2022-05-27, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Frågan om det är någon annan än Diggins som går för det? H Weng och Pärma kanske (Jonna)? Annars så kan solida Ebba ta ytterligare en topp-3 då hon tjänar markant på själva poängupplägget vs t ex labila (i sammanhanget) Frida. Topp-10-15 i tävling efter tävling är guld värt.
Hälften av tävlingarna är sprint så där kommer inte Ebba ta några poäng. Jag gissar att någon sprintåkare kan bli bäste svenska i totalen.

Jag tycker inte poängräkningen som föreslås är speciellt bra men uppenbart har inte den tidigare varit speciellt bra heller.
Citera
2022-05-27, 19:40
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Hälften av tävlingarna är sprint så där kommer inte Ebba ta några poäng. Jag gissar att någon sprintåkare kan bli bäste svenska i totalen.

Jag tycker inte poängräkningen som föreslås är speciellt bra men uppenbart har inte den tidigare varit speciellt bra heller.

Själv tippar jag att Jonna blir bästa svenska (vem annars).

Vad var det för fel på den gamla hederliga poängräkningen? Det enda jag kan anmärka på är tyngden på TdS.
Citera
2022-05-27, 19:56
Medlem
Sundling, Diggins, T. Weng, Brennan, Matintalo (och Nepryaeva) var dom som var topp-20 i både sprint- och distanscupen ifjol. Färre än man kan tro, men nånstans i den änden börjar favoritskapet inför kommande säsong. Pärmen, Niskanen, Fähndrich och nån mer är övriga med hyfsat häng i "andragrenen".

Våra starkaste kort blir Jonna, Frida och Linn framöver. Två sistnämnda tror jag inte kör touren kommande säsong, så då är det upp till Jonna för svensk del. Ebba kommer dock säkra en hög placering om hon kör touren på hög nivå.
Citera
2022-05-27, 19:57
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut
Han kan få vara 2:a i Falun (som enda topplopp) vartannat år for all I care.

Och avslutar han karriären med ett femmilsguld i Falun 2027 så är allt förlåtet.
Senast redigerad av katw 2022-05-27 kl. 20:08.
Citera
2022-05-27, 20:03
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Själv tippar jag att Jonna blir bästa svenska (vem annars).

Vad var det för fel på den gamla hederliga poängräkningen? Det enda jag kan anmärka på är tyngden på TdS.

Ja det är ju TdS-poängen som fått oproportionerligt stort utslag (speciellt under säsonger där andra tävlingar ställts in, vilket ju varit fallet de tre senaste säsongerna)

Som Ahmed945 säger, sammantaget kan inte Ebba ens räknas som tredje bästa svenska under förra säsongen.
Citera
2022-05-27, 20:11
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Ja det är ju TdS-poängen som fått oproportionerligt stort utslag (speciellt under säsonger där andra tävlingar ställts in, vilket ju varit fallet de tre senaste säsongerna)

Som Ahmed945 säger, sammantaget kan inte Ebba ens räknas som tredje bästa svenska under förra säsongen.

Och även fortsatt är det tyngd i touren, samma delpoäng som tidigare och 300-285-270-255-240...osv i totalen. Att beakta när vi spekulerar om totalfavoriter.

Fick tänka till lite vem som var den tredje innan jag kom på att du måste mena Maja. Alla fyra utmärkte sig dock på olika vis denna märkliga säsong.
Citera
2022-05-27, 21:21
Medlem
Ebba lär bli svårslagen i distanscupen men chanslös i totalen. Favorit för totalen är nog Diggins som alltid kör allt och placerar sig oftast rätt så bra. Jonna lär väl inte köra touren nästa år heller så tror hon kan få det svårt i totalen. Frida får nog problem om hon fortsätter vara så ojämn. Förhoppningsvis så har hon lärt sig något från den här säsongen som gör henne stabilare. Emma tror jag kommer väldigt högt upp i totalen.
Citera
2022-05-27, 22:14
Medlem
Diggins är dock i princip lika ojämn som Frida, om inte mer(snarare så att sämstagrenarna är svaga). Frida är sällan utanför topp-15 bortsett några misslyckade sprintkval, det är mer att hon för sällan kommer till start. Det kommer vara helt okej att vara 10-15 då och då med nya poängräkningen, men man får inte stå över lopp.
Senast redigerad av frankkk 2022-05-27 kl. 22:16.
Citera
2022-05-27, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Diggins är dock i princip lika ojämn som Frida, om inte mer(snarare så att sämstagrenarna är svaga). Frida är sällan utanför topp-15 bortsett några misslyckade sprintkval, det är mer att hon för sällan kommer till start. Det kommer vara helt okej att vara 10-15 då och då med nya poängräkningen, men man får inte stå över lopp.
Diggins är världsklass i skate, klassisk inte alls lika bra. Hon skulle ju sluta, uppenbarligen ändrat sig.
Citera
2022-05-28, 00:11
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashew30
Diggins är världsklass i skate, klassisk inte alls lika bra. Hon skulle ju sluta, uppenbarligen ändrat sig.

Det har du fått om bakfoten.
Citera
2022-05-28, 08:12
Medlem
bcdefgs avatar
Om vi antar att Sveriges sex bästa damer (Ebba, Frida, Jonna, Maja, Emma samt Moa O eller Linn beroende på Linns skadeläge) skulle köra alla tävlingar så är det väl bara tack vare totalen i tour de ski som Ebba skulle bli topp tre av svenskorna i totala världscupen?
Nu lär väl ingen köra allt, men det vore kul om Jonna försökte ta hem totalen om hon visar samma form som senaste vintern.
Citera
2022-05-28, 08:29
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Om vi antar att Sveriges sex bästa damer (Ebba, Frida, Jonna, Maja, Emma samt Moa O eller Linn beroende på Linns skadeläge) skulle köra alla tävlingar så är det väl bara tack vare totalen i tour de ski som Ebba skulle bli topp tre av svenskorna i totala världscupen?
Nu lär väl ingen köra allt, men det vore kul om Jonna försökte ta hem totalen om hon visar samma form som senaste vintern.

Såklart att dessa tourpoäng är viktiga. Det är väl bara Jonna som är givet före Ebba i totalen mtp att Frida aldrig gjort en hel seniorsäsong.

Kollade igenom vilka som missgynnas av det nya poängsystemet;
Frida, Maja, Johanna, Claudel, Myhrwold, Fosse, Urevc med flera.

Dessa gynnas;
Diggins, Pärma, Niskanen, Hennig, Fähndrich, Lampic (om,ifall,att), Ganz med flera.

Neutral kring distansare som Ebba och Stadlober. De tjänar mycket på att placering 2-10 höjs i värde, sedan minus kontra hybrider fast är tveksam till att det blir så många som "jagar" poäng i var och varannan tävling.

Edit. även turisterna blir väl belönade på touren en 24e plats ger 102p - alltså mer än en vc-seger!
Senast redigerad av rainbowia 2022-05-28 kl. 08:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in