2022-03-11, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Mycket hackande på Ebba och Frida denna säsong. Tidigare gnälldes det ju en hel del på att svenska sprintåkare medvetet förstörde för varandra men inte så mycket denna säsong när andra svenska åkare har stått i fokus (för missriktad uppmärksamhet).

I en intervju med SVT kommenterar Frida incidenten med Diggins, nu inför att Frida skall åka sprint i Falun. Frida tar på sig all skuld för det som inträffade, det är första gången jag ser att Frida så tydligt säger att det är hennes fel (men jag kan ha missat liknade uttalanden tidigare). Bra att hon gör det, men också bra att hon har gjort en analys av situationen och att hon dragit lärdomar av det som inträffade:

Inför sprinten idag säger hon också:

https://www.svt.se/sport/langdskidor/frida-karlsson-har-lagt-diggins-incidenten-bakom-sig-vi-ar-kompisar
Kan inte vara sant!

FB-experter har redan bestämt att hon bla är ”dum i huvudet”………………
Citera
2022-03-11, 13:19
Medlem
FNLSs avatar
Diggins leder Jannes världscup en poäng före Andersson
Citera
2022-03-11, 14:52
Medlem
Stefan4s avatar
Maja Dahlqvist vann damernas sprintcup med 132 poängs marginal till Anamarija Lampic, vilket är det största poängavståndet till tvåan sedan 2008–09, då Petra Majdic vann sprintcupen med förkrossande 406 poängs marginal till Arianna Follis.

Majdic vann för övrigt åtta av tolv världscupsprintar den säsongen.
Senast redigerad av Stefan4 2022-03-11 kl. 14:56.
Citera
2022-03-11, 15:26
Medlem
FNLSs avatar
Sundling snittade på över 💯 poäng de lopp hon körde
Citera
2022-03-11, 16:30
Medlem
Neofytens avatar
FIS kan ju redan nu ställa in nästa säsongsavslutning, inte en chans att det blir som planerat...
Citera
2022-03-11, 16:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
FIS kan ju redan nu ställa in nästa säsongsavslutning, inte en chans att det blir som planerat...

De bör väl ställa om, inte ställa in. Dock vet vi ingenting om hur världsläget kan utveckla sig. Det kanske inte blir någon tävlingssäsong överhuvudtaget.
Citera
2022-03-11, 16:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Maja Dahlqvist vann damernas sprintcup med 132 poängs marginal till Anamarija Lampic, vilket är det största poängavståndet till tvåan sedan 2008–09, då Petra Majdic vann sprintcupen med förkrossande 406 poängs marginal till Arianna Follis.

Majdic vann för övrigt åtta av tolv världscupsprintar den säsongen.

Ja det var en klen marginal som Dahlqvist hade jämfört med Majdičs. Om Svahn och Sundling inte varit skadade så hade nog...
Citera
2022-03-11, 16:52
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
De bör väl ställa om, inte ställa in. Dock vet vi ingenting om hur världsläget kan utveckla sig. Det kanske inte blir någon tävlingssäsong överhuvudtaget.
Ja jag kunde bara inte hålla mig från att raljera, FIS är ju hopplösa!
Citera
2022-03-11, 17:10
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Sundling snittade på över 💯 poäng de lopp hon körde
Så överlägsen som hon varit i Falun och Lahti så känns det helt logiskt.
Jag kan inte komma på något lopp (oavsett distans eller kön) där någon är så totalöverlägsen som Jonna var idag. Jag ser fram emot att se det med kommentator från YLE och norksa kommentatorer.
Lägger till lite norsk hyllningskör:
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/jonna-sundling-hyllas-efter-sprintsegern-i-falun/
”Kan bli mer komplett än Björgen” är ett enormt erkännande, även om jag tror det är en överdrift i stunden
Senast redigerad av bcdefg 2022-03-11 kl. 17:14.
Citera
2022-03-11, 18:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Ja jag kunde bara inte hålla mig från att raljera, FIS är ju hopplösa!

Fast det där programmet för 2022/23 lades väl före invasionen inleddes? Jag tror det togs fram i december.
Citera
2022-03-11, 19:22
Medlem
Thax21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Så överlägsen som hon varit i Falun och Lahti så känns det helt logiskt.
Jag kan inte komma på något lopp (oavsett distans eller kön) där någon är så totalöverlägsen som Jonna var idag. Jag ser fram emot att se det med kommentator från YLE och norksa kommentatorer.
Lägger till lite norsk hyllningskör:
https://www.expressen.se/sport/langdskidor/jonna-sundling-hyllas-efter-sprintsegern-i-falun/
”Kan bli mer komplett än Björgen” är ett enormt erkännande, även om jag tror det är en överdrift i stunden
Det sprintlopp jag kommer att tänka på är när din favorit Falla vann i Canmore 2016. https://medias3.fis-ski.com/pdf/2016/CC/2114/2016CC2114RL.pdf

Dryga 7 sekunders marginal till tvåan, 8,5 till trean och sen hela 18 (!) till fyran. Vill minnas att Falla också kunde slå av rejält (medan tvåan och trean hade en uppgörelse om andraplatsen antar jag, även om jag inte riktigt minns det). Med det sagt var ju åktiden längre då och dessutom saknades Stina Nilsson som då var den näst bäste. Så Jonnas lopp idag är mer imponerande i min bok.

edit: Hittade loppet https://www.youtube.com/watch?v=pAibGI9zgMg
Finalen börjar 13.18 in. Får backa lite på det jag skrev ovan, det var snarare så att Jacobsen på andra plats slog av mer än Falla på upploppet (hon körde hela vägen). Därmed stärker det att Sundling idag var mer överlägsen. Dock hyfsat imponerande av Falla ändå mtp att Östberg fortfarande är mer eller mindre i rygg så sent som 2:30 in i finalen...
Senast redigerad av Thax21 2022-03-11 kl. 19:29.
Citera
2022-03-11, 19:52
Medlem
FNLSs avatar
Kowalczyk vann sprinten innan OS 2010 med en jävla massa före Ida. Också Emil vann stort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in