2022-05-27, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
1. Det var bland det dummaste jag har hört. En oerhört tröttsam fördom - inte minst bland folk som inte har en susning om hur vi människor fungerar - eller någonsin kommit i närheten av svår ångest / depression eller de många svårigheter som tex. en PTSD-diagnos innefattar.
- Om människor som på allvar lever med ett psykiskt lidande, kunde "ta sig i kragen" och rätta till det själva, genom att 'skapa sig en ny verklighet' (..) - vore det ju fantastiskt : Tänk så många färre sjukdomsfall vi skulle ha då.

2. Korrekt, vi saknar politiker som vill satsa på psykiatrin - eller mental hälsa (utelämnar epitetet/mantrat "psykisk ohälsa" här) i Sverige. Resultatet är katastrofalt, med en fullständigt otillgänglig vård för de som verkligen behöver. Vi borde göra som i England : Använda begreppet "mental hälsa", arbeta holistiskt och framförallt behandla människor på ett adekvat sätt med respekt och avsatta medel.

3. Poop-out? Bajsa-ut-effekt? Vad menas.
Att Voxra skulle sälla sig till de typiskt toleranshöjande medicinerna som Benzo osv. och förlora effekten, har jag aldrig hört förut?
- Utifrån vilka mekanismer då...? Antingen är det så, att alla mediciners effekt avtar efterhand då kroppen tillvänjs - eller så stämmer det inte.

1. Talar av egen erfarenhet av djup depression, ptsd och självmordsförsök. Det är ett under att jag ens lever och är 100% frisk idag.
Läkning är en lång process som kräver tid och att man går in i sig själv och läker från grunden. Det kräver även att man plågar sig själv att släpa sig till gymmet och äter bra mat och tänker positivt trots att man bara vill ligga i soffan och gråta och dö.

Så fort man börjar med psykofarmaka kan man skapa nya problem och det hela blir mycket mer problematiskt pga hjärnskadorna och hormonproblemen preparatet medför. Att identifiera sig med en diagnos är också dödsdömt dör diagnoser existerar egentligen inte. Det är temporära symptom på ett temporärt tillstånd av ett beteende och tankemönster.

3. Föreslår att du googlar på termen...
Voxra har en såpass svag bindning till DAT, dvs återupptaget för dopamin att den motverkar sig egna verkan ganska snabbt och effekten försvinner.
Kroppen fungerar alltid såhär då den är smart och programmerad till att motverka alla förändringar som sker. Det blir en chock för systemet att tillsätta en drog som påverkar signalsubstanser. De skapar obalanser och skador.
Finns tex studier som påvisar att bupropionbehandling ger falsk positivt resultat för dopaminerg dysfunktion i hjärnan aka Parkinsons sjukdom. Hjärncellerna skadas och nedregleras.
Senast redigerad av Sockerflickan 2022-05-27 kl. 18:47.
Citera
2022-07-06, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
1. Talar av egen erfarenhet av djup depression, ptsd och självmordsförsök. Det är ett under att jag ens lever och är 100% frisk idag.
Läkning är en lång process som kräver tid och att man går in i sig själv och läker från grunden. Det kräver även att man plågar sig själv att släpa sig till gymmet och äter bra mat och tänker positivt trots att man bara vill ligga i soffan och gråta och dö.

Så fort man börjar med psykofarmaka kan man skapa nya problem och det hela blir mycket mer problematiskt pga hjärnskadorna och hormonproblemen preparatet medför. Att identifiera sig med en diagnos är också dödsdömt dör diagnoser existerar egentligen inte. Det är temporära symptom på ett temporärt tillstånd av ett beteende och tankemönster.

Voxra har en såpass svag bindning till DAT, dvs återupptaget för dopamin att den motverkar sig egna verkan ganska snabbt och effekten försvinner.
Kroppen fungerar alltid såhär då den är smart och programmerad till att motverka alla förändringar som sker. Det blir en chock för systemet att tillsätta en drog som påverkar signalsubstanser. De skapar obalanser och skador.
Finns tex studier som påvisar att bupropionbehandling ger falsk positivt resultat för dopaminerg dysfunktion i hjärnan aka Parkinsons sjukdom. Hjärncellerna skadas och nedregleras.

Antidepressiva som veneflaxine knullade definitivt mina hormoner i 8 års tid, gick från att inte kunna gå upp i vikt till manboobs och till 10 nmol testo, så gick runt i princip kemiskt kastrerad och orkeslös
Citera
2022-07-06, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missfosteroutsider
Fick medicin (Voxra) utskrivet men jag vet inte om sådan medicin är till för alla, eftersom jag har såvida inte vet att jag har adhd enligt min omgivning anses att jag är introvert och är tillbakadragen.

Borde man prova den?

Triggade igång panikattacker för mig som jag aldrig har haft tidigare, inte blivit av med dem än efter ett halvår efter ja slutade med voxra, om det nu är panikattacker och inte hjärtat då som flippade ur helt när jag gick på voxra
Citera
2022-07-06, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idioten1
Antidepressiva som veneflaxine knullade definitivt mina hormoner i 8 års tid, gick från att inte kunna gå upp i vikt till manboobs och till 10 nmol testo, så gick runt i princip kemiskt kastrerad och orkeslös

Ja det är ganska sjukt att det ens förskrivs överhuvudtaget med tanke på det. Egentligen är det ren misshandel från sjukvårdens sida att göra så.
Citera
2022-08-02, 18:04
Medlem
177boys avatar
Jag gick in i väggen 2021 hösten och efter år av måttlig depression och mycket stress slog det slint för mig. Jag utveckla ätstörning och gick från 100kg till 165kg, mellan 18 till 2022, ville ta livet av mig. Mitt humör pendlar upp ner väldigt kraftigt. Jag var är orkeslös i perioder, sen får jag energi bränner ut mig själv. Slår sälj rekord på jobbet. Sen från ingenstans orkar jag inte ens handla mat. Förmodligen har jag ADHD jag har redan dyslexi.

Provad först Sertralin bluefish sög röv snoppen sluta fungera, utslag i armvecken, hade var mer avtrubbad. Men hade mer självmordstankar. Fick äta oxascand och atarax för att inte ta livet av mig, och propavan för sova, Idag äter jag 300mg Voxra och känner mig som en gud, har börja träna igen och gör matlådor för må bättre, dock vaknar jag runt 3-4 på natten har jag tur 5 på morgonen. Det löser jag med att jag går lägger mig runt 21 max 22. För propavan gör mig helt förstörd dagen efter. Kör melatonin ibland mellan 3-5mg. Men jag får alltid mardrömmar rätt brutala såna typ att någon håller fast mig. Medans tjejen blir våldtagen osv. Så tar det bara när jag känner att måste få sömn. MEN! har inte tagit det sen jag börja med Voxra. Nu ska jag bara vänta 1 år på ADHD utredning FUN!

Biverkning inga vad jag känner av, första två veckorna snurrade det lite i huvudet, och jag hade lite migrän kort tag men det gick över.

TL;DR Jag tar Voxra 300mg rädda mitt liv, mår som en gud just nu, känner inga biverkning.
Citera
2022-08-03, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 177boy
Jag gick in i väggen 2021 hösten och efter år av måttlig depression och mycket stress slog det slint för mig. Jag utveckla ätstörning och gick från 100kg till 165kg, mellan 18 till 2022, ville ta livet av mig. Mitt humör pendlar upp ner väldigt kraftigt. Jag var är orkeslös i perioder, sen får jag energi bränner ut mig själv. Slår sälj rekord på jobbet. Sen från ingenstans orkar jag inte ens handla mat. Förmodligen har jag ADHD jag har redan dyslexi.

Provad först Sertralin bluefish sög röv snoppen sluta fungera, utslag i armvecken, hade var mer avtrubbad. Men hade mer självmordstankar. Fick äta oxascand och atarax för att inte ta livet av mig, och propavan för sova, Idag äter jag 300mg Voxra och känner mig som en gud, har börja träna igen och gör matlådor för må bättre, dock vaknar jag runt 3-4 på natten har jag tur 5 på morgonen. Det löser jag med att jag går lägger mig runt 21 max 22. För propavan gör mig helt förstörd dagen efter. Kör melatonin ibland mellan 3-5mg. Men jag får alltid mardrömmar rätt brutala såna typ att någon håller fast mig. Medans tjejen blir våldtagen osv. Så tar det bara när jag känner att måste få sömn. MEN! har inte tagit det sen jag börja med Voxra. Nu ska jag bara vänta 1 år på ADHD utredning FUN!

Biverkning inga vad jag känner av, första två veckorna snurrade det lite i huvudet, och jag hade lite migrän kort tag men det gick över.

TL;DR Jag tar Voxra 300mg rädda mitt liv, mår som en gud just nu, känner inga biverkning.

Du verkar väldigt speedad med tanke på hur du skriver. Var uppmärksam så du inte går in i en mani eller är i en sådan.
Citera
2022-08-06, 08:55
Medlem
177boys avatar
Citat:
Du verkar väldigt speedad med tanke på hur du skriver. Var uppmärksam så du inte går in i en mani eller är i en sådan.

Mja jag är nog lite så som person överlag. Innan jag åt min medicin och innan jag gick in i väggen. Så tränade jag 12 pass i veckan, jag jobbade rätt hårt på mitt säljjobb, överlag körde på 120. Jag har alltid varit så att om du säger till mig att vi måste no X % det här året. Så har jag alltid levererat minst 200% över målet. Faktiskt ett problem jag har på jobbet. Som jag försöker sakta ner mig själv.

När jag gick in i väggen och fick min utmattningssyndrom som jag jobbar med. Så hade jag inte ens energi att laga mat, jag käka billys panpizza typ. Så jag gick från en super kalkulerad bra stabil kost. Som krävdes en del jobb i köket till godis, chips och panpizza, för att livet var så jobbigt.

Men nu med Voxra har jag fått energi tillbaka fast inte lika stark som innan. Dock är jag mycket mer restriktive idag och försöker känna efter. Tex om jag storstädar, går på 1 timmes promenad och sen, tvättar bilen tex en söndag. Så ser jag till att ta pauser i mellan alla dessa moment, så jag får återhämtning, andningsövningar osv. Man ska inte tro att ett piller löser allt. utan du får en lucka. Att återhämta dig eller göra något åt ditt liv.

Därför jag väntar på min ADHD utredning också för tydligen är Voxra det tredje minst lämpliga preparatet man ger till någon med ADHD. Men det är det ända man kan få utan en diagnos.

Nu blev det mycket text! men du har absolut rätt i det du säger man behöver ha mer koll på sig själv.
Citera
2022-08-06, 09:28
Medlem
Hur länge har du ätit voxra? Stimulanteffekten brukar vara som bortblåst efter tre veckor max. Talar av egen erfarenhet.

För övrigt låter det som att du behöver lära dig att återhämta dig och att moderera dina orimliga krav på dig själv.

Snarare än ett piller som kan "hjälpa" dig att bränna ut dig ännu värre än vad du redan har gjort. Talar av egen erfarenhet!

Tyvärr tyckte jag också att det var awesome att bli ännu mer speedad av mediciner. Men i förlängningen så hjälpte dom mig bara att bränna ut mig ännu mera.

Inte åstadkom jag nåt vidare vettigt under mina speedade år heller. Arbetsnarkomanin satte käppar i hjulen för det mesta inklusive karriären.

Citera
2022-08-07, 05:20
Medlem
Testade lite olika antidepressiva tabletter, duloxetin svarade jag en del på.. Efter ett tag så kände jag att jag behövde mer.. Jag hatar tabletter tog mig 1 år innan jag plockade ut de.. Fick då voxra utskrivet och det höjde mig mera.. Absolut ingen lycka men det fungerade bättre.. Vet inte varför jag går nedåt efter ett tag.. Men självklart gjorde jag det nu med.. Dessa tabletter har jag haft i 2- 3 år.. Men dt blev så pass illa så jag tuggade i mig 50 propavan, 25 mg.. Det gick ju bra eftersom jag skriver här.. Detta hände vid midsommar i år.. Visste precis vad jag gjorde.. Det lättade Mitt tryck med PTSD för 2 veckor.. Men det ska inte behöva vara så.. nu har jag fått Lamotrigin utskrivet.. Nej jag är inte bipolär eller har epilepsi.. Har haft en svår depression, utbrändhet, ptsd- som heter duga.. Jag ser en framtid idag.. Har bara gått på Lamotriginet i 2 veckor.. Man är så olika på vad man reagerar på.. Nej jag inbillar mig inte heller.. Jag tog inte överdoseringen för att jag mådde bra.. Jag ville bara slippa min smärta.. Har gått med min obehandlade ptsd i över 30 år.. Så kanske inte så konstigt.. Biverkningar, ja absolut men hellre det än att inte se något ljus alls..

Sen e dt inga trevliga biverkningar.. Svettas som en jävla idiot oavsett tidpunkt och temperatur.. Det var av de antidepressiva.. Säkert mer men det e det som påverkar mig mest.. Sen av Lamotriginet så har jag värk i min kropp speciellt nacken.. Det kom för några dagar sen bara.. Just det jag skakar av de antidepressiva med åå det blev ännu värre med Lamotriginet. Ont i huvudet, svårt att lyfta tungt.. Vill aldrig mer tillbaka till mitt dåliga psykiska mående.. Ja jag har precis tagit tag i mitt grundproblem.. Så förhoppningsvis så mår jag bra senare utan tabletter med ☺️❤️
Citera
2022-09-02, 16:25
Medlem
honung66s avatar
Citat:

Snälla sockerflickan!
DIN erfarenhet kan inte appliceras på alla. Eftersom du kunnat tvinga dig till gymmet kan du inte ha erfarenhet av att vara totalt handlingsförlamad av ångest/depression. Då kan man inte ta sig i kragen och släpa sig till gymmet. Fantastiskt att du lyckades och mår bra utan mediciner, men så fungerar det inte för alla.

Vi som faktiskt blir helt oförmögna att göra något annat än att dra täcket över huvudet under depressiva perioder blir inte hjälpta av dina råd, tvärtom.

Jag tycker personligen att man ska göra allt man kan för att må bättre utan kemikalier, men ssri har räddat livet på mig. Det ska mycket till innan jag tar till ssri igen, dels på grund av biverkningar och fram för allt för att jag hade fruktansvärda utsättningssymptom.

Med det sagt och för att hålla mig onT, äter Voxra för andra gången och har i princip inga biverkningar. Håller dock med om att effekten avtar med tid. Eftersom höst/vinter är jobbiga perioder passar det mig perfekt att ta medicinen periodvis.
Citera
2022-09-02, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honung66
Snälla sockerflickan!
DIN erfarenhet kan inte appliceras på alla. Eftersom du kunnat tvinga dig till gymmet kan du inte ha erfarenhet av att vara totalt handlingsförlamad av ångest/depression. Då kan man inte ta sig i kragen och släpa sig till gymmet. Fantastiskt att du lyckades och mår bra utan mediciner, men så fungerar det inte för alla.

Vi som faktiskt blir helt oförmögna att göra något annat än att dra täcket över huvudet under depressiva perioder blir inte hjälpta av dina råd, tvärtom.

Jag tycker personligen att man ska göra allt man kan för att må bättre utan kemikalier, men ssri har räddat livet på mig. Det ska mycket till innan jag tar till ssri igen, dels på grund av biverkningar och fram för allt för att jag hade fruktansvärda utsättningssymptom.

Med det sagt och för att hålla mig onT, äter Voxra för andra gången och har i princip inga biverkningar. Håller dock med om att effekten avtar med tid. Eftersom höst/vinter är jobbiga perioder passar det mig perfekt att ta medicinen periodvis.

Jag har varit där jag med. Allt handlar om vilja och inställning. Man klarar mycket mer mer än vad man tror.
När man gör sig själv till ett offer är man illa ute.
Jag släpade mig ut i naturen, tog isbad, tränade på gym och utegym trots obefintlig sömn och enorm ångest och värk i kroppen. Ville bara dö men kämpade vidare och visualiserade min seger längre fram. Jag vägrade psykiatrin och deras gifter. Jag var för rädd för att ta livet av mig och misslyckas. Jag hade inget stöd av familj och vänner överhuvudtaget.
Jag gick in i ett överlevnadsläge och gick all in.
Vi får inget gratis här i livet.
Senast redigerad av Sockerflickan 2022-09-02 kl. 19:21.
Citera
2022-09-03, 12:39
Medlem
honung66s avatar
Citat:
Jag har varit där jag med. Allt handlar om vilja och inställning. Man klarar mycket mer mer än vad man tror.
När man gör sig själv till ett offer är man illa ute.
Jag släpade mig ut i naturen, tog isbad, tränade på gym och utegym trots obefintlig sömn och enorm ångest och värk i kroppen. Ville bara dö men kämpade vidare och visualiserade min seger längre fram. Jag vägrade psykiatrin och deras gifter. Jag var för rädd för att ta livet av mig och misslyckas. Jag hade inget stöd av familj och vänner överhuvudtaget.
Jag gick in i ett överlevnadsläge och gick all in.
Vi får inget gratis här i livet.

Finns med all säkerhet andra trådar som du kan skriva i om hur du tagit dig i kragen, den här tråden handlar om erfarenheter av medicinering med Voxra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in