2022-05-25, 23:25
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyless
cool lng har inte rört sig nämnvärt än, ska bli spännande att se rapporten

Ja, håller tummarna, men jag gick inte in där, är möjligen för enkelspårig men det känns som att Retailinvesterare ofta får den i tvåan vid dessa uppstartslägen, stora spelare glider in till bra pris, nyemissioner och fan och hans moster. Så sitter man där med utspädning. Tänkte jag spelar den via Golar istället.

Jag skall dock inte leka broder duktig eller superdupersmart, för jag sitter back 4% i Tellurian som det är tänkt skall bygga HUUUGE (uttalas med Donald Trump-röst) LNG-facilitet/terminal och Charif Souki som drar i tåtarna tycker jag verkar vara en riktig kämpe. Så det är en del sila mygg och svälja kameler här
Citera
2022-05-25, 23:31
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insexnyckeln
Jag är tacksam för att du valde att svara trots mitt skamlösa bidrag till mänsklighetens förfall. Nu har jag lite kvällsläsning att se fram emot, tack!
Du hade kunnat skriva taxam för att rövslicka forumets egen ja du vet vem. Men du valde att avstå. Kudos!
Citera
2022-05-26, 13:55
Medlem
brolinlevers avatar
Storbrittanien verkar införa en 25% straffskatt snarast på oljebolag, iaf jättarna. Bortsett från dessa bolag skulle jag nog säga att det är bullish olja, högre skatt brukar inte innebära lägre pris.

Politiker kan man lita på att de alltid tar dummast möjliga beslut.

Däremot kan det vara sämre för geo och drillers i regionen, då oljebolagen plötsligt får 25% mindre vinst att satsa på sina fält
Citera
2022-05-26, 14:31
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Storbrittanien verkar införa en 25% straffskatt snarast på oljebolag, iaf jättarna. Bortsett från dessa bolag skulle jag nog säga att det är bullish olja, högre skatt brukar inte innebära lägre pris.

Politiker kan man lita på att de alltid tar dummast möjliga beslut.

Däremot kan det vara sämre för geo och drillers i regionen, då oljebolagen plötsligt får 25% mindre vinst att satsa på sina fält
Beror på hur skatten är utformad. Är det en skatt på vinsten eller produktionen (i form av en royalty)? I Norge är skatten otroligt hög på vinsten (78% för oljebolag) men då det är på vinsten innebär att skatten blir mindre ju mer man investerar. De ska dessutom från 2023 göra det ännu mer förmånligt genom att man kan dra av investeringen plus lite till.

Verkar bli samma i UK där investeringar ger skatteavdrag:
Citat:
"We are introducing a temporary, targeted Energy Profits Levy charged on profits of oil and gas companies at a rate of 25%," Sunak said.

"We're also building in a new investment allowance that doubles the relief for the energy companies that invest their profits in the UK."
https://www.zawya.com/en/business/en...ofits-d52csq6u

Idag betalar företag som producerar olja och gas i UK en speciell bolagsskatt på 40% och precis som i Norge och många länder är kraven rätt strikta och skatten går inte att kvitta bort mot andra företag i gruppens förluster eller via BEPS. Däremot får man göra avdrag för investeringar i samma land. Det UK gör nu mycket förenklat är att göra så att när vinsten som ska beskattas beräknas räknas investeringar som möter vissa krav dubbelt. Så om vinsten är 1000 och 100 investerades blir den beskattningsbara vinsten nu 900 (dvs faktiska vinsten innan skatt 1000 men den beskattningsbara vinsten blir 900 pga att investeringen räknas två gånger). Bolaget betalar fortfarande mer i skatt då den nu är 65% (40%+25% i extra skatt) men ju mer de investerar desto mer avdrag och därmed sjunker vinsten som används för skatteberäkningen.

Fortfarande en mycket korkad idé som bara kommer leda till minskat utbud med tiden då invresteringsviljan minskar vilket trycker upp priserna ännu mer då det långsiktigt blir mindre attraktivt att investera (cykliska branscher måste ju tjäna pengar i goda tider för att ha i sämre). Däremot i det korta loppet ökar det ju faktiskt incitamenten att investera. Om så faktiskt blir vad som händer får vi väl vänta och se.

Egentligen är beskattning av producenter av olja och gas ett väldigt intressant ämne. I Kanada betalas en royalty på produktionen där royalty-nivån baseras på priset på olja, hur djup brunnen är och hur långt man borrat horrisontalt samt vad för typ av olja som produceras. I Oman t.ex. tar staten halva produktionen och använder för statens bruk och säljer resten. I Nigeria sker all oljeproduktion i JV där staten har 60% av aktierna men inte bidrar med något kapital. Chevron Nigeria ägs alltså bara till 40% av Chevron. Alla lösningar har för och nackdelar både för oljebolagen och för staterna.
Senast redigerad av Naturgasturken 2022-05-26 kl. 14:40.
Citera
2022-05-26, 14:55
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Beror på hur skatten är utformad. Är det en skatt på vinsten eller produktionen (i form av en royalty)? I Norge är skatten otroligt hög på vinsten (78% för oljebolag) men då det är på vinsten innebär att skatten blir mindre ju mer man investerar. De ska dessutom från 2023 göra det ännu mer förmånligt genom att man kan dra av investeringen plus lite till.

Verkar bli samma i UK där investeringar ger skatteavdrag:
https://www.zawya.com/en/business/en...ofits-d52csq6u

Idag betalar företag som producerar olja och gas i UK en speciell bolagsskatt på 40% och precis som i Norge och många länder är kraven rätt strikta och skatten går inte att kvitta bort mot andra företag i gruppens förluster eller via BEPS. Däremot får man göra avdrag för investeringar i samma land. Det UK gör nu mycket förenklat är att göra så att när vinsten som ska beskattas beräknas räknas investeringar som möter vissa krav dubbelt. Så om vinsten är 1000 och 100 investerades blir den beskattningsbara vinsten nu 900 (dvs faktiska vinsten innan skatt 1000 men den beskattningsbara vinsten blir 900 pga att investeringen räknas två gånger). Bolaget betalar fortfarande mer i skatt då den nu är 65% (40%+25% i extra skatt) men ju mer de investerar desto mer avdrag och därmed sjunker vinsten som används för skatteberäkningen.

Fortfarande en mycket korkad idé som bara kommer leda till minskat utbud med tiden då invresteringsviljan minskar vilket trycker upp priserna ännu mer då det långsiktigt blir mindre attraktivt att investera (cykliska branscher måste ju tjäna pengar i goda tider för att ha i sämre). Däremot i det korta loppet ökar det ju faktiskt incitamenten att investera. Om så faktiskt blir vad som händer får vi väl vänta och se.

Egentligen är beskattning av producenter av olja och gas ett väldigt intressant ämne. I Kanada betalas en royalty på produktionen där royalty-nivån baseras på priset på olja, hur djup brunnen är och hur långt man borrat horrisontalt samt vad för typ av olja som produceras. I Oman t.ex. tar staten halva produktionen och använder för statens bruk och säljer resten. I Nigeria sker all oljeproduktion i JV där staten har 60% av aktierna men inte bidrar med något kapital. Chevron Nigeria ägs alltså bara till 40% av Chevron. Alla lösningar har för och nackdelar både för oljebolagen och för staterna.

Ja, det har du förstås rätt i att utformningen har betydelse. Tycker att skatter man skjuter från höften känns sådär, oavsett utformning, luktar skit och har förmodligen som enda syfte att ta billiga poäng från korkade väljare

Lite roligare nyheter är att trådfavoriten Rick Rule nu också är inne i olja. Jag kanske är sen på bollen, men såg det först igår. I klippet från 6 minuter
https://www.youtube.com/watch?v=al1la1xbAz0

En annan trådfavorit, Golar har också rapporterat

https://www.golarlng.com/investors/p...62/language/en
Citera
2022-05-26, 15:58
Medlem
Någon som läst rapporten ifrån Golar LNG och kan säga om den var bra eller dålig. Ser att aktien tappar lite idag.
Citera
2022-05-26, 16:29
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonumm
Någon som läst rapporten ifrån Golar LNG och kan säga om den var bra eller dålig. Ser att aktien tappar lite idag.

Har inte hunnit titta mer än på siffrorna, sedan förstår inte jag allt heller. Det är mycket engångsposter, men de har ökat intäkterna en del vad gäller själva kärnan, men inget revolutionerande. Det var väl heller inte väntat eftersom den stora kassakon som jag förstår det håller på att byggas.

Men ska inte säga för mycket, men mitt otränade LNG-öga ser inget oroande i alla fall. Vi får hoppas att experten i tråden på branschen har tid att läsa rapporten och guida oss blinda får

Lyssnar på Petrotals rapportpresentation, är ett av mina större innehav, framtiden får det att vattnas i munnen om de bara får jobba på ostört, sitt still i båten indanjävlar. Väldigt bra rapport och det är bara att tacka pappershänderna som sålde under 0,6
Senast redigerad av brolinlever 2022-05-26 kl. 16:33.
Citera
2022-05-26, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Det gör dem ändå inte, efter det negativa oljepriset vågar inga oljebolag återinvestera längre.
Citera
2022-05-26, 19:18
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonumm
Jag lyssnade in på presentationen tidigare idag.

* 55% i EBITDA ökning
* Nettovinst även utan att inkludera uppvärderingen i värdet på Golars aktieportfölj.
* 1,4 miljarder USD i kassa och börsnoterade aktier
* 1,4 miljarder USD i skulder (amorterat ner från 1,7 miljarder USD per 1 januari 2022)

* De kan finansiera ett nytt FLNG projekt med kassa och kassaflöden.
* Nuvarande två FLNG-fartyg är mycket lågt belånade och kan därför finanseria ytterligare 2 FLNG fartyg samtidigt med fördelaktiga lån.
* De har långtgående diskussioner med ett varv för att få till en option för ett Mark 3 fartyg så att det finns en ledig slott om/när kontrakt skrivs. Mark 3 är deras dyraste lösning som producerar 2x mer LNG än Hilli.
* Börjat återköpa aktier, återköpte 0,35% av totala antalet utstående aktier under Q1.
* FCF positiva (de genererar mer cash än alla operativa kostnader plus CAPEX, dvs deras andra FLNG fartyg Gimi byggs klart samtidigt som man amorterar på skulderna och återköper aktier).

Samtidigt var EBITDA något av en besvikelse tycker jag. Hade nog hoppats på en bit över 100 MUSD. Dessutom tror jag att allt fler börjar undra varför de inte signat ett kontrakt för ett tredje FLNG fartyg nu eller i alla fall annonserat att de är i slutfasen av att göra det. Ska Golar växa till en riktig kassaflödesjätte måste de kontraktera och bygga några FLNG-fartyg till. Jag och många andra investerare har investerat för det scenariot. Till nuvarande vinst är värderingen mer attraktiv än majoriteten på NASDAQ, men knappast sett till allt annat som finns där ute i energi-sektorn. Håller de Q1 nivån resten av året värderas Golar till EBITDA/EV på ungefär 9%. Samtidigt är Golar ett bra tillväxt-case på det sättet att de levererar positivt FCF, minskar skulderna och återköper aktier samtidigt som de bör kunna växa väldigt mycket. Hellre ett sådant tillväxtcase än Klarna som blöder 3 miljoner kronor i timmen eller Taladoc som utvecklat Zoom för doktorer och värderade det till 15 miljarder USD.

Aktien föll 10% som mest men är nu snart återhämtad igen. Någon som köpte? Detta mönstret syns gång efter gång efter gång för small- och midcaps i energibranschen. De sjunker på rapporten och sedan när den får landa återhämtar sig kursen och stiger vidare.
Citera
2022-05-26, 19:26
Medlem
Naturgasturkens avatar
Från idag:
Citat:
“We are continuing these efforts by renewing our contract with Diamond Offshore Drilling (UK) for the Ocean Patriot through August 2024. With more than 10 years of continuous drilling with the Ocean Patriot in the North Sea, we are committed to continuing to responsibly develop the energy resources in the UK.”
https://www.energyvoice.com/oilandga...mond-offshore/
Inte illa för en rigg från 1983 och som i alla fall jag värderade till skrot när jag räknade på en investering i Diamond Offshore. Varje kvartal de kan förlänga för en så gammal rigg till dagens rater eller till och med ännu högre rater är miljontals dollar rakt in i EBITDA.
Citera
2022-05-26, 19:27
Medlem
brolinlevers avatar
https://twitter.com/anasalhajji/stat...338371/photo/1

Talande foto för supply vad gäller oljeprodukter, källan är trovärdig. Alltjämt extremt bull, vilket syns i priset idag.

Skulle nog önska att det blev lugnt ett tag nu, priserna är höga nog för dubbla-tredubbla kurser på många om bara de stannar här
Citera
2022-05-26, 19:30
Medlem
bajssprutans avatar
Ännu ett fall av 'rapportus dyslektus algo' med andra ord. Precis som CGG. Ingen swingistrade den här gången dock.
Trodde inte ens börsen var öppen idag. Jag har gjort min del genom att med kulsprutan skicka ut en halv säck yara 21-4-7 inför nattens pissregn och lite av bayers batguano till de japanska lönnarna.

Är det bara vi som bryr oss om kristi flygare ? Dagen då jesus uppfann jetmotorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in