2020-05-18, 14:24
Medlem
Minnimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag har en fråga, om hur lång tid det tar för en kropp att lämna likspår, som en hund kan sniffa fram ganska lång tid efter ett mord?

Jag får inte till min frågeställning. Hjälp mig! Det jag tänker på, är om EH dödas, och omedelbart transporterades ut blir det ingen liklukt kvar i huset. För att det ska bli liklukt hur lång tid kan hon ha legat död i huset, medan gärningsmannen funderade, på hur han ska göra? När blir det någon liklukt när ett mord sker 9:05?

Min teori är att något hände när de kom hem på kvällen. Arga män triggas lätt. Det måste EH ha vetat och anpassat sig till i vanliga fall. Men efter en trevlig kväll med goda vänner, på fin restaurang, teater, alkohol, m.m. var EH inte på sin vakt och retade upp TH rejält. Den fantasi om att döda EH blev verklig.
Det tar rundt 20-30 minutter før den døde kroppen produserer cadaverine luktmolekyler. Har det først skjedd kan hunder fange opp den lukten i lang, lang tid etterpå. Kanskje flere ti år etter, særlig innomhus.
Citera
2020-05-18, 14:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gina33
Du har vært her inne hele tiden, og klarer ikke å tolke dette engang? Det betyr at det ikke er noe konkret og fellende bevis, at det bare er "småtteri".
Jeg skrev:

Sitat:
Vi vet fremdeles ikke hva disse utradisjonelle etterforskningsmetodene er.
Jeg har tenkt litt på (eller ganske mye faktisk) hvor langt politiet kan gå i å spille et spill.

Det er en veldig merkelig sak dette. "Det er ikke slik dere tror"..."

Jeg forstår ikke hvorfor du tror jeg ikke vet det du skriver - opplysningen du peker på er allerede fremkommet i media.
I innlegget mitt som du siterte, så peker jeg på at det fremdeles ikke er avslørt hvilke utradisjonelle etterforskningsmetoder politiet har brukt - metodene som politiet hittil har avslørt er jo tradisjonelle (f.eks. hemmelig avlytting m.m.).
Citera
2020-05-18, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CapDi
Dersom du googler "hex universal not global" er 3. treff på google en vruker kalt "RobKisasa" (JRU?) som stiller spørsmål i et forum om hvordan han kan sende en Hex-string. Husker fra krimpodden at kryptoeksperten der snakket om at man måtte kommunisere på en måte hvor man brukte hexan-koder. Jeg kan ingenting om dette, men merket meg teksten til det profilbildet

Potensielt litt interessant om det stemmer.
Hex nummersystem går fra 0-F (0-9+A-F).
Når man sender kryptert monero har man plass til melding til mottaker på 8 tegn. Denne må konverteres fra hex til text . Det var slik samt via faste beløp i bitcoin de hadde mulighet til å kommunisere med i starten. Altså enten bitcoin beløp som utifra kodebrev betydde en spesifikk ting eller "fritekst" på 8 og 8 tegn via monero transaksjoner. Monero transaksjonene kunne være på mikroskopiske beløp og er uavhengig kodebrev.

Om dette ble nevnt på et forum 31.10.18 er det interessant.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0ERn5A/slik-er-monero-meldingene-kun-plass-til-noen-faa-bokstaver
Citera
2020-05-18, 15:05
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Jag har en fråga, om hur lång tid det tar för en kropp att lämna likspår, som en hund kan sniffa fram ganska lång tid efter ett mord?
Det där är en krånglig materia som det är svårt att ge ett heltäckande svar på. Människor med terminal cancer kan lukta lik så att en mänsklig näsa kan uppfatta det redan ett antal timmar innan de faktiskt dör. Det cirkulerar lite olika uppfattningar om hur lång tid efter döden som det normalt uppstår liklukt som en likhund kan uppfatta, men det som jag har hört oftast är 5-10 minuter efter dödens inträdande, Om ett lik har legat i mer än tio minuter efter att det har dött, så ska alltså likhunden kunna uppfatta att det har legat ett lik där.

Citat:
Jag får inte till min frågeställning. Hjälp mig! Det jag tänker på, är om EH dödas, och omedelbart transporterades ut blir det ingen liklukt kvar i huset. För att det ska bli liklukt hur lång tid kan hon ha legat död i huset, medan gärningsmannen funderade, på hur han ska göra? När blir det någon liklukt när ett mord sker 9:05?
Man ska alltså ur förundersökningssynvinkel anta att det i vart fall skulle ha blivit en för en hund markeringsbar liklukt klockan 9:15, och mördaren gör klokt i att få bort liket redan före 9:05, för att vara på den säkra sidan.

Citat:
Min teori är att något hände när de kom hem på kvällen. Arga män triggas lätt. Det måste EH ha vetat och anpassat sig till i vanliga fall. Men efter en trevlig kväll med goda vänner, på fin restaurang, teater, alkohol, m.m. var EH inte på sin vakt och retade upp TH rejält. Den fantasi om att döda EH blev verklig.
Problemet med ett scenario då AEH dödas på kvällen den 30/10 är alltså inte bara att man måste göra antaganden om förfalskade telefonsamtal som det inte finns några uppgifter från utredningen som stöder, utan att en likhund skulle tokmarkera om det hade förvarats ett lik i huset en hel natt.
Citera
2020-05-18, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fbc37
Potensielt litt interessant om det stemmer.
Hex nummersystem går fra 0-F (0-9+A-F).
Når man sender kryptert monero har man plass til melding til mottaker på 8 tegn. Denne må konverteres fra hex til text . Det var slik samt via faste beløp i bitcoin de hadde mulighet til å kommunisere med i starten. Altså enten bitcoin beløp som utifra kodebrev betydde en spesifikk ting eller "fritekst" på 8 og 8 tegn via monero transaksjoner. Monero transaksjonene kunne være på mikroskopiske beløp og er uavhengig kodebrev.

Om dette ble nevnt på et forum 31.10.18 er det interessant.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0ERn5A/slik-er-monero-meldingene-kun-plass-til-noen-faa-bokstaver

Det ble stilt spørsmål om dette på nevnte forum i mars/april 2018, men JRU har skrevet Hex international ("not global") som kommentar til profilbildet sitt 31.10.18
Citera
2020-05-18, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CapDi
Dersom du googler "hex universal not global" er 3. treff på google en vruker kalt "RobKisasa" (JRU?) som stiller spørsmål i et forum om hvordan han kan sende en Hex-string. Husker fra krimpodden at kryptoeksperten der snakket om at man måtte kommunisere på en måte hvor man brukte hexan-koder. Jeg kan ingenting om dette, men merket meg teksten til det profilbildet

Synes øvrige søkeresultater var interessant også. Deriblant om overvåkningskameraer og streaming
Citera
2020-05-18, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Så vidt jeg vet er ikke Langvannet avsperret, så da kan hvem som helst kan søke.
Han vil bare ha litt penger først..
Citera
2020-05-18, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjakkmatt
Han vil bare ha litt penger først..

Sonarsystem, miniubåt og diverse utstyr er neppe gratis.
Citera
2020-05-18, 15:43
Medlem
GG99Slayers avatar
Vet ikke om denne har blitt postet før, men her snakker "RobKisasa" om hvordan få til ett overvåknings system, ett par uker før AEH ble borte, virker for godt til å være sant ingen er vel så dumme?

https://www.c4forums.com/topic/28571-analogue-security-cameras-and-dvr-for-control4-integration/?tab=comments#comment-236037
Senast redigerad av GG99Slayer 2020-05-18 kl. 15:45.
Citera
2020-05-18, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det där är en krånglig materia som det är svårt att ge ett heltäckande svar på. Människor med terminal cancer kan lukta lik så att en mänsklig näsa kan uppfatta det redan ett antal timmar innan de faktiskt dör. Det cirkulerar lite olika uppfattningar om hur lång tid efter döden som det normalt uppstår liklukt som en likhund kan uppfatta, men det som jag har hört oftast är 5-10 minuter efter dödens inträdande, Om ett lik har legat i mer än tio minuter efter att det har dött, så ska alltså likhunden kunna uppfatta att det har legat ett lik där.

Man ska alltså ur förundersökningssynvinkel anta att det i vart fall skulle ha blivit en för en hund markeringsbar liklukt klockan 9:15, och mördaren gör klokt i att få bort liket redan före 9:05, för att vara på den säkra sidan.

Problemet med ett scenario då AEH dödas på kvällen den 30/10 är alltså inte bara att man måste göra antaganden om förfalskade telefonsamtal som det inte finns några uppgifter från utredningen som stöder, utan att en likhund skulle tokmarkera om det hade förvarats ett lik i huset en hel natt.

Tack. Då stämmer liklukten i huset överens med TH s alibi, enligt tidslinjen.
Citera
2020-05-18, 15:53
Medlem
Citat:
Tack. Då stämmer liklukten i huset överens med TH s alibi, enligt tidslinjen.

Tenker du i samme baner som meg? Den groteske ugjerningen finner sted etter avsluttet telefonsamtale 08.56, feks med pose over hodet som strammes til med strips. AE blir liggende å kjempe sin dødskamp på toalettet. TH drar av gårde. Medhjelper(e) rygger inn 09.05.
Citera
2020-05-18, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Tenker du i samme baner som meg? Den groteske ugjerningen finner sted etter avsluttet telefonsamtale 08.56, feks med pose over hodet som strammes til med strips. AE blir liggende å kjempe sin dødskamp på toalettet. TH drar av gårde. Medhjelper(e) rygger inn 09.05.

Ja. Det blir svårt att komma till en annan slutsats om telefonsamtalen är äkta. Då kommer nästa steg.

TH ringde hem flera gånger och blev orolig. De samtalen är intressanta, men ännu mer intressant är om han och de personer som talade sist med EH, också gjorde andra telefonsamtal från samma telefoner eller från helt andra telefoner som nu är borta.

Jag är inte lika säker på hur hon dog. Men troligast är att hon är kvävd eller strypt. Allt annat är för blodigt. Men varför lämnar en mördare strips, om det är ett planerat mord, och en kidnappare brev på brottsplatsen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in