2022-05-27, 14:14
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViskSten
Anhöriga kan inte se till att vården och socialtjänsten gör detta? I detta fall handlar det om, vad jag vet, välutbildade människor. Föräldrarna borde ha agerat med skärpa och sett till att vården/socialtjänsten såg till att sonen fick en förvaltare. Ah ja, nu är det försent.

Nej, om man som anhörig anmäler en annan anhörig ses man som en bråkstake av soc, psykvård m.fl. att man överdriver etc etc.

Sluta att skuldbelägga föräldrarna nu, de har ju förut tydligen själva blivit fysiskt skadade av sin son. Men som förälder är det mycket svårt att säga upp kontakten med sitt barn, ännu svårare om barnet är sjukt och att samhället skiter i att hjälpa till.

Han verkar ju inte ha någon annan än föräldrarna och systern. Inga vänner. Då måste man ställa upp som nära anhörig! Det är det som ex är biologiska band!
Citera
2022-05-27, 14:19
Medlem
Försök till sammanfattning:

BO: Ann*a W*allsten (https://www.facebook.com/Ch*arlotta.A*nna), jobbade på Tieto och i en kärleksrelation med M*ax P*etersen (https://www.facebook.com/phithors*n) samt så har de 2st gemensamma barn, det äldre syskonet av barnen föll också som BO här.

MGM/GM: Tidigare misstänktes sambo/partner som ovan nämnd, men detta har sedan blivit dementerat och det mesta pekar just nu mot brodern till BO (Ann*a), en M*agnus W*allsten (https://www.instagram.com/m*agnus.wallsten - https://www.facebook.com/magnus.w*allsten.9).

Spekulation kring motiv och utförande: Brodern (M.W) har tidigare haft historia med schizofreni samt blivit dömd till vård för detta, han har hotat en annan familj som sina egna föräldrar. (Har ej läst dom/fup själv utan dessa är tagna från inlägg #796 postat av .kungen77

Dom: https://anonfiles.com/bd0er9k2ye/Upp...2019-11-22_pdf
FUP:https://anonfiles.com/P7Wcrak7yf/Upp..._Aktbil_14_pdf

Spekulationer/frågor från min sida:
M.W har potentiellt tagit en taxi från Uppsala till Mälarhöjden, förslagsvis sagt till taxichauffören att han skall hämta pengar på adressen och när han sedan inte får pengar från BO så har det slagit slint och han har bragt vederbörande om livet. Snott åt sig ett par bilnycklar till en BMW 318 som stod registrerad på BO och flytt. (OBS. detta är enbart spekulation).

Taxichauffören har möjligtvis anat oråd pga hur M.W betett sig under resan påväg tid och stannat kvar och larmat polis?

M.W kan sedan ha flytt i ovannämnda BMW, dock blir det tvetydligt då enligt polis, så ringde dom upp GM och han svarade med att han satt i en taxi påväg till Uppsala för att överlämna sig själv, men dom fick honom att svänga av motorvägen för att ställa sig på en parkeringsplats vid Karolinska universitetssjukhuset, där han odramatiskt kunde gripas och det påträffades en blod kniv i fickan. (https://expressen.se/nyheter/dubbelm...s-ord-i-taxin/).

Citat:
En polisman som deltog i jakten sökte på eget initiativ upp den utpekade gärningsmannens telefonnummer på nätet - och slog en signal på chans. Den misstänkte dubbelmördaren svarade och berättade att han satt i en taxi i Solna, på väg mot Uppsala för att överlämna sig till polis.
Istället övertygades mannen att omedelbart be taxichauffören svänga av motorvägen och ställa sig på en parkeringsplats vid Karolinska universitetssjukhuset.
Så skedde - och minuter senare kunde mannen gripas under odramatiska former. När han genomsöktes av polis hade han en blodig kniv i fickan, enligt uppgifter.

Fyll gärna på om jag missat något vitalt av värde.
* tas bort från länkar etc.

Edit: All diskussion kring hur vården hanterar detta och hur det fungerar bör kanske tas i annan tråd, trots att det är intressant läsning så fyller det snabbt upp tråden.
Senast redigerad av Polymoth 2022-05-27 kl. 14:22.
Citera
2022-05-27, 14:22
Medlem
lolita-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, anhöriga är maktlösa. De kan försöka få socialtjänst och vård att agera men kan inte på egen hand utan stöd från minst läkare åstadkomma någonting.

Du är alltid lika klok micro113 i de trådar jag läst dina inlägg. Tyvärr är det precis så som du beskriver som det är för många. Av egna erfarenheter vet jag att efter poliser hämtat upp aggressiv hotfull psykotisk person, lämnat på psykiatrin så hinner de knappt tillbaka till station innan de får samtal om att personen är utskriven igen. Poliserna känner sig maktlösa då de inte kan ”göra något” förens personen redan ”gått för långt” & tex huggit en anhörig/granne & psykiatrin verkar ha ”fullt” & då skickar ut personen igen. Anhöriga lämnas maktlösa då de inte kan göra mer än att försöka ringa runt & be om hjälp men där de får höra av vården att hjälpen inte kan ges om inte personen vill ta emot hjälpen/vården & polisen måste ”vänta” på att brott sker.
Citera
2022-05-27, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .kungen77
Domen på brodern

https://anonfiles.com/bd0er9k2ye/Upp...2019-11-22_pdf

Fup

https://anonfiles.com/P7Wcrak7yf/Upp..._Aktbil_14_pdf

.

Det som är så jävla skrämmande är att detta inte är något tragiskt undantag. Så här ser det ut i samhället. Massvis med psykiskt sjuka människor som inte får nödvändig vård och bara flyter runt i samhället. Har man en sådan här historik är det myndigheternas förbannade ansvar att inte låta dessa tickande bomber leva omedicinerade och oövervakade.

Pappan kommer ju själv med en illavarslande profetia redan 2019 när han i förhör säger att detta bara är början på något mycket värre. Han fick rätt och myndigheterna kommer i efterhand komma fram till att de inte gjort något fel. När inte ens våra regeringsföreträdare kan idka ett uns av självrannsakan, varför skulle då myndigheterna göra det? Blir så jävla less på detta ryggradslösa samhälle.
Citera
2022-05-27, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Åkte han taxi 8 mil för att tigga pengar? Låter väl långsökt.
Kanske han ringde först, hon sa nej, han blev galen och satte sig i taxibilen?! Detta nej blev droppen som fick bägaren att rinna över? Kanske han var avundsjuk på systern som hade det så välordnat? Nu jävlar ska hon få. Åkte åtta mil och mördade henne och ett av hennes barn.

Attacken skedde väl nästan direkt när han kom fram? Det var väl inte så att han var inne och fikade innan?
Citera
2022-05-27, 14:24
Medlem
Ang. MW:s ögon och utseende tror jag att vi sett olika bilder. På bilderna i fup från 2019 ser han enligt min mening skogstokig ut med betoning på skog. Mycket psykiskt sjuk. På Instagrambilderna ser han enligt min uppfattning helt normal ut. Tror vi har utgått från olika bilder när vi diskuterat huruvida M.W. ser galen ut eller inte.
Citera
2022-05-27, 14:26
Medlem
Mr.Swedens avatar
Den som inte uppfattar gm,s stirriga blick som obehaglig tittar antingen på fel person eller scorar högt på autismskalan.

När sinnessjukhusen avskaffades inträffade Sveriges mest demokratiska mord genom tiderna - det på Anna Lind. Det var nämligen hennes make Bo Holmberg som höll i trådarna vid nedläggningarna och gjorde att sådana som Mijailo Mijailović drev omkring på gatorna. Holmberg klarade inte konsekvenserna av sitt beslut och söp ihjäl sig.

Den humanitära stormakten Sverige vårdar sannerligen människor i jordens alla hörn. Men inte sina egna, där ska det sparas.
Senast redigerad av Mr.Sweden 2022-05-27 kl. 14:30.
Citera
2022-05-27, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ppal
Fanns inget arv, det arvet han pratar om i FUP var ju bara broderns vanföreställningar. Det var så jag tolkade det iaf, har jag missat något?
Kanske han tänkte såhär:

Jag dödar syrran och hennes ungar.
Sen dödar jag mor och far.
Jag är då ensam arvinge och får allt efter mor och far.

?
Citera
2022-05-27, 14:31
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Är det gm? Många har reagerat på hans blick,jag brukar reagera på sånt men tyckte inte den var så onormal..har var koncentrerad när tog selfies.
Vad säger du om det

Det finns två kvinnor på FB med samma namn = AW. Brottsoffret och en annan som har skrivit att hon och hennes barn lever och att hon har blivit hopblandad med mordoffret m barn.

Sen finns det också två svenska killar som har samma namn, MW. Det är den misstänkte gärningsmannen och en annan. GM har helskägg på många foton och ser jävligt otäck ut i ögonen. Den andre ser sund, välskött och mer normal ut.
Citera
2022-05-27, 14:34
Medlem
Kollar man expressen nu så har de en maskad bild på mgm och den är från broderns insta (bild nr 6).
Citera
2022-05-27, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M4WI
Kollar man expressen nu så har de en maskad bild på mgm och den är från broderns insta (bild nr 6).

Vad heter brodern?
Citera
2022-05-27, 14:36
Medlem
lolita-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Vad heter brodern?

Finns namn & länkar sidan innan denna 🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera