2022-05-27, 22:42
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Investor1
Har sålt av en del fonder, runt 100k p.g.a kommande oroligheter på börsen. Funderar nu på att investera allt i fonder relaterade till råvaror. Tänker handla fonderna hos länsförsäkringar.

Lite sent att komma in i råvaror nu. Råvaror är något man ska plocka upp när ingen annan vill ha det, för då brukar det vara superbilligt. Vid tidpunkter som vi befinner oss i nu rusar alla åt samma håll och då brukar det inte finnas så mycket att hämta.

Råvarufonder brukar vara dyra och presterar sällan särskilt bra över tid. Jag skulle tipsa om AuAg Precious Green om du vill ha exponering mot metaller.
Citera
2022-05-27, 22:54
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk
Vilken tidsperiod talar vi om? 5-10 år?
Spontant tror jag horisonten är kortare än 5-10 år... Ingen vet däremot säkert, därför gäller det att ha en strategi. Fortsätter oljepriserna upp eller i alla fall inte sjunker under dagens priser kan borträknat geopolitiska event (typ nationaliseringar, windfall taxes och begränsningar pga Greta-politik) hela oljemarknaden vara het i många år till (det behöver inte betyda att vissa oljebolag inte blir övervärderade). Samtidigt finns det ingen garanti för att vi inte får en sättning redan i höst. Det gäller därför att ha en plan för olika scenarier.
Citera
2022-05-27, 22:58
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Jag tänkte att det är som värdepapperförluster, och att man får dra av dem därför. Det blir ju ganska ansenliga förluster för många då de kanske haft 75-95 som tak, eller mindre vinster i alla fall.
Det skiljer mellan bolag men en del redovisar värdeförändringar på hedgar i "Income statement" i varje kvartalsrapport och då justeras resultatet och skatten upp eller ner. De positioner som avslutats redovisas i "Cash flow statement".
Citera
2022-05-27, 23:01
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Lite sent att komma in i råvaror nu. Råvaror är något man ska plocka upp när ingen annan vill ha det, för då brukar det vara superbilligt. Vid tidpunkter som vi befinner oss i nu rusar alla åt samma håll och då brukar det inte finnas så mycket att hämta.
Dekadenta börstorsk , titta på denna graf och vidhåll att energispelet är över:
https://twitter.com/JeffWeniger/status/1525853762039996420
Citera
2022-05-27, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Spontant tror jag horisonten är kortare än 5-10 år... Ingen vet däremot säkert, därför gäller det att ha en strategi. Fortsätter oljepriserna upp eller i alla fall inte sjunker under dagens priser kan borträknat geopolitiska event (typ nationaliseringar, windfall taxes och begränsningar pga Greta-politik) hela oljemarknaden vara het i många år till (det behöver inte betyda att vissa oljebolag inte blir övervärderade). Samtidigt finns det ingen garanti för att vi inte får en sättning redan i höst. Det gäller därför att ha en plan för olika scenarier.

Ja, det är väldigt klurigt. Jag har levt lycklig med mina Lundin Energy-aktier under ett par år och blev bestört och närmast kränkt av att de valde att sälja verksamheten till Aker BP. Jag fick då ta skeden i vacker hand och jag har nu försökt sätta mig in i Aker BP. Som jag förstått det krävs det ett oljepris på $20 för att det ska vara lönsamt att ta upp oljan i Lundins brunnar. Jag gissar att priset inte kommer sjunka så lågt under lång tid framöver. Aker BP kommer nog inte minska produktiviteten och jag har börjat köpa på mig aktier. Jag vill ha en stabil pengakran som LUNE och jag hoppas Aker BP är det nya alternativet. Jag lägger mig lång här.
Citera
2022-05-27, 23:06
Medlem
Citat:

Råvarufonder brukar vara dyra och presterar sällan särskilt bra över tid. Jag skulle tipsa om AuAg Precious Green om du vill ha exponering mot metaller.

Ja, det har du rätt i.

Tack för tipset, verkar intressant.

Läste några artiklar om att Goldman Sachs tror att hela decenniet kommer vara lönsamt för råvarubolag. Så även om det är sent nu, som du säger, så kanske trenden håller i sig ett par åt framöver. Jag misstänker också att trenden kan påverkas positivt p.g.a sanktionerna mot Ryssland. Putin har sagt att de kommer införa totala sanktioner mot EU och västvärlden från och med 20 September i år. Mycket kan hända tills dess, men om det inträffar kanske råvaror går upp ännu mer i värde.

Oavsett om Ryssland inför sanktioner eller ej mot väst så kommer sanktionerna mot Ryssland kvarstå ett bra tag framöver. Av enbart den anledningen har jag svårt att se att råvarumarknaden skulle gå neråt de kommande åren.

Jag var hos banken häromveckan för att hjälpa en släkting med bank-id, och personen behövde en bankdosa, vilket banken tvekade på att ge ut eftersom det är brist på bankdosor då de innehåller halvledare. Hur stor är chansen att länder som ej är under sanktioner börjar massutvinna dessa metaller de kommande åren? Det har jag faktiskt ingen aning om men jag misstänker att det kan bli en svår nöt att knäcka. Ett annat exempel är om man ska beställa en bil från Volvo, då är det ca 14 månaders leveranstid. Även parkettgolv är det brist på. Hur västvärlden tänk lösa den här material bristen vet jag inte, men kanske du eller någon annan är mer insatt i denna frågan än mig.
Citera
2022-05-27, 23:10
Medlem
brolinlevers avatar
I inflationsmiljö är det på sätt och vis enklare att investera, endera så håller man det mesta eller allt i kontanter eller så investerar man i det som är inflationsdrivande. Nu skulle jag säga att roten till inflationen är energi/bränsle, så olja, kol gas eller annan energi är platsen att vara i.

Investerar inte i fonder då de har avgifter som äter upp avkastningen och i regel så kör de endera kulsprutemetoden eller några stora, inte svårt att efterapa.

Om du ska investera i metaller så kan det nog uppstå bättre lägen då det mesta talar för en rejäl sättning i ekonomin. Den kan fördröjas av att Kina öppnar upp, men den kommer. För många fel har begåtts under för lång tid för att det ska gå att undvikas.

Om alla länder printar pengar igen kan det förstås undvikas och då är säkert metaller en bra plats att vara i, men kommer det göras ytterligare ett kardinalfel inflationsmässigt? vem vet, kompetens är tydligen utrotningshotat
Citera
2022-05-27, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
I inflationsmiljö är det på sätt och vis enklare att investera, endera så håller man det mesta eller allt i kontanter eller så investerar man i det som är inflationsdrivande. Nu skulle jag säga att roten till inflationen är energi/bränsle, så olja, kol gas eller annan energi är platsen att vara i.

Investerar inte i fonder då de har avgifter som äter upp avkastningen och i regel så kör de endera kulsprutemetoden eller några stora, inte svårt att efterapa.

Om du ska investera i metaller så kan det nog uppstå bättre lägen då det mesta talar för en rejäl sättning i ekonomin. Den kan fördröjas av att Kina öppnar upp, men den kommer. För många fel har begåtts under för lång tid för att det ska gå att undvikas.

Om alla länder printar pengar igen kan det förstås undvikas och då är säkert metaller en bra plats att vara i, men kommer det göras ytterligare ett kardinalfel inflationsmässigt? vem vet, kompetens är tydligen utrotningshotat

Kommer gå på säkra kort och bara sitta på pengarna och "sitta lugnt i båten". Sen efter sättningen kanske man kan göra något klipp som du säger. Allt är för osäkert för tillfället, speciellt allt utanför råvarumarknaden.
Citera
2022-05-27, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Dekadenta börstorsk , titta på denna graf och vidhåll att energispelet är över:
https://twitter.com/JeffWeniger/status/1525853762039996420

Jag äger och köper mer olja så jag tror fortfarande på energi. Jag har stora poster i LUNE och Fortum och har börjat köpa Aker BP så jag är med på spelet. Att jag igen kommer öka med 100% som jag har gjort i LUNE tror jag dock inte, men man kan ju alltid hoppas.
Citera
2022-05-27, 23:26
Medlem
Lurigt med råvaror. Cyklerna är långsamma och man kan bli "inlåst" länge. Köpte du t.ex. guld på höstkanten 2012, var du bagholder fram till efter coronadipp-återhämtningen 2020.

Storbolagindex återhämtar sig historiskt sett rätt så snabbt efter krascher.
Citera
2022-05-27, 23:36
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Investor1
Läste några artiklar om att Goldman Sachs tror att hela decenniet kommer vara lönsamt för råvarubolag. Så även om det är sent nu, som du säger, så kanske trenden håller i sig ett par åt framöver.
Titta på grafen jag postade.

Det mesta går i cykler. Människor glömmer. Alla har länge tagit för givet att energi är två hål i väggen. Metaller är något som ligger på hyllan hos närmsta grossist.

Lägg sedan till att woke-rörelsen gjort 10 fel av 10 möjliga med sin satsning på "grön energi" och mobbning av kärnkraft och fossil energi. 3:e världens befolkningsexplosion vågar de inte ens prata om.

Sannolikheten att energikrisen skulle lösas på två år är mindre än att Elvis åter står på scen med en röd Hagströmsgitarr.
Citera
2022-05-27, 23:37
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Jag äger och köper mer olja så jag tror fortfarande på energi. Jag har stora poster i LUNE och Fortum och har börjat köpa Aker BP så jag är med på spelet. Att jag igen kommer öka med 100% som jag har gjort i LUNE tror jag dock inte, men man kan ju alltid hoppas.
Såja, duktig torsk!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in