2022-05-31, 07:15
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanHunters
När tre av de bästa åkarna tycker verksamheten är så dålig att de inte vill delta måste man inse att något är fel. Att landslaget inte kan låta idrottare i en individuell idrott följa sina egna träningsprogram är orimligt. De borde hjälpa åkarna med det, inte motarbeta det. Ska man bli bäst kan man inte kompromissa och anpassa sig för att det passar andra bättre.

Tycker inte man kan klumpa ihop Linn med Frida och Maja, för henne handlar det om rehabträning fortfarande och vi vet inte om hon över huvud taget kommer tillbaka. Rimligt att hon vill ta det i sin egen takt och inte stressa igång något på läger.

Om alla landslagsåkarna skall åka efter helt egna träningsprogram på läger och man inte skall göra något gemensamt, vad är det då för vits med att ha läger över huvud taget?

Inom skidskyttet går det alldeles utmärkt att alla landslagsåkare har en och samma tränargrupp där man har en gemensam träningsfilosofi.

Skall man ha landslagstränare då tycker jag de skall stå för en träningsfilosofi också. Och så ser det väl ut i alla andra nationers landslag också.
Citera
2022-05-31, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Jag tror Ebba kommer påverkas positivt av att Frida flyttar till Östersund. Att Frida inte är med på lägren tror jag inte kommer påverka alls.

Att slippa "strulmajan" Frida i landslagstruppen är förmodligen bara positivt. Att den andra Majan också lämnar truppen gör varken till eller från. Med deras frånvaro sammansvetsas gruppen än mer och det är bara positivt.

Tror inte heller det bara är positivt för varken Frida eller Maja att de bara fokuserar på pengar (reklamintäkter) i stället för skidåkningen. Framtiden får utvisa om de längre kommer att platsa i laget när tävlingssäsongen startar.
Citera
2022-05-31, 07:55
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Tycker inte man kan klumpa ihop Linn med Frida och Maja, för henne handlar det om rehabträning fortfarande och vi vet inte om hon över huvud taget kommer tillbaka. Rimligt att hon vill ta det i sin egen takt och inte stressa igång något på läger.

Om alla landslagsåkarna skall åka efter helt egna träningsprogram på läger och man inte skall göra något gemensamt, vad är det då för vits med att ha läger över huvud taget?

Inom skidskyttet går det alldeles utmärkt att alla landslagsåkare har en och samma tränargrupp där man har en gemensam träningsfilosofi.

Skall man ha landslagstränare då tycker jag de skall stå för en träningsfilosofi också. Och så ser det väl ut i alla andra nationers landslag också.
Håller med till 100%, med tillägget att situationen för Maja och Frida är rätt olika.

Det jag inte förstår i MDFK resonemanget är att det egentligen inte har några gemensamma argument. Frida beskriver varför det inte passar henne - men den argumentationen gäller inte alls för Maja vad jag vet.
Sen har jag dessutom svårt att förstå Fridas argumentation med hänsyn till den just avslutade säsongen, men troligtvis finns det resonemang som journalisterna plockar bort.
Senast redigerad av bcdefg 2022-05-31 kl. 08:31.
Citera
2022-05-31, 08:35
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Håller med till 100%, med tillägget att situationen för Maja och Frida är rätt olika.

Frida tror jag kan träna på egen hand utan några problem. Maja däremot tror jag behöver sparringen på rena sprintpass (och vilka är bäst att sparras med om inte Jonna och Ribom). Funderar lite på vilka som Maja tränar med hemma i Falun. Hansson och Lindström verkar träna en hel del ihop. Dyvik har väl kört mycket på egen hand också. Hagström har jag inte riktigt koll på.

Dyvik sa väl för övrigt något intressant också. Skidor och material var något som inte var så enkelt att hantera i träningen när man stod utanför landslaget. Så det finns ju stödfunktioner utöver rena träningen som man missar när man står utanför landslaget
Senast redigerad av Alkibiades 2022-05-31 kl. 08:39.
Citera
2022-05-31, 08:56
Medlem
Finns inget underlag för att säga om detta blir bättre för individer Dahlqvist samt Karlsson.
Historien förskräcker dock icke..och det säger sig självt att om en åkare hittar ett sätt att träna lika effektivt utanför landslagets regi som i detsamma så finns det klara fördelar att njuta av.
Exempelvis missa all den dötid som ett landslagsläger innebär via resdagar och annat.
Denna tid kan det tränas på istället.
Dock så måste de har järnkoll på vad som är effektiv träning för dem.
Att stå utanför landslaget och träna undermåligt slår åt andra hållet.
Citera
2022-05-31, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Sen har jag dessutom svårt att förstå Fridas argumentation med hänsyn till den just avslutade säsongen, men troligtvis finns det resonemang som journalisterna plockar bort.
Såg ju väldigt bra ut för Frida ända tills hon slutade vara på samma ställe som sin personliga tränare.
Citera
2022-05-31, 09:45
Avslutad
Om detta hade lett till att vi sluppit Frida i världskuppen så hade det varit perfekt. Den lipsillen har gjort sitt.
Citera
2022-05-31, 09:47
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Frida tror jag kan träna på egen hand utan några problem. Maja däremot tror jag behöver sparringen på rena sprintpass (och vilka är bäst att sparras med om inte Jonna och Ribom).

Frida får ju (snarare mer) sparring nu när hon flyttat till Östersund.
Senast redigerad av katw 2022-05-31 kl. 09:54.
Citera
2022-05-31, 09:50
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Att slippa "strulmajan" Frida i landslagstruppen är förmodligen bara positivt. Att den andra Majan också lämnar truppen gör varken till eller från. Med deras frånvaro sammansvetsas gruppen än mer och det är bara positivt.

Tror inte heller det bara är positivt för varken Frida eller Maja att de bara fokuserar på pengar (reklamintäkter) i stället för skidåkningen. Framtiden får utvisa om de längre kommer att platsa i laget när tävlingssäsongen startar.

Det här har ju inte med ekonomi att göra överhuvudtaget. Att de kommer platsa behöver du knappast bekymra dig om, men det kanske du helst vill se att de inte gör, vad vet jag.
Citera
2022-05-31, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Det här har ju inte med ekonomi att göra överhuvudtaget. Att de kommer platsa behöver du knappast bekymra dig om, men det kanske du helst vill se att de inte gör, vad vet jag.

Att det har med ekonomi att göra är ju helt klart. De har egna sponsorer som inte landslaget har kontrakt med. Jag har inget emot om de kommer att platsa i laget vid de stora tävlingarna men är inte övertygad om att kommer att göra det.
Citera
2022-05-31, 11:11
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Att det har med ekonomi att göra är ju helt klart. De har egna sponsorer som inte landslaget har kontrakt med. Jag har inget emot om de kommer att platsa i laget vid de stora tävlingarna men är inte övertygad om att kommer att göra det.

Du vantolkar det som kommunicerats. Vad avses med "de stora tävlingarna"?
Citera
2022-05-31, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Du vantolkar det som kommunicerats. Vad avses med "de stora tävlingarna"?

Om du inte förstod "de stora tävlingarna" så menar jag VC, VM och så småningom OS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in