Citat:
Ursprungligen postat av
43dz
Alltså de säljer sushi i bento här med och det är ju mest grub, inget speciellt. Men alltså huvudfisken är tonfisk i Japan, lax är exotiskt. Tonfisk kommer på våren och hösten först små och sen äter de upp sig när de simmar runt en stor cirkel längs kusterna i stilla havet. Det är en riktig monsterfisk när den är stor. Den är en varmblodig rovfisk så den är snabb och mumsar i sig och blir tjock och då går den att slakta som en kossa med olika styckdetaljer som smakar olika. Typ magen kallas Otoro och är den fetaste och dyraste delen osv.
Jag vet att tillgången på tonfisk är god i Atlanten dock en lite annan art men har man en sushikock som
kan fisk så är det inga problem att få bra sushi i EU. Tyvärr massa snobbism kring detta istället för folk som uppskattar god mat så priserna för bra sushi i Europa kan vara höga. Man ska älska mat för att det är gott, inte för att det är dyrt.
Wasabi är mest som senap och det sabbar smaken i sojasåsen för en bra sojasås är inget man sabbar med wasabi och det är oftast inte ens wasabi utan massa färgat substitut. Men det är lite som folk som vill ha superstark mat och ofta döljer det en dålig kock med dåliga ingredienser. Alltså det är OK men synd att sabba med starka smaker ibland.
En bra bit kött med superduperstarka såser på blir ibland en besvikelse om det verkligen var en bra bit kött för allt fokus ligger på starksåsen typ? På svenska skulle jag nog säga att matskedar med Dijonsenap i ärtsoppan skulle höja på ögonbryn.
Anyways så är Nordatlanten full med tonfisk så det borde finnas bättre tillgång än vad som finns i Sverige. Göteborgarna har en marknad där så att säga.

Det du känner för Wasabi och gillar sushi, det är du rätt ensam om.
Dock är det inte ovanligt att man lägger en liten tunn sträng av wasabi under fiskbiten eller vad nu det är i sushin.
Och det finns icke färgade wasabi och köpa, en del är stödda med pepparrot som har samma ämne i sig.
Och sen jämföra wasabi med starksås, då är man ur kurs rejält, styrkan är extremt snabbt övergående, och wasabin i sushin ska vara rätt begränsad och inte alls så dominerande som du får det låta som.
Komiskt nog skulle jag aldrig någonsin få för mig att ta såna stark såser till en köttbit, möjligtvis en BBQ-sås som kan ha lite styrka.
Men jag prioriterar andra ingredienser till kött framför starka såser som inte ger speciellt mycket til en köttbit.
Vi har tonfisk på väg tillbaka i Sverige som jag förstår det, men dessa populationer är känsliga.
För sist så fiskade vi ut alla tonfiskar vi hade.
Och sen är efterfrågan rätt begränsad i Sverige, därav utbudet.
När det kommer till sushi i Japan, så är tonfisken bara en av många fiskar man använder, men visst, det är välanvänd fisk.
Och för att ha en sushiresturang med hög kvalitet, det kräver just denna snobbism du pratar om och kräver enorma förberedelser, än vad en lokal kinakrog gör vid sin sushi.
Och vi hade en i Östersund som ansågs en av de absolut bästa i hela Europa, och hur det går för dom idag vet jag inte, kanske inte ens finns kvar.