärna rätta mig men jag vågar säga att ovanstående har fel. Det går inte att förklara svensk kultur med fenomen som varit mindre vanliga i här än t ex Central- och Sydeuropa och Danmark.)
Citera
2022-06-01, 21:34
Medlem
Cowpokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Du undrar varför. Jag är fullständigt övertygad om att detta är antingen en påverkanskampanj eller hatkampanj med syfte att med syfte att polarisera och öka motsättningarna i Sverige. Hur mycket man än försöker hävda motsatsen i media.

Det är ingen slump att många grälsjuka försök till provokationer genom #Swedengate på Twitter sker av personer med nya konton och 0 följare. Mycket möjligt att det inte var uttänkt från början, men givetvis finns politiskt intresse i att elda på den här konflikten så mycket som bara är möjligt.

Ja jag är nog redo att hålla med dig, kollade den där hashtaggen litegrann på twitter och det har ju även blivit en massa snack om att Sverige är byggt på pengar från slaveri och massa andra outlandish takes så nog fan är det en möjlighet att det sitter aktörer och försöker elda på det här.
Citera
2022-06-01, 21:38
Medlem
Inga konstigheter, ens föräldrar förväntade sig att man åt hemma. Antigen hade man ätit innan man kom hem till en kompis eller så gick man hem och åt vid sin middagstid.
Sov man över bjöds det givetvis på mat.

Handlar inte om att barn gick hungriga som en del verkar tro. Det ligger inte i svenskarnas natur att få saker, som det verkar vara i många andra länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in