2022-07-21, 07:02
Medlem
Eldamyckes avatar
Tack Jnilsson och Theriddle- ni båda har skänkt mig mer perspektiv på oljan samt mer kunskap från flashback än vad jag annars får över en 15-årsperiod! Intressanta synvinklar.

Oljan är ju lite svårtrejdad då TA oftast är helt värdelöst i dagsläget. Visst, motstånd och stöd men sen tar det just nu slut med vidom därifrån. Denna sensommar och höst ska bli intressant. Förra året när väder och vind orsakade tillfälliga stopp i produktion i USA spikade oljan fruktansvärt helt utan drawbacks. Detta upprepades runt 4-5 gånger vilket gav ett vansinnigt rally över senhöst-vinter. Om det va kris förra året blir nog kaos en bättre beskrivning av vad som kanske väntar.

Inflationen har precis börjat ge sig till känna och effekterna kommer tilllta och speglas i Q3-rapporter. Får nästan lite domedagskänsla. Slv tror jag att en hard reset kan komma
Citera
2022-07-21, 12:51
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Jag har svarat på varför det är så.

Oljepriset är beroende av tillgång och efterfrågan på energi. Om efterfrågan är högre än tillgången har det en effekt på CPI, men efterfrågan drivs inte av tillgången på olja som du verkar tro. Om vi plötsligt skulle ha noll tillgång på olja betyder det inte att vi kommer få en CPI som går mot oändligheten. Det är ju i princip det du argumenterar för.

Om vi däremot plötsligt skulle få obegränsat med pengar på bankkontona skulle priset på allt gå mot oändligheten.

Att det förhåller sig så krävs ju knappast något större geni för att förstå, om du ursäktar ordvalet, men du har väl ungefär samma nivå på diskussionen just nu. Jag svarar på ett av dina argument, men du ignorerar mitt svar och fortsätter på din linje om att monetarister tror si och så, vilket dom oftast inte alls gör.

Ok. Då kör vi en till studie som visar samma sak fast med andra parametrar och fler år (1959-2005), denna gången från ECB: https://www.ecb.europa.eu/pub/pdf/scpwps/ecbwp738.pdf
1. Att man hittar en viss korrelation mellan oljepris och M2 lär bero på att båda beror på konjunktur. Dvs när konjunkturen ökar så lånas det mer och investeras. -> M2 ökar.
Och när konjunkturen ökar så stiger efterfrågan på olja. -> Oljepriset ökar.
Kausaliteten är således inte från M2 till olja utan från konjunktur till de båda.

2. Jag ser inte hur man kan påverka spotpriset på olja med terminskontrakt. En spekulant (som inte tar leverans) kommer köpa lika mycket som denne säljer och ha en neutral påverkan på pris.

Mycket av den här typen av påhitt handlar om att folk har gått och skaffat sig känslobaserade föreställningar och samlar på evidens som skulle tala för dessa. Men ignorerar evidens för motsatsen.
Det är på nivån att någon har fått för sig att det bara finns vitlackerade bilar i Sverige. Och samlar på foton på vitlackerade bilar. Att jag tar det exemplet är för att alla ser igenom det. Men det gäller inte för fallen M2 och påverkan på något, samt ifall spekulation med terminspriser som kan påverka spotpris. Då behövs mer kunskaper och insikter.

Notabelt är att omsatt M1 inte ökar nämnvärt. Stor ökning i M1 leder alltså inte till att omsatt M1 ökar nämnvärt. Folk som menar att penningmängd har någon nämnvärd betydelse borde att tagit sig en rejäl funderare på vad som i deras föreställningar är fundamentalt fel.

Att penningmängd kan öka mycket mer än omsatt penningmängd beror på att folk hoardar mer.
Att det sker beror på att världens befolkning åldras. Och gamlingar har mycket mer sparande. Allt detta sparande behöver tillgångar att spara i. Därav att globala räntor fallit i decennier.
Och detta är inte över. Räkna med återgång till 0-ränta.
Citera
2022-07-21, 14:20
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
1. Att man hittar en viss korrelation mellan oljepris och M2 lär bero på att båda beror på konjunktur. Dvs när konjunkturen ökar så lånas det mer och investeras. -> M2 ökar.
Och när konjunkturen ökar så stiger efterfrågan på olja. -> Oljepriset ökar.
Kausaliteten är således inte från M2 till olja utan från konjunktur till de båda.

2. Jag ser inte hur man kan påverka spotpriset på olja med terminskontrakt. En spekulant (som inte tar leverans) kommer köpa lika mycket som denne säljer och ha en neutral påverkan på pris.

Mycket av den här typen av påhitt handlar om att folk har gått och skaffat sig känslobaserade föreställningar och samlar på evidens som skulle tala för dessa. Men ignorerar evidens för motsatsen.
Det är på nivån att någon har fått för sig att det bara finns vitlackerade bilar i Sverige. Och samlar på foton på vitlackerade bilar. Att jag tar det exemplet är för att alla ser igenom det. Men det gäller inte för fallen M2 och påverkan på något, samt ifall spekulation med terminspriser som kan påverka spotpris. Då behövs mer kunskaper och insikter.

Notabelt är att omsatt M1 inte ökar nämnvärt. Stor ökning i M1 leder alltså inte till att omsatt M1 ökar nämnvärt. Folk som menar att penningmängd har någon nämnvärd betydelse borde att tagit sig en rejäl funderare på vad som i deras föreställningar är fundamentalt fel.

Att penningmängd kan öka mycket mer än omsatt penningmängd beror på att folk hoardar mer.
Att det sker beror på att världens befolkning åldras. Och gamlingar har mycket mer sparande. Allt detta sparande behöver tillgångar att spara i. Därav att globala räntor fallit i decennier.
Och detta är inte över. Räkna med återgång till 0-ränta.
1. Uppgångar i konjunkturen uppstår inte i ett vakuum. Du behöver uppfylla flera krav för att få till tillväxt, varav tillgången till pengar som kan investeras är ett av dom.

2. Det var väl inte riktigt min poäng. Poängen var att olja och andra råvaror handlas på auktion via dom här terminerna (och spot-priset) nästan dygnet runt och att dom därför reagerar snabbt när deltagarna i auktionen plötsligt får mer pengar att spendera. Inklusive dom som då till slut tar leveransen av råvaran.
Till skillnad från dom mer tröga konsumtionsvarorna, där det är flera led som måste ändra priserna innan det når till konsumenten, och det tar dessutom mer tid för varje led.

Jag håller med dig om att allt eftersom befolkningen blir äldre drar det ner velociteten på pengar. Men det är väl inte precis något som har någon enorm påverkan nu direkt. Frågan är dock om det inte samtidigt kommer leda till att det kommer behöva tryckas massiva summor pengar till alla äldre som har åt helvete för lite pengar sparat, pengar som då spenderas av dom här pensionärerna.
Video angående det: https://youtu.be/DTWyqWHQSho
Summa summarum, köp Big Pharma, kanske?
Citera
2022-07-21, 16:14
Medlem
Förstår inte varför oljeservice alltid dyker dubbelt så mycket som oljepriset går ned. Det är ju inte så vid uppgång. DO droppar dryga 7% när oljan droppar 3% idag. Tycker det är lite väl volatilt nu jag, ett företag ska väl inte gå upp och ned med 5% varje dag. Ligger oljan på över 100$ Så kommer ju detta bli bra. Vad skulle hända med kursen om oljan går till 60$, prisar marknad i kk då eller.
Citera
2022-07-21, 17:19
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonumm
Förstår inte varför oljeservice alltid dyker dubbelt så mycket som oljepriset går ned. Det är ju inte så vid uppgång. DO droppar dryga 7% när oljan droppar 3% idag. Tycker det är lite väl volatilt nu jag, ett företag ska väl inte gå upp och ned med 5% varje dag. Ligger oljan på över 100$ Så kommer ju detta bli bra. Vad skulle hända med kursen om oljan går till 60$, prisar marknad i kk då eller.

Jag tror oljeservice även tagit stryk av den demente cancer/covid-sjuke gubbens gaggande igår. Det blir ingen utvinning av olja i mex golfen utan man bygger vindkraft där istället.
Shell har lagt ut sin andel där till försäljning redan.
USA vill tydligen inte vara självförsörjande på energi likt våra foliehattar i Europa.
Det passar som hand i hansken för Putin som då kan fortsätta sälja olja till höga priser i många år till, och Kina blev säkert också glada då jag antar de har en stor andel av vindmarknaden också.

Det är svårt att ta in galenskapen som pågår i väst, historiken visar också på att politikerna i väst inte vet vad dom gör, så det går inte att hoppas på att dom vet något som jag inte vet
Citera
2022-07-21, 22:21
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Teslas rapport lär bli som oljeservice-rapporterna fast tvärtom. Den var inte bra alltså. Det lilla jag kollat, eftersom jag inte äger så har jag bara kollat lite snabbt, men imorgon blir det blodrött

Enligt marknaden så är den skitbra! Läser att de nu sålt 75% av sina bitcoin för fiat, känns en aningen desperat, de lär ju ha gjort förlust på den senaste batchen. Det är en del upprörda cryptozoologer, Musken förstörde bitcoinracet, en knallröd candle ned när nyheten släpptes. Sry sry.
Citera
2022-07-21, 22:39
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Enligt marknaden så är den skitbra! Läser att de nu sålt 75% av sina bitcoin för fiat, känns en aningen desperat, de lär ju ha gjort förlust på den senaste batchen. Det är en del upprörda cryptozoologer, Musken förstörde bitcoinracet, en knallröd candle ned när nyheten släpptes. Sry sry.

Ja, det blev ingen vidare mini s, men jag fattar inte varför den betraktas som bra. Synd att inte kraven är lika låga på oljebolag.

Tillväxten är borta och vinsten består av kryptosälj. Men det är väl jag som inte begriper då. Tror ändå jag ligger kvar några dagar, förr eller senare borde någon se att kejsaren är naken
Citera
2022-07-21, 22:46
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ja, det blev ingen vidare mini s, men jag fattar inte varför den betraktas som bra. Synd att inte kraven är lika låga på oljebolag.

Tillväxten är borta och vinsten består av kryptosälj. Men det är väl jag som inte begriper då. Tror ändå jag ligger kvar några dagar, förr eller senare borde någon se att kejsaren är naken

Ahh, ja, jag hade lagt i byrålådan. Kan få hänga med mina björnar (som jag nu börjar bli orolig skall knockas. Det är inte första gången i år jag varit orolig, men det har löst sig fint). Lycka till!
Citera
2022-07-21, 22:57
Medlem
MrLevaLivets avatar
Inget vidare drag i FEDs QT förresten. Hej skenande inflation:

https://fred.stlouisfed.org/series/WALCL
Citera
2022-07-21, 23:20
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ahh, ja, jag hade lagt i byrålådan. Kan få hänga med mina björnar (som jag nu börjar bli orolig skall knockas. Det är inte första gången i år jag varit orolig, men det har löst sig fint). Lycka till!

Edit: Missade Teslaracet idag, var och drack öl, hade lätt hängt på med en short strax innan stängning! Synd. Men det var kul att dricka öl.
Citera
2022-07-22, 02:12
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Edit: Missade Teslaracet idag, var och drack öl, hade lätt hängt på med en short strax innan stängning! Synd. Men det var kul att dricka öl.

Som gubbe dricker man öl i soffan, har kollat noggrannare på rapporten och fattar ännu mindre nu. Varför går den upp, ett tillväxtbolag som inte växer. Är det inte bara ett bilbolag nu då?
Mina fina Volvo LV värderas till ca 10 ggr vinsten och de levererar alltid, samt har råd att ge fet utdelning.
Jag vill aldrig mer höra att marknaden alltid har rätt, marknaden består uppenbarligen mestadels av Ava-djur
Citera
2022-07-22, 16:18
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Som gubbe dricker man öl i soffan, har kollat noggrannare på rapporten och fattar ännu mindre nu. Varför går den upp, ett tillväxtbolag som inte växer. Är det inte bara ett bilbolag nu då?
Mina fina Volvo LV värderas till ca 10 ggr vinsten och de levererar alltid, samt har råd att ge fet utdelning.
Jag vill aldrig mer höra att marknaden alltid har rätt, marknaden består uppenbarligen mestadels av Ava-djur

Härligt, yes bro, ny dag nytt gnäll! Tesla upp idag med såklart! Även DAX trots tyska PMI down the drain! Jag tänkte joina dig med en Tesla bear x 3, typ 4k på skoj. Bankhelvetet ska ha 1k i avgift (!!!) så det blev ingenting. It seems we are in a completely fraudelent system (Ref The Big Short). På'rem bara!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in