Citat:
Ursprungligen postat av
TheRiddle-
Jag har svarat på varför det är så.
Oljepriset är beroende av tillgång och efterfrågan på energi. Om efterfrågan är högre än tillgången har det en effekt på CPI, men efterfrågan drivs inte av tillgången på olja som du verkar tro. Om vi plötsligt skulle ha noll tillgång på olja betyder det inte att vi kommer få en CPI som går mot oändligheten. Det är ju i princip det du argumenterar för.
Om vi däremot plötsligt skulle få obegränsat med pengar på bankkontona skulle priset på allt gå mot oändligheten.
Att det förhåller sig så krävs ju knappast något större geni för att förstå, om du ursäktar ordvalet, men du har väl ungefär samma nivå på diskussionen just nu. Jag svarar på ett av dina argument, men du ignorerar mitt svar och fortsätter på din linje om att monetarister tror si och så, vilket dom oftast inte alls gör.
Ok. Då kör vi en till studie som visar samma sak fast med andra parametrar och fler år (1959-2005), denna gången från ECB:
https://www.ecb.europa.eu/pub/pdf/scpwps/ecbwp738.pdf
1. Att man hittar en viss korrelation mellan oljepris och M2 lär bero på att båda beror på konjunktur. Dvs när konjunkturen ökar så lånas det mer och investeras. -> M2 ökar.
Och när konjunkturen ökar så stiger efterfrågan på olja. -> Oljepriset ökar.
Kausaliteten är således inte från M2 till olja utan från konjunktur till de båda.
2. Jag ser inte hur man kan påverka spotpriset på olja med terminskontrakt. En spekulant (som inte tar leverans) kommer köpa lika mycket som denne säljer och ha en neutral påverkan på pris.
Mycket av den här typen av påhitt handlar om att folk har gått och skaffat sig känslobaserade föreställningar och samlar på evidens som skulle tala för dessa. Men ignorerar evidens för motsatsen.
Det är på nivån att någon har fått för sig att det bara finns vitlackerade bilar i Sverige. Och samlar på foton på vitlackerade bilar. Att jag tar det exemplet är för att alla ser igenom det. Men det gäller inte för fallen M2 och påverkan på något, samt ifall spekulation med terminspriser som kan påverka spotpris. Då behövs mer kunskaper och insikter.
Notabelt är att omsatt M1 inte ökar nämnvärt. Stor ökning i M1 leder alltså inte till att omsatt M1 ökar nämnvärt. Folk som menar att penningmängd har någon nämnvärd betydelse borde att tagit sig en rejäl funderare på vad som i deras föreställningar är fundamentalt fel.
Att penningmängd kan öka mycket mer än omsatt penningmängd beror på att folk hoardar mer.
Att det sker beror på att världens befolkning åldras. Och gamlingar har mycket mer sparande. Allt detta sparande behöver tillgångar att spara i. Därav att globala räntor fallit i decennier.
Och detta är inte över. Räkna med återgång till 0-ränta.