2022-05-19, 07:41
Medlem
Alkibiadess avatar
Kommer man ändra på distanserna även nationellt nu? Juniordistansen 5 km ett minne blott?
Citera
2022-05-19, 09:08
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Men då är det väl så enkelt att för just Jonna så har hennes träning också gjort henne till en bättre distansåkare.
Det betyder ju inte att det upplägget skulle passa alla andra eller ens någon annan.
Har ju mycket med genetik att göra.

Det Alkibiades citerade tidigare visar ju att i grunden är det inte *så* stor skillnad generellt men att varje individ anpassar träningen utifrån sina egna egenskaper.

Alkibiades citat:

Edit.
Skulle dock vara roligt och se tex Fridas och Jonnas träningsscheman för juli-september och jämföra hur man väljer att dels fördela dom olika typerna av pass som nämnts samt hur mycket tid man lägger på resp pass.
Har någon tillgång till det så är jag (och säkert många med mig!) intresserad!
Det märkliga är att Thomson verkar vilja öka skillnaden i träningsupplägg mellan sprintåkare och distansåkare (tror inte han specificerat mer än så) samtidigt som flera i landslaget tydligt vill satsa på både och. Sen är ju frågan om inte framförallt Ebba skulle behöva mer ”sprintträning” för att ta nästa steg som distansåkare?

Vad gäller jämförelse av träningsscheman så vore det mumma att få se det!
Citera
2022-05-19, 09:54
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Det märkliga är att Thomson verkar vilja öka skillnaden i träningsupplägg mellan sprintåkare och distansåkare (tror inte han specificerat mer än så) samtidigt som flera i landslaget tydligt vill satsa på både och. Sen är ju frågan om inte framförallt Ebba skulle behöva mer ”sprintträning” för att ta nästa steg som distansåkare?

Vad gäller jämförelse av träningsscheman så vore det mumma att få se det!

Även distansåkare kör ju/behöver köra impulser, snabbhetsträning, styrketräning och flera av våra sprintåkare är ju närmast hybridåkare så jag håller med om att det låter lite konstigt.
Citera
2022-05-19, 10:18
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Kommer man ändra på distanserna även nationellt nu? Juniordistansen 5 km ett minne blott?

Om det anses diskriminerande att ha olika distanser baserat på kön bör det väl anses diskriminerande att ha olika distanser baserat på ålder också? För ingen kan väl hävda att det skulle vara skadligt för juniorer att köra längre distanser, rentav femmilar?
Citera
2022-05-19, 10:36
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Om det anses diskriminerande att ha olika distanser baserat på kön bör det väl anses diskriminerande att ha olika distanser baserat på ålder också? För ingen kan väl hävda att det skulle vara skadligt för juniorer att köra längre distanser, rentav femmilar?

Jag vet inte om du bara tramsar eller om du är seriös. Men det är helt klart fysiska skillnader mellan en exempelvis en yngre junior och en senior.
Citera
2022-05-19, 11:37
Medlem
Alkibiadess avatar
Angående att bli bra både i sprint och distans så skall nu Ribom prioritera sprintträning inför den kommande säsongen:

Citat:
Och sprinten ska hon satsa extra hårt på den här sommaren.
- Det är helt klart sprint som har gått bäst för mig, det är ju bara att kolla resultatlistan. Så det lockar att se vad jag kan hitta för utveckling åt det hållet, säger Emma Ribom som därför vågar ändra lite i träningen i år.
- Jag ska försöka bli lite mer sprintnischad och lägga extra krut på det. Det är jag ganska nyfiken på att se vad det tar mig till.
Hon ser sig fortfarande som en distansåkare också, men tror att det även distansloppen kan må bra av högre maxfart.
- Som skidåkningen är i dag ska du kunna åka både och. Det kommer att gå fortare och fortare och krävas större fartresurser. Det vill jag klara av.

https://nsd.se/sport/langdskidakning/artikel/beskeden-skakade-om-ribom-valdigt-chockad-nya-draget-for-att-bli-annu-battre-pa-sprint/lzpnqk1r
Citera
2022-05-19, 11:48
Medlem
Alkibiadess avatar
Och i Norge där det tycks som alla utom Ulvang surar över FIS beslut så har Sjur Ole Svarstad utsetts till ny huvudtränare för det norska damlandslaget. Svarstad, som jag själv inte alls har koll på, var tydligen med i tränarteamet för det norska damlandslaget mellan 2016 och 2018 när Roar Hjelmest var huvudtränare.
Citera
2022-05-19, 12:27
Medlem
Citat:
Och i Norge där det tycks som alla utom Ulvang surar över FIS beslut så har Sjur Ole Svarstad utsetts till ny huvudtränare för det norska damlandslaget. Svarstad, som jag själv inte alls har koll på, var tydligen med i tränarteamet för det norska damlandslaget mellan 2016 och 2018 när Roar Hjelmest var huvudtränare.

Hadde bl.a hovedansvar for Marit Bjørgen og Ragnhild Haga frem mot OL 2018 etter det jeg leser, og Haga virker forståelig nok kjempefornøyd med å ha ham tilbake.
Citera
2022-05-19, 12:47
Medlem
Alkibiadess avatar
Från att ha bestått av sju damer och sju herrar under det gångna året så består det finska A-landslaget kommande säsong av sju damer och tretton herrar (!). Kyllönen tillbaka in i landslaget.

Åkarna skall hädanefter inte försöka förbättra sina svaga sidor utan istället fokusera på sina styrkor och man skall ha en tydligare uppdelning mellan sprinters och distansåkare. Inga hybridåkare som man vill få fram här inte.

Jag är nog tveksam till detta.
Citera
2022-05-19, 13:05
Medlem
Citat:
Åkarna skall hädanefter inte försöka förbättra sina svaga sidor utan istället fokusera på sina styrkor och man skall ha en tydligare uppdelning mellan sprinters och distansåkare. Inga hybridåkare som man vill få fram här inte.
Kanske redan varit uppe för diskussion men det låter som att Thomson strävar mot mer uppdelning i svenska landslaget också:
Stefan Thomson säger också att sprint- och distansåkare oftare kommer att träna på olika håll och i mindre grupper.
https://www.svt.se/sport/langdskidor/neddragning-i-skidlandslaget-var-gar-gransen
Citera
2022-05-19, 15:29
Medlem
Förslaget till nästa års program:

https://assets.fis-ski.com/image/upload/v1652964955/fis-prod/assets/draft_WC_Calendar_CC_2022-23.pdf

SM krockar med Toblach så alla stafettnördar blir väl besvikna nu.
Senast redigerad av Ahmed945 2022-05-19 kl. 15:43.
Citera
2022-05-19, 15:49
Medlem
Barytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Förslaget till nästa års program:

https://assets.fis-ski.com/image/upload/v1652964955/fis-prod/assets/draft_WC_Calendar_CC_2022-23.pdf

SM krockar med Toblach så alla stafettnördar blir väl besvikna nu.

5-mil för tjejerna i Holmenkollen... Spännande!

Hoppas sommaren går fort, så att det snart blir 25 november
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in