Citat:
Ursprungligen postat av
Bonumm
Någon som läst rapporten ifrån Golar LNG och kan säga om den var bra eller dålig. Ser att aktien tappar lite idag.
Jag lyssnade in på presentationen tidigare idag.
* 55% i EBITDA ökning
* Nettovinst även utan att inkludera uppvärderingen i värdet på Golars aktieportfölj.
* 1,4 miljarder USD i kassa och börsnoterade aktier
* 1,4 miljarder USD i skulder (amorterat ner från 1,7 miljarder USD per 1 januari 2022)
* De kan finansiera ett nytt FLNG projekt med kassa och kassaflöden.
* Nuvarande två FLNG-fartyg är mycket lågt belånade och kan därför finanseria ytterligare 2 FLNG fartyg samtidigt med fördelaktiga lån.
* De har långtgående diskussioner med ett varv för att få till en option för ett Mark 3 fartyg så att det finns en ledig slott om/när kontrakt skrivs. Mark 3 är deras dyraste lösning som producerar 2x mer LNG än Hilli.
* Börjat återköpa aktier, återköpte 0,35% av totala antalet utstående aktier under Q1.
* FCF positiva (de genererar mer cash än alla operativa kostnader plus CAPEX, dvs deras andra FLNG fartyg Gimi byggs klart samtidigt som man amorterar på skulderna och återköper aktier).
Samtidigt var EBITDA något av en besvikelse tycker jag. Hade nog hoppats på en bit över 100 MUSD. Dessutom tror jag att allt fler börjar undra varför de inte signat ett kontrakt för ett tredje FLNG fartyg nu eller i alla fall annonserat att de är i slutfasen av att göra det. Ska Golar växa till en riktig kassaflödesjätte måste de kontraktera och bygga några FLNG-fartyg till. Jag och många andra investerare har investerat för det scenariot. Till nuvarande vinst är värderingen mer attraktiv än majoriteten på NASDAQ, men knappast sett till allt annat som finns där ute i energi-sektorn. Håller de Q1 nivån resten av året värderas Golar till EBITDA/EV på ungefär 9%. Samtidigt är Golar ett bra tillväxt-case på det sättet att de levererar positivt FCF, minskar skulderna och återköper aktier samtidigt som de bör kunna växa väldigt mycket. Hellre ett sådant tillväxtcase än Klarna som blöder 3 miljoner kronor i timmen eller Taladoc som utvecklat Zoom för doktorer och värderade det till 15 miljarder USD.
Aktien föll 10% som mest men är nu snart återhämtad igen. Någon som köpte? Detta mönstret syns gång efter gång efter gång för small- och midcaps i energibranschen. De sjunker på rapporten och sedan när den får landa återhämtar sig kursen och stiger vidare.