2022-05-25, 16:23
Medlem
insexnyckelns avatar
Uppskattar denna tråden som ständigt verkar vara motvalls. Har tyvärr inte mycket att bidra med själv, varför jag istället ställer en fråga. Har läst igenom era resonemang och tolkar det som att det fortfarande inte är för sent att ge sig in olja, även för en som är väldigt sen på bollen, stämmer det?

Sitter på en del cash sedan strax innan nyår, delvis pga att ni skrämt upp mig, vilket råkade bli en bra tajming, tack! Har varit upptagen med annat sedan dess och funderar nu på vad nästa drag blir.

Har ni några tips på aktier, förlåt axier*, en novis kan ta en närmare titt på? Gärna något man kan hålla ett tag och inte behöver glutta grafer dagarna långa.
Citera
2022-05-25, 16:28
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrapunk
Skänker en tanke till alla stackars satar som sitter och snittar ned sig i tech, crypto och diverse memeskit. Dom hade behövt en dos av den här tråden.
Jag hade EQT vid den här tiden förra året och har EQT nu också...

Idag går depåerna som tåget. Kanske kan jag bräda Swingexperten för 2:a gången i livet. Kanske.
Citera
2022-05-25, 16:38
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insexnyckeln
Har ni några tips på aktier, förlåt axier*, en novis kan ta en närmare titt på? Gärna något man kan hålla ett tag och inte behöver glutta grafer dagarna långa.
Börja med aktierna som är noterade på OMX och härstammar från Lundinfamiljen: IPCO, AOI, Enquest och Shamaran.

Var glad för tipset för jag är språkpolis. Fjortisar som messar skriver garanterat inte aktier utan det andra.

Heter det aktsam eller axam?

Plus för att du inte kallar dig insektsnyckel...
Citera
2022-05-25, 16:42
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Uppskattar denna tråden som ständigt verkar vara motvalls. Har tyvärr inte mycket att bidra med själv, varför jag istället ställer en fråga. Har läst igenom era resonemang och tolkar det som att det fortfarande inte är för sent att ge sig in olja, även för en som är väldigt sen på bollen, stämmer det?

Sitter på en del cash sedan strax innan nyår, delvis pga att ni skrämt upp mig, vilket råkade bli en bra tajming, tack! Har varit upptagen med annat sedan dess och funderar nu på vad nästa drag blir.

Gissningsvis stämmer det. På kort sikt kan restriktionerna i Kina minska priset på olja men generellt är efterfrågan större än utbudet just nu.

Om man ser till bolagen har tåget inte gått. Flera bolag som har gått upp över hundra procent är lägre värderade nu än för ett år sedan. De kan köpa upp sig själva för två till tre års kassaflöden.

Personligen gillar jag bolag på svenska börsen. Jag äger IPCO, Africa Oil och Enquest. Alla tre har fantastiska kassaflöden och låga värderingar just nu. Bäst går IPCO, lägst värdering och mest spännande maa på nya fynd är Africa Oil.
Citera
2022-05-25, 17:35
Medlem
Naturgasturkens avatar
Trevlig dag. Börjar bli riktigt varmt och skönt här i Stockholm, fyra dagars ledighet på ingående och okay dag på börsen. Hoppas alla får en trevlig långhelg.

Gick in i Seadrill igår (gjort analysen senaste dagarna, inte lika undervärderat som Diamond och Noble men fortfarande väl värt att gå in i för lite mer riskspridning) och idag släppte de en fin Q1 rapport som skickade upp aktien 6%. Positivt nettoresultat, 27% rörelsemarginal redan till rater som låstes in för 12-24 månader sedan, några riktigt fina nya kontrakt, bra backlog, fullt acceptabel guidning redan för 2022, 99% nyttjandegrad för deras aktiva flotta, vettiga skrotningar och ständigt ökade rater.

Noble och Valaris tog ett skutt uppåt också, gissningsvis på den mycket positiva rapporten från Seadrill.

Skickade följande i ett PM till en användare för några dagar sedan, tycker det kan vara värt att posta här också rörande de två troliga scenarierna för oljan kommande månaderna:
• Sommaren blir verkligen den katalysatorn som det pratas om. Kina öppnar fullt igen och Covid anses vara över i hela världen (minus kanske skitländer som Nordkorea), det blir mer uppenbart att OPEC inte har någon reservkapacitet kvar, SPR släppen upphör, snacket om windfall-taxes är fortfarande i sin linda, Ryssland tappar ytterligare 1 miljon fat i produktion, någon extra amerikansk shale-olja är fortfarande minst något år bort, flygresandet når 2019-nivåer igen och alla i västvärlden åker på bilsemester. Då kommer oljan att dra, 200 USD kan mycket väl inträffa om psykologin får agera turbo. I ett sådant läge ligger jag hellre i oljeproducenter som jag sedan skalar ur (viljan att resa är så stark i sommar, hotellen är bokade och betalda, samma med flyget att folk kommer betala ändå i sommar för att få resa, men i höst drar man åt kranen). Vi kommer då få ett eller två kvartal med FCF som aldrig förut skådats. De ohedgade producenterna i Kanada som också har stora förlustavdrag (MEG bla!) kommer kunna skicka 120-130 USD per fat till aktieägarna lite beroende på royalty-avtal. Sedan kommer sättning pga demand destruction (inte ner till 40 USD, men mycket väl från säg 200 ner till 60-80), bolagen kommer fortsatt vara lönsamma men aktiekurserna kommer såklart ändå rasa.
• Nuvarande oljepriser består och varar över tid (eller ja vi ser ett oljepris som rör sig i ett intervall mellan ungefär 80 och 120), då kommer oljeservice spöa producenterna med råge. Varje kvartal med dagens stabila oljepriser innebär att både utnyttjandegraden och raterna offshore stiger med flera procent per kvartal, vilket i sin tur nästan helt blir rörelseresultat. Och då skuldsättningen är låg för bolagen jag köper och bokvärdet kraftigt nedskrivet blir skillnaden mellan EBITDA och nettoresultat ganska litet.
Citera
2022-05-25, 17:42
Medlem
insexnyckelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Börja med aktierna som är noterade på OMX och härstammar från Lundinfamiljen: IPCO, AOI, Enquest och Shamaran.

Var glad för tipset för jag är språkpolis. Fjortisar som messar skriver garanterat inte aktier utan det andra.

Heter det aktsam eller axam?

Plus för att du inte kallar dig insektsnyckel...

Jag är tacksam för att du valde att svara trots mitt skamlösa bidrag till mänsklighetens förfall. Nu har jag lite kvällsläsning att se fram emot, tack!

Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Gissningsvis stämmer det. På kort sikt kan restriktionerna i Kina minska priset på olja men generellt är efterfrågan större än utbudet just nu.

Om man ser till bolagen har tåget inte gått. Flera bolag som har gått upp över hundra procent är lägre värderade nu än för ett år sedan. De kan köpa upp sig själva för två till tre års kassaflöden.

Personligen gillar jag bolag på svenska börsen. Jag äger IPCO, Africa Oil och Enquest. Alla tre har fantastiska kassaflöden och låga värderingar just nu. Bäst går IPCO, lägst värdering och mest spännande maa på nya fynd är Africa Oil.

Tack för input! Kul samt betryggande att era förslag överlappar.
Citera
2022-05-25, 18:31
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Jag är tacksam för att du valde att svara trots mitt skamlösa bidrag till mänsklighetens förfall. Nu har jag lite kvällsläsning att se fram emot, tack!
Bry dig inte om surkuken nilsson. Det var jag som myntade begreppet och axier är helt ok att använda.
Om nån efterbliven bajsbyxmamma fick in ordet fickla för att lysa med ficklampa i SAOL för att hennes lille telning sa det kan jag fan mynta ett ord bland pundarna på plattan som vi kallas.
Vet hut nilsson!
Citat:

Tack för input! Kul samt betryggande att era förslag överlappar.
Gör en lista. Bestäm ett pris du vill betala för bolagen du vill köpa, invänta att nåt hemskt händer, typ "Apkoppor sprids i Ghana"
Köp litegrann av det som blir billigt. Vänta som en kobra, rinse repeat.
Entryn är halva affären.

Oljan verkar dock fullständigt fastlimmad sedan ett par veckor medan gasen smyger upp.
Citera
2022-05-25, 19:51
Medlem
insexnyckelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Bry dig inte om surkuken nilsson. Det var jag som myntade begreppet och axier är helt ok att använda.
Om nån efterbliven bajsbyxmamma fick in ordet fickla för att lysa med ficklampa i SAOL för att hennes lille telning sa det kan jag fan mynta ett ord bland pundarna på plattan som vi kallas.
Vet hut nilsson!

Gör en lista. Bestäm ett pris du vill betala för bolagen du vill köpa, invänta att nåt hemskt händer, typ "Apkoppor sprids i Ghana"
Köp litegrann av det som blir billigt. Vänta som en kobra, rinse repeat.
Entryn är halva affären.

Oljan verkar dock fullständigt fastlimmad sedan ett par veckor medan gasen smyger upp.
Om investeringarna går åt pipsvängen har jag åtminstone ordförrådet kvar, det kan dom inte ta i från mig, så tack för utökningen! Låter som en klok strategi, ska inte ha för bråttom som man haft förut...
Citera
2022-05-25, 21:20
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Om investeringarna går åt pipsvängen har jag åtminstone ordförrådet kvar, det kan dom inte ta i från mig, så tack för utökningen! Låter som en klok strategi, ska inte ha för bråttom som man haft förut...

Demand är inte lika stark som förväntat enligt någon chart från twitter, men källan är solid, åtgången brukar tillta i USA ungefär nu, kan vara fördröjt, kanske inte.

Poängen är att det kan ge ett kortsiktigt fall som kanske ger bättre entry, problemet är alltjämt supply så det handlar inte om något massivt fall

https://hfir.substack.com/p/us-oil-d...tter&sd=fs&s=r
Senast redigerad av brolinlever 2022-05-25 kl. 21:53.
Citera
2022-05-25, 22:22
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:

Om du vill med i naturgas så finns det ett gäng spelare, t ex
Chesapeake Energy Corp
EOG Resources Inc
EQT Corp
Coterra Energy Inc
Range Resources Corp
Cheniere Energy Inc
ARC Resources

Trådfavoriten Golar LNG som pysslar med efterfrågad infrastruktur till naturgasen.

Om du vill spela via gödsel så har du t ex Nutrien och Mosaic.

Problemet är väl att dessa dragit som in i helsike, jag är t ex upp 150% på EQT Corp men som Bajsis skriver det blir väl att leta ingång. Graferna är insane. Nu står naturgasen kring 9 dollar, mucho expensive, men svårt att se efterfrågan minska, särskilt nu med pressen på EU att fimpa ryska råvaror, och jänkarna vill öka export. Men såklart det kommer röra sig en del och förhoppningsvis öppnas möjligheter! Lycka till!
Citera
2022-05-25, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Chesapeake Energy Corp
EOG Resources Inc
EQT Corp
Coterra Energy Inc
Range Resources Corp
Cheniere Energy Inc
ARC Resources

Trådfavoriten Golar LNG som pysslar med efterfrågad infrastruktur till naturgasen.

Problemet är väl att dessa dragit som in i helsike, jag är t ex upp 150% på EQT Corp men som Bajsis skriver det blir väl att leta ingång. Graferna är insane. Nu står naturgasen kring 9 dollar, mucho expensive, men svårt att se efterfrågan minska, särskilt nu med pressen på EU att fimpa ryska råvaror, och jänkarna vill öka export. Men såklart det kommer röra sig en del och förhoppningsvis öppnas möjligheter! Lycka till!
cool lng har inte rört sig nämnvärt än, ska bli spännande att se rapporten
Citera
2022-05-25, 22:51
Medlem
insexnyckelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Demand är inte lika stark som förväntat enligt någon chart från twitter, men källan är solid, åtgången brukar tillta i USA ungefär nu, kan vara fördröjt, kanske inte.

Poängen är att det kan ge ett kortsiktigt fall som kanske ger bättre entry, problemet är alltjämt supply så det handlar inte om något massivt fall

https://hfir.substack.com/p/us-oil-d...tter&sd=fs&s=r

OK, tack för länk!

Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Chesapeake Energy Corp
EOG Resources Inc
EQT Corp
Coterra Energy Inc
Range Resources Corp
Cheniere Energy Inc
ARC Resources

Tackar tackar! Ska sätta mig in i gasen efter oljan och hålla utkik efter nästa påfart.

Säkert fler än jag som får nytta av dagens tips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in