Citat:
Ursprungligen postat av
DekadentThaitorsk
Lite sent att komma in i råvaror nu. Råvaror är något man ska plocka upp när ingen annan vill ha det, för då brukar det vara superbilligt. Vid tidpunkter som vi befinner oss i nu rusar alla åt samma håll och då brukar det inte finnas så mycket att hämta.
Råvarufonder brukar vara dyra och presterar sällan särskilt bra över tid. Jag skulle tipsa om AuAg Precious Green om du vill ha exponering mot metaller.
Ja, det har du rätt i.
Tack för tipset, verkar intressant.
Läste några artiklar om att Goldman Sachs tror att hela decenniet kommer vara lönsamt för råvarubolag. Så även om det är sent nu, som du säger, så kanske trenden håller i sig ett par åt framöver. Jag misstänker också att trenden kan påverkas positivt p.g.a sanktionerna mot Ryssland. Putin har sagt att de kommer införa totala sanktioner mot EU och västvärlden från och med 20 September i år. Mycket kan hända tills dess, men om det inträffar kanske råvaror går upp ännu mer i värde.
Oavsett om Ryssland inför sanktioner eller ej mot väst så kommer sanktionerna mot Ryssland kvarstå ett bra tag framöver. Av enbart den anledningen har jag svårt att se att råvarumarknaden skulle gå neråt de kommande åren.
Jag var hos banken häromveckan för att hjälpa en släkting med bank-id, och personen behövde en bankdosa, vilket banken tvekade på att ge ut eftersom det är brist på bankdosor då de innehåller halvledare. Hur stor är chansen att länder som ej är under sanktioner börjar massutvinna dessa metaller de kommande åren? Det har jag faktiskt ingen aning om men jag misstänker att det kan bli en svår nöt att knäcka. Ett annat exempel är om man ska beställa en bil från Volvo, då är det ca 14 månaders leveranstid. Även parkettgolv är det brist på. Hur västvärlden tänk lösa den här material bristen vet jag inte, men kanske du eller någon annan är mer insatt i denna frågan än mig.