2022-05-26, 14:36
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Har du en kilde til denne påstanden?

Det er første gang jeg hører noen påstå at journalister som hevder å skulle dekke
saken objektivt, kommer med et slikt utsagn om en etterforskning som fremdeles pågår.
Såvidt meg bekjent er det kun forsvarer Holden som så langt har uttalt noe slikt.

Forøvrig, dersom det stemmer at disse journalistene har sagt noe slikt, står ikke
uttalelsen særlig godt ettersom den kom for godt over et år siden.

Med tanke på den informasjonen de visstnok måtte utelate fra boken, etter press fra familien, så høres det enda mer usannsynlig ut at de skal ha uttalt noe slikt.
Citera
2022-05-26, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Exempel på Tidslinje

Tidslinje över Lörenskogförsvinningen NRK

https://www.nrk.no/tidslinje-over-lorenskog-forsvinningen-1.14382263
Takk

Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Det er viktig å ta med hele historien, når du stadig vender tilbake til det punktet hvor TH betalte for livsbevis, som han aldri fikk.

Det hele begynte med en oppfordring fra politiet.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/VbmKm6/spillet-med-de-angivelige-kidnapperne

Sitat fra VGs artikkel:

"I april spilles en ny idé inn:

Politiet ønsker at Tom Hagen skal sende en ny e-post til motparten, holde pressekonferanse og deretter sende penger, opplyser en kilde med innsikt i prosessen til VG.

Planen blir omtalt som en tre-trinns-rakett. Den skal ikke ha falt i god jord hos Tom Hagen.

– Han ga uttrykk for at han ikke skjønte noe av dette. Han ville forhandle i det stille, ikke på pressekonferanser, sier en person med kjennskap til prosessen.

Ideen blir ikke gjennomført på dette tidspunktet.

Nå skal rett-frem-Tom i aksjon.

Hva skjer om han selv tar kommandoen overfor motparten? Med en direkte forhandlingsstil, med frister, krav og bud, forteller en person med innsikt i prosessen.

16. mai sendes den første e-posten fra Tom Hagen til motparten.

På grunnlovsdagen sendes flere, får VG opplyst.

E-postene blir sendt med kun tekst i emnefeltet.

Årsaken er at Tom Hagen er blitt fortalt at han ikke kan være sikker på at motparten faktisk åpner og leser e-postene.

Motparten har tidligere gitt uttrykk for å frykte sporing.

I emnefeltet påpeker Tom Hagen angivelige feil i motpartens trusselbrev og i e-posten fra 27. januar, får VG opplyst.

Han mener motparten har gitt uriktige opplysninger om noe som lå igjen på åstedet.

Han avviser også opplysninger om at 90 millioner kroner tilsvarer fire prosent av hans formue. Han oppgir derfor en ny sum til motparten, får VG opplyst.

Hagen skriver også at han har opparbeidet seg en større sum i monero.

Dersom motparten skulle ønske disse pengene, måtte de svare innen en kort tidsfrist.

VG kjenner ikke tidsfristen, men slutten av mai omtales som en svært hektisk periode i forhandlingene.

8. juli mottar påtaleleder Haris Hrenovica en e-post fra Svein Holden. Motparten har har meldt seg igjen.

Språket fremstår like gebrokkent som tidligere. Politiets lingvister får enda flere tekstlinjer å jobbe med i sine analyser:

– Tom, er du nå klar for forhandling? Forstår du at å fucke oss er en tabbe.

– Anne-Elisabeth Hagen trenger medisinsk hjelp. Vi kan kun gi basic.

Motparten skriver videre:

Det står at Anne-Elisabeth har ventet lenge. VG får opplyst at den angivelige motparten foreslår at milliardæren skal betale en ny og lavere sum for livsbevis:

1,35 millioner euro i monero, rundt 13 millioner kroner.

På dette tidspunktet har politiet offisielt gått ut med at etterforskerne jobber med en drapssak.

De synes det er påfallende at motparten nå plutselig melder seg.

I det skjulte har de allerede innledet drapsetterforskning mot Tom Hagen.

Uvitende om dette er milliardæren i forhandlingsmodus:

9. juli, dagen etter at han fikk e-posten, møter Tom Hagen hos Kripos.

Nå skal han betale det siste kravet på rundt 13 millioner kroner. Alt filmes av politiet."
"Politiet ønsker at Tom Hagen skal sende en ny e-post til motparten, holde pressekonferanse og deretter sende penger, opplyser en kilde med innsikt i prosessen til VG. "
Dette har jeg ikke lest før.

Citat:
Sønnen er antatt sjekket ut. Vi vet ingenting sikkert.

Spørsmålet er hvordan kommunisere med medhjelper. Kan de ha brukt pasted til
noe mer enn bare kryptoadresser? Kommunisere beskjeder "internt" som blir slettet
fortløpende? Evt. kommunisert i BTC-koder, altså samme system som trusselbrevet
men med annen konto, andre beløper med andre betydninger? Evt. kommunisert
i vedlagte HEX-beskjeder lik den TV2/Rogstad la inn?
Husk RU sin post HEX - UNIVERSAL ("Not global"), meldingen han la ut på facebook 31. 10. 2018.
Er ikke så trygg på at siktelsen mot RU blir frafalt helt ennå.
Har det kommet frem noe informasjon om hvorfor RU la ut den posten på FB?
Citera
2022-05-26, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Med tanke på den informasjonen de visstnok måtte utelate fra boken, etter press fra familien, så høres det enda mer usannsynlig ut at de skal ha uttalt noe slikt.
Du kan bare ane hvordan du nå ser ut hos meg som faktisk så intervjuet.

Når du begynner å vurdere innholdet i intervjuer du ikke har sett, da, ja, nei, jeg finner ikke ord.

Hakket over åndssvak
Citera
2022-05-26, 14:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Hvorfor Tom Hagen plutselig snudde om anropene 10:06 og 10:07.

Da politiet offentliggjorde analyser fra AEs iPhone, og hevdet (jeg tror dette er mediestrategi) at siste bevegelse på mobilen var 10:07, (noe jeg tror TH vet ikke kan være riktig), så gikk det en god, eller en la-a-ang stund, før noen fra TT her på forumet begynte å påstå at telefonbevegelse 10:07 også var alibi for Tom Hagen.

Jeg tror hensikten med å benekte 10:06 og 10:07-oppringingene er å underbygge at TH er "teknologisk tilbakestående". At når TH ikke fant anropene på logg på telefonen, så benektet han at han hadde ringt. "Så enkelt og bent fram tenker han". Som om TH er så kunnskapsløs at han ikke vet at anropene er registrert hos operatøren, selv om de ikke vises i utgående-anrops-logg på mobilen.

Ryktene har gått om at TH nå har erkjent at han ringte 10:06 og 10:07.

Samtidig fikk TH tatt politiet litt ved nesen. Politiet vil naturlig nok tro at løgner har en hensikt. At løgner skal dekke over en ubehagelig sannhet, som politiet ikke skal vite om.

Så da fikk TH latterliggjort politiet, ved å avsløre at politiet liksom "ikke visste" om begrensinger i anropsloggen som automatisk sletter anrop etter hvert. Ikke det at politiet bryr seg noe særlig. Politiet har bekreftet at disse anropene mest sannsynlig har blitt automatisk slettet.
Hele Hagenfamilien var samlet på hotellet i Lillestrøm i begynnelsen, telefonloggene var nok 1 av de første tingene familien snakket sammen om, da de traff hverandre på hotellet. Det fremkom i "Lørenskog Mysteriet" at telefonloggene var noe av de tingene politiet først grep fatt i. Politiet tok skjermdump av telefonloggene, til Hagenbarna. Og de hadde hentet TH Nokia i S4 samme kveld 31 10 18, uten at TH visste om det, dvs når TH snakket med politiet på hotellet.
Det er mulig at TH har blitt påvirket av det de andre/Hagenbarna forteller. TH har jo ikke mobilen med seg, så han må derfor rekonstruere etter hukommelse. Resultatet blir deretter hvis TH er glemsk. Ganske naturlig at det blir kaotisk.

Men det er noe med opplysningene her som ikke stemmer. Det er fremdeles ikke helt på det rene om det var;
a). nokiaen på jobben TH hadde "reist fra i forbauselsen"?
...eller om det var...
b). nokiaen hjemme TH hadde "reist fra i forbauselsen"?

Dette er basert på opplysningene i boken Lørenskog Mysteriet.
Citera
2022-05-26, 14:45
Medlem
Noen forsøker å bortforklare alt som skurrer i saken med at TH er "glemsk". Det blir bare en avsporing.

Er det noe denne saken har vist så er det at TH ikke glemmer. Snarere tvert i mot husker TH veldig godt.
Hendelser som har skjedd lang tilbake i tid som TH har terpet på i årevis og rammet bl.a. AE svært hardt.

Alle notatbøkene viser det samme. De viser ikke bare en person som er opphengt i uvanlig mange detaljer.
Gjennom over 40 år med notater har han også opparbeidet seg god trening i å memorere alt sammen.

Alle emailene TH har sendt til politiet med svært mange detaljer om ulike personer og ting han skal ha sett,
hørt og opplevd, både før og etter forsvinningen. Det finnes en rekke eksempler på THs detaljerte hukommelse.

I avhørene har TH også brukt egne notater flittig når han fikk spørsmål om tidspunkter på forsvinningsdagen.
Ikke bare gir han en begrunnelse for hva han gjorde da, men han kan i tillegg vise til sine egne nedskrivninger.

Da blir det tynt å komme med at han er "glemsk". Det blir bare en bortforklaring.
En person som har et stort behov for kontroll på detaljer glemmer ikke så lett.

Spørsmålet er hva som er fiksjon og fakta av det han forteller.
Citera
2022-05-26, 14:48
Medlem
Citat:
Hele Hagenfamilien var samlet på hotellet i Lillestrøm i begynnelsen, telefonloggene var nok 1 av de første tingene familien snakket sammen om, da de traff hverandre på hotellet. Det fremkom i "Lørenskog Mysteriet" at telefonloggene var noe av de tingene politiet først grep fatt i. Politiet tok skjermdump av telefonloggene, til Hagenbarna. Og de hadde hentet TH Nokia i S4 samme kveld 31 10 18, uten at TH visste om det, dvs når TH snakket med politiet på hotellet.
Det er mulig at TH har blitt påvirket av det de andre/Hagenbarna forteller. TH har jo ikke mobilen med seg, så han må derfor rekonstruere etter hukommelse. Resultatet blir deretter hvis TH er glemsk. Ganske naturlig at det blir kaotisk.

Men det er noe med opplysningene her som ikke stemmer. Det er fremdeles ikke helt på det rene om det var;
a). nokiaen på jobben TH hadde "reist fra i forbauselsen"?
...eller om det var...
b). nokiaen hjemme TH hadde "reist fra i forbauselsen"?

Dette er basert på opplysningene i boken Lørenskog Mysteriet.
Jeg har en annen problemstilling når det kommer til å snakke usant om de anropene - hvorfor?
Hva har han å tjene på det?
Hvordan i all verden skal han kunne tro at han kommer unna med det?
Citera
2022-05-26, 14:53
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
Det ligger i så fall på sumo, du får søke der på årsdagen eller like etter.
Jeg så det på direktesendingen.

Selvfølgelig har journalistene som har fulgt saken fra start og skrevet bok om den en mening om hvordan den står, ikke gjør deg dum.

Du påstår at en journalist fremmer noe som kan tolkes som et rent partsinnlegg i en
sak vedkommende er pålagt å dekke objektivt. Dette bunner ut i ordet "forventer".
Dersom han hadde sagt at han "ikke ble overrasket" om siktelsen ble frafalt, ville
det være noe helt annet.

Når det er sagt, så har enkelte påstått at den éne av disse TV2-reporterne har
drevet med selektive lekkasjer av upublisert materiale bl.a. fra politiavhør, noe
som har ført til unødvendig ryktespredning om personer som er anonymisert i media.

Vanskelig å vite hva man skal tro.
Citera
2022-05-26, 14:55
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Hele Hagenfamilien var samlet på hotellet i Lillestrøm i begynnelsen, telefonloggene var nok 1 av de første tingene familien snakket sammen om, da de traff hverandre på hotellet.

Ja, åpenbart viktigere for dem å ha kontroll på telefonien enn å bekymre seg for sin mor.
Citera
2022-05-26, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
Jeg har en annen problemstilling når det kommer til å snakke usant om de anropene - hvorfor?
Hva har han å tjene på det?
Hvordan i all verden skal han kunne tro at han kommer unna med det?

Det er helt vanlig at kriminelle går i surr om fakta og løgn og snakker seg inn i saker.
Citera
2022-05-26, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nananura
Jeg har bare fulgt med her i ca tre uker og det er mye jeg ikke har fått lest.

Jeg har bitt meg merke i det profilbidet TEH har med den "stålkledde" figuren og det profilbildet som JRU hadde 31.10.18 før han byttet til fjellbildet. JRU sitt bilde er også en "stål-maske" figur i dress. Han har skrevet Hex Universal ("not global"). Er det noen som kjenner til dette? Hex universal er en skrutrekker, mens Hex er en artist med lignende maske på coveret til en plate som heter global chaos. Ellers kan vel Hex global handle om et datakodingsystem? Jeg kan ingenting om det, men har googlet litt. Jeg vet også at det står for Hacker Exchange fra et program som kalles Hex Global program. Jeg vet ikke om dette har noe relevans, men la merke til at begge to hadde disse "figurene". Er det noen som vet om det er sammenheng mellom figurene på bildene til JRU (31.10.18) og TEH (nåværende bilde)? Jeg husker at noen diskuterte tidldigere om JRU formildet beskjeder med profilbildene da han byttet bilder to ganger 31.10.18. Jeg tenkte da at det i så fall kanskje ikke var tilfeldig med et bilde av fjell. Videre la han 11 januar ut et bildeav en rødstrupe. Var det et minne om en mockingbird og ikke tilfeldig at den var akkurat en rødstupe? Rimelig far fetched, men....
Har dere funnet ut noe mer om dette med byttingen av profilbilder? Brukte de å bytte profilbilder ofte på den tiden?

Citat:
Ursprungligen postat av CapDi
Dersom du googler "hex universal not global" er 3. treff på google en vruker kalt "RobKisasa" (JRU?) som stiller spørsmål i et forum om hvordan han kan sende en Hex-string. Husker fra krimpodden at kryptoeksperten der snakket om at man måtte kommunisere på en måte hvor man brukte hexan-koder. Jeg kan ingenting om dette, men merket meg teksten til det profilbildet
Er politiet tipset om dette? Hvis det er RU som skrev dette innlegget og hvis RU ikke er skyldig, kan noen (GM?) ha fulgt med på hva RU skrev på forum og hva RU skrev og foretok seg ellers på forum og annet ved å feks overvåke RU og RUs aktiviteter på nettet?
Citat:
Ursprungligen postat av nananura
Ja, stemmer takk. Jeg så at jeg hadde googlet det. Det var i mars/april brukeren skrev det og det var vel da kryptokontoene ble opprettet. Det stemmer sikkert at det er ham.
Er politiet tipset om dette?

Citat:
Ursprungligen postat av Fbc37
Potensielt litt interessant om det stemmer.
Hex nummersystem går fra 0-F (0-9+A-F).
Når man sender kryptert monero har man plass til melding til mottaker på 8 tegn. Denne må konverteres fra hex til text . Det var slik samt via faste beløp i bitcoin de hadde mulighet til å kommunisere med i starten. Altså enten bitcoin beløp som utifra kodebrev betydde en spesifikk ting eller "fritekst" på 8 og 8 tegn via monero transaksjoner. Monero transaksjonene kunne være på mikroskopiske beløp og er uavhengig kodebrev.

Om dette ble nevnt på et forum 31.10.18 er det interessant.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0ERn5A/slik-er-monero-meldingene-kun-plass-til-noen-faa-bokstaver
Ble dette eventuelt nevnt på et forum i oktober 2018?
Senast redigerad av z-z-z 2022-05-26 kl. 15:20.
Citera
2022-05-26, 15:02
Medlem
Citat:
Du påstår at en journalist fremmer noe som kan tolkes som et rent partsinnlegg i en
sak vedkommende er pålagt å dekke objektivt. Dette bunner ut i ordet "forventer".
Dersom han hadde sagt at han "ikke ble overrasket" om siktelsen ble frafalt, ville
det være noe helt annet.

Når det er sagt, så har enkelte påstått at den éne av disse TV2-reporterne har
drevet med selektive lekkasjer av upublisert materiale bl.a. fra politiavhør, noe
som har ført til unødvendig ryktespredning om personer som er anonymisert i media.

Vanskelig å vite hva man skal tro.
Du legger egen oppfatning inn i hva jeg skriver.

Jeg deler ikke den!

Det er ikke et partsinnlegg når en journalist som har fulgt saken fra start og skrevet bok om den sier at den ikke inneholder bevis.

Det er ikke en partsinnlegg, det er en drøfting.

En siktelse følges av en etterforskning og en eventuell tiltale.

Den har uteblitt.

Da er spørsmålet om hvorfor siktelsen opprettholdes.
Den går ikke ut på dato, den gir rettigheter begge veier, men er en enorm belastning for TH.

De stilte spørsmålet om tiden ikke er inne for å heve siktelsen.
Citera
2022-05-26, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Det er helt vanlig at kriminelle går i surr om fakta og løgn og snakker seg inn i saker.
Synes du det var et godt svar på spørsmålet om hva som skulle motivere TH til å lyve om ingenting?

Hva er forskjellen for TH om han snakker sant eller usant om denne oppringningen?

Ingenting? ikke noe som helst, null nada.

Når det er status - kan vi da stole på opplysningen om at han har snakket usant, eller er det en annen vinkling på sletting av numre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in