2022-05-01, 10:30
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galdar
Fettet i korven kanske har härsknat, jag hade nog inte ätit den .

Det är jag medveten om men inget jag känner av i denna i korven. Den verkar vara rökt och torkad.
Citera
2022-05-02, 02:00
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galdar
Fettet i korven kanske har härsknat, jag hade nog inte ätit den .
Om fettet härsknat så märks det på smaken. Smakar korven okej så har det knappast härsknat.
Citera
2022-05-02, 10:17
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Det är jag medveten om men inget jag känner av i denna i korven. Den verkar vara rökt och torkad.
Rökt och torkat kött håller typ "forever", särskilt när du haft det i frysen. Då håller det "forever och lite till".

Ingen risk att äta med andra ord. Särskilt inte nu när du redan ätit lite och inte fått några jobbiga efterverkningar.
Citera
2022-05-19, 07:15
Medlem
chran508s avatar
Glömde packa upp mjölken som jag köpte igår kväll. Hur länge håller en oöppnad mjölk i rumstemperatur?
Citera
2022-05-24, 21:17
Medlem
EnsamStatys avatar
Olivoljan gick ut för två dagar sedan, går den bra att använda tror ni?
Citera
2022-05-24, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnsamStaty
Ja
Citera
2022-05-24, 21:21
Medlem
EnsamStatys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dallasmygel
Ja

Perfekt, tack!
Citera
2022-05-24, 21:27
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnsamStaty
Ja så länge den inte smakar härsket så lär den vara okej.
Citera
2022-05-24, 21:51
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Glömde packa upp mjölken som jag köpte igår kväll. Hur länge håller en oöppnad mjölk i rumstemperatur?
Den där incidenten över natten kan nog förkorta hållbarheten med ett par dagar. Men min tumregel säger att mjölk håller 10 dagar efter BF-datum förvarad kallt i kylskåp, även om det ibland kan räcka med fem dagar.

Gör kaffe-testet! Flockar sig mjölken men luktar okej, så drick upp den direkt, för nästa dag smakar den illa.
Citera
2022-05-29, 06:25
Bannlyst
Två veckor "för gammal" falukorv som förvarats i kylskåp... Funkar det? Har inte tagit upp och luktat på den men generellt alltså? Tänkte göra korv stroganoff så den ska ju stekas och grejer(?).

Edit: Och när jag nu är inne på stroganoff... Tomatpuré som gick ut i Augusti förra året (eller slänga den och köra på krossade tomater som ligger inom datum istället)?
Senast redigerad av puppatorr 2022-05-29 kl. 06:38.
Citera
2022-05-29, 10:39
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puppatorr
Två veckor "för gammal" falukorv som förvarats i kylskåp... Funkar det? Har inte tagit upp och luktat på den men generellt alltså? Tänkte göra korv stroganoff så den ska ju stekas och grejer(?).

Edit: Och när jag nu är inne på stroganoff... Tomatpuré som gick ut i Augusti förra året (eller slänga den och köra på krossade tomater som ligger inom datum istället)?
Just korv i allmänhet brukar jag inte ha något problem med att äta en eller ett par veckor efter bäst före; den är oftast rökt eller tillagad på annat sätt och full med salt, kryddor och nitrit så att få saker kan frodas i den. Men just falukorv är jag lite tveksam till om det gäller, då den ofta har rökarom istället för att vara rökt på riktigt och rent generellt är en sådan sk-tprodukt i alla avseenden från köttkvalitet till ren smak.

Falukorv kan du ju ändå äta en bit rå och bedöma. Den borde smaka lite udda och kanske syrligt eller härsket om den är otjänlig som människoföda.

Tomatpurén: Så länge den inte är möglig, så skulle jag inte ha något problem med att använda den. Eftersom du frågar, så gissar jag att det är en oöppnad förpackning, och då ska det inte vara hälsovådligt. Men matvaror tjänar sällan på lagring utan de blir sämre i smaken med tiden.

Själv firade jag häromdagen in sommaren med matjes och gräddfil. Den kylkonserverade fiskan hade bäst före-datum 24/12 2021, medan gräddfilen var lite yngre från 6/1 2022. Den var förstås oöppnad och smaken var möjligen lite syrligare än hos den nyköpta, vilket bara gjorde den bättre. Fisken var fin.
Citera
2022-05-30, 06:57
Avslutad
Åt vakuumförpackade majskolvar som långt passerat bäst-före-datum

Jag åt majskolvar igår, från en sån där vakuumförpackning. Värmde dem i kastrull, vattnet kokade upp. Mår illa nu och kollade bäst-före-datumet. 30/1... Bläää...
Det smakade inte så konstigt, men de var lite mjukare än vanligt. Kommer jag bli matförgiftad nu? Det lär ju märkas såklart, men vad tror ni? Väntar döden? Eller en dag på badrumsgolvet?

(Jag flyttade till nytt hus i början av maj, så alla kylvaror är relqtivt nya. Det har alltså inte legat majskolvar i kylen månad in och månad ut. Det är butiken som sålt utgångna. Spelar ingen roll, men ändå.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in