2022-05-30, 23:24
Medlem
katws avatar
Petter Skinstad menar att landslagsverksamheterna måste ses över:

Citat:
– Jeg vil si at det er veldig overraskende på én side, men samtidig er det jo en ventet utvikling i internasjonal langrenn som en helhet at noen av de største profilene vil finne på å gjøre noe som Petter Northug i sin tid gjorde, og som disse jentenes forbilde, Charlotte Kalla, også tross alt har gjort, sier TV 2s langrennsekspert Petter Soleng Skinstad.

Citat:
Skinstad mener at landslagsmodellen, og ikke minst landslagsavtalen, er under press.

– For det finnes nå så mange private aktører, sterke klubber, miljøer og personligere trenere, og det er så mye penger og ressurser utenfor landslaget, at de beste løperne har mulighet til å gjøre sånne ting, forklarer TV 2s ekspert.

Bruddet går først og fremst utover de nest beste, mener Skinstad. Han legger til grunn at landslaget på sikt blir mindre attraktivt for sponsorer uten de største profilene. I tillegg blir matchingen dårligere.

– Så her må rett og slett Det svenske skiforbundet, og sannsynligvis på sikt også det norske, se på landslagsmodellene, utøveravtaler og se på hvordan man skal gjøre kombinasjonen sportslig satsing og økonomisk tilrettelegging for å beholde de beste løperne, sier han.
Citera
2022-05-30, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Nej, det är inte något allvarligt fel på landslaget. Jag tycker det är rimligt att man inom landslaget har en viss (eller en gemensam) träningsfilosofi, annars är det väl ingen idé alls att ha ett landslag (i form av träningsgrupper). Har man då valt att ha en personlig tränare utanför landslagsorganisationen då får man nog till viss del vara beredd att köpa situationen att träningen på landslaglägrena sker efter denna träningsfilosofi. Frida och Maja har inte varit beredd att köpa detta och därför står de nu utanför landslaget.
Det är klart att det är ett allvarligt fel på landslaget när man anpassar träningen utifrån vissa individer och helt bortser från andra. Maja drar in pengar till förbundet men får inte hjälp med sin träning utan istället heltidsanställdes Jonna Sundlings tränare. Är inte det lite konstigt?
Citera
2022-05-30, 23:30
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Det är klart att det är ett allvarligt fel på landslaget när man anpassar träningen utifrån vissa individer och helt bortser från andra. Maja drar in pengar till förbundet men får inte hjälp med sin träning utan istället heltidsanställdes Jonna Sundlings tränare. Är inte det lite konstigt?

Nej, det tycker jag inte. Men enligt dig så måste det alltså alltid vara fel att anställa landslagstränare som är personliga tränare åt vissa åkare.
Citera
2022-05-30, 23:32
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camelot
Ja, någon i landslaget kanske får mer plats, och gillar och mår bra av det och utvecklas mer...
Blir landslaget två personer färre nu eller får några från b-laget ta dessa "lediga" platser?

Det blir två nya enligt Byström:

Citat:
Karlsson och Dahlqvists besked öppnar två platser för andra åkare - vilka det bli är däremot inte bestämt.

– Det här är så nytt att det har vi inte hunnit diskutera, säger Byström.
Citera
2022-05-30, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abbe446
Angående eventuella spänningar och falanger i laget så gjorde podden "skidsnack" från aftonbladet i april i år en granskning som byggde på vilka som lajkade vilkas inlägg på instagram. Jag minns inte exakt hur det var men det mest anmärkningsvärda var att Linn inte hade lajkat ett enda inlägg från Ebba efter Ruka-incidenten.
https://open.spotify.com/episode/7yW4wyXLvyMPE6QKAFsVHK?si=e94a51639a054202
Linn är väl inte så aktiv på Instagram? Tror hon fokuserar på sin familj och riktigt nära vänner. Hon har exempelvis inte heller lajkat något från Hagström som hon verkar gilla?
Citera
2022-05-30, 23:35
Medlem
Citat:
Nej, det tycker jag inte. Men enligt dig så måste det alltså alltid vara fel att anställa landslagstränare som är personliga tränare åt vissa åkare.
Inte nödvändigtvis men i detta fallet verkar det inte fungera. Har ju varit diskussion om detta i flera år, obegripligt att man inte lyckats nå en lösning.
Citera
2022-05-30, 23:43
Medlem
katws avatar
Citat:

Kanske det är början på slutet för landslaget i den form det är i nu.
Petter Skinstad:

Citat:
– Det kanske är starten på en diskussion kring landslaget som helhet. Ska det vara landslag eller ska det vara privata lag? Ska landslaget ha ansvar för åkarna på sommaren och hösten eller ska landslaget fokusera på att erbjuda ett upplägg ute på världscupen?

Skinstad fortsätter:

– Bör världscupen organiseras genom landslag eller ska det arrangeras som Diamond League i friidrott där de bästa åkarna konkurrera för sig själva. Eller bör det organiseras som cykling där du kan ha ett superlag där du kan ha Frida Karlsson, Heidi Weng, Jessie Diggins och Natalja Neprjajeva i samma lag?
Citera
2022-05-30, 23:58
Medlem
Citat:
Nej, det är inte något allvarligt fel på landslaget. Jag tycker det är rimligt att man inom landslaget har en viss (eller en gemensam) träningsfilosofi, annars är det väl ingen idé alls att ha ett landslag (i form av träningsgrupper). Har man då valt att ha en personlig tränare utanför landslagsorganisationen då får man nog till viss del vara beredd att köpa situationen att träningen på landslaglägrena sker efter denna träningsfilosofi. Frida och Maja har inte varit beredd att köpa detta och därför står de nu utanför landslaget.

När tre av de bästa åkarna tycker verksamheten är så dålig att de inte vill delta måste man inse att något är fel. Att landslaget inte kan låta idrottare i en individuell idrott följa sina egna träningsprogram är orimligt. De borde hjälpa åkarna med det, inte motarbeta det. Ska man bli bäst kan man inte kompromissa och anpassa sig för att det passar andra bättre.
Citera
2022-05-31, 00:06
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Undrar om inte Ebba och Jonna är två stora vinnare när Linn och Frida hoppar av landslaget. För Linn tror jag beslutet var helt rätt men mycket tveksam till Fridas och Majas beslut.Det märkliga är ju att samtidigt som Anna Dyvik är tacksam för att man anpassar upplägget för henne så tycker Frida att de inte fick tillräcklig anpassning. Framtiden lär utvisa, men jag tror faktiskt landslaget vinner på det som nu hänt.
Tar tillbaka det jag sa - jag tror inte Jonna påverkas så mycket, men Ebba lär påverkas en hel del - men ju mer jag funderar ju mer osäker blir jag på hur.
Citera
2022-05-31, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Tar tillbaka det jag sa - jag tror inte Jonna påverkas så mycket, men Ebba lär påverkas en hel del - men ju mer jag funderar ju mer osäker blir jag på hur.
Jag tror Ebba kommer påverkas positivt av att Frida flyttar till Östersund. Att Frida inte är med på lägren tror jag inte kommer påverka alls.
Citera
2022-05-31, 01:04
Moderator
Hjv9s avatar
Undrade just varför förbundet uppdaterat sidorna med alla landslagsgrupper förutom den med A-laget. Nu fick man svar.

Många frågetecken som aktualiserats iom detta. Finns mycket man kan ifrågasätta och jag kan ju både förstå och inte förstå MDFKs beslut. Men att man inom landslaget inte kunnat hitta en lösning som fungerar för alla känns svagt, borde gå att få till någon individuell anpassning tycker jag. Blir intressant att följa utvecklingen framöver, förhoppningsvis kommer fler detaljer ut så småningom.

Förresten ryktades det väl om att tre(?) åkare var på väg att lämna landslaget för några år sedan. Hände aldrig då men nu är det verklighet.
Citera
2022-05-31, 02:26
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/0GaBz2/frida-karlsson-och-maja-dahlqvist-lamnar-landslaget

Öberg medger alltså att det även handlar om annat än pengar. De favoriserar alltså sina andra åkare och har gjort så i flera år, trenden är inte ny. Linn, Maja och Frida har fått hjälp av herrtränaren på lägren istället för damtränarna. Hopplöst agerande.
Det låter lite stelt och auktoritärt från Öberg. Det är den bild jag får.

Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Är Frida tillräckligt mogen för en egen satsning? Tveksamt
Hon har en tränare mm. Men det kan ha positiv betydelse att hon inte byter överrockar så ofta fram och tillbaka under tränings- och tävlingsperioderna. Viktigast är dock att hon har en överrock som fungerar bra.

Citat:
Ursprungligen postat av abbe446
Lite fult av Maja som under större delen av sin karriär troligen tjänat ganska mycket på att få vara en del av a-laget eftersom hon inte varit så jätteframgångsrik men nu när det har gått lite bättre en stund så passar det inte längre. Det är lite som om man under halva sitt liv levt på bidrag och varit en kostnad för samhället och inte jobbat och sen när man väl kan försörja sig själv så väljer man att inte betala skatt. Fridas situation kan jag tycka är lite mer försvarbar då hon troligen alltid (i alla fall rent ekonomiskt sett) varit någon som bidragit med mer än hon fått.
Det kan vara så förbundet ser det. Fixstjärnorna ska vara med och dra in pengar till de yngre löftena och huset. Annars faller systemet. Alla ska vara med och underkasta sig ledarnas plan.

Citat:
Ursprungligen postat av oggson
Vill minnas att man inför förra (eller förförra?) säsongen skulle göra träningen på lägren lite mer flexibel. Oklart om Maja och Frida inte tyckte det var tillräckligt.

Dock förståeligt, ur båda parters perspektiv, att man går skilda vägar om det inte längre handlar om att anpassa träningen på lägren, utan om deltagande på läger överhuvudtaget. Det blir ju ingen mening för någon att de ska vara med i landslaget under träningssäsongen om de inte inte avser delta på landslagslägren, som är kärnan i landslagsverksamheten.

Det lär väl framkomma lite mer detaljer om hur upplägget ska se ut. Vet inte om det är tänkt att Frida och Maja ska köra ihop eller om det i högre grad handlar om separata satsningar.
Det är något fel på landslagslägren eftersom två vill stanna hemma, allt annat lika.
Citat:
Här uttalar sig Frida och Maja. Talar de sanning finner jag inga ord för hur förbundet skött det här.

https://www.expressen.se/sport/langdskidor/forsta-orden-ett-tufft-beslut-att-ta/
Citat:
Maja och Frida vill ha fler dagar hemma men kan tänka sig att vara med på läger utan att få något träningsbidrag. Känns lite motsägelsefullt.
Jag tolkar det som att de vill ha med eget folk till landslagslägren och inte får det. Kanske känns det för dem som att vara gäst hos en annan klubbs läger när de är där. Att upplägget är ihopsatt någon annanstans och menyn beställd av någon annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in