2022-05-08, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abuabu
Finns det någon bakgrund till din ångest/depression? Går det att åtgärda den på något sätt istället för att ta flera av dessa rävgift samtidigt för att maskera den?

Voxra hämmar framförallt återupptaget av noradrenalin vilket snarare ökar ångest. På vilken grund anser din läkare att mer av detta skulle vara gynnsamt för dig?

’Tyvärr’ är det inget som utlöser ångesten utan det är det normala jag

Jag var mycket tydlig med att jag har ångest och frågade tom (bara för att hen skulle fatta): ’men vad jag har förstått kan man få mer ångest av voxra’ (alltså det vet jag ju men jag försökte vara ödmjuk..)
Psykiatern svarade då: ja i början men sen ska det hjälpa
Citera
2022-05-09, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trallenn
200 mg Sertralin och 150 mg Voxra har hjälpt mig gå från konstant stark ångest och depression till ångest som kommer i vågor (stannar ett par dagar, borta någon dag, kommer tillbaka osv) och att inte googla på ’vill inte leva men inte heller dö’.

Mitt i allt detta har min psykiatriker gått i pension och jag har fått en ny. Ett par av er här i forumet har sagt att voxra inte är ngt bra när man har ångest. Lyfte det med nya läkaren som kontrade med att höja voxran till 300 mg. Vad säger ni? Ångesten knäcker mig och jag vill mest bara vara ensam och stirra in i en vägg.

Tar 15 mg Oxascand för ångesten.

Om ångest är huvudproblemet skulle jag nog skippa/sänka Voxran o byta Sertralin till maxdos Escitalopram, är också en SSRI men något mer effektiv imo.
Risken är att bli omotiverad och lite slö men har personligen inte hittat når effektivare mot ångesten. Förutom benso givetvis men det är skit på lång sikt. Överanvänd inte oxascanden det är förjävligt när man blir beroende.
Du kan be om att lägga till Buspar (buspiron) till Sertralin/escitalopram också, det är en rätt svag medicin men kan hjälpa lite mot just generell ångest, är inget som hjälper på direkten dock utan märks efter 2-4 veckor, man behöver ta den minst 2-3 gånger per dag, kan börja med 2x10mg sen öka till 3x10mg eller 3x15mg, inte jättevanlig medicin men rätt harmlös så läkaren borde kunna skriva ut den
Voxra skulle jag som sagt skippa om ångestproblematiken är mest dominerande.
Duloxetin ska också va effektiv mot ångest, har dock inte provat den
Venlafaxin var också effektiv men gjorde mig djävulskt trött men kan ju va värt ett försök om du inte redan testat den!
Citera
2022-05-11, 12:32
Medlem
Fick medicin (Voxra) utskrivet men jag vet inte om sådan medicin är till för alla, eftersom jag har såvida inte vet att jag har adhd enligt min omgivning anses att jag är introvert och är tillbakadragen.

Borde man prova den?
Citera
2022-05-11, 12:42
Medlem
För min del så fungerade voxra bättre mot min add än vad någon annan medicin gjort.
Tyvärr klarade jag inte av att fortsätta ta den eftersom jag fick såna fruktansvärda kramper i benen om nätterna. Det var outhärdligt.
Väldigt synd för jag var så himla nöjd med effekten jag fick av dem!

Nu får man "leva med" Elvanse istället. Fungerar väl ok, men får inte alls den där igångsättningen som Voxra gav mig.
Citera
2022-05-11, 13:42
Medlem
Hayworthians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missfosteroutsider
Fick medicin (Voxra) utskrivet men jag vet inte om sådan medicin är till för alla, eftersom jag har såvida inte vet att jag har adhd enligt min omgivning anses att jag är introvert och är tillbakadragen.

Borde man prova den?

Har inte adhd heller, men Voxra funkar super på mig, är mycket piggare och gladare numera. Inte bara neutral.
Citera
2022-05-12, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atepe
För min del så fungerade voxra bättre mot min add än vad någon annan medicin gjort.
Tyvärr klarade jag inte av att fortsätta ta den eftersom jag fick såna fruktansvärda kramper i benen om nätterna. Det var outhärdligt.
Väldigt synd för jag var så himla nöjd med effekten jag fick av dem!

Nu får man "leva med" Elvanse istället. Fungerar väl ok, men får inte alls den där igångsättningen som Voxra gav mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Hayworthian
Har inte adhd heller, men Voxra funkar super på mig, är mycket piggare och gladare numera. Inte bara neutral.

Jag vet inte, guys. Hade inte enda blott bidragit verkan som fysiskt träning, fritid eller sådana "må bättre" stimulans skulle hjälpt än att knappa mediciner?
Citera
2022-05-12, 10:38
Medlem
Hayworthians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missfosteroutsider
Jag vet inte, guys. Hade inte enda blott bidragit verkan som fysiskt träning, fritid eller sådana "må bättre" stimulans skulle hjälpt än att knappa mediciner?

För dig kanske, men för många så måste man äta mediciner för att ens orka upp på morgonen, att orka göra något, att orka leva.
Citera
2022-05-12, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hayworthian
För dig kanske, men för många så måste man äta mediciner för att ens orka upp på morgonen, att orka göra något, att orka leva.

Det är en verklighet man skapar sig själv i många fall. Det går att motverka om man gör rätt och med vilja men tyvärr är inte vårt samhälle så samarbetsvilligt kring sjukdom/psykisk ohälsa och sjukskrivning. Man måste se återhämtningen som rehab som tar tid. Skadar du ett knä allvarligt är tex fysisk rehab en självklarhet i minst ett år och man får acceptera problem under en lång tid. Samma gäller psykisk ohälsa och utbrändhet. Men istället skall man poppa ett piller och leva på som innan...När pillret slutar fungera då? Voxra är välkänd för sin poop-out effekt och slutar fungera ganska snabbt hos många.
Citera
2022-05-14, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trallenn
200 mg Sertralin och 150 mg Voxra har hjälpt mig gå från konstant stark ångest och depression till ångest som kommer i vågor (stannar ett par dagar, borta någon dag, kommer tillbaka osv) och att inte googla på ’vill inte leva men inte heller dö’.

Mitt i allt detta har min psykiatriker gått i pension och jag har fått en ny. Ett par av er här i forumet har sagt att voxra inte är ngt bra när man har ångest. Lyfte det med nya läkaren som kontrade med att höja voxran till 300 mg. Vad säger ni? Ångesten knäcker mig och jag vill mest bara vara ensam och stirra in i en vägg.

Tar 15 mg Oxascand för ångesten.

För mig gav voxra definitivt mer ångest, definitivt, det enda det var bra för var energin, men ångesten ökade definitivt och vid 300 mg var jag tvungen o sluta
Citera
2022-05-16, 17:11
Medlem
Whiskyladdares avatar
Jag har ätit voxra nu i 5 månader nu pga ångest,depression samt tvångstankar ( sedan 15 år tillbaka). Har bitit ihop och genomgått livet fram tills att jag kände att detta funkar inte längre så jag sökte hjälp.

Här kommer mitt problem, har pratat med psykologer ätit min medicin 300mg och allt kändes bättre tills ca 2 veckors sen när ångesten och tvångstankarna kom tillbaka fast grövre. Jag har nu börjat äta 150mg till när jag kommer hem från jobbet och det har underlättat men tankarna går fortfarande runt i skallen på mig.

Försökte sluta med voxra under månad 3 men började få panikångestattack som jag inte har haft på säkert på 10 år....

Vet inte riktigt vad jag ska göra!

Livet känns iaf orättvist och jävligt meningslöst... Allting känns konstigt nog värre än innan jag ens började med skiten...
Citera
2022-05-16, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whiskyladdare
Jag har ätit voxra nu i 5 månader nu pga ångest,depression samt tvångstankar ( sedan 15 år tillbaka). Har bitit ihop och genomgått livet fram tills att jag kände att detta funkar inte längre så jag sökte hjälp.

Här kommer mitt problem, har pratat med psykologer ätit min medicin 300mg och allt kändes bättre tills ca 2 veckors sen när ångesten och tvångstankarna kom tillbaka fast grövre. Jag har nu börjat äta 150mg till när jag kommer hem från jobbet och det har underlättat men tankarna går fortfarande runt i skallen på mig.

Försökte sluta med voxra under månad 3 men började få panikångestattack som jag inte har haft på säkert på 10 år....

Vet inte riktigt vad jag ska göra!

Livet känns iaf orättvist och jävligt meningslöst... Allting känns konstigt nog värre än innan jag ens började med skiten...

Det är inte konstigt och det är något som de flesta kommer till insikt med till slut när det kommer till psykofarmaka.
Jag tror du vet själv vad du skall göra.... Ta bort skiten och läk problematiken från grunden.
Citera
2022-05-25, 11:58
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
1.Det är en verklighet man skapar sig själv i många fall. Det går att motverka om man gör rätt och med vilja men

2. tyvärr är inte vårt samhälle så samarbetsvilligt kring sjukdom/psykisk ohälsa och sjukskrivning. Man måste se återhämtningen som rehab som tar tid. Skadar du ett knä allvarligt är tex fysisk rehab en självklarhet i minst ett år och man får acceptera problem under en lång tid. Samma gäller psykisk ohälsa och utbrändhet. Men istället skall man poppa ett piller och leva på som innan...När pillret slutar fungera då?

3.Voxra är välkänd för sin poop-out effekt och slutar fungera ganska snabbt hos många.

1. Det var bland det dummaste jag har hört. En oerhört tröttsam fördom - inte minst bland folk som inte har en susning om hur vi människor fungerar - eller någonsin kommit i närheten av svår ångest / depression eller de många svårigheter som tex. en PTSD-diagnos innefattar.
- Om människor som på allvar lever med ett psykiskt lidande, kunde "ta sig i kragen" och rätta till det själva, genom att 'skapa sig en ny verklighet' (..) - vore det ju fantastiskt : Tänk så många färre sjukdomsfall vi skulle ha då.

2. Korrekt, vi saknar politiker som vill satsa på psykiatrin - eller mental hälsa (utelämnar epitetet/mantrat "psykisk ohälsa" här) i Sverige. Resultatet är katastrofalt, med en fullständigt otillgänglig vård för de som verkligen behöver. Vi borde göra som i England : Använda begreppet "mental hälsa", arbeta holistiskt och framförallt behandla människor på ett adekvat sätt med respekt och avsatta medel.

3. Poop-out? Bajsa-ut-effekt? Vad menas.
Att Voxra skulle sälla sig till de typiskt toleranshöjande medicinerna som Benzo osv. och förlora effekten, har jag aldrig hört förut?
- Utifrån vilka mekanismer då...? Antingen är det så, att alla mediciners effekt avtar efterhand då kroppen tillvänjs - eller så stämmer det inte.

Senast redigerad av Xedome 2022-05-25 kl. 12:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in