Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Jag har en fråga, om hur lång tid det tar för en kropp att lämna likspår, som en hund kan sniffa fram ganska lång tid efter ett mord?
Det där är en krånglig materia som det är svårt att ge ett heltäckande svar på. Människor med terminal cancer kan lukta lik så att en mänsklig näsa kan uppfatta det redan ett antal timmar innan de faktiskt dör. Det cirkulerar lite olika uppfattningar om hur lång tid efter döden som det normalt uppstår liklukt som en likhund kan uppfatta, men det som jag har hört oftast är 5-10 minuter efter dödens inträdande, Om ett lik har legat i mer än tio minuter efter att det har dött, så ska alltså likhunden kunna uppfatta att det har legat ett lik där.
Citat:
Jag får inte till min frågeställning. Hjälp mig! Det jag tänker på, är om EH dödas, och omedelbart transporterades ut blir det ingen liklukt kvar i huset. För att det ska bli liklukt hur lång tid kan hon ha legat död i huset, medan gärningsmannen funderade, på hur han ska göra? När blir det någon liklukt när ett mord sker 9:05?
Man ska alltså ur förundersökningssynvinkel anta att det i vart fall skulle ha blivit en för en hund markeringsbar liklukt klockan 9:15, och mördaren gör klokt i att få bort liket redan före 9:05, för att vara på den säkra sidan.
Citat:
Min teori är att något hände när de kom hem på kvällen. Arga män triggas lätt. Det måste EH ha vetat och anpassat sig till i vanliga fall. Men efter en trevlig kväll med goda vänner, på fin restaurang, teater, alkohol, m.m. var EH inte på sin vakt och retade upp TH rejält. Den fantasi om att döda EH blev verklig.
Problemet med ett scenario då AEH dödas på kvällen den 30/10 är alltså inte bara att man måste göra antaganden om förfalskade telefonsamtal som det inte finns några uppgifter från utredningen som stöder, utan att en likhund skulle tokmarkera om det hade förvarats ett lik i huset en hel natt.