2022-05-27, 15:58
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Åt just frukost med en gammal vän som bor utomlands men är på besök i Stockholm, han jobbade för 10-15 år sedan inom Kinnevikssvären. Intressant diskussion vi hade.

Har inte tänkt på vilken resa Kinnevik gjort. De har sålt ut alla tillgångatunga bolag och tillgångar. Först sålde de vattenkraften, sedan skogsmarken, sedan skogsbruken, sedan infrastrukturen (mobilmasterna) och nu senast mobiloperatören Millicom. Istället satsade man pengar på konstiga hemsidor i Afrika, Ryska blocket, Teladoc (en app som låter läkare prata med patienter och som under 2021 värderades till 400 miljarder kronor), hemleverans av mat som alltid kommer ha usla marginaler mm.

Tänk om de istället hade haft kvar skogen, vattenkraften och infrastrukturen och låtit kassaflödena därifrån skapa utdelningar och bygga nya innehav (precis som de gjorde fram till 2010 cirka). Vilken guldgruva de suttit på istället för detta luftslott som bara är uppblåst när krediter är gratis och pengar finns i överflöd.

Jag har också reflekterat över detta. Hur sannolikt är det att varje ny generation kommer klara av att göra det Jan Stenbeck gjorde på sin tid? Det är inget fel att investera i start ups och tillväxt eftersom en fullträff ofta kan finansiera 10 stolpskott.

Nu har Kinnevik börjat göra sig av med resterna av Tele2 också. Alla tillgångar är utsålda och kassan är utdelad. Ska bli intressant att se vad som händer med Kinnevik när de inte längre har någon kassaflödesgenerator att finansiera investeringar med. Den kommande konjunkturen är Kinnevik inte särskilt anpassad till.
Citera
2022-05-27, 17:17
Medlem
brolinlevers avatar
Veckans aktietips drar verkligen till sig folk som har låg nivå, varför drar man sig till aktier om man inte kan %-räkning ens. Sverige är nog helt kört om det är begåvningsreserven

Noterar med förvåning att det är rally på börsen men mina bolag går lite dassigt, är det slut på kloka investeringar och folk ska in i skräp redan, blev en kort rotation isf

Någon promille upp och det tror jag dessutom uranet står för, kanske är lite rädsla från gårdagens besked som smittar av sig. Eller är det bara mina olje/kol-aktier som går lite knackigt?
Citera
2022-05-27, 18:11
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Noterar med förvåning att det är rally på börsen men mina bolag går lite dassigt, är det slut på kloka investeringar och folk ska in i skräp redan, blev en kort rotation isf
Jag har bara lite EVO i den parallella verkligheten och såg att den drog rejält.

Det blir bra med lite fyndsäljläge (DI-Bråses term) framöver, t.ex. i Kinnevik.

Citat:
Någon promille upp och det tror jag dessutom uranet står för, kanske är lite rädsla från gårdagens besked som smittar av sig. Eller är det bara mina olje/kol-aktier som går lite knackigt?
PetroTal går ju bra. De måste ha delat ut alkohol till indianerna.

Arch är ex-dividend idag.

I övrigt är det väl väntat med konsolidering efter bra vecka.

Hade det inte varit för britt-pittarna hade allt varit på topp.
Citera
2022-05-27, 18:29
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Jag har bara lite EVO i den parallella verkligheten och såg att den drog rejält.

Det blir bra med lite fyndsäljläge (DI-Bråses term) framöver, t.ex. i Kinnevik.

PetroTal går ju bra. De måste ha delat ut alkohol till indianerna.

Arch är ex-dividend idag.

I övrigt är det väl väntat med konsolidering efter bra vecka.

Hade det inte varit för britt-pittarna hade allt varit på topp.

Petro går bra, deras rapport gör att alla, både aä och indianer ser dollartecken framför ögonen. Mina övriga oljebolag har tagit sig lite också

Men allt kol är ned, mitt i alla fall. Arch äger jag inte längre, men BTU, Ramaco, AMR, Consol. Det kanske är lite girigt att vilja ha uppgång i allt, varje dag, men när skräp går upp vill jag att mina bra grejer ska gå ännu bättre.
¨
Lite om demand, för den som är intresserad. Om Kina slutar pjoska sig kan det bli problem med tillgången. Sedan verkar det som att det är bråkigt med Iran, de konfiskerar tankers av varandra, kan vara bullish, kanske tvärtom. Någon som förstår sig på världspolitik får kommentera det
https://www.commoditycontext.com/p/decomposing-demand-deceleration?s=w

https://twitter.com/Michellewb_/status/1530205277810745345
Citera
2022-05-27, 18:34
Medlem
Citat:
Veckans aktietips drar verkligen till sig folk som har låg nivå, varför drar man sig till aktier om man inte kan %-räkning ens. Sverige är nog helt kört om det är begåvningsreserven

Kollar man på bitcoin så ser det inte ut som björn rallyt blir långlivat
Citera
2022-05-27, 18:58
Medlem
Har sålt av en del fonder, runt 100k p.g.a kommande oroligheter på börsen. Funderar nu på att investera allt i fonder relaterade till råvaror. Tänker handla fonderna hos länsförsäkringar.

Dessa fonder har jag spanat in:
BlackRock World Mining
BlackRock Natural Resources
Invesco Gold & Special Mirls A USD Acc

Är inte särskilt insatt i råvarumarknaden mer än att jag förstår det politiska läget i världen. Av det jag läst i tråden är olja lite problematiskt p.g.a alla skatter man inför på oljebolagen. Är därför mer intresserad av bolag som sysslar med metaller och liknande.

Vad har ni för tips gällande fonder med råvaror? Är de fonderna jag nämnt värda att satsa på de kommande 3-4 åren? Finns det några andra mer intressanta fonder? Eller är det bättre att låta pengarna ligga stilla det kommande året?
Citera
2022-05-27, 19:11
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyless
Kollar man på bitcoin så ser det inte ut som björn rallyt blir långlivat

Hoppas det, jag använder bl a BTC som indikator på när det är dags att björna skiten ur Nasdaq.
Citera
2022-05-27, 19:35
Medlem
brolinlevers avatar
Någon som har koll på det här med pappersförluster?
Alltså när bolagen använder sig av hedge på sina råvarupriser så uppstår en förlust på dessa när priset stiger över taket på hedgen.
Är det avdragsgillt på något vis eller är det bara att skriva av och ta på sig dumstruten?
Citera
2022-05-27, 20:30
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
Någon som har koll på det här med pappersförluster?
Alltså när bolagen använder sig av hedge på sina råvarupriser så uppstår en förlust på dessa när priset stiger över taket på hedgen.
Är det avdragsgillt på något vis eller är det bara att skriva av och ta på sig dumstruten?
Jag är ingen revisor men jag tror mig ha koll…

Hedgning innebär ju bara att de säljer oljan, gasen eller kondensatet till ett lägre pris. Bolaget gör ju vinst, bara inte lika mycket. Förlustavdrag uppstår bara när bolaget gör nettoförlust. Dvs säljer de olja för 1000 och har 500 i kostnader, men priset de får efter hedgar är 800 gör de ju 300 i beskattningsbar vinst istället för 500. Då uppstår inget förlustavdrag. Däremot blir ju skatten lägre då vinsten blir lägre så det blir ju indirekt kvittning.

Däremot är jag inte 100% på om företagen i tex Kanada betalar royalties på priset de får per fat innan eller efter hedgning. Den tanken har faktiskt inte slagit mig tidigare då royalties brukar vara bortdragen när företagen redovisar funds flow per fat.
Citera
2022-05-27, 20:41
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Jag är ingen revisor men jag tror mig ha koll…

Hedgning innebär ju bara att de säljer oljan, gasen eller kondensatet till ett lägre pris. Bolaget gör ju vinst, bara inte lika mycket. Förlustavdrag uppstår bara när bolaget gör nettoförlust. Dvs säljer de olja för 1000 och har 500 i kostnader, men priset de får efter hedgar är 800 gör de ju 300 i beskattningsbar vinst istället för 500. Då uppstår inget förlustavdrag. Däremot blir ju skatten lägre då vinsten blir lägre så det blir ju indirekt kvittning.

Däremot är jag inte 100% på om företagen i tex Kanada betalar royalties på priset de får per fat innan eller efter hedgning. Den tanken har faktiskt inte slagit mig tidigare då royalties brukar vara bortdragen när företagen redovisar funds flow per fat.

Jag tänkte att det är som värdepapperförluster, och att man får dra av dem därför. Det blir ju ganska ansenliga förluster för många då de kanske haft 75-95 som tak, eller mindre vinster i alla fall. Jag tänkte att det kanske fanns en liten uppsida kvar för de hedgade bolagen där. Men du har säkert rätt.
Citera
2022-05-27, 22:25
Medlem
Naturgasturkens avatar
Rapportdippen i olje och gasrelaterade aktier är nästan löjligt enkel att svinga på om man vill det. Golar LNG är nu tillbaka högre än innan rapporten igår (som aktien föll som mest 10% på). Totalt är Golar upp 104% sedan årsskiftet, grattis alla som köpte.

Även Tidewater har gått bra sedan rapporten (där de också dippade) är upp 40% sedan dess (159% sedan årsskiftet). Grattis även här.

De andra servicebolagen jag brukar prata mest om (och som jag själv äger, har flera andra också):
CGG 60% upp sedan årsskiftet
Diamond 12,8% upp sedan introduktionen i april
Noble 50% sedan årsskiftet
Valaris 68% sedan årsskiftet.
Weatherford 26% upp sedan årsskiftet.

Slutligen, oljan är fortsatt upp idag med WTI går in i helgen till ett pris på 115 USD/fatet och Brenet 119 USD/fatet.

Skål alla och trevlig helg. Hemläxan från Turken är att läsa på om era investeringar och börja fundera på en exitstrategi. Det behövs nog inte på kort sikt, men ni bör ha en plan på medellång sikt för hur och när ni ska ta hem vinsten. Det svåraste är inte att köpa in sig rätt, det svåra är att sälja i rätt tid.
Citera
2022-05-27, 22:38
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Citat:
Skål alla och trevlig helg. Hemläxan från Turken är att läsa på om era investeringar och börja fundera på en exitstrategi. Det behövs nog inte på kort sikt, men ni bör ha en plan på medellång sikt för hur och när ni ska ta hem vinsten. Det svåraste är inte att köpa in sig rätt, det svåra är att sälja i rätt tid.

Vilken tidsperiod talar vi om? 5-10 år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in