2022-04-07, 12:03
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Om någon är intresserade att fortsätta med containerindustrin efter ZIM-succen, så ska tydligen SHIP, kunna gynnas rejält om det blir importstopp av ryskt kol. Jag såg en rätt snygg tes på detta på twitter. Kollar man på ATH på SHIP så ligger den typ hundra gånger över dagskursen. Så det måste ha varit goda tider nån gång

https://www.reuters.com/article/idUSL2N2W505Q

Källan till tesen, notera att det är ett inlägg av en användare, inte en artikel av reuters själva

OFF-Shore nyheter Kanada och England,

https://www.reuters.com/business/energy/canada-approve-bay-du-nord-oil-project-wednesday-ctv-2022-04-06/

https://www.heraldscotland.com/politics/20050319.new-north-sea-oil-gas-licensing-begin-autumn-uk-energy-independence-plan/?ref=twtrec
Senast redigerad av brolinlever 2022-04-07 kl. 12:09.
Citera
2022-04-07, 12:12
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Fler aktier i Cool company tackar man inte nej till! gillar aktien. Jag köpte en post på 96.69 (Jepp jag är så barnslig) så är himla nöjd. var lite seg att fatta att de hade noterats tyvärr.

Fortress på handlelistan alltså och avvaktar lite med nästa "tranche" som det så fint heter av DO.

Finns det något jag han göra för dig NGT ? Fylla på drinken ? En cigarr ?

Jag har inte själv BTU, men jag vet att det finns representanter av coal gang här. Föreslår håll då ryskt kol verkar åkt på bannhammaren totalt. Antagligen för att det är ondskefullt per default bland woke-gänget och dessutom ryskt.
Bättre att elda upp det smutsiga nuon-kolet som Maud vaskade ett antal fantasiljarder på.
Deutschland über alles!
Det du kan göra för mig är att att i helgen hälla upp ditt bästa dricka, tänd något gott att röka om så föredras och skänk en tanke till alla de hjältar därute som borrar efter olja och underhåller oljefälte i -45C i Alberta, till alla de som sliter på borriggarna i stormar eller prospekterar efter olja i någon öken i några av världens sämsta länder. Utan dessa hjältar hade inte jag suttit här nu vid min laptop och kollat ut genom fönstret och sett glada människor gå in till restaurangen i huset bredvid för en fanstastisk fisklunch.

Sedan klappa dig på axeln och känn stolthet över att du är med och bekämpar fattigdom och skapar välstånd över hela världen med dina investeringar. Utan olja, gas (och "tyvärr" kol) hade världens medellivslängd varit minst 10 år lägre. Den genomsnittliga Indiern, Pakistaniern, Indonesen eller Kinesen hade levt med sina 5-6 syskon i en hydda med en oxe och ett par utmärglade värphönor om fossila bränslen inte funnits. Vi i Sverige hade åkt på massvält också och i städerna hade bara de med kakelugnar i sina sekelskiftesvåningar haft ens någon chans till värme på vintern (bränslet till fjärrvärmeverken hade aldrig ens kommit fram till verken och utan eldningsolja går det inte att starta en BIO-fjärrvärmepanna då den måste förvärmas).
Citera
2022-04-07, 12:15
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
OFF-Shore nyheter Kanada och England,

https://www.reuters.com/business/energy/canada-approve-bay-du-nord-oil-project-wednesday-ctv-2022-04-06/

https://www.heraldscotland.com/politics/20050319.new-north-sea-oil-gas-licensing-begin-autumn-uk-energy-independence-plan/?ref=twtrec
Mycket positivt, kommer bara bli mer sådana nyheter. Nästa borde vara att licensrundan i USGoM blir av.

I måndags fick vi nyheter från Guyana att de lägger 10 miljarder USD på utbyggnad. Varje sådant beslut kräver geofysiska resurser, borriggar/skepp, servicefartyg mm under flera år.
Citera
2022-04-08, 12:14
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Mycket positivt, kommer bara bli mer sådana nyheter. Nästa borde vara att licensrundan i USGoM blir av.

I måndags fick vi nyheter från Guyana att de lägger 10 miljarder USD på utbyggnad. Varje sådant beslut kräver geofysiska resurser, borriggar/skepp, servicefartyg mm under flera år.

Turken, vet du varför PGS skuttar 15% upp och ner hela tiden?
Idag är den upp väldigt mycket men jag hittar inga nyheter som förefaller särskilt kursdrivande, finns det några såna nyheter som jag missar eller är det bara traders som leker med kursen, alternativt blankare som tar vinst?
Citera
2022-04-08, 14:57
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Köper lite Platinum och Palladium idag, dom är väl på ungefär samma nivå som innan kriget började. Ryssland är ju stor exportör, speciellt av Palladium. Inga sanktioner där än så länge vad jag vet, men blir det såna då jädrar kommer dom dra iväg. Ryssland står för ca 10% av världens produktion av Platinum och hela 30% av världens produktion av Palladium.
Mycket uppsida alltså, men inte särskilt stor nedsida, som jag ser det.
https://www.reuters.com/article/safrica-mining-platinum/update-1-south-africas-amplats-ceo-says-carmakers-looking-for-palladium-after-russia-sanctions-idUSL 2N2W4138
Jag skrattar hela vägen till banken: https://www.lppm.com/news/lppm-good-delivery-platinum-and-palladium-update_830.htm
"Due to the events taking place in Ukraine, the Management Committee of the LPPM has reviewed its Good Delivery lists. It has decided, with immediate effect, to suspend the following government-owned Russian Refiners from the LPPM’s Platinum and Palladium Good Delivery and Sponge Accreditation lists:

Joint Stock Company, The Gulidov Krasnoyarsk Non-Ferrous Metals Plant “Krastsvetmet”

Joint Stock Company, Prioksky Plant of Non-Ferrous Metals "PZCM"
"

Palladium upp 8% just nu. Fick rätt efter en dag, ibland har man tur.
Citera
2022-04-08, 16:03
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Det du kan göra för mig är att att i helgen hälla upp ditt bästa dricka, tänd något gott att röka om så föredras och skänk en tanke till alla de hjältar därute som borrar efter olja och underhåller oljefälte i -45C i Alberta, till alla de som sliter på borriggarna i stormar eller prospekterar efter olja i någon öken i några av världens sämsta länder. Utan dessa hjältar hade inte jag suttit här nu vid min laptop och kollat ut genom fönstret och sett glada människor gå in till restaurangen i huset bredvid för en fanstastisk fisklunch.

Sedan klappa dig på axeln och känn stolthet över att du är med och bekämpar fattigdom och skapar välstånd över hela världen med dina investeringar. Utan olja, gas (och "tyvärr" kol) hade världens medellivslängd varit minst 10 år lägre. Den genomsnittliga Indiern, Pakistaniern, Indonesen eller Kinesen hade levt med sina 5-6 syskon i en hydda med en oxe och ett par utmärglade värphönor om fossila bränslen inte funnits. Vi i Sverige hade åkt på massvält också och i städerna hade bara de med kakelugnar i sina sekelskiftesvåningar haft ens någon chans till värme på vintern (bränslet till fjärrvärmeverken hade aldrig ens kommit fram till verken och utan eldningsolja går det inte att starta en BIO-fjärrvärmepanna då den måste förvärmas).
Sir yes sir! Helgarderat med både fin dricka och en stadig hövding!

Snyggt där Riddle, kanske kan bli liv i mina gamla PDM igen.

Himla ös idag, K+S har en sån där bananasdag och yara är glada.
Senast redigerad av bajssprutan 2022-04-08 kl. 16:11.
Citera
2022-04-08, 16:23
Medlem
Revenue update från TGS idag, preliminär Q1:

Citat:
Kristian Johansen, CEO at TGS, commented: “We continued to see improvement in the market conditions during Q1 2022, with customers starting to become more interested in frontier areas. I’m particularly pleased with the strong late sales performance, which grew more than 80% compared to the same quarter of last year. With approximately USD 215 million of net cash, a large and diversified energy data library and a solid digital foundation, TGS is well positioned to benefit from the increasing activity level, both in the oil and gas area and in other energy segments.”

Antar denna nyhet är orsak till kursrusning i PGS, att man frontrunnar då de sysslar med samma verksamhet.

Först kommer geoundersökningar, sen kommer borrning
Senast redigerad av onerider 2022-04-08 kl. 16:27.
Citera
2022-04-08, 17:04
Medlem
Uranium Insider rekade spacen SV idag i sitt newsletter, ska merga med ett bolag som heter NuScale och sysslar med SMR's. köpte en liten chanspost
Citera
2022-04-08, 17:37
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doffe5
Uranium Insider rekade spacen SV idag i sitt newsletter, ska merga med ett bolag som heter NuScale och sysslar med SMR's. köpte en liten chanspost

Trevligt, tackar, jag hänger på med en liten chanspost.
Citera
2022-04-08, 20:19
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Trevligt, tackar, jag hänger på med en liten chanspost.

Jag tar en för laget och köper LEU, de är tydligen kraftigt missgynnade om det blir förbud mot ryss-uran.

Jag brukar vara riktigt vass på att frontrunna åt fel håll vad gäller politik, så jag rekommenderar att ni bunkrar uranisar.

Tack till onerider som upplyste mig om PGS uppgång

Edit, fel tråd om uranet, sorry.

Angående rederier så är de väldigt lågt värderade sett till vilka värden som finns i form av båtar. Jag blev lite tänd på Diana Shipping, så jag hoppade in där. Hoppas på en riktig Zimtur, hatar ordvitsar förlåt jag borde stenas för den där
Senast redigerad av brolinlever 2022-04-08 kl. 20:38.
Citera
2022-04-08, 21:15
Medlem
smoerreboms avatar
Verkar som Huhn har blivit en power player, kolla grafen och volymen idag!

Jag har varit sugen på nu scale rätt länge nu och vill gärna vara lite sådär bitcoin 2013 tidig med nånting nån gång men det är helt omöjligt att förstå hur mkt bolaget är värderat till när folk köper andelar till höger och vänster, FLR äger nästan hälften, SPACEN har ett mcap på 300M, häromdan hade japanska staten tjackat in sig på drygt 110M. De verkar iaf vara starka i USA på detta område även om det finns en hel del andra aktörer.

Jag tror SMR borde fungera väldigt bra i ett välordnat land som Japan. Det är även lite signifikativt för denna intellektuellt överlägsna del av civilisationen att de verkar totalt banga vindkraft.
Citera
2022-04-08, 21:51
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Jag tar en för laget och köper LEU, de är tydligen kraftigt missgynnade om det blir förbud mot ryss-uran.

Jag brukar vara riktigt vass på att frontrunna åt fel håll vad gäller politik, så jag rekommenderar att ni bunkrar uranisar.

Tack till onerider som upplyste mig om PGS uppgång

Edit, fel tråd om uranet, sorry.

Angående rederier så är de väldigt lågt värderade sett till vilka värden som finns i form av båtar. Jag blev lite tänd på Diana Shipping, så jag hoppade in där. Hoppas på en riktig Zimtur, hatar ordvitsar förlåt jag borde stenas för den där

Det blev ju lite uransnack iom SV-pac:en som du citerade så det torde vara lugnt.

Ahh käre ZIMturen som fick mjölksyra och började få kallsupar. Lackade faktiskt idag och plockade vinst, drog ned innehavet. Skall man tro olyckskorparna så är transportsektorns ras ett tecken på kommande recession när fasiken nu det blir. Känns ändå som att nätet var man kan fynda nu sakta dras åt. Hoppas du prickar rätt. Skulle väntat att lägga ut detta till spöktimmen kanske
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in