Citat:
Ursprungligen postat av
puppatorr
Två veckor "för gammal" falukorv som förvarats i kylskåp... Funkar det? Har inte tagit upp och luktat på den men generellt alltså? Tänkte göra korv stroganoff så den ska ju stekas och grejer(?).
Edit: Och när jag nu är inne på stroganoff... Tomatpuré som gick ut i Augusti förra året (eller slänga den och köra på krossade tomater som ligger inom datum istället)?
Just korv i allmänhet brukar jag inte ha något problem med att äta en eller ett par veckor efter bäst före; den är oftast rökt eller tillagad på annat sätt och full med salt, kryddor och nitrit så att få saker kan frodas i den. Men just falukorv är jag lite tveksam till om det gäller, då den ofta har rökarom istället för att vara rökt på riktigt och rent generellt är en sådan sk-tprodukt i alla avseenden från köttkvalitet till ren smak.
Falukorv kan du ju ändå äta en bit rå och bedöma. Den borde smaka lite udda och kanske syrligt eller härsket om den är otjänlig som människoföda.
Tomatpurén: Så länge den inte är möglig, så skulle jag inte ha något problem med att använda den. Eftersom du frågar, så gissar jag att det är en oöppnad förpackning, och då ska det inte vara hälsovådligt. Men matvaror tjänar sällan på lagring utan de blir sämre i smaken med tiden.
Själv firade jag häromdagen in sommaren med matjes och gräddfil. Den kylkonserverade fiskan hade bäst före-datum 24/12 2021, medan gräddfilen var lite yngre från 6/1 2022. Den var förstås oöppnad och smaken var möjligen lite syrligare än hos den nyköpta, vilket bara gjorde den bättre. Fisken var fin.